Kansalaisopisto rikkaiden huvia?

  • Viestiketjun aloittaja harrastukseton
  • Ensimmäinen viesti
harrastukseton
Yllätyin vähän kun meinasin ilmoittautua jollekkin kurssille pitkästä aikaa. Savikurssi esimerkiksi olisi kiinnostanut, mutta kiinnostus lopahti kun tutkin hintoja: osallistumismaksu 75 euroa jonka päälle tulevat polttomaksut 25 euroa ja materiaalimaksu (ei sisällä siis kuitenkaan savea, sen hinta tulee vielä päälle) 25 euroa. eli kokonaishinta 125 euroa + käytetyn saven hinta. Ovatko nämä aina olleet näin törkeän kalliita?
 
"Verna"
On meillä jo pitkään ollut hinnat tuota luokkaa. Omassa lapsuudessa/nuoruudessa kansalaisopistossa harrastaminen oli vielä halpaa, muistaakseni 20mk oli lukukausimaksu...
 
Meillä on muistaakseni mahdollisuus hankkia ns. "aktiivikortti", jolla pääsee kaikille kursseille samalla maksulla, tosin materiaalimaksut erikseen. Sellaisen kanssa kurssikertaa kohden ei tule kovin kalliiksi hinta, mutta toki kerralla on sekin aika hintavaa.
 
harrastukseton
Meillä on muistaakseni mahdollisuus hankkia ns. "aktiivikortti", jolla pääsee kaikille kursseille samalla maksulla, tosin materiaalimaksut erikseen. Sellaisen kanssa kurssikertaa kohden ei tule kovin kalliiksi hinta, mutta toki kerralla on sekin aika hintavaa.
täällä ei ole edes tuollaista :/ en kyllä toisaalta itse kerkeäisi sitä oikein hyödyntämäänkään, kun sitten pitäisi varmaan osallistua rahan edestä useille kursseille eikä nyt joka päivä töiden jälkeen välttämättä jaksaisi.

työttömänä näyttäisi pääsevän joillekkin ennaltamäärätyille kursseille halvemmalla, mutta sekin tarjonta näyttää olevan suunnattu enemmänkin eläkeläisille ja maahanmuuttajille jotka myös ko. alennuksen saavat..
 
Silloin aikoinaan kun kurssit olivat halpoja ihmiset ilmottautuivat kaiken näköisille kursseille ja parin käyntikerran jälkeen innostus loppui ja monesti kurssi lopetettiin kun ei enää ollut osallistujia, eli tuo korkeampi hinta vähän sitoo osallistujia ettei tarvitse kurssinvetäjää palkata turhaan.
 
"harmaa"
Ei tuo minusta ole mitenkään kovin kallista, etenkään jos maksu on koko vuodelta. Kuulostaa muutenkin aika pihiltä jos ei työssäkäyvä ihminen raaski panostaa omiin harrastuksiin vähän yli 100 euroa. Minä olen opiskelijanakin ollut parillakin eri kurssilla yhtä aikaa enkä silloinkaan ajatellut, että liian kallista.
 

Yhteistyössä