Yhtä lailla lapsellisesta ihmisestä voi ajatella hänen olevan itsekäs. Se itsekkyys näkyy vain eri tavoin, kuten niin, että mitään ei voi tehdä, ei voi tavata jne. kun on ne lapset. Eletään vain lasten ehdoilla ja unohdetaan kaikki muu. Jos nyt haluaa tässä kärjistää.
Harvoin kai näin mustavalkoisia asiat ovat. Eikä minun tuttavapiirissä ole itsekkäitä ihmisiä, olivat he lapsettomia tai lapsellisia.
Mä olin vielä kolmekymppisenäkin lapseton, mutta en pahemmin itseäni itsekkäänä ja epäempaattisena pitänyt. Mä kävin hoitamassa läheisteni asioita, toisin kuin monet muut perheelliset joilla ei ollut aikaa hoitaa muiden asioita kun oma perhe vei sen ajan. Minullakin oli omia menoja, mutta tarvittaessa pystyin laittamaan asioita tärkeysjärjestykseen - nyt tarvitaan jossain apua ja sinne mennään - minun kun tarvitsi neuvotella vain itseni kanssa, mihin pistän aikani. Mulla oli myös lapsellisia kavereita. En enää muista, kuinka paljon lapsista heidän kanssaan puhuin, mutta kyllä meillä paljon muutakin puheenaihetta riitti. Siihen ehkä tosin vaikutti se, että olin tuntenut kaverini jo ennen kuin he saivat lapsia. Yhteinen pitkä historia ja monet hauskat sekä ikävätkin kokemukset yhdistivät. Käytiin lapsista huolimatta bilettämässä, minä jonkin verran enemmän toki. Mutta ei meidän ystävyys lapsiin loppunut.
Ystävyys on nykyään vähän kärsinyt, kun muutin kauas, elämä vei mennessään. Ei ole mahdollista niin usein nähdä. Nykyään mulla on omia lapsiakin ja lähinnä lapsellisia kavereita vain, koska on enemmän nähnyt ihmisiä, joilla on lapsia ja siten tullut tutustuttua. Mutta vanhoja kavereita on ikävä, kun ei se enää vanhemmiten ole samanlaista se tutustuminen, kun yhteinen historia puuttuu.Omasta tahtokysymyksestä se myös on kiinni. Tosin nyt olen alkanut saada uusia tuttavia omien harrastusten kautta, ja siellä on sekä lapsettomia ja lapsellisia - harrastus yhdistää.