Vieläkö lapsesi saa päivähoidossa sokeria?

  • Viestiketjun aloittaja v i errrraaasss
  • Ensimmäinen viesti
v i errrraaasss
Vai joko kunnassanne on sokerikielto? Vieläkö saa pannaria, kiisseliä tms. ? Mitä mieltä itse olet saako lapsesi mielestäsi liikaakin sokeria päivähoidossa?
 
tälläistä olen kokenut
No en tiedä onko se todellista, mutta mielestäni lapseni alkoi lihoa kun päivähoito alkoi. Meillä syödään terveellisesti, mutta en kyllä sokeriakaan täysin kiellä, keksejä, kakkua ja karkkia joskus, mutta ei todellakaan joka päivä.

Lapsi on ollut aina normaalipainoinen (ei alipainoinen missään nimessä!!). Päivähoito alkoi pari viikoa sitten ja nyt tuntunut että lapsi on lihonut. Muuta muutosta ei ole ollut kuin päivähoidon alkaminen...

Mutta ei sillä että se nyt haittaisi hirveästi. Meillä syödään kotona vaan silloin tällöin leipää, paljon kasviksia ja hedelmiä, terveellistä ruokaa. Ehkä päiväkodeissa viljatuotteiden painotus on myös suurempaa? No, en tiedä.
 
bbierass
Mulle sopii hyvin nykyinen ruokatarjonta. Enkä tajua sitäkään, että nämä pannarin kieltäjät haluavat, että tarjottaisiin lapsille hunajaa sokerin sijasta. Hunajassa on keskimäärin 20 % vettä, 34 % rypälesokeria, 40% hedelmäsokeria ja 2 % sakkaroosia Ruokatieto-fi -sivuston mukaan. Lisäksi pienimmät eivät saa käyttää ollenkaan hunajaa, ja monia se allergisoi.

Ei siellä mitään liikaa sokeria tule. Lapsi kuluttaa ja tarvii energiaa.
 
viera.s
Joo, kyllä siellä sokeria on välipaloissa ja joskus on jälkiruokaakin tarjolla. Kaakaota on kerran viikossa, jätskitkin ovat nyt elokuussa kerran saaneet.

Ei minua nyt tuo haittaa, kun lapsi on jo niin iso eikä makeaa ole mitenkään suhteettoman paljon tarjolla. Mutta lapsen aloittaessa päivähoidon pph:lla vajaa 1,5-vuotiaana kyllä harmitti, kun hoidossa lapsi totutettiin kekseihin ja vanukkaisiin sekä laitettiin puuron päälle sokeria, vaikka lapsi ei olisi näitä osannut kaivata. Oltaisiin vähän pidempään haluttu pitää lapsi erossa makeista herkuista. Sehän on helppoa niin kauan, kun lapsi ei ole moisiin tottunut.
 
kielletään sokeri
Sitä sokeria tarjotaan joka päivä meidän listojen mukaan, maanantaina voi olla sokerihuurrettuja muroja ja mehukeittoa iltapäivällä vielä kun siihen lisätään pakolliset päiväunet niin ei ihme että ei lasta saa illalla ajoissa nukkumaan.
Sokeria tungetaan jopa puuroon !
 
..............
Olin joskus puolen vuoden ajan ilman valkoista sokeria ja valkoisia vehnäjauhoja. Söin täysruokosokeria ja hunajaa. Laihduin puolessa vuodessa 20 kiloa, lisäsin liikuntaa vain kevyesti sitä mukaa kun paino laski. Sen lisäksi olin kärsinyt hiivatulehduksista ja virtsatietulehduskierteestä. Tuon puolen vuoden jälkeen minulla ei ole niitä ollut.

Nykyään syödään meillä sokeria kohtuudella. En kiellä pannaria tai kiisseleitä, mutta en käytä aina valkoista sokeria. Lapsi voi hyvin ja itse myös.

Sokeri myös pilaa hampaat. En oikein tajua sokerin ylimääräisen käytön puolustajia, kun siihen ei ole mitään syytä. On sitä aina syöty vaikka jos miten, ja silti muutos on joskus paikallaan. Toisaalta en tajua sokerin totaalikieltoakaan. Joskus on kiva syödä jäätelöä ja karkkia eikä siinä mitään pahaa ole. Kohtuus kaikessa!
 
uskooko
joku toisaan siihen,että jos lapsi ei saa pienenä sokeria niin sitä ei sitten kaipaakkaan.

Ite pinenä en saanut karkkia, en sokeria. Äiti oli terveysintoilija ja miten kävikään. Yhtenä päivänä äiti löysi minut palasokerikipolta suu täynnä sokeria.

Mistä minä siihen sokeriin olin oppinut kun en ollut sitä ksokaan mistään saanut. En msitään,mutta luontainen halua makeaa kohtaa teki tehtävät.

Joten kohtuudella sitä sokeria voi ja pitää antaa ja eikö nämä vanhemmat voi ajatella,että siellä päviäkodissa kun sitä saa niin ei sitten kotona sitä sitten anna.

Kaikkein mieleen kun ei tosiaankaan voi olla ja eiköhän nuo lapset kuitenkin hyvin voi.
 
Eivät ole saaneet varmaan enää viiteen vuoteen.

Vähän tylsältähän se ajatus alkuun tuntui kun synttärijätskit jne loppui, mutta kaikkeen tottuu. Ei nuo mielestäni liikaa saaneet sokeria hoidossa ennen tuota kieltoakaan, toisaalta hyvin tulevat nytkin siellä ruokituiksi. Ei ainakaan meidän muksuille ollut mikään ongelma.
 
viera.s
joku toisaan siihen,että jos lapsi ei saa pienenä sokeria niin sitä ei sitten kaipaakkaan.

Ite pinenä en saanut karkkia, en sokeria. Äiti oli terveysintoilija ja miten kävikään. Yhtenä päivänä äiti löysi minut palasokerikipolta suu täynnä sokeria.

Mistä minä siihen sokeriin olin oppinut kun en ollut sitä ksokaan mistään saanut. En msitään,mutta luontainen halua makeaa kohtaa teki tehtävät.
En tarkoitakaan, että se mitenkään pysyvästi makeanhimoa veisi, ettei pienenä saa sokeria. Mutta kyllä minä sain rauhassa syödä karkkia ja keksejä lapsen läsnäollessa, ennen kuin hän oli lapsi oli niitä saanut ollenkaan. Eihän hän tiennyt, että ne edes on makeita. Eikä lapsi kinunnut kaupasta vanukkaita, ennen kuin oli sellaisia tottunut pph:lla syömään.

Pienet lapset laittaa suuhunsa melkein mitä tahansa, mitä käsiinsä saa. Et sinäkään tiennyt että ne sokeripalat oli makeita ja hyviä, ennen kuin sellaisen suuhusi laitoit. Mutta jos lapsi laittaa suuhunsa greipinsiivun, todennäköisesti sylkee irvistäen pois. Sokeripaloja taas kahmii suuhunsa lisää ja himoitsee niitä jatkossakin (varsinkin, jos ei muuta makeaa saa). Minä en ole mikään terveysintoilija ja just siitä syystä oli niin kätevää, kun lapsi ei vielä osannut karkkia ja keksejä vaatia. Sai mässyttää itse rajoituksetta. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja tälläistä olen kokenut;30211562:
No en tiedä onko se todellista, mutta mielestäni lapseni alkoi lihoa kun päivähoito alkoi. Meillä syödään terveellisesti, mutta en kyllä sokeriakaan täysin kiellä, keksejä, kakkua ja karkkia joskus, mutta ei todellakaan joka päivä.
Meillä kuopuksen "vauvanpyöreyden" sulaminen kesti paljon kauemmin kuin isommilla, koska hän aloitti päivähoidon ollessaan hiukan alle 2v. Hoidossa ruoka maistui aina paremmin, puuroakin otti aina lisää. Isommat olivat tuon ikäisinä kotihoidossa ja nirsoilivat iänmukaisesti. On ihan tyypillistä että lapset syövät päivähoidossa paremmin.

Minä en halua että hoidossa kaikkea sokeria kielletään, jostain synttärikarkeista nillittäminen on niin turhaa. Oikeastiko se lapsi lihoo ja hampaat menevät pilalle, jos saa hoidossa karkin tai kaksi n. 17 kertana vuodessa (olettaen että ryhmässä 21 lasta ja kesällä synttäreitään viettävät eivät välttämättä pääse karkkejaan jakamaan)?? Mutta esim. kiisselivälipalat ovat turhia - mehua ja perunajauhoja. Siihen lisäksi näkkäriä margariinilla. Ei ihme, että lapsella on huutava nälkä kun ennen viittä menee hakemaan.
 
vähän vierestä
Mä olen pph ja en ihan täysin ymmärrä miksi esim. pannukakku on kyseisellä listalla. Pannukakku on ihan hyvä välipalana ja ei siihen pakko ole sitä sokeria laittaa.
 
njoo
En jaksa hepuloida jos vaikka sokeria tarjotaankin,niin kauan kun päiväkodissa tarjotaan eineksistä tehtyä ruokaa niin kauan ei se sokeri sitä asiaasen vaarallisemmaksi tee.
 
bbierass
Muistan eräänkin kerran, kun palstaiset ovat vaahdonneet, miten tärkeää on, että kun syödään jädeä, niin sitä syödään kunnolla. Kun paistetaan lättyjä, niin niitä ei lasketa. Kuten tehdään pullaa, niin lapset saavat syödä tuoretta pullaa niin paljon kuin haluavat. Limpparin pitää olla sokerillista ja mehun samoin eikä etenkään kevyttuotteita sallita.

Se on jokin eri äitirotu, joka vaahtoaa pannareista, kuin palstamamma.
 
"äityli"
Unet ja sokeri.... en usko noiden yhteyteen sitten millään. Ei niillä ruuilla ja päiväunilla tai yö unilla ole vastaavuutta. Täällä ku tenevia ei viety sateeella tai pakkasella pihalle, niin sillä oli vaikutusta miten rauhoittuvat nukkumaan illalla. Kunnolla reipasta ulkolua, niin johan maistuu ruoka kotona ja unet illalla.
 
.vieras.
[QUOTE="näin meillä";30211872]kun jätettäisi se sokeri rasva ja vaaleat jauhot pois voisi yhteiskunta paremmin[/QUOTE]

Lisää tuohon vielä proteiini, niin sitten vasta yhteiskunta hyvin voisikin.
 
akava
ja hauskaa on se että nämä äidit luettelee kiisselit HERKKJEN listalla.. kysykääpä vaikkapa 3 vuotta pk:ssa olleelta lapselta että onko kiisseli herkkua :D kyllä se on lapsilla usein "yäk, taaas kiisseliä". ja se mini pala pannaria hillolla mikä jokaiselle on, ei todellakaan ole kovin suuri sokerierä.
mutta saahan sitä ongelman tuostakin.
 
ja hauskaa on se että nämä äidit luettelee kiisselit HERKKJEN listalla.. kysykääpä vaikkapa 3 vuotta pk:ssa olleelta lapselta että onko kiisseli herkkua :D kyllä se on lapsilla usein "yäk, taaas kiisseliä". ja se mini pala pannaria hillolla mikä jokaiselle on, ei todellakaan ole kovin suuri sokerierä.
mutta saahan sitä ongelman tuostakin.
En minä ainakaan verrannut kiisseliä herkkuun, vaan se on vertaus siitä että päiväkodin "perusruokakin" voi olla yhtä terveydelle haitallista/turhaa kuin karkit. Toivoisin, että ruoka-aikoina tarjottaisiin oikeaa, täyttävää ruokaa. Ja juhlahetkinä ne karkitkin ovat sallittuja.
 
  • Tykkää
Reactions: Cassyput

Yhteistyössä