Mitä muka vuokralla olija menettää taloudellisesti, kun niin aina tällä palstalla väitetään?

• Viestiketjun aloittaja vuokralla
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Mies..";30343991]Kun ei löydä enää aiempaa keskustelua tästä aiheesta sinne oli joku linkittänyt hienon kuvaajan viimeisen 20vuoden ajalta, mm asuntojen arvonousun/ vuokrien korotusten/ja lainanlyhennyksen suhteen..
Muistan vaan että ero ihan älytön omistusasujan puolelle kallistuen.[/QUOTE]

Tässä on ainoastaan se ongelma, että ainoa asia johon Suomessa tavallisella kansalaisella on varaa sijoittaa ja varallisuutta kerryttää on kiinteistön omistaminen. Kaikki muu maksaa niin paljon, ja verotus on kovaa, jolloin jää harvan huviksi varojen kerryttäminen esimerkiksi osakekaupalla.

• Tykkää
Reactions: Nyynä
[QUOTE="Realisti";30344063]Sä olet joko tosi laiska, tai sitten elämästä vieraantunut. Jääkaapin saa tilattua viidessä minuutissa, kotiinkuljetuksella ja asennuksella sekä samalla vievät vanhan pois. Teet sen siis melkein samassa ajassa kuin jos ilmoittaisit rikkoutuneesta kaapista vuokranantajalle. Vessanpönttöä taas ei ole pakko uusia "ikinä" jos ei halua. Taloyhtiö vastaa pöntön toiminnasta, joten jos se menee rikki, niin senkus soitat huoltofirmaan. Ihan samalla lailla kuin soittaisit vuokralaisenakin.

Mä kyllä ymmärrän jos joku asuu vuokralla kun ei saa lainaa / aikoo muuttaa lähiaikoina / jokin muu järkevä syy. Mutta sitä en kyllä niele, että vuokralla pitää asua siksi ettei kerran 15 vuodessa jaksa tilata nettikaupasta uutta jääkaappia.
En vaan voi ymmärtää miten tuollaiset vain hieman maitopurkin ostamista vaivalloisemmat asiat voivat olla jollekulle niin iso juttu.[/QUOTE]

Maitopurkin ostaminen on vaivalloisempaa.

Mies...
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;30344033:
Sulle ei uppoa mikään muu kuin oma ajattelutapa. Outoa perustelua on kaikki se, mikä ei mene sun logiikan mukaan, eikö? Kuitenkin me jokainen ajatellaan omalla tavallamme ja eletään elämäämme niinkuin itse parhaaksi näemme, myös sinä. Eiks vaan?
tottakai uppoaa, mä vaan tosiaan mietin että mä olen nyt asunut tässä 5v pistämättä tyyliin tikkua ristiin minkään asian vuoksi, ens vuonna remontoidaan sisätiloja (omasta halusta).. Sitten ajattelin seuraavan 10v taas syljeskellä kattoon..
2040 seuraava putkiremontti/ katto saattaa mennä jo 2030..

Joku vessanpytyn vaihto aiheuttaa mulle tasan saman verran ohjelmaa kuin vuokralla asujalle, soitan 1 puhelun...
Uunit ja hellat saa netistä tilattua asennettuna samassa ajassa kuin tän viestin kirjoitus kesti,. Ja niidenkin käyttöikä on jossain 10v paremmalla puolen,.

[QUOTE="...";30344058]Harvoin ne kaupungin vuokrakämpät millään ihan paraatipaikoilla sijaitsevat, joten jo lähtökohtaisesti kädessä on melko huonot valinnat. Ja jotenkin uskoisin, että etenkin suuremmissa kaupungeissa asuntopula tuskin tulee helpottamaan, joten tulevaisuudessa asunnon vapaa valitseminen on vielä kaukaisempi haave kuin nykyisellään.
Ja vaikka kuinka haluttaisiin asiaa kaunistella, niin kyllä kaupungin vuokra-asunnoissa esiintyy suhteellisesti enemmän ongelmia ja häiriökäyttäytymistä, kuten myös tuhoeläimiä.[/QUOTE]

En tiedä. En ole koskaan asunut kaupungin asunnossa, mutta ainakin täällä Helsingissä niitä on ihan ympäri kaupunkia, myös hyvinä pidetyillä alueilla kuten Munkkiniemi tai Käpylä, ja todella monella tavallisen kivalla alueella, jotka eivät todellaan ole mitään huonoja alueita.

alkuperäinen...
Ajan kuluessa ostetussa ne kuukausikustannukset vähenevät, vuokralla ollessa ne pysyvät samana tai todennäköisesti kasvavat. Yhtiövastike on aina pienempi kuin vuokra samassa paikassa vai kuka vuokraisia asuntoa tappiolla? Kun asunto on maksettu, vuokran sijaan maksetaan ainostaan tuota yhtiövastiketta ja lainahoitoon ei enää tarvitse rahoja. Samaten se asunto on sitten rahanarvoista omaisuutta, sen voi myydä hellposti tai sitten vähemmän helposti :D

Vuokralla asuminen on ihan järkevää silloin, kun väiaikaisessa tilanteessa, esim. opiskelee, eikä tiedä mihin päin maailmaa sen jälkeen sijoittuu. Opiskelessa tulot on aika rajalliset, jolloin ei asunnon ostamiseen juuri varoja riiitä muutenkaan.
Jotkut oikeasti kyllä pitävät vuokralaisia ihan tappiolla, koska eivät halua pitää asuntoa esim kylmillään, vaan ovat tyytyväisiä, että joku edes pitää talon lämpimänä. Tämä on alueilla, jossa ei ole työpaikkoja ja väki kaikkoaa ja taloa ei saa esim myytyä. Ja moni muukin on nykyään siinä tilanteessa, että kun asunto ei käy kaupaksi, niin vuokralainen kehiin. Ei siellä vuokralla aina saa katettua sitä vaikka omaa lainaa + yhtiövastiketta. Joskus siis myös yksityisellä vuokratalinen on tappiolla.

Yleensä toki kasvukeskuksissa kukaan ei halua pitää vuokralaisia tappiolla, mutta sitten on näitä yleishyödyllisiä tahoja, joiden tehtäväksi on säädettu asetuksissa, että tarjoavat asumista todellisten kustannusten perusteella -> eivät saa ottaa voittoa.

Onko susta siis järkevää ostaa NYT asuntoa, kun niiden hinnat on kovassa laskussa?
Jos vaikka muuttaa toiselle paikkakunnalle 2-3v päästä, niin voi olla että tulee todella kovaa persnettoa.

[QUOTE="Realisti";30344063]Sä olet joko tosi laiska, tai sitten elämästä vieraantunut. Jääkaapin saa tilattua viidessä minuutissa, kotiinkuljetuksella ja asennuksella sekä samalla vievät vanhan pois. Teet sen siis melkein samassa ajassa kuin jos ilmoittaisit rikkoutuneesta kaapista vuokranantajalle. Vessanpönttöä taas ei ole pakko uusia "ikinä" jos ei halua. Taloyhtiö vastaa pöntön toiminnasta, joten jos se menee rikki, niin senkus soitat huoltofirmaan. Ihan samalla lailla kuin soittaisit vuokralaisenakin.

Mä kyllä ymmärrän jos joku asuu vuokralla kun ei saa lainaa / aikoo muuttaa lähiaikoina / jokin muu järkevä syy. Mutta sitä en kyllä niele, että vuokralla pitää asua siksi ettei kerran 15 vuodessa jaksa tilata nettikaupasta uutta jääkaappia.
En vaan voi ymmärtää miten tuollaiset vain hieman maitopurkin ostamista vaivalloisemmat asiat voivat olla jollekulle niin iso juttu.[/QUOTE]

:LOL: :LOL:

Kertoo aika paljon susta kun sulla noin risoo se, että joku ajattelee asioista eri tavalla?

Musta tuntuu että tällä palstalla on aika perkeleen paljon elämästä vieraantuneita ja laiskoja mutta minä en kuulu kumpaankaan ryhmään. Pahoitteluni kun en pudonnutkaan kumpaankaan ryhmään.

Mullon omat syyni ja piste. En oo sinun mielipiteitä tullu lyömään lyttyyn niin voisitko olla asiallinen myös mulle?

Mun kommentointi perustuu mun tämänhetkisen kämpän sijaintiin ja sen taloyhtiön tilanteeseen missä se kämppä sijaitsee ja siihen miten mulla asiat menis jos ostaisin sen kämpän missä nyt asun, mun kommentointi ei ole siis mitään yleispätevää lätinää jonka tarkotus on yleistää että näin se menee kaikkialla. En mä voi tietää miten muualla menee.

Ja vielä kerran: MINUNKIN mielestäni on rahallisesti helvetin tyhmää maksaa vuokraa jos on mahdollisuus ostaa oma. Minunkin on tyhmää maksaa vuokraa mutta EN HALUA tällä hetkellä vielä ostaa omaa. Meneekö nyt nuppiin?

"geggo"
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;30344067:
Voin sanoa suoraan etten liioittele. Taloyhtiö jossa tällä hetkellä asun vuokralla, on erinomaisella paikalla ja ihan mahtava ympäristö. JOS omistaisin asunnon jossa nyt asun, tulisi se maksamaan mulle useamman kerran vuodessa useita tonneja koska meillä on jatkuvasti putkissa häikkää. En missään nimessä haluaisi ostaa kyseisestä taloyhtiöstä asuntoa millään hinnalla koska korjaustarve on erittäin suuri, tulossa on suuria putkiremontteja vaikka juuri muutama vuosi sitten tehtiin yksi. Mutta kun se tehtiin niin halvalla kun vaan saatiin tehtyä niin paskaksihan sekin meni. Kattoremppaa tehtiin toissavuonna, sitä tehtiin tänä vuonna vähän lisää ja nyt kuulin että ulkovuorausremppakin oli päin persettä tehty muutama vuosi takaperin joten se joudutaan uusimaan parin vuoden sisällä. Ai että, halpaa :heart: Ikkunat on vuodelta nakki ja papu ja halvemmaksi ois tullu tehdä ikkunanvaihtoremppa neljä vuotta sitten eikä maalailla ja kittailla niitä joka vuosi uudestaan.

Kalusteiden hinta ei olekaan tässä se issue vaan se, että mulla ei yksinkertasesti ole aikaa ruveta säätämään noiden kanssa. Mulla tällä hetkellä peräti ahdistais ruveta miettimään että mimmonen vessanpönttö tai mimmonen jää5kaappi. Ihan siitä syystä että päässä ei ole tilaa tommosille ajatuksille.

Ei mun mielestä vuokra-asumisessa mitään vikaa ole eikä vuokra-asujia kannata tyhminä pitää sen vuoksi että asuvat vuokralla. Totta helvetissä se on parempi maksaa omaa asuntoa ja kasvattaa omaisuuttaan, sehän on ihan selviö. Vuokra-asumisessa ei rahallisesti ajateltuna ole mitään järkeä (enkä ole toisin väittänytkään) mutta MUN tämänhetkisen stressitason ja työkuviot huomioon ottaen mun on parempi asua vuokralla kun omistuskämpässä.

Ja joo, voisin vuokrata hyvinkin auton jos tarttisin sitä joka päivä, mä tosin liisaisin sen.
Vuokra siis tulee lähiaikoina nousemaan, olettaisin. Mutta hyvä, tässä just se että vuokralla asuminen ei ole kannattavampaa taloudell6sedti. Mutta sopii monella elämäntilanteeseen paremmin ja siksi hyvä että erilaisia asumismuotoja on.

"Tyhmät" vuokralla asujat on mielestäni niitä jotka eivät realiteetteja tajua. Tässäkin ketjussa monella on ihan tuulesta temmatut ajatukset miksi vuokralla olo on muka edukaampaa.
"

"Mies.."
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;30344105:

Kertoo aika paljon susta kun sulla noin risoo se, että joku ajattelee asioista eri tavalla?

Musta tuntuu että tällä palstalla on aika perkeleen paljon elämästä vieraantuneita ja laiskoja mutta minä en kuulu kumpaankaan ryhmään. Pahoitteluni kun en pudonnutkaan kumpaankaan ryhmään.

Mullon omat syyni ja piste. En oo sinun mielipiteitä tullu lyömään lyttyyn niin voisitko olla asiallinen myös mulle?

Mun kommentointi perustuu mun tämänhetkisen kämpän sijaintiin ja sen taloyhtiön tilanteeseen missä se kämppä sijaitsee ja siihen miten mulla asiat menis jos ostaisin sen kämpän missä nyt asun, mun kommentointi ei ole siis mitään yleispätevää lätinää jonka tarkotus on yleistää että näin se menee kaikkialla. En mä voi tietää miten muualla menee.

Ja vielä kerran: MINUNKIN mielestäni on rahallisesti helvetin tyhmää maksaa vuokraa jos on mahdollisuus ostaa oma. Minunkin on tyhmää maksaa vuokraa mutta EN HALUA tällä hetkellä vielä ostaa omaa. Meneekö nyt nuppiin?
No varmasti menee nuppiin kun noin sanoit ;) etkä selitellyt muilla höpöhöpö syillä asioilla.

tottakai uppoaa, mä vaan tosiaan mietin että mä olen nyt asunut tässä 5v pistämättä tyyliin tikkua ristiin minkään asian vuoksi, ens vuonna remontoidaan sisätiloja (omasta halusta).. Sitten ajattelin seuraavan 10v taas syljeskellä kattoon..
2040 seuraava putkiremontti/ katto saattaa mennä jo 2030..

Joku vessanpytyn vaihto aiheuttaa mulle tasan saman verran ohjelmaa kuin vuokralla asujalle, soitan 1 puhelun...
Uunit ja hellat saa netistä tilattua asennettuna samassa ajassa kuin tän viestin kirjoitus kesti,. Ja niidenkin käyttöikä on jossain 10v paremmalla puolen,.
Aah... noniin. Eli mun pää toimii niin, että jos mä omistaisin ton kämpän missä asun ja esim. hella menee rikki ja pitäis hankkia ite se, niin mullahan meni viis viikkoa ennenkuin se hella tulis koska mun tarttis pähkäillä että mimmonen malli ja mitkä sen toiminnot on jne. Eli mulle ei kelpais omistuskämpässä asuvana semmonen normaali "kunhan toimii ja paistaa" - malli vaan sitten lähettäis hifistelylinjalle. Sama jääkaapin kanssa, sama vaikka lavuaarinkin kanssa. Eli kun mun tarttis katsoa ja käyttää sitä vehjettä sen 20 vuotta niin mä kyllä hinkkaisin ja miettisin sitä monta viikkoa. Ja kun mulla ei ole nyt yhtään ylimäärästä aikaa ruveta sisustusaskartelemaan niin katson paremmaksi asua vuokralla jolloin multa jää toi "mimmosen hellan haluan" - pohdiskelu kokonaan pois koska tiedän ettei mun tartte sitä montaa vuotta tuijotella :D

Ehkä mun ois tarvinnu tämä asia mainita jo heti ekassa vastauksessa mutta en nyt sitten hokannu...

• Tykkää
Reactions: Mies..
"heippa"
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen...;30344102:
Jotkut oikeasti kyllä pitävät vuokralaisia ihan tappiolla, koska eivät halua pitää asuntoa esim kylmillään, vaan ovat tyytyväisiä, että joku edes pitää talon lämpimänä. Tämä on alueilla, jossa ei ole työpaikkoja ja väki kaikkoaa ja taloa ei saa esim myytyä. Ja moni muukin on nykyään siinä tilanteessa, että kun asunto ei käy kaupaksi, niin vuokralainen kehiin. Ei siellä vuokralla aina saa katettua sitä vaikka omaa lainaa + yhtiövastiketta. Joskus siis myös yksityisellä vuokratalinen on tappiolla.

Yleensä toki kasvukeskuksissa kukaan ei halua pitää vuokralaisia tappiolla, mutta sitten on näitä yleishyödyllisiä tahoja, joiden tehtäväksi on säädettu asetuksissa, että tarjoavat asumista todellisten kustannusten perusteella -> eivät saa ottaa voittoa.

Onko susta siis järkevää ostaa NYT asuntoa, kun niiden hinnat on kovassa laskussa?
Jos vaikka muuttaa toiselle paikkakunnalle 2-3v päästä, niin voi olla että tulee todella kovaa persnettoa.
Mä asun asunnossa josta maksan vaan todellisten kustannusten perusteella. Omassa nimittäin. Pahimmassa tapauksessa tilanteeni tulee olemaan se etten saa tästä asunnosta takaisin latinnlatia. Mutta silloinhan olen samalla viivalla vuokralla asujien kanssa. Eli missä se riski on? Asumiseen sijoitettu pääoma on kadonnut. Ihan niin kuin vuokralaisella. Se on se pahin riski.

[QUOTE="geggo";30344106]Vuokra siis tulee lähiaikoina nousemaan, olettaisin. Mutta hyvä, tässä just se että vuokralla asuminen ei ole kannattavampaa taloudell6sedti. Mutta sopii monella elämäntilanteeseen paremmin ja siksi hyvä että erilaisia asumismuotoja on.

"Tyhmät" vuokralla asujat on mielestäni niitä jotka eivät realiteetteja tajua. Tässäkin ketjussa monella on ihan tuulesta temmatut ajatukset miksi vuokralla olo on muka edukaampaa.
"[/QUOTE]

On itse asiassa noussut jo ja olen jo varautunut siihen että voi nousta ens vuonna kahdesti. Kun on indeksikorotuksen aika ja kun on taas yks iso remppa tehty. Ja tää onkin vauhdittanut suunnitelmia siirtyä eteenpäin.

[QUOTE="heippa";30344142]Mä asun asunnossa josta maksan vaan todellisten kustannusten perusteella. Omassa nimittäin. Pahimmassa tapauksessa tilanteeni tulee olemaan se etten saa tästä asunnosta takaisin latinnlatia. Mutta silloinhan olen samalla viivalla vuokralla asujien kanssa. Eli missä se riski on? Asumiseen sijoitettu pääoma on kadonnut. Ihan niin kuin vuokralaisella. Se on se pahin riski.[/QUOTE]

Tämä on varmasti totta. Tietyillä alueilla Suomessa näin saattaa käydä että asunnon arvo laskee ja kaupaksi ei meinaa käydä :( Mutta silti ei voi yleistää että näin olis joka paikassa.

alkuperäinen...
[QUOTE="Mies..";30343623]EIkä unohdeta että asuntojen hinnat ovat Suomessa käytännössä lähes aina nousseet samoin kuin vuokra ;) Vuokrankorotukset ovat vielä olleet aika isoja joissakin paikoissa.[/QUOTE]

Käytännössä asuntojen hinnat eivät todellakaan ole aina nousseet, vaan ovat myös tippuneet (mm lamavuodet) ja syrjäseuduilla arvioidaan, että useat asunnot ovat arvottomia. Myös kasvukeskuksissa asuntojen hinnat ovat laskeneet viime vuonna (mm kerrostalot ja ok-talot ja varsinkin isot perheasunnot).

"Realisti"
Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä;30344105:

Ei se riso, mutta kyllä sä vaan olet laiska ja saamaton jos sun mielestä uuden hellan ostaminen vaatii viikkojen miettimisen. Ei se ole normaalia. Normaali, toimintakykyinen ihminen pystyy kyllä ostamaan hellan tai jääkaapin ihan muutamassa minuutissa. Jos sulla on joku aivopoikkeavuus niin sitten on toki ymmärrettävää että normaalin ihmisen normaalit toiminnot tuntuvat jotenkin hirvittävän hankalilta.

Ja teidän taloyhtiö on kyllä joku hemmetin huonosti hoidettu poikkeus. Ei normaalissa talossa noin sössitä kaikkia remontteja. Jos olisit sen asunnon ostaja, ja fiksu sellainen, et edes ostaisi kämppää johon on tekemättä kaikki mahdolliset rempat. Tottakai mikä tahansa vaihtoehto kuulostaa huonolta jos etsii sen poikkeuksen poikkeuksen worst case scenarion.

Jos sun perustelut on täysin kestämättömiä, niin kannattaa hyväksyä se, että niihin myös puututaan. Jos olisit sanonut suoraan että sulla on vakavia elämänhallinnan puutteita ja jokin syndrooma joka estää normaalien toimintojen, kuten kodinkoneiden ostamisen, suorittamisen niin ei kukaan sulle ois alkanut vastaanväittämään. Kyllähän monet asuu palvelukodissakin kun ei pysty itse käymään vessassa tai tekemään ruokaa, ja se on ihan ymmärrettävää niillä rajoituksilla.

"geggo"
Toki on niitä tyhmiä omistusasujiakin. Kyllähän se on niinkin että toiset ovat ottaneet käsittämättömän suuren lainan suhteessa tuloihin. Tällöin on suuri vaara siinä että asunnon hinnan mahdollisedti pudotessa ei saa edes sitä summaa mitä asunnosta on velkaa jäljellä. Ongelmaksi tuo nousee jis esim työttömyyden vuoksi kyky maksaa lainaa heikkenee ja asunnon myynti tulee eteen.

alkuperäinen...
[QUOTE="...";30343656]Eiköhän täällä ole miljoona kertaa kerrottu ne konkreettiset perustelut: Eli tärkein syy ja peruste omistusasunnon hankkimiseen on se, että eläkeiässä sinulla ei välttämättä ole varaa maksaa vuokraa edes kohtuullisesta asunnosta.
Jos joudut kaupungin vuokra-asuntoon, sinut voidaan heivata johonkin luteiseen kämppään kaupungin laidalle.[/QUOTE]

Miksi ei olisi? Miksi mulla olisi mitenkään huonommat mahdollisuudet maksaa eläkkeestä vuokrani kuin omistusasujalla hänen asuinmenot? Ehkä se omistusasuja joutuu maksamaan vaikka ostamansa 300m2 kokoisen asunnon suoraa sähkölämmitystä 700e/kk tulevaisuudessa ja asunto ei käy kaupaksi syrjäseudulla.

Eikö se asumiskulujen/vuokran maksukyky liity lähinnä varallisuuden määrään ja tuloihin eläkeiässä. Mistä tiedät, että mulla olisi eläkeiässä vähemmän tuloja/varallisuutta kuin omistusasujalla? Ihmeellistä.

ohi
Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen...;30344170:
Käytännössä asuntojen hinnat eivät todellakaan ole aina nousseet, vaan ovat myös tippuneet (mm lamavuodet) ja syrjäseuduilla arvioidaan, että useat asunnot ovat arvottomia. Myös kasvukeskuksissa asuntojen hinnat ovat laskeneet viime vuonna (mm kerrostalot ja ok-talot ja varsinkin isot perheasunnot).
Joo, asuntojen hinnat ehkä laskee. Tai ei nouse. Onko vuokrille käynnyt samoin? Mun kutina on että ei...

vierass
Ei välttämättä.

Omistusasujat tuntuu aina "unohtavan" sen kuinka paljon siitä omasta kämpästä on myös rahallista riesaa ja menoa, jota se vuokralla asuva ei koskaan koe.

Ja itse asun omistusasunnossa, olen tyytyväinen, mutta ei tämä mikään ainoa autuaaksi ja rikkaaksi tekevä asumismuoto elämässä ole.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen...;30344170:
Trendit ovat käyttökelvottomia jos niitä luetaan liian lyhyillä aikajanoilla, otappa vaikka 5v 10v 20v 30v 40v trendit niistä ja katso mihin suuntaan hinnat ovat menneet?

Meidän tilanne: olisimme menettäneet useamman satasen/kk, jos olisimme asuneet taloamme vastaavassa vuokra-asunnossa. Lainanlyhennys + korot (& muut asumismenot; jos ne lasketaan, koska ne täytyy maksaa myös vuokralla asuessa) ovat sen verran pienempiä kuin vuokran määrä vastaavassa asunnossa.

Lisäksi tulee omakotitaloasumisen itsenäisyys ja päätäntävalta.

Ei välttämättä.

Omistusasujat tuntuu aina "unohtavan" sen kuinka paljon siitä omasta kämpästä on myös rahallista riesaa ja menoa, jota se vuokralla asuva ei koskaan koe.

Ja itse asun omistusasunnossa, olen tyytyväinen, mutta ei tämä mikään ainoa autuaaksi ja rikkaaksi tekevä asumismuoto elämässä ole.
Ymmärrätkö sinä sen että se asunto jossa sinä asut vuokralla on myös jonkun omistusasunto?
Ja hän tekee tällä yleensä rahaa?
Ymmärrätkö että tähänkin kohteeseen tulee remontteja?
Kukahan ne maksaa jos vuokrantaja tienaa tällä?

Yhteistyössä