Kun päiväkodissa tarjotaan sitä puuroa...

• Viestiketjun aloittaja äityliiiini
  • Ensimmäinen viesti
äityliiiini
ja lisänähän on sitten leipää ja tuorepalaa yms. Onko lapsen pakko ottaa se puuro enenkuin saa leipää ja lisukkeita? Meidän sälli ei nimittäin koskekaan puuroo. Olen siitä ihan täysin varma, ei edes maista. Mikä siis käytäntö tuo puuron kanssa?

"Lissu"
Riippuu todennäköisesti päiväkodista. Meillä pitää syödä ensin vähän puuroa, vaikka pari lusikallista, mutta jos ei syö niin tilalle ei saa leipää/tuorepalaa ja tuo sääntö koskee ihan kaikkia pieniä sihtikurkkuja. Muuten siitä ei vaan tulisi mitään, säännöt kun on samat kaikille ja kukaan ei söisi sitä puuroa jos tietäisi saavansa sitten leipää tilalle.

Mutta voit pyytää antamaan puuroa ihan pienen maisteluannoksen. Älä kuitenkaan lapsen kuullen ala näistä hoitajille puhumaan, koska lapsi kyllä sitten tasan tarkkaan tietää että äidin mielestä ei hänen tarvitse sitä puuroa syödä.

Meidänkään poika ei koskaan, missään olosuhteissa, syö puuroa. Paitsi päiväkodissa ilman mitään ongelmia, koska tietää että muuta ei tule tilalle.

viera.s
Ainakin useimmissa päiväkodeissa saa "lisukkeet", vaikkei puuroa söisi ollenkaan. Mutta voit varmistaa päiväkodin käytännön ennen hoidonaloitusta. Se leipä tosin on puuropäivinä vaan näkkärinpala levitteellä.

Mä olen muuten aina ihmetellyt, mistä tämä puurokammo useimmille lapsille jossain vaiheessa tulee? Vielä taaperoina melkein kaikki syö puuroa lähes aina aamu- ja iltapalaksi, mutta jossain vaiheessa osa leikki-ikäisistä ei sitten suostuisikaan edes maistamaan. Meidän lapselle puuro ei ole enää lemppariaamupala, kun on saanut kaikenlaisia muitakin vaihtoehtoja, mutta ei hän sitä puuroakaan toki kammoa vaan syö edelleen päivähoidossa ongelmitta. Ja luulen että useimmat muutkin lapset kyllä päivähoidossa siihen tyytyvät, vaikka kotona vaatisivatkin jotain muuta.

Vierras
Kyllä mä luulen että meilläkin on niin että pitää edes vähän maistaa puuroa. Voihan se olla että jos et tee asiasta numeroa niin siitä ei tule mitään ongelmaa, lapsi ei ehkä päiväkodin tätien kanssa ala samalla tavalla jankkaamaan kun sun kanssa? Voit kysyä päiväkodin käytäntöä hoitajilta niin ettei lapsi kuule.

"pph"
Minä olen ehkä liian lepsu, mutta sellaisille, jotka eivät saa puuroa alas millään olen tarjonnut leipää. Ilman mitään lisukkeita. Puuron syöjät toki sitte syövät sekä puuron että leivän. Mielestäni turhaa haaskausta laittaa edes lautaselle, jos on ihan varma, että lapsi ei syö. Toki pidemmän aikaa ensin kokeilen. Onneksi näitä puuron "vihaajia" on aika vähän.

Mä olen muuten aina ihmetellyt, mistä tämä puurokammo useimmille lapsille jossain vaiheessa tulee?
Voisiko ainakin joissakin perheissä johtua siitä, että perheen aikuiset eivät itse syö puuroa, vaan jotain muuta, Jota sitten lapsetkin mieluummin söisivät?

Meillä lapset (1-12v) syövät joka ikinen aamu puuroa. Kaurapuuro on suurinta herkkua (en kyllä tajua, että miksi??), mutta kyllä muutkin puurot alas uppoaa. Puuron joukkoon on aina tarjolla erilaisia marjoja, mutta hilloa tms. emme juurikaan käytä. Raejuustoakin tulee välillä puuron joukkoon lisättyä, mutta osa syö puuronsa ihan sellaisenaan.

Säännöllisen epäsäännöllisesti myös me vanhemmat syömme aamupuuroa. Mä yleensä kyllä skippaan aamupalan kokonaan väliin, mutta jos syön aamupalaa, saatan syödä hyvinkin sitä puuroa. Mies syö aamupalan joka aamu ja ehkä noin 40% kerroista hänkin syö puuroa.

Eikä meillä ole muuta vaihtoehtoa aamupalalla, kuin se puuro. Jos ei puuro maistu, niin sitten ollaan syömättä. Olen hyvin jyrkkä tämän(kin) asian suhteen, mutta olen jo sen tuhannen kertaa todennut, että se kannattaa aikalailla jokaisessa asiassa.
Puuron lisäksi saattaa kyllä olla muutakin, mutta sitä en saa ennen, kuin puuro on popsittu. Ihan sama pätee myös päivällisaikaan tarjottavalla jälkiruoalla...sitä ei tipu, jos ei sitä ennen ole syöty ruokaa. Ja koska sääntö on ehdoton, ei asiasta jouduta oikeastaan koskaan edes keskustelemaan. Ne keskustelut kun on käyty jo aikapäivää sitten.

Ap:n kysymykseen en osaa vastata.

"jooooo"
Meillä lapset syövät puuroa joka aamu. Ovat tehneet niin sekä kotona että hoidossa. Ehkä siksi, että myös me vanhemmat syömme puuron JOKA AAMU. Kotona puuro keitetään maitoon, mutta päikkärissä kai pääasiassa veteen tehtyä. Puuron lisänä raejuustoa ja kotitekoista hilloa. ITselleni laitan vielä pellavansiemenrouhetta, siemeniä tai pähkinöitä.

Reipasriitta
Ainakin useimmissa päiväkodeissa saa "lisukkeet", vaikkei puuroa söisi ollenkaan. Mutta voit varmistaa päiväkodin käytännön ennen hoidonaloitusta. Se leipä tosin on puuropäivinä vaan näkkärinpala levitteellä.

Mä olen muuten aina ihmetellyt, mistä tämä puurokammo useimmille lapsille jossain vaiheessa tulee? Vielä taaperoina melkein kaikki syö puuroa lähes aina aamu- ja iltapalaksi, mutta jossain vaiheessa osa leikki-ikäisistä ei sitten suostuisikaan edes maistamaan. Meidän lapselle puuro ei ole enää lemppariaamupala, kun on saanut kaikenlaisia muitakin vaihtoehtoja, mutta ei hän sitä puuroakaan toki kammoa vaan syö edelleen päivähoidossa ongelmitta. Ja luulen että useimmat muutkin lapset kyllä päivähoidossa siihen tyytyvät, vaikka kotona vaatisivatkin jotain muuta.
Voisikohan se "puurokammo" johtua ihan siitä että puuro ei ole kaikkien mielestä hyvää? Mä en kyllä tajua tota puuromaniaa joka suomessa vallitsee. Se ei ole kovin täyttävää ellei ole hyviä lisukkeita ja harva siitä edes tykkää.

hoitaja-
Riippuu hoitajista. Itse en kannata pakkomaistatusta. Eli annan sen yhden leivän ja tuorepalan vaikka ei maistaisi puuroa. Puuron inhoajille laitan lautaselle pienen lusikallisen puuroa kuitenkin joka aamu, ja kannustan maistamaan. Mutta jos ei halua niin en puutu asiaan sen enempää.

Ei asia vaikuta muiden lasten puuron syöntiin. Hehän saa kuitenkin tukuttain kehuja siitä kun oma lautanen on tyhjä... ei lapset oikeasti janoa niin paljon "samoja sääntöjä" mitä aikuiset kuvittelee, oikeasti sitä 4-vuotiasta ei kiinnosta piirun vertaa maistaako kaveri puuroa vai ei tai saako se leipää, kunhan itse saa paistatella kehujen keskellä :D Sekin ehkä riippuu aikuisista, jos teetetään tuollaista pakkomaistamista ja tehdään asiasta iso numero koko ryhmän kesken, niin äkkiä ne lapsetkin ottaa mallia aikuisista ja alkaa ottamaan tikuksi sen että "joku tekee väärin". -> "toi ei maistanut puuroa, toi maisti vaan kielenkärjellä vaikka piti ottaa lusikallinen" ja nännännäänäää.

V.ieras
Aika kurja aamupala on pala näkkäriä ja joku pieni tuorepala :(

Meillä esikoinen ei syö kotona puuroa. Tai no, pitkään haudutettua riisipuuroa kyllä, mutta harvemmin sitä on tarjolla. Hoidossa kuitenkin joka aamu söi sen lautasellisen puuroa mielellään.

Että voihan olla ap, että teidänkin lapsi siellä hoidossa syö sen puuronsa.

viera.s
Voisikohan se "puurokammo" johtua ihan siitä että puuro ei ole kaikkien mielestä hyvää? Mä en kyllä tajua tota puuromaniaa joka suomessa vallitsee. Se ei ole kovin täyttävää ellei ole hyviä lisukkeita ja harva siitä edes tykkää.
Joo, ymmärrän ettei puuro ole mitään superherkkua monille. Se on aika neuraalin makuista, joten siksi varmaan maistuu kuitenkin vauvoille ja taaperoille hyvin. Lähes kaikki siihen pieninä Suomessa tottuu, joten ihmettelen miksi niin neutraalista ruuasta voi tulla sellainen inhokki, ettei lapsi suostuisi maistamaankaan.

Minä en syö puuroa kuin poikkeuksellisesti, mutta tietysti voin syödä, jos parempaa ei ole tarjolla. Puuro ei maistu paljon miltään, mutta ei pahaltakaan. Näin on lapsellanikin eli nykyään kyllä valitsee mieluummin muuta jos vaihtoehtoja on, mutta hoidossa näin ei käytännössä ole. Tai siis on siellä se näkkärinpala, mutta ei sekään sen maistuvampaa ilman mitään päällisiä ole, joten lapsi syö kyllä siellä puuroa. Kotona taas esim. sämpylää päällisillä tai munakokkelia + marjoja, hedelmää tms. Äitini luona kyläillessään syö myös puuroa marjojen kera, koska siellä ei muuta tarjota ja äitini syö itsekin puuroa joka aamu aamupalaksi.

"sini"
Meillä poika syö puuronsa jo kotona. Ei syö siis sitä päiväkodin liisteriä. Se on sovittu jo silloin kun päivähoitoura alkoi. Ensin päiväkodissa tarjosivat puuron kanssa sokeria/hilloa/marjasosetta, ja lähes oksennusreaktionhan se sällissä sai aikaiseksi. Totesimme yhteistuumin, että poika syö kotona sen meille "normaalin" puuron, eli puuron jossa on suolaa ja voisilmä.

Ja meillä syödään paljon puuroja, mutta se täytyy olla oikein tehty.

V.ieras
[QUOTE="sini";30286964]Meillä poika syö puuronsa jo kotona. Ei syö siis sitä päiväkodin liisteriä. Se on sovittu jo silloin kun päivähoitoura alkoi. Ensin päiväkodissa tarjosivat puuron kanssa sokeria/hilloa/marjasosetta, ja lähes oksennusreaktionhan se sällissä sai aikaiseksi. Totesimme yhteistuumin, että poika syö kotona sen meille "normaalin" puuron, eli puuron jossa on suolaa ja voisilmä.

Ja meillä syödään paljon puuroja, mutta se täytyy olla oikein tehty.[/QUOTE]

Eikö päiväkodin puurossa siis ole suolaa? Eikä saa voisilmää päälle?

Mä yhdellä päiväkodilla keittelen sen aamupuuron. Ja laitan suolaa puuroon. Enkä tee liisteriä.
Ja maistuu kyllä lapsille, puurokulhot palautuu keittiölle tyhjinä eikä bioskaan mene kuin ehkä lautasellinen.

"meh"
Eikö päiväkodin puurossa siis ole suolaa? Eikä saa voisilmää päälle?

Mä yhdellä päiväkodilla keittelen sen aamupuuron. Ja laitan suolaa puuroon. Enkä tee liisteriä.
Ja maistuu kyllä lapsille, puurokulhot palautuu keittiölle tyhjinä eikä bioskaan mene kuin ehkä lautasellinen.
Meilläkin on päikyssä oma keittäjä, joka tekee aamu-ja välipalat. Keittää vanhemmillekin aina joulupuuron, joten hyvin osaa hommansa :)

Aloittajan kysymykseen: mun keskimmäinen poika oli sellainen, joka ei kotona juurikaan tavallista kaura tai muuta hiutalepuuroa syönnyt. Tykkäsi niistä "vauvapuuroista" eli sileestä. Kun aloitti hoidon 2v3kk ikäisenä olin kanssa hiukan huolissaan, että miten se aamupalapuuro oikein maistu. Ekat pari viikkoa ei tainnut paljon syödä (johtui varmaan enimmäkseen uudesta tilanteesta kun itse puurosta ja on todella huono aamupalasyöjä ollut pienempänä), mutta sen jälkeen puuro upposi päikyssä oikein hyvin.
Katso nyt ekaksi, miten oman lapsen kanssa ne aamut sujuu. Jos ei se puuro siellä alas menee, niin voi sitten syödä aamupalan vaikka kotona.

"pph"
Kaikki ovat puuroa oppineet syömään, vaikka äidit varoitelleet, että tälle meidän lapselle turha edes yrittää tarjota sitä =D Haudutan puuron hyvin. Se ei ole liisteriä ja puuron kaveriksi saa valita voisilmän, hilloa tai mehukeittoa.

akava
Minä annan ryhmäni lapsille v.ehdoksi myös voisilmän. Kaikki ei näin tee, kun eivät itse sitä niin syö niin eivät ehkä ajattele.. Itse syön puuroa ja voisilmällä :) itse rajoitan pk:ssa lasten kanelin syöntiä, se ei ole terveellistä joka aamu.

"saana"
Itse tykkään syödä puuroa, mutta lapsi heti opittuaan itseään sanallisesti ilmaisemaan kertoi, ettei siitä tykkää. Varsinkaan maidon kanssa. Hoidossa ei muuta aamupalalla saa (pph), niin siellä sitä vähän syö. Kotona en ole pakottanut. Siis ei mene manna eikä riisi tai marjapuurotkaan, joita itse pidän herkkuna :p Kai se voi olla makumieltymyksistäkin kiinni? Muuten lapsi syö ja ainakin maistaa lähes kaikkea.

miettii...
Niin, edullinen hinta taitaa tosiaan olla puuron suosion salaisuus! Kaikki ei vaan tykkää siitä, niinkuin ei kaikista muistakaan ruuista. Aika tympeää jos joka aamu tarjotaan vain sun inhokkiruokaa...

Eikö ole hyvävain, että maistaa? Kuopus 5v ei ole vuosiin tykännyt puuroa syödä. Harvoin olen jaksanut enää kotona tehdä. Ottaa päiväkodissa aina sen pienen maistiannoksensa närppii sitä suuhunsa ja kaikki tyytyväisiä. En näe siinä mitään ongelmaa.

Eihän joka aamu ole samaa puuroa. Meidän pk.ssa ainakin vaihtelee on riisi, manna, neljän viljan jne. Ja joka viikko on vähintään yksi aamu jolloin ei ole puuroa vaan munakas tai karjalanpiirakkaa tai vastaavaa. Enkä kyllä käsitä miksi toisille vanhemmille on joku ongelma että hoidossa on puuroa aamupalalla.

Yhteistyössä