Mitä minulta vielä puuttuu vauvanvaatteita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa kertaa äipäksi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mulle mun äiti varsinkin toitotti että pienet vaatteet on ihan turhia, jää heti pieneks jne mutta pskanmarjat.

Riippuu ihan vauvasta, meillä oli etuajassa syntyneelle esikoisella paljon vaatteita lainassa kaverilta, jonka lapsille ne eivät olleet sopineet lainkaan, kun olivat isoja syntyessään. Hänellä oli jättivarasto käytettyjä hankittuna. Hän käytti varmaan 3 kk jotain 56 vaatteita.

Meillä taas kuopukselle meni pienet vaatteet heti pieneksi, oli syntyessään isokokoinen, pituutta 54 cm. Ne 60 cm vaatteet oli äkkiä ihan sopivia, kotimatkalla taisi käyttää ainoan kerran 50 cm vaatteita, mihin juuri ja juuri sai ahdettua =)

[QUOTE="piikkis";30250213]Minsuta sinulla on turhaan noita ihan pieniä vaatteita, vauva ehtii käyttämään niitä tosi vähän aikaa jos sitäkään ja niitä on vaikea pukea. Itse ostaisin 62 cm ylöspäin, ei haittaa vaikka on vähän väljää ja aina voi kääriä/taittaa esim. hihoja ja lahkeita.

Vauvanvaatteet eivät myöskään juuri kulu muusta kun pesemisestä ja määrään vaikuttaa se, kuinka paljon haluaa pyykätä. Puolipotkarit olivat minun mielestäni käteviä, samoin kietaisubodyt.[/QUOTE]

Mie taas tykkään että vauvaa on helppo käsitellä sopivissa vaatteissa. Ja lisäksi ostaisin talvivauvalle pienet merinovillaiset alusvaatteet, siis bodyn ja puolipotkarit/housut. Pitää vauvan lämpöisenä ja siihen vaan sit päälle kerros muuta.

68 senttinen toppahaalari on turhan iso, meillä lapset ovat noin 3 kg ja mentiin marraskuulla syntyneen kanssa 56 cm haalarilla koko talvi.

Teillä on ollut kyllä minikokoisia lapsia. Meillä oli noita alle 62:sen vaatteita käytössä ehkä 2 vikkoa, kunnes jäivät pieneksi. Itse en toisen lapsen kohdalla hommannut niitä ollenkaan, vaan mentiin suoraan 62-kokoisilla.
Aloittajalle: lisää tarvitset ainakin yöpukuja. Mutta kuten sanoin, ei kannata niitä pienimpiä kokoja ostaa, muuten saat olla heti ekoina viikkoina vauvan kanssa vaateostoksilla. Osta suoraan 62-kokoista.

Hyvä kun olet ostanut pieniä kokoja! Yli 4 kiloinen 53 senttinen käytti meillä 50 ja 56 pari kuukautta. Vai tykkäätkö itse olla liian isoilla vaatteilla ;) mieskin halusi että vaatteet sopivia, helpompi käsitellä vauvaa. Yöpukuja käytettiin meillä ja likaantuu paljon. Ja 68 haalari on tosi iso, ehkä loppu talvesta menee. Paitsi jos sinua ei haittaa että se on säkki ja vauva on siellä sisällä jossain. Ja puolipotkuhousut ja muutkin puolihousut parhaita. Perinteiset potkarit lörpöttää ja paidat menee pahasti. Pahin yhdistelmä nauhallinen kietaisubody ja potkuhousut!! Mutta nämä on muiden mielipiteitä, vasta käytännössä huomaat mikä sinusta hyvä.

Kippurassa köllöttävää pikkuvauvaa on kyllä oikeasti helpointa pukea, kun vaatteet ovat reilun kokoisia. Esikoiseni oli 53 cm/4300 g, päänympärys 39,5. Koon 50 vaatteet olivat ihan liian pieniä eikä 56:ttakaan olisi tarvinnut. Lisäksi kaikki pään yli vedettävät bodyt piti korvata kietaistavilla, kun muuten ne juuttuivat päähän.

Toinen lapsi peri esikoisella hyväksi havaitut vaatteet. Mutta hän olikin laiha ja lähti aikaisin ryömimään, eivätkä puolipotkarit pysyneet päällä. Piti ostaa olkaimellisia potkuhousuja.

Taitaa olla yhtä monta mielipidettä kuin pukijaakin. Mutta minä liputtaisin kietaisubodyjen ja olkaimellisten potkuhousujen puolesta.

Mun neuvo on se, että älä osta enää yhtään mitään vaan katso minkä kokoinen vauva tulee ja mitä vaatteita tykkäät käyttää ja kuinka paljon niitä pesusyklissä menee (puklu, vaippa valskaa). Vauvan 'mallikin' vaikuttaa, toisille pitää olla olkaimelliset huosut, toisilla puolipotkikset on jees.
Mulla on ainakin sellainen kokemus, että varsinkin ekalle vauvalle tulee aivan hirveästi vaatteita lahjaksi eikä kaikkea välttämättä kerkeä käyttää...

[QUOTE="vielä";30250820]Mulla on ainakin sellainen kokemus, että varsinkin ekalle vauvalle tulee aivan hirveästi vaatteita lahjaksi eikä kaikkea välttämättä kerkeä käyttää...[/QUOTE]

Mä luotin tähän kun sitä toitotettiin mutta ei saatu yhtään alle 68cm vaatetta lahjaksi! Keskivertovauva taitaa olla n. 3,5kg ja 50cm, ja käyttävät kyllä yleensä 56cm vaatteita aika pitkäänkin. Teltassa on kurja olla aikuisen kuten myös lapsen.

Varsinki noita 50-56 vaatteita meni läjäpäin päivässä. Aina oli puklut tai vaipansisällöt vaatteissa. Niitäkin 60-68cm kului paljon. Joten niitä oli sitten mistä ottaa. En tykkää jos vaatteet on isoja eikä lahkeet pysy ja hihat peittää. Minusta helpompi käsitelläkin vauvaa jolla sopivat vaatteet. Bodyt+puolpotkarit oli meillä aika vakioasu pienellä.

kietasubody oli paras sellasen pienen kanssa. Niitä suosittelen.

Niin minäkin, ei tarvitse nostella vauvaa, riittää kun rullaa alustalla puolelta toiselle, eikä tarvitse kannatella päätä. Esikoisen aikaan 18 v sitten noita ei vielä ollut, silloin oli kietasupaidat parhaita, mutta ne tahtoi nousta nostaessa kainaloihin =) Pienemmille sitten oli jo noita kietaisubodyjä ja ne oli parhaita. Pään yli nyhrättävät on hankalia käyttää.

Hyvä kun olet ostanut pieniä kokoja! Yli 4 kiloinen 53 senttinen käytti meillä 50 ja 56 pari kuukautta. Vai tykkäätkö itse olla liian isoilla vaatteilla ;) mieskin halusi että vaatteet sopivia, helpompi käsitellä vauvaa. Yöpukuja käytettiin meillä ja likaantuu paljon. Ja 68 haalari on tosi iso, ehkä loppu talvesta menee. Paitsi jos sinua ei haittaa että se on säkki ja vauva on siellä sisällä jossain. Ja puolipotkuhousut ja muutkin puolihousut parhaita. Perinteiset potkarit lörpöttää ja paidat menee pahasti. Pahin yhdistelmä nauhallinen kietaisubody ja potkuhousut!! Mutta nämä on muiden mielipiteitä, vasta käytännössä huomaat mikä sinusta hyvä.

Miten voi olla? Eihän 50cm vaatteet tuon kokoiselle vauvalle sovi ollenkaan, vaan alle 50cm vauvoille vaan. Eräälle kaverilleni th sanoi että hän käyttää liian pieniä vaatteita vauvalla. Ehkä teilläkin sitten käytettiin?

Hei Viisaammat vanhemmat. Katselin meidän talvella syntyvälle toppapukua niin mietin että otanko 56cm vai 62 suoraan?
Mulla oli esikoinen 54cm pitkä ja me molemmat vanhemmatkin ollaan niin varmaan tulee taas yli 50 cm vauveli. Olisi kiva jos haalari menis pari kuukautta.

[QUOTE="Klara";30251090]Hei Viisaammat vanhemmat. Katselin meidän talvella syntyvälle toppapukua niin mietin että otanko 56cm vai 62 suoraan?
Mulla oli esikoinen 54cm pitkä ja me molemmat vanhemmatkin ollaan niin varmaan tulee taas yli 50 cm vauveli. Olisi kiva jos haalari menis pari kuukautta.[/QUOTE]

Ehdottomasti 62cm. Pahoilla pakkasilla toppapuvun alle pitää mahtua vielä joku fleece tms. vielä.

Meidän lapset ainakin ovat onnistuneet puklauttemaan vaatteilleen ja jokaisella on ollut kausi, milloin ei mitkään vaipat istuneet, vaan tahtoivat vuotaa, etenkin selkämyksestä. Löysävatsaisia kun ovat olleet, niin sieltä on tullut ruskeita vetisiä länttejä selkämykseen.

Sukkahousut ovat aivan turhia vauvalla, niiden päälle pukeminen on aikaa vievää, puolipotkarit on paljon kätevämpiä. Tosin itse pidän enemmän potkareista, missä on olkaimet, ne pysyy paremmin päällä, eikä tarvitse bodyn alle tunkea, että ne ei löytyisi jostain puolisäärestä.

Meidän tuplat oli syntyessään 2,6kg ja sukkahousut oli paremmat kuin puolipotkarit. Tytöt oli niin ruipeloita, että puolpotkarit ei todellakaan pysyneet jalassa. Ei niitä ollut yhtään hankala pukea. Ja mä oon kyllä melkein aina laittanu ne sukkikset, puolpotkarit ja housut bodyn päälle, en alle. :)

Niitä tosi pieniä vauvan talvihaalareita on muuten jatkuvasti alennuksessa (kesät talvet) kun niitä ei monikaan osta, joten saat viimevuoden malleja -50%, -70% jne kun vähän katselet liikkeissä. Ihan siis merkkihaalareissa.

Jos sellaisen siis kuitenkin haluaisit ostaa.

Meille toitotettiin ekaa odottaessani, että ei kannata ostaa alle 60 cm vaatteita eikä sitten paljon ostettukaan. Alle kolmikiloinen hukkui niihin 62 vaatteisiin ja isä pääsi ostoksille. 56 cm vaatteet meni sitte 3-4 kk. Ja vaatteita pitää olla reilusti, kietaisubodeja ja sukkahousuja suosittiin meillä. Pienillä vauvoilla vaipat falskaa helposti eikä puolipotkarit rimppakintuilla pysy jalassa. Talvivauvojen perussetti meillä on ollut body, suojukset ja perinteiset potkarit päälle. Yöllä yöhaalari tai body ja unipussi.

Kaikki sanoi, että puolipotkarit on hyviä, osta niitä. No, minähän ostin ja sitten kaveri syntyi kolme viikkoa etuajassa oli tosi ruipelo. Puolipotkarit pyöri päällä ja nostaessa tuntui, että vauva luiskahtaa käsistä (vaikka siis en todellakaan nostanut vaatteista). Onneksi äitiyspakkauksessa oli ne 50 cm kokopotkarit ja hain vielä kirppikseltä parit lisää eli kannattaa hankkia muutama kappale vähän kaikkea ja sitten tarpeen mukaan. Myös merkkien välillä on tosi paljon eroja ja esim meidän pitkäselkäiselle poitsulle parhaiten istui Name itin ja miikkarin bodyt. Tutta ja lindex oli ihan kauheat (aivan liian leveitä ja lyhyitä) jne.

[QUOTE="Klara";30251090]Hei Viisaammat vanhemmat. Katselin meidän talvella syntyvälle toppapukua niin mietin että otanko 56cm vai 62 suoraan?
Mulla oli esikoinen 54cm pitkä ja me molemmat vanhemmatkin ollaan niin varmaan tulee taas yli 50 cm vauveli. Olisi kiva jos haalari menis pari kuukautta.[/QUOTE]

62. Mun marrasvauvalla oli joku 56 haalari ja vaikka sälli oli sen 51cm syntyessää, oli tuo 56 onneton. Otin sen isomman käyttöön.

Yhteistyössä