Voiskohan 2,5-vuotiaan siirtää jo naama menosuuntaan turvaistuimeen?

  • Viestiketjun aloittaja vierasm
  • Ensimmäinen viesti
"wieras"
Meillä ollaan siirrytty molempien lasten osalta kaukalosta suoraan Pallaksen kasvot menosuuntaan istuimeen. Olemme katsoneet autoliiton sivuilta aina testivoittajat ja sen perusteella olemme sitten valintamme tehneet. Ihan luotan kyllä enemmän autoliiton testituloksiin kun jonkun palstamamman selityksiin. Se suositus selkämenosuuntaan on kolme vuotiaaksi saakka, mutta mitä sekään auttaa jos on ihan paska selkämenosuuntaan oleva istuin. Ne viisipistevyöt eivät ole kuitenkaan useinkaan saaneet mitään hyviä arvosanoja ja ainoastaan se että istuimen saa autoon selkämenosuuntaan ei tee siitä turvallista ja pelasta kaikelta jos kolari tapahtuu. Tai no jos joku niin haluaa ajatella niin ajatelkoon.
 
verasss
Kannattaa muistaa istuinta valitessaan, että aika pieni osa kolareista on nokka nokkaa vasten kolareita. Huolehtisin myös, että sivutörmäyssuojaa löytyy, enkä miettisi pelkästään sitä, että miten päin tuolin autoon köytän.
 
"jokuvaan"
Oletteko muuten huomanneet että Saksalaisilla myyntisivuilla ihan jokainen turvaistuin on laitettava nassu menosuuntaan päin ? Siellä ei siis ole laisinkaan saatavilla edes näitä "kintut rusetilla" selkä menosuuntaan istuttavia turvaistuimia.

Meillä on tuo nuorimmainen, vuosi 9 kuukautta, edelleen selkä menosuuntaan koska autossamme on kolme istuinriviä ja hän istuu siinä keskimmäisellä rivillä saaden jalkansa suoriksi.

Mutta....hänellä on ongelmana se, että auton kallistelut ja mutkaiset tiet saavat hänelle kaatumisen tunteen (vaikkei auto oikeasti edes kallistu mihinkään) ja olen miettinyt että josko hänkin siirtyisi istumaan kasvot menosuuntaan päin.
Tiesitkö että keski-euroopassa on ihan erilaiset kolarit kuin täällä? Pohjoismaissa yleisin vaaralllinen kolari on nokkakolari johon nimenomaan selkä menosuuntaan-istuin on turvallisin. Esim. Ruotsissa ja Norjassa ei juuri myydä kasvot menosuuntaan-istuimia koska niitä ei pidetä siellä turvallisena. Yksikään kasvot menosuuntaan-istuin ei läpäise ruotsalaista Plus-testiä missä on todella korkeat turvallisuuskriteerit.

Se että jalat on vähän koukussa saattaa olla epämukavaa, mutta parempi se kuin retkahtanut niska.
 
yy
Keski-Euroopasta ei kannata ottaa mallia. Tässä asiassa luottaisin pohjoismaisiin asiantuntijoihin ja pitäisin lapsen selkä menosuuntaan niin kauan kuin suinkin mahdollista.
 
"Hemu"
Hahhah! Ei vitsit näitä on vaan aina niin pikkusen hauskaa lukea :D on suuret taas murheet. Tässä maassa kuitenkin joka muksulta varmaan löytyy jonkinlainen istuin. On se tietty hyvä päästä tärkeileen sillä, että onko se joku pirun kallis vai bilteman halpis. Ihanaa :D
 
ammattilainen
Siis miksi turvavyöistuin on turvallisempi kun naama menosuuntaan turvaistuin (jossa siis 5-pistevyöt)??
Koska auton 3-pistevyöt ovat joustavat ja turvaistuimen 5-pistevyöt ovat kiinteät. Kun lapsen paino on yli 18 kg ovat asiantuntijat/tutkijat todenneet, että kiinteät 5-pistevyöt aiheuttavat helpommin sisäelin-, niska- ja päävammoja lapselle nokkakolarissa.

On myös todettu, että matkustettaessa kasvot menosuuntaan 5-pistevyöt jo pienemmälläkin lapsella aiheuttavat merkittävästi enemmän rasitusta lapsen päälle ja niskalle kuin joustavampi ns. palkkiratkaisu, joka on näissä istuinmalleissa vallannut alaa huomattavasti viime vuosina.

Samaa ilmiötähän ei tapahdu selkä menosuuntaan matkustettaessa. Siksi myös turvavyöistuimissa lapsen alapainoraja nykyisessä standardissa on 15 kg ja viimeistään 18 kg painoisena kasvot menosuuntaan matkustettaessa tulee siirtyä auton 3-pistevöillä varustettuun turvavyöistuimeen, jotta kolaritilanteessa olisi mahdollisimman turvallista.

Lisäksi turvaistuimen selkänojan rakenne pitäisi tehdä huomattavasti vahvemmaksi, jotta se kestäisi kiinteiden vöiden ja lapsen painon yhteisvaikutuksen liikkeen jatkuessa eteenpäin. Tämä taas lisäisi merkittävästi istuimen painoa, mikä taas kasvaneen lapsen painon kanssa lisää kokonaisrasitusta.
 
ammattilainen
[QUOTE="jokuvaan";30288446]Tiesitkö että keski-euroopassa on ihan erilaiset kolarit kuin täällä? Pohjoismaissa yleisin vaaralllinen kolari on nokkakolari johon nimenomaan selkä menosuuntaan-istuin on turvallisin. Esim. Ruotsissa ja Norjassa ei juuri myydä kasvot menosuuntaan-istuimia koska niitä ei pidetä siellä turvallisena. Yksikään kasvot menosuuntaan-istuin ei läpäise ruotsalaista Plus-testiä missä on todella korkeat turvallisuuskriteerit.

Se että jalat on vähän koukussa saattaa olla epämukavaa, mutta parempi se kuin retkahtanut niska.[/QUOTE]

Mihin taas perustuu väite, että Keski-Euroopassa kolarit olisivat ihan erilaiset kuin täällä??? Sille ei ole tilastollisia perusteita. Ylivoimaisesti suurin osa esim. Saksassa tapahtuvista kolareista tapahtuu aivan tavallisilla kaksikaistaisilla teillä tai taajamissa, ei suinkaan autobahneilla, kuten väärää käsitystä palstoilla jatkuvasti tarkoitushakuisesti vääristellen syötetään. Ruotsissa on oma perinteensä, mutta Norjassa tilanne on toinen. Siellä myydään merkittävästi kasvot menosuuntaan käytettäviä turvaistumia.

Totta on, että selkämenosuuntaan istuminen on turvallisempaa nokkakolarissa. Sitä ei varmaankaan kiistä kukaan. On taas muita tekijöitä, jotka ainakin toistaiseksi ovat asettaneet selkä menosuuntaan asennettavat istuimet jossain määrin epäilyttävään valoon kolaritesteissä, joissa tehdään muutkin törmäystestit kuin nokka edellä kelkalla kiinteään esteeseen.

Kyse ei siis ole oikeastaan ollut siitä, kumpi suunta on turvallisempi, vaan siitä, että perinteiset, selkä menosuuntaan, asennettavat turvaistuimet ovat olleet lähinnä surkeita kokonaisturvallisuudeltaan (muut kolarityypit kuin suora nokkakolari) ja lähes 70% niistä on väärin tai huonosti kiinnitettyjä autossa. Tämä on edelleen se suuri ongelmakohta, jota ei millään tahdota näissä keskusteluissa hyväksyä.

Kyse on siis turvaistuimen tuotekehityksestä tulevaisuudessa sekä viranomaisten määräyksien tiukennuksesta turvaistuimien hyväksymisessä. Valitettavasti uusikaan, joskus tulevaisuudessa Suomessakin käyttöön tuleva, ECE R129 standardi ei tuo helpotusta asiaan, koska standardin mukaan hyväksyttyjen autojen määrä tulee olemaan Suomessa vielä pitkään todella vaatimaton.

On huomattava, että tämä uusi standardi vaatii sekä turvaistuimelta, että AUTOLTA standardin mukaisen hyväksynnän ja se on autokohtainen. Uuden standardin mukaan hyväksytty turvaistuin ei siis ole luvallinen käytettäväksi vanhoissa autoissa, joissa ei ole yhteensopivuusmerkintää.
 
No tuota. Meillä on i-size istuin (2wayPearl) ja se kiinnitetään 2 way fix -jalustalla. Käyttöohjeiden mukaan sen voi kiinnittää lähes kaikkiin autoihin, joissa on isofixit. Mukana tuli monen sivun lista autoista joissa sitä voi käyttää. Mihin siis perustat väittämän, ettei i-size istuimia voi käyttää kuin harvoissa autoissa? Meillä auto vm.2013, mutta näky sopivan myös 2000-luvun alun malleihin.
 
ammattilainen
No tuota. Meillä on i-size istuin (2wayPearl) ja se kiinnitetään 2 way fix -jalustalla. Käyttöohjeiden mukaan sen voi kiinnittää lähes kaikkiin autoihin, joissa on isofixit. Mukana tuli monen sivun lista autoista joissa sitä voi käyttää. Mihin siis perustat väittämän, ettei i-size istuimia voi käyttää kuin harvoissa autoissa? Meillä auto vm.2013, mutta näky sopivan myös 2000-luvun alun malleihin.
Tästä on vielä erilaisia käsityksiä. Tosiasiassa kyseistä istuinta ei saisi edes käyttää Suomessa, koska Suomen tieliikennelaki ja-asetus hyväksyvät vain ECE R44- 04 standardin tai sen edeltäjät Suomessa käytettäville turvaistuimille. Kuten jo totesin aikaisemmin koko uusi standardi on todella sekava toteutukseltaan ja siihen tulee vielä muutoksia kuten ympäripyörimistesti, jota nykyisessä versioissa ei ole.

Siksi useimmat turvaistuinvalmistaja eivät ole tuoneet omia iSize istuimiaan vielä markkinoille. Mm. Saksassa niiden käyttö on yhä kielletty ja Suomessa tilanne on vielä sama käsitykseni mukaan. Jos lakiin tullut muutos ja ko. direktiivi otettu käyttöön, voi joku varmaan tämän oikaista.

Lainaus Autoliiton sivuilta:

5.3 i-size-hyväksyttyjen lastenistuinten käyttäminen
Saksan tieliikenneasetus (StVO) perustuu EU:n direktiiviin 2003/20/EY, ja StVO:n 21.
§:n mukaan on lasta kuljetettava sopivassa turvalaitteessa, joka on ECE-R 44-normin
mukainen. Koska uuden normin mukaan hyväksytyissä lastenistuimissa ei enää ole
ECE-R 44 –merkintää, pitäisi lainsäädäntöä päivittää, jotta uuden normin mukaisille
istuimille saataisiin lain mukainen käyttölupa. Lakimuutokset ovat jo työn alla, mutta
lopullisen muotonsa ne saavat aikaisintaan vuoden 2014 loppupuolella.
Ennen lain muuttamista ECE-R 129 –normin mukaisten istuimien käyttäminen on periaatteessa laitonta. Tämän vuoksi Saksan liikenneministeriö on lähettänyt kirjeen Saksan eri osavaltioiden valvoville ja toimeenpaneville viranomaisille, jotta nämä jo ennen tieliikenneasetuksen muutosten voimaantuloa hyväksyisivät uudet i-size-lastenistuimet.

Tällä hetkellä ECE-R 129 –normin mukaisia istuimia on vain vähän myynnissä. Näiden
istuinten mukana on luettelo automalleista, joissa istuinvalmistaja sallii istuimen käytön. Luettelon lisäksi i-size-lastenistuimia saa tietenkin käyttää autoissa, joiden istuinpaikoilla on merkintä ”i-size” (ks kohdan 5.2. viimeinen kappale).
 

Yhteistyössä