Lapsi saa karkkeja, onko teidän mielestä ok..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ghg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
G

ghg

Vieras
Meillä 4-vuotias saa ajoittain (mm.joulu, pääsiäinen, tuliaiset, muuten vaan sattumalta..) paljonkin karkkeja, mutta ei hirveämmin ole tarkkana niiden perään että saisi kaikki heti syödä. Tikkareita ei syö juuri koskaan loppuun. Monesti olen poiskin heittänyt karkkiaskeja kun on kivikovia karkkeja aski puolillaan.

Onko teidän mielestä ok että tuollasia jo saatuja herkkuja käytetään "palkintoina", eli ne täytyy "ansaita uudelleen" esim. hyvällä käytöksellä tms.

Aloin miettimään, kun lapsella on ollut viimeaikoina hankalaa syöminen (mm.valittaa ruoasta vaikka yleensä syökin juuri sitä samaa, häärää turhia pöydässä) ni tein taulun johon saa leimoja kun ruokailu menee hyvin ja tietystä määrästä saa lakun -joka siis on joskus kesällä saatu joltakin.

Lapsi tuskin muistaa/kiinnittää huomiota että on saanut ko. herkun jo mutta itse aloin miettimäään.. :)

Mun mielestä ruokailusta tehdään liian iso numero, jos ruokailua aletaan seurata taulukon avulla. Olen itse ollut nirso syömisten suhteen, joten ajatus taulukosta tuntuu pahalle.

Ei minusta se ole ongelma, että lapsi on aiemmin saanut nuo. Mutta karkki on minusta muuten vähän huono palkkio varsinkaan ruokailusta. Vaikka myönnän käyttäväni herkkuja itsekin joskus lahjontana siten, että lapsi saa jälkkärin vain jos on ainakin maistanut myös salaattia tai uutta ruokaa. Tuttuja ruokia syökin ihan hyvin, joten niiden syömismääriin ei tarvetta puuttua.

Mutta jos lapsellesi riittää motivaatioksi se, että saa lakun useamman hyvin sujuneen ruokailun jälkeen, kai se on ihan ok. Ja kunhan et painosta syömään määräänsä enempää. Omalle lapselle tuskin laku tai vastaava riittäisi useamman päivän motivaattoriksi, kun ei niin paljon karkki kiinnosta, pitäis varmaan joku pikkuauto vähintään luvata palkaksi, jos tarrataulusysteemi otettaisiin käyttöön.

Meillä on erinäisten vatsavaivojenkin takia haasteellisesti syövä esikoinen, joka nyt täyttää 6v, mitä enemmän kiinnittää huomiota sen syömiseen sen huonommin menee. Uudet maut ovat vieläkin haasteellisia ja vääntäisi itkua jo pöytään tullessaan, jos joku kiinnittäisi huomiota. Tietää, että 5 lusikallista/haarukallista kaikkea on maistettava, jos mennään mukaan siihen itku-valitus-marinaan niin syöminen venyy ja pinnat kiristyy. Kun puhutaan muita hommia ja huomioidaan kaikkea muuta, tyyppi syö yleensä paljon enemmän kuin pakolliset. Ja yökkimättä. Ja ilman itkua. En todellakaan lähtis palkitsemaan.

Ei meillä tosta mitään suurta numeroa ole tehty, eikä se herkku houkuta niin paljon että joka kerta edes leimaa saisi. Enemmän kyse on ehkä siitä käyttäytymisestä ruokapöydässä, valitetaan "turhasta" eli niistä ihan tutuista jutuista kun sille päälle sattuu. Seuraavana päivänä sama ruoka saattaa mennä oikein hyvin.
Mutta nyt en kaivannutkaan tähän hommaan kommentteja ;) Toimii meillä.

Herkulla palkitsemisesta vielä; eikö jälkiruoka sitten ole aikalailla sitä palkitsemista? Ei kai sitä saa jos ruoka ei uppoa ollenkaan tai menee muuten pelleilyksi?

Minä en ainakaan pidä huonona. Meillä ei jälkkäreitä ole juuri koskaan, joten jos 6:sta hyvin sujuneesta ruokailusta saa n.kahta suklaapalaa vastaavan tikkarin ni ei tule maailmanloppua :)

Herkulla palkitsemisesta vielä; eikö jälkiruoka sitten ole aikalailla sitä palkitsemista? Ei kai sitä saa jos ruoka ei uppoa ollenkaan tai menee muuten pelleilyksi?

Minä en ainakaan pidä huonona. Meillä ei jälkkäreitä ole juuri koskaan, joten jos 6:sta hyvin sujuneesta ruokailusta saa n.kahta suklaapalaa vastaavan tikkarin ni ei tule maailmanloppua :)
Mutta jos se herkkupalkinto ei edes motivoi (lapsi käyttäytyy hyvin jos viitsii tai sitten ei käyttäydy), niin eikö se silloin ole aika turha? Melkein mieluummin antaisi sen tikkarin muuten vaan ruokailun päälle. Voihan sitä sanoa, että ruokailu sujui hienosti, joten saat tikkarin, mutta ei siihen tarvitse taulukkoa eikä siitä tarvitse puhua etukäteen. Yllätyksenä odottamatta saatu palkkio on yleensä tehokkaampi kuin se, että etukäteen sanotaan, että jos nyt käyttäydyt hyvin, niin saat siiten tikkarin.

Siihen alkperäiseen kysymykseen, että voiko jo saatuja karkkeja antaa myöhemmin, niin tietysti voi antaa. Paras olisi, jos lapselle annetaan alunperin vain sen verran mikä on lapselle kohtuullinen määrä ja loput saadusta määrästä laitetaan odottamaan.

En jaksaisi väkertää taulukoita lakuista. Meil 5 lasta ja peli on semmonen et jos ei ruokailu suju niin pöydästä tulee lähtö ja ennen seuraavaa tarjoilua ei tule välipaloja. Hyvin sujuu pääsääntösesti. Syömisestä ei anneta palkkaa. Karkkia saavat sillointällöin ihan muuten vaan.

Muuten ihan sama mutta herkuilla ei kannata alkaa palkitsemaan. Muuten lapsi oppii palkitsemaan itseään herkuilla(= lohtusyömistä)
Lapselle pitäisi opettaa että ruokaa syödään siksi kun on nälkä ja tulee hyvä olo kun nälkä lähtee. Ruokaa ei siis syödä sen takia että äiti käskee, iskä tuputtaa, mummu syyllistää eikä varsinkaan sen takia että saisi karkkia.

Meille tuntuu sopivalta. Näkemyksiä on monia. Jos herkusta lapsi oppii lohtusyömisen ni mitä se lapsi oppii joka saa pikkuauton tai pompuloita palkkioksi? Hamstraamaan tavaraa? ;)

Eli ainoa sopiva palkkio jostakin on se yhdessä tekeminen, sitten pitää päästä uimahalliin ja leipoa pullaa, josta tulee taas sitä herkkujen syömistä :D Ei siis kannata koskaan koittaa palkita/kannustaa lasta oppimaan/selviytymään jostain joka on hänelle hankalaa ;)

Mä en kestä teitä :D

Yritä kuitenkin sanoa lapselle, että pankinto on käyttäytymistä eikä syömisestä, niin kuulostaa paremmalle. Syöminen on herkkä asia, joten on hyvä varoa asioita, jotka tekevät sen ikäväksi.

Jos olet päättänyt että niin toimit etkä ota vastaväitteitä huomioon, ja tuo teillä toimii niin miksi sitä pitää edes kysellä keneltäkään? Teette niin kuin parhaaksi näette.

No minusta on vähän väärin antaa jo lapsen saamia lahjoja uudestaan lahjoiksi. Osta vaikka jäätelöä/mehujäitä/keksejä, joita annat jälkkäriksi yhden aina kun syöminen menee hyvin.

#16 Lueppa uudelleen aloitus; en pyytänyt ruokailu juttuun kommettia vaan siihen onko oikein antaa palkkioksi (ihan sama mistä aiheesta) niitä jo saatuja nameja.

#17 Taisi olla ketjun toinen kommentti joka liittyi aloituksen itse kysymykseen ???? Kiitos näkemyksestäsi ????

Yhteistyössä