Voiko "slummissa" kasvattaa lapsista kunnon aikuisia?

• Viestiketjun aloittaja "ookoo"
  • Ensimmäinen viesti
"Heinekeeni"
Minä ainakin olen elänyt lapsuuteni ja nuoruuteni erittäin pahamaineisessa lähiössä (en nyt slummiksi kutsuisi kun minunkaan mielestäni sellaisia ei Suomessa ole) ja erittäin selväpäisiä, empaattisia ja työkykyisiä aikuisia minusta ja sisaruksistani on tullut.

kerrostalohelvetin kasvatti
Asuinalue vaikuttaa lapsen tulvaisuuteen enemään kuin kotiolot. Vähäosaisten asuinalueilla on enemmän häiriökäyttäytymistä, lapset saavat enemmän huonoja vaikutteita ja nuoriso ajautuu helpommin vääriin piireihin.

ihmettelen vaan
Missä on alue jossa asuu vain köyhiä? Joku pikkuinen tuppukyläkö kyseessä? Tulee mieleen vain runsaasti paikkoja jossa on vähän joka sorttia, köyhempää, keskiluokkkaa ja yläluokkaa. Ei yhtään köyhää aluetta ongelmineen. Näissä sekapaikoissa voi ehkä olla joku huonomaineinen kerrostalo? Mistä lyödään vetoa, että kyseessä on joku malmi tai vastaava. :D

viea
Missä on alue jossa asuu vain köyhiä? Joku pikkuinen tuppukyläkö kyseessä? Tulee mieleen vain runsaasti paikkoja jossa on vähän joka sorttia, köyhempää, keskiluokkkaa ja yläluokkaa. Ei yhtään köyhää aluetta ongelmineen. Näissä sekapaikoissa voi ehkä olla joku huonomaineinen kerrostalo? Mistä lyödään vetoa, että kyseessä on joku malmi tai vastaava. :D
Malmi, Jakomäki, Kontula, Tapulikaupunki, Kannelmäki, Herttoniemi, Rouhivuori, Sörnäinen, Martinlaakso, Myyrmäki, Suna, Kirstinharju. Nämä eivät ole "sekapaikkoja" vaan puhtaita vuokraslummeja kaikkine lieveilmiöineen.

voerasa
No ei todellakaan vaikuta asuinalue kotioloja enemmän. Asuinaluekin vaikuttaa mutta tärkeintä on ne kotiolot. Jopa jossain Etelä-Amerikan ja USAn slummeissa voi kasvattaa kunnollisia ihmisiä eli eiköhän Suomen "slummeissakin" onnistu.

Me asutaan lähiössä, jossa asuu ns.normaaleja ihmisiä ja perheitä, sekä niitä, joita elämä ei ole kohdellut yhtä hyvin. On omistusasuntoja, on vuokra-asuntoja, on säätiöiden asuntoja, joissa asuu vapautuneita vankeja. On vanhuksia, lapsia, nuoria, työikäisiä, mamuja, kantasuomalaisia.... Täällä näkee koko kirjon. Ja nyt jo noista muksuista voi päätellä, kenellä menee tulevaisuudessa hyvin ja kenellä ei. Mutta se ei riipu siitä, missä he asuvat, vaan esim. kotioloista, kiinnostuksesta koulunkäyntiin, asenteesta muihin ihmisiin ja ympäristöön... Ja kotioloilla en tarkoita sitä, että köyhien lapsista ei tule mitään, vaan sitä, miten lapsia kotona kasvatetaan.

äiti kertaa kolme
Olen yksinhuoltajana kasvattanut kolme poikaa, josta 2 on jo aikuisia, yksi vielä kotona. On asuttu Kaupungin vuokra-asunnoissa ja kaupunginosat siis MALMI ja PIHLAJAMÄKI.
Poikani ovat nyt opiskelijoita, ylioppilaita, nuorin vielä lukiossa.
Ei se raha ratkaise, vaan rakkaus, huolenpito, terve järki. Joillakin entisillä urheilukavereilla ja koulukavereille joilla oli ehjä perhe ja rahaa ja asuivat hienostoalueilla, menee nykyään huonosti, mm. intti käymättä ja huumeongelmia.

"hän"
Voi kun kannusta etkö tyydy " seiskaan " jokainen lapsi menee suíitä nista aita on matalin mutta jos kannustat ja "vaadiit" niin suomi on ihan oikeasti ihmeellinen maa. Pääset hupulle jos sua kannutetaan siihen riittävän hyvin,

Minä olen lentäjän poika, vielä lentäisin korkemalle kun muut jne.

hahahahhf
Malmi, Jakomäki, Kontula, Tapulikaupunki, Kannelmäki, Herttoniemi, Rouhivuori, Sörnäinen, Martinlaakso, Myyrmäki, Suna, Kirstinharju. Nämä eivät ole "sekapaikkoja" vaan puhtaita vuokraslummeja kaikkine lieveilmiöineen.
Et siis todellakaan ole käynyt näissä paikoissa asemaa kauempana. Jokaisessa mainitsemassasi paikassa asuu ihan joka luokasta ihmisiä.

ihan miten vaan
Hmm me asutaan Kannelmäessä ja molemmat korkeakoulun käyneitä ihmisiä ja tulot yli 200 000/v. Lääkäriystävä asuu insinöörimiehensä kanssa Herttoniemessä ja menestynyt yrittäjäpariskunta rakennutti talonsa Malmille. Lapsen koulukavereista moni asuu noissa mainitsemissasi eikä kukaan ole mikään ongelmatapaus.Suurin osa ihan keskiluokkaista perheistä.

Hmm me asutaan Kannelmäessä ja molemmat korkeakoulun käyneitä ihmisiä ja tulot yli 200 000/v. Lääkäriystävä asuu insinöörimiehensä kanssa Herttoniemessä ja menestynyt yrittäjäpariskunta rakennutti talonsa Malmille. Lapsen koulukavereista moni asuu noissa mainitsemissasi eikä kukaan ole mikään ongelmatapaus.Suurin osa ihan keskiluokkaista perheistä.
Kaikki uskoo suo oikeesti,hei uskoo kyllä.

Sisisisko
Olen itse kerrostalossa vuokralla asuva ja en ymmärrä sanontaa "kerrostalohelvetti".. :D
Asun ihan rauhallisessa talossa ja aluekin on rauhallinen.

Jos tästä joutuisin muuttamaan, en missään nimessä muuttaisi tiettyihin kaupunginosiin. Ja niihin kaupunginosiin kuuluu "slummialueet" ja "ökyalueet". Kumpienkin alueiden ihmisiin minulla on aikamoiset ennakkoluulot.
Ja ihan kummissakin voi kasvattaa fiksusti käyttäytyviä lapsia. Huoltajista se kuitenkin enimmäkseen on kiinni. Ei kaikki "slummien" lapset ole öykkäreitä. Eikä kaikki ökyalueiden kasvatit ole nirppanokkia.

Pin

Aika pahoja nämä Suomen kerrostalohelvetit. :( Ihan käy sääliksi niitä jotka joutuvat noissa kolmessa vikassa asumaan. Varmaan tosi kurjaa ja kaikki pakotettuja tuohon, eihän nyt kukaan vapaaehtoisesti....nyyh.

Kaikki kolme vikaa ketjussa mainittuja slummien kerrostaloja.

Sitten noiden slummien omakotitalon köyhillä asukkailla(koska eihän nyt kukaan muu ostaisi mutta kun nämä ovat niin kovin halpoja, vaan jotain 200t-500t) on varmaan myös todella kurjaa.

Tässä sitten ökympää joka muuten löytyy myös slummistamme

Puhtaasti slummialueita.

btw
Noista ainakin malmilla, hertsikassa, sörkassa, myrtsissä, martsarissa ja sunassa on myös omistusasuntoja, sekä sörkkaa lukuunottamatta ihan omakoti- ja rivitalojakin.

Ohi aiheen
No on se ihme että tämäkin keskustelu valui taas kysymykseksi kaupunginosien huonommuudesta, katsokaa nyt vaikka lämpimiksenne mitä asunnot vaikka Herttoniemessä maksaa niin tajuatte varmaan että ei siellä pelkkiä persaukisia asu. Joku Kannelmäki on samankokoinen kuin keskikokoinen taajama Suomessa, sinne mahtuu nukkavierut pubinkulmat ja vauraat omakotialueet kummatkin. Kuten useimpiin paikkoihin Suomessa!

Itse asiaan: kyllä varmasti voi kasvattaa huonommassakin naapurustossa kunnon kansalaisia, se vaan vaatii vanhemmilta aktiivisuutta ja pelisilmää katsoa missä lapsi kulkee ja tukea koulunkäyntiä yms. Tosin tämä mun mielestä pätee ihan kaikkiin kaikkialla, joka paikasta ne ongelmat löytyy jos niitä etsii.

• Tykkää
Reactions: Pin

Yhteistyössä