Macaronsit ei onnistu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mitä teen väärin?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mitä teen väärin?

Vieras
Mitä teen väärin? Oon tehny nyt useammalla eri ohjeella ja aina sama juttu - uunista ottaessa vaikuttaa kypsältä (ja on olleet uunissa pitkään) mutta on kuitenki raakoja,jää kiinni leivinpaperiin.
Kinuskikissan ohjeessa paisto-ohje on 130 astetta ja n15min. Kommenttiosiossa hän on antanut myös vihjeen kokeilla vähän matalampaa lämpöä ja pidempää aikaa,mut ei auta ainakaan mulla
Kertokaa siis te joilla Macaronsit onnistuu,et kauanko paistatte ja missä lämpötilassa? Mistä tiedät että on kypsiä? Käytätkö leivinpaperia vai Macarons"mattoa"?

Kissallahan pyyhitään pöytä.
Onkohan sulla liikaa sokeria? Tuleeko macaronseista aina sellaisia vai oletko vain kerran kokeillut? Mullakin ne olivat kiinni paperissa, mutta lähtivät kuitenkin irti, ajattelin että ehkä niiden kuuluu olla sellaisia

Aiemmin oon tehny jollain random-ohjeella,siis en muista mistä löysin ja sillon onnistu. Nyt oon tehny Kinuskikissan ohjeella kolme kertaa ja aina sama lopputulos: näyttää hyvältä mutta on raakoja/jää kiinni ja irrotettaessa sit tietysti menee rikki.

Ja sulla on leivinpaperia? Mä ostin kerran vahingossa voipaperia eikä siitä hyvää seurannut...

Eivätkä ne ole pohjastaan tummia eli palaneita? Kenties uunissasi on vikaa?

Tahmeita niitten kuuluukin olla :-)

Mä oon saanu ne irti leivinpaperista sillä keinolla, että heti kun otat ne pois uunista, niin valutat tilkan vettä sinne pellin ja leivinpaperin väliin ja sitten kallistelet peltiä niin että se vesi kulkee joka paikkaan. Sen jälkeen macaronsit lähtee paremmin irti.

Mä teen myös niin, että erottelen ne valkuaiset jo edellisenä päivänä ja jätän huoneenlämpöön. Tulee paljon kiiltävämpiä ja tasaisempia pintoja.

Mulla on sekä leivinpaperia että sellanen macarons"matto" ja molemmilla sama lopputulos. Ei ole tummia pohjasta eikä pinnalta.

Edelleen jos joku osaisi kertoa mistä tiedät että Macaronsit on valmiita? Pitäiskö niiden irrota leivinpaperista/matosta heti kun ottaa uunista niinku tavallinen marenki?

Olen paistanut 150 asteessa 10 minuuttia. Lukaisin tuon Kinuskikissan ohjeen ja teen ainakin osan eri tavalla. Erottelen valkuaiset jo edellisenä päivänä ja annan olla yön yli jääkaapissa, josta nostan ne sitten lämpenemään huoneenlämpöiseksi. En laita suolaa ollenkaan. Nostelen varoen nuolijalla mantelijauhetomusokeriseoksen joukkoon. Kuten kinuskikissakin, kopsautan ilmakuplat pois ja annan macaronien kuivahtaa ainakin sen 30 min. Kokeilen pintaa ja sitten kun se on todella kuivahtanut, niin paistan vasta siinä kohtaa. Joskus menee likemmäs tunti, jos ilmankosteus on iso.

Kokeile toista ohjetta, jonka on tehnyt joku ammattilainen. Tuttuni, joka on leipuri kondiittori sanoi, ettei koskaan käyttäisi kinuskikissan reseptejä, ovat sellaisia kotileipurin väännöksiä. Esim. Valion ja Maku-lehden ohjeet ovat toimivia.