v i errrraaasss
Vai joko kunnassanne on sokerikielto? Vieläkö saa pannaria, kiisseliä tms. ? Mitä mieltä itse olet saako lapsesi mielestäsi liikaakin sokeria päivähoidossa?
En tarkoitakaan, että se mitenkään pysyvästi makeanhimoa veisi, ettei pienenä saa sokeria. Mutta kyllä minä sain rauhassa syödä karkkia ja keksejä lapsen läsnäollessa, ennen kuin hän oli lapsi oli niitä saanut ollenkaan. Eihän hän tiennyt, että ne edes on makeita. Eikä lapsi kinunnut kaupasta vanukkaita, ennen kuin oli sellaisia tottunut pph:lla syömään.joku toisaan siihen,että jos lapsi ei saa pienenä sokeria niin sitä ei sitten kaipaakkaan.
Ite pinenä en saanut karkkia, en sokeria. Äiti oli terveysintoilija ja miten kävikään. Yhtenä päivänä äiti löysi minut palasokerikipolta suu täynnä sokeria.
Mistä minä siihen sokeriin olin oppinut kun en ollut sitä ksokaan mistään saanut. En msitään,mutta luontainen halua makeaa kohtaa teki tehtävät.
Meillä kuopuksen "vauvanpyöreyden" sulaminen kesti paljon kauemmin kuin isommilla, koska hän aloitti päivähoidon ollessaan hiukan alle 2v. Hoidossa ruoka maistui aina paremmin, puuroakin otti aina lisää. Isommat olivat tuon ikäisinä kotihoidossa ja nirsoilivat iänmukaisesti. On ihan tyypillistä että lapset syövät päivähoidossa paremmin.Alkuperäinen kirjoittaja tälläistä olen kokenut;30211562:No en tiedä onko se todellista, mutta mielestäni lapseni alkoi lihoa kun päivähoito alkoi. Meillä syödään terveellisesti, mutta en kyllä sokeriakaan täysin kiellä, keksejä, kakkua ja karkkia joskus, mutta ei todellakaan joka päivä.
En minä ainakaan verrannut kiisseliä herkkuun, vaan se on vertaus siitä että päiväkodin "perusruokakin" voi olla yhtä terveydelle haitallista/turhaa kuin karkit. Toivoisin, että ruoka-aikoina tarjottaisiin oikeaa, täyttävää ruokaa. Ja juhlahetkinä ne karkitkin ovat sallittuja.ja hauskaa on se että nämä äidit luettelee kiisselit HERKKJEN listalla.. kysykääpä vaikkapa 3 vuotta pk:ssa olleelta lapselta että onko kiisseli herkkua kyllä se on lapsilla usein "yäk, taaas kiisseliä". ja se mini pala pannaria hillolla mikä jokaiselle on, ei todellakaan ole kovin suuri sokerierä.
mutta saahan sitä ongelman tuostakin.