Lapsi päiväkuivaksi - vielä liian kehittymätön lapsi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "jaana"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"jaana"

Vieras
Eli lapsi 2v, käy säännöllisesti potalla päiväkodissa ja kotona pöntöllä. Kuitenkaan vielä ei ole tehnyt koskaan pissaa pottaa. Päikkäristä kuitenkin sanoivat, että voisihan sitä kokeilla miten onnistuis olla vaipatta - jos lapsi sitten tajuaisi, että sinne pottaan/pönttöön tehdään pissa ja kakka.

No tänään kokeilimme. On käynyt koko päivän aamusta asti omatoimisesti varmaan 20min-30min välein pöntöllä istumassa mutta kuitenkaan ei pissaa ole sinne tullut. Se pissa on lirahtanut sitten housuun ja lattialle tuossa välissä. Olin yllättynyt, että hän käy noin omatoimisesti siellä pöntöllä eli ilmeisesti tajuaa mikä pointti on mutta eikö vielä vain kykene tunnistamaan tarpeeksi ajoissa hätää?

Laitettiin nyt vaippa takaisin ja ajateltiin antaa ajan kulua. Oletteko samaa mieltä?

lisään vielä, että meidän esikoinen oppi sekä päivä- että yökuivaksi 2,5vuotiaana niin siksi ajateltiin kokeilla josko olis toi päiväkuivana olo onnistunut. :)

Onko yövaippa kuiva aamuisin?
Jos ei pöntöllä tai potalla ramppaamisesta huolimatta pysty sinne pissoja tekemään vaan ne tulee minne sattuu, niin antaisin olla. Turha rääkätä itseään ja hermojaan, minä en ainakaan siihen pissasirkukseen jaksanut lähteä, kun yhtenä päivänä tulokseksi saatiin pissat pönttöön nolla ja pissat sohvalle, 3matolle, puutuolille ja monille vaatteille tosi hienosti.
Vaippa takaisin ja vaipan kanssa lapsi opetteli pöntölle, eli kävi kun kehoitin ja kävi kokeilemassa välillä muutenkin, alkoi pissat tulla pönttöön ja vaippa pysyä kuivana.

Kokeilisin enempi kuin yhden päivän josko hoksais idean. Nythän ee vasta opettelee tunnistamaan sitä pidsantuloa kun aikaisemmin vaippaan ei varmaan ole huomannut pissan tulevan.
Pissaako lapsi esim suihkuun, oisko suihkun viemärillä parempi kyykkiä kuin potalla/pöntöllä? Tai jos on poika niin tietty ei tartte kyykkiä edes.

Toki matot kannattaa kääriä lattialta ja sohvat suojata pyyhkeillä ennenkö moiseen kokeiluun ryhtyy.

Jos päädyt laittamaan vaipat takas niin osta jotain mahdollisimman huonoja vaippoja vaikka xtraa tai pirkkaa tms mikä tuntuis märältä jos pissa tulee. Tai kestovaippoja to
Ietty.

[QUOTE="Anne";30367254]Onko yövaippa kuiva aamuisin?
Jos ei pöntöllä tai potalla ramppaamisesta huolimatta pysty sinne pissoja tekemään vaan ne tulee minne sattuu, niin antaisin olla. Turha rääkätä itseään ja hermojaan, minä en ainakaan siihen pissasirkukseen jaksanut lähteä, kun yhtenä päivänä tulokseksi saatiin pissat pönttöön nolla ja pissat sohvalle, 3matolle, puutuolille ja monille vaatteille tosi hienosti.
Vaippa takaisin ja vaipan kanssa lapsi opetteli pöntölle, eli kävi kun kehoitin ja kävi kokeilemassa välillä muutenkin, alkoi pissat tulla pönttöön ja vaippa pysyä kuivana.[/QUOTE]

Välillä on kuiva, välillä ei. Päiväunien jälkeen usein on kuiva mutta tekee ekat pissat aikalailla samantien herättyä. Tänäänkin päiväunien jälkeen, kun en heti ehtinyt reagoida lapsen heräämiseen, oli vaippa jo ihan täynnä pissaa.

Kokeilisin enempi kuin yhden päivän josko hoksais idean. Nythän ee vasta opettelee tunnistamaan sitä pidsantuloa kun aikaisemmin vaippaan ei varmaan ole huomannut pissan tulevan.
Pissaako lapsi esim suihkuun, oisko suihkun viemärillä parempi kyykkiä kuin potalla/pöntöllä? Tai jos on poika niin tietty ei tartte kyykkiä edes.

Toki matot kannattaa kääriä lattialta ja sohvat suojata pyyhkeillä ennenkö moiseen kokeiluun ryhtyy.

Jos päädyt laittamaan vaipat takas niin osta jotain mahdollisimman huonoja vaippoja vaikka xtraa tai pirkkaa tms mikä tuntuis märältä jos pissa tulee. Tai kestovaippoja to
Ietty.

Ei yleensä pissaa suihkuun, joskus tietty muttei säännöllisesti. Ja tyttö on, joten kyykkimiseksi menisi :D

Oisko se sitten parempi yrittää vaippojen kanssa? Kävisi silti yhtä usein pöntöllä kuin ilmankin. Vai sekottaako se lasta, kun on vaipat mutta silti juostaan vessassa eikä hoksaa ideaa?

[QUOTE="jaana";30367272]Välillä on kuiva, välillä ei. Päiväunien jälkeen usein on kuiva mutta tekee ekat pissat aikalailla samantien herättyä. Tänäänkin päiväunien jälkeen, kun en heti ehtinyt reagoida lapsen heräämiseen, oli vaippa jo ihan täynnä pissaa.[/QUOTE]

Eli lapsi ei huomannut, että on pissahätä ja pissasi vaippaan? Itse en ole kovin hyvä muistamaan tai muistuttelemaan, joten meillä ei voitu olla vaipatta sen varassa, että minä muistuttelen. Vaippa jalassa sai lapsi opetella kuivaksi, alkuun lupasin tarran, namin tms pissasta kun itse menee vessaan ja se toimi.

[QUOTE="Anne";30367301]Eli lapsi ei huomannut, että on pissahätä ja pissasi vaippaan? Itse en ole kovin hyvä muistamaan tai muistuttelemaan, joten meillä ei voitu olla vaipatta sen varassa, että minä muistuttelen. Vaippa jalassa sai lapsi opetella kuivaksi, alkuun lupasin tarran, namin tms pissasta kun itse menee vessaan ja se toimi.[/QUOTE]

En tiedä onko kyse huomaamisesta vai onko se pottaan pissaaminen niin pelottavaa, että ei uskalla sitä tehdä. Mutta joka tapauksessa, käy siis iloissaan ihan itsenäisesti tosi usein istumassa pöntöllä (tänään) mutta ei vaan se pissa sinne tule :/ Siitä ajattelinkin, että eikö tuo tyttö sitten vielä vain tajua sitä koska se pissa tulee, että eikö ollut valmis.

Meillä on kaikkien kolmen kanssa alettu tekemään jo heidän ollessaan pieniä vauvoja niin että kun pissaavat avattuun vaippaan niin hoemme "hieno pissa, noin pissaa" eli on annettu sana tuolle toimitukselle.

Ja viimeistään puolitoista vuotta vanhoina ovat kaikki osanneet jo ilmaista että on pissahätä mutta ihan ainahan ei kyllä olla potalle tai pöntölle ennätetty vaan vaippaan on joskus ennättänyt tulemaan. Tuosta "vahingosta" ei ole sanottu mitään, on vain tuumattu että laitetaanpas hei uusi vaippa nyt samalla.

Nuorimmainen täyttää joulukuussa 2 vuotta ja on elokuun alusta saakka ollut välillä montakin päivää "yhdellä vaipalla" mutta sitten taas välillä muistaa pissahätänsä vasta kun se pissa on jo tulossa. Pidetään siis vaippaa ihan koko ajan eikä luoteta siihen että olihan lapsi eilisenkin kuivana.

Antaisin aloittajana lapselle aikaa oppia tunnistamaan hätänsä ja vaippa olisi koko ajan olemassa siltä varalta ettei se pissa osaa sinne pottaan tulla. Mutta jos se tulee niin siitähän sitten riemuitaan ja kunnolla.
On kovin todennäköistä ettei lapsi vielä tunnista hätäänsä niin hyvissä ajoin että ennättäisi potalle saakka, eihän näin nuoren vielä tulisikaan olla siihen valmis eikä hoputtaminen kannata. Kun annetaan mahdollisuus ja onnistumisesta kehutaan niin yllättäen se homma sitten naksahtaakin kohdilleen.

Esikoinen kun täytti 2 vuotta niin päivisin oli kotona vaan aika usein ilman housuja ja vaippaa ja pottan vein viereen kun leikki tms. Sit kysäsin välillä että onko pissahätä pitäiskö kokeilla käydä potalla. Tuli niitä liruja siihen potan viereen muutama, mutta sitten yhtäkkiä hoksas että sinne pottaankin vois päästää. :D Saas nähä mitä ton kuopuksen kans tästä pottaillusta tulee, ikää nyt 1 vee. Ei oo vielä pisuja potassa näkyny. :)

Yhteistyössä