Lomavieraita tulee ovista ja ikkunoista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Grrrrr
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kannattaa sanoa vieraille, että ensi kesänä tuovat tullessaan riittävästi kertakäyttöastioita, koska et halua haaskata kesääsi tiskiä pyörittäessä. Tiedän, että tuollainen on ärsyttävää, koska jo nyt kun vain oma perhe on kotona, niin tuntuu että elämä on pelkkää tiskiä, ruokailua ja pyykkäämistä. Saati sitten kun porukkaa olisi vielä enemmän.

ei muuta kuin opetella sanomaan ainakin että juu, tulkaa vaan, meillä talo elää tavallaan ja vieraat tulee ajallaan. eli meillä on tässä hommaa, mutta voitte olla meillä jos ehditte katsoa tänään lapsia, huomenna kitkeä porkkanapenkin, siivota kylppärin, leikata nurmikon jne jne kun mä teen töitä tai jotain muuta. en tarkota että nuita latelis heti kättelyssä, mutta pikkuhiljaa. jos ei kerran osaa suoraan sanoa, että meille ei käy.

mä ainakin elän tavallani, vaikka meillä joitain vieraita käykin. se ei haittaa mua, eikä kai vieraitakaan, koska tulevat toistekin. meillä ei passata ketään, mutta olemisen ja lomailun vapaus on. joitain hommia vaan pitää tehä. tai sitten tuuppaan lapset vieraiden mukaan ihan surutta, että saan itse tehdä jonkun homman (siivous, rikkaruohojen kitkentä jne) rauhassa.

olenpa sanonut, että nyt on pakko siivota, voitko sä jussi kaantaa matot pihalle, maija viedä roskat ja jaana pyyhkiä pölyt, eli porukalla. ja sitten syödään hyvin tai jotain, kaikki sujuu myös nopsaan kun tekee yhdessä. on aika junttia porukkaa jos eivät tajua että pakkohan on siivota ym vaikka on kesä ja loma. ja sanoihan ap itsekin että tiskikonetta latailevat ym, eli eihän ap itse ole ottanut täydellisen kesähotellin emännän virkaa itse itselleen?

se tuossa vain kuulostaa pahalta, että jos teillä kokoajan vieraita, niin ette tosiaan perheenä saa kyllä hetken rauhaa, se on ikävää. eli miten ois se ei:n opettelu myös..

No kyllä sä ap vähän marttyyriltä kuulostat. Varmasti olisi minustakin kummallista että omat ja/tai miehen sukulaiset tulla täräyttävät päiväkausiksi nurkkiin ilman ajatustakaan osallistumisesta tai että ei ihmisten nurkkiin nyt sillai sopimatta tötsäytetä. Toisaalta jos 19 vuotta on sukua kouluttanut näille tavoille, niin onhan ne ihmiset oppivaisia...

Kovasti itse vaadit kaikenlaista itseltäsi. Mitäs jos et sanoisikaan että ihanaa kun tulitte, tervetuloa, tässä on lakanat. Sanot vain että ai jaaha, tulitteko te meille kylään vai? Nyt ei ole puhtaita lakanoita, mutta taksilla pääsee kauppaan hakemaan, vai menettekö omalla autollanne mieluummin? Tuokaa samalla jotain syötävää meille kaikille, koska jääkaappi huutaa tyhjyyttään ja mun täytyy nyt mennä kitkemään ja kastelemaan toi kasvimaa, ja sen jälkeen makaan pihalla ja luen dekkarin.

kyllä mä kehtaisin sanoa, että ai jännä kun tulitte, mut me ollaan lähdössä ruotsinlaivalle/tallinnaan/särkänniemeen/whereever ja liput on jo maksettu eikä niitä voi siirtää.

Mitä he siihen sanoisivat? Jäisivätkö pihaan vai lähtisivätkö? Varsinkinkun moneen kertaan pahoittelisit että KUN ME EI TIEDETTY ETTÄ TE TUUTTE

Ikävää, että sinulla on ongelmia sisälukutaidon kanssa. Voiko olla niin vaikea ymmärtää, että vieraat voivat olla mieluisia ja ihmiset tärkeitä, mutta heidän tapansa toimia voi ajaa sinut hulluksi? Oletko ikinä tällaista kuullut?

Aika vittumainen tapa on sekin, ettei koeta edes joustaa vaan on kaikessa "minä itse". Ehkä mulla on opimista sen kanssa, että sanon asiat auki ja sinulla oppimista sen kanssa, että osaisi olla joustava?
Ilmeisesti todellakin on ongelma, kun en ymmärrä miten vierailut voivat olla yhtä aikaa sekä mieluisia että epätoivottuja. Miten voi olla mieluisa sellainen porukka, jolle ei uskalla sanoa edes että nyt ei kuule yön yli vierailu sovi!? Ilmeisesti meillä on todellakin erilainen käsitys "mieluisista" ihmisistä. Minun sanastossani mieluisa on sellainen, jonka kanssa on tasa-arvoinen suhde - sellainen, jossa MOLEMMAT osapuolet osaavat ja uskaltavat sanoa mitä kaipaavat. Hyvin vaikeaa kuvitella mieluisa ihminen, josta pitää pelätä että se katkaisee välit (!!!!) jos sille uskaltautuu sanomaan että ilmoittamatta ei voi tulla päiväkausiksi passattavaksi.

En myöskään ymmärrä sitä, miksi asia olisi mustavalkoinen. Joko on tuollainen lapatossu kynnysmatto, tai sitten sun mukaan joustamaton. Ihanko oikeasti et näe sitä tervettä vaihtoehtoa ollenkaan, että joustetaan järkevissä määrin ja tasapuolisesti, mutta yhtä aikaa myös pidetään omasta ja oman perheen hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolta?`

On varmasti hyvin hankalaa elämä, jos kokee että kaikki puoliensa pitäminen on paheksuttavaa joustamattomuutta. Toisaalta - tuollainen näkökanta kyllä selittää paljon "ongelmaasi".

Miksi pidät niin hemmetin pahana sen, että pitäisit(te) perheenne puolta? Mistä olet oppinut, että teidän pitää olla AINA se joka joustaa? Koetko että olette jotenkin huonompia ihmisiä kuin muut, ja siksi teidän pitää nöyristellä? Vai saatko jotain sairasta tyydytystä siitä, että joustat ja joustat ja joustat.. "Väsyttää ja harmittaa, mutta kun Me Ollaan Niin Hyviä ja Uhrautuvaisia, että ei me kyllä uskalleta mitään sanoa, ei. Me vaan valitetaan selän takana, niin, niin hyviä tyyppejä me kuules ollaan. Muut on tyhmiä eikä tajuuuuu voi että ottaa päähän miks ne ei oo niin fiksuja kuin me!!!!1111"

Ilmeisesti todellakin on ongelma, kun en ymmärrä miten vierailut voivat olla yhtä aikaa sekä mieluisia että epätoivottuja. Miten voi olla mieluisa sellainen porukka, jolle ei uskalla sanoa edes että nyt ei kuule yön yli vierailu sovi!? Ilmeisesti meillä on todellakin erilainen käsitys "mieluisista" ihmisistä. Minun sanastossani mieluisa on sellainen, jonka kanssa on tasa-arvoinen suhde - sellainen, jossa MOLEMMAT osapuolet osaavat ja uskaltavat sanoa mitä kaipaavat. Hyvin vaikeaa kuvitella mieluisa ihminen, josta pitää pelätä että se katkaisee välit (!!!!) jos sille uskaltautuu sanomaan että ilmoittamatta ei voi tulla päiväkausiksi passattavaksi.

En myöskään ymmärrä sitä, miksi asia olisi mustavalkoinen. Joko on tuollainen lapatossu kynnysmatto, tai sitten sun mukaan joustamaton. Ihanko oikeasti et näe sitä tervettä vaihtoehtoa ollenkaan, että joustetaan järkevissä määrin ja tasapuolisesti, mutta yhtä aikaa myös pidetään omasta ja oman perheen hyvinvoinnista ja jaksamisesta huolta?`

On varmasti hyvin hankalaa elämä, jos kokee että kaikki puoliensa pitäminen on paheksuttavaa joustamattomuutta. Toisaalta - tuollainen näkökanta kyllä selittää paljon "ongelmaasi".

Miksi pidät niin hemmetin pahana sen, että pitäisit(te) perheenne puolta? Mistä olet oppinut, että teidän pitää olla AINA se joka joustaa? Koetko että olette jotenkin huonompia ihmisiä kuin muut, ja siksi teidän pitää nöyristellä? Vai saatko jotain sairasta tyydytystä siitä, että joustat ja joustat ja joustat.. "Väsyttää ja harmittaa, mutta kun Me Ollaan Niin Hyviä ja Uhrautuvaisia, että ei me kyllä uskalleta mitään sanoa, ei. Me vaan valitetaan selän takana, niin, niin hyviä tyyppejä me kuules ollaan. Muut on tyhmiä eikä tajuuuuu voi että ottaa päähän miks ne ei oo niin fiksuja kuin me!!!!1111"

Mä tas ymmärrän. Mun mutsi on aina ollut voimakastahtoinen henkilö ja sen kanssa on vaan ollut pakko oppia elämään.

Oikeasti tahdon, että lapsilla on mamma. Mutta jos mamma loukkaantuu, tilanteesta tulee aivan jäätävä. En tahdo sitä.

Ap:n tapauksessa miehen suku ei näe nokkaansa pidemmälle - eikä tule muuttamaan tapojaan. Ehkä just anoppia en sututtaisi, vaan jonkun muun niistä...

Sitten ap:lle. Ehkäpä vähän nipotat sen siivouksen kanssa. Laita vieraille helppoa ruokaa ja tarjoile se kertiksiltä. Ei kotoa tarvitse olla tiptop koko ajan. Se mikään terveyskeskus ole. Ei pöly ole vaarallista. Eikä lasten lelut - itse olen oppinut todella taitavaksi legojenväistelijäksi, seitsemään vuoteen en ole astunut päälle - ja niitä on sen seitsemän vuotta vähintän ollut lattialla (leikin niillä itsekin...)

Jos kaupungissa asutte, lähtee vieraiden kanssa ulos. Syötte ravintolassa (kukin maksaa omansa) ja käytte katsomassa nähtävyyksiä tm vietätte itsekin lomaa. Piruako sitä niitä vieraita passaa, menkää koko porukka passattavaksi!

Mä ymmärrän varsin hyvin, että AP:n vieraat ovat toivottuja mutta samalla myös ärsyttäviä. Niinhän se usein on. Se rakas ihminen on ihana mutta toisaalta kaikissa on niitä ärsyttäviäkin puolia. Varmasti yksi sun toinen tunnistaa sen kuinka esim. omia vanhempia rakastaa mutta sitten toisaalta "miksi se aina sanoo niin ja onko sen joka kerta pakko tehdä näin". Ihan normaalia elämäähän se on.

Omasta lapsuuden perheesä olen itsekin oppinut tavan, että varsinkin yövierailut sovitaan reilusti etukäteen, ei olla vaivaksi ja varmasti lähdetään pois silloin kun on sovittu. Sitten taas miehen isä varsinkin harrastaa sitä yllätysvierailua. Eli saattaa soittaa matkalta, asuu 600 km:n päässä, että olen siellä kahden tunnin päästä. Ja sitten tosiaan saattaa olla 1-5 yötä. Ihan millä tuulella sattuu olemaan. Mukava ihminen mutta ihan rasittavan ärsyttävä tapa tulla ilmottamatta. Ja kyllä, olemme sanoneet monet kerrat, että AJOISSA pitää ilmoittaa ja kysyä että sopiiko. Vielä ei ole mennyt jakeluun. Tosin olemme myös alkaneet sanoa välillä, että ei sovi. Huolimatta siitä, että ukko on jo matkalla.

Itsekään en tosiaan niitä appivanhempia suututtaisi mutta kyllä minun mielestä AP:n on pakko alkaa jotain rajoja vetämään. Jos ei appivanhemmille, niin sitten jollekin muulle taholle vain sanoa, että nyt ei sovi vierailu, meillä on muita suunnitelmia. Huolimatta siitä, että yllätysvieraat jo seisoisivat portailla.

Ei voi oikeasti olla vaikeata sanoa, että nyt on niin kiire talon kuntoon saamisella, että kyläily ei sovi. Jos tuosta suuttuu, niin saattepahan olla rauhassa seuraavat kesät, ja tehdä ja olla miten haluatte. Sehän oiskin positiivinen asia :)

Joo, pakko kai sanoa. Emme näe appivanhempai sen seurauksena varmaan seuraavaan kolmeen vuoteen. Osaavat loukkaantua tällaisesta tosi verisesti. Ottaa päästä joutua tähän tilanteeseen. Miehen kans hullu riita kun mun mielestä hänen vanhempiensa kanssa toimiminen kuuluu hälle ja hänen on puhuttava niille niin, että joku tolkku tulee näihin tilanteisiin. Mies on sitä mieltä, että koska tietää mihin tilanne johtaa, hän koettaa mielummin kärsiä jotta välit säilyy. Toisin sanoen me perheenä kärsimme. Ja paska homma että sama keskustelu pitäis käydä kaikkien lähisukulaisten kanssa.

Kirjoitin muuten tuolla yllä viestissä, että he kyllä osallistuvat jääkaapin lataamiseen ja ruoanlaittoon, mutta että kyllähän lapsiperhetalossa vaan niin paljon enemmän on tekemistä kuin mihin vuorokauden tunnit riittävät. Kovasti lomatunnelmissa väki tulee eikä heillä käy selvästikään mielessä tarjoutua sen isompiin osallistumisiin kodin arjessa. Uintia, auringonottoa ja hauskaa pitää riittää kun ollaan lomalla. Kotona saa siivota ja pyörittää arkea. Näinpä ne moni lomalainen tuntuu automaattisesti ajattelevan. Unohtuu vaan ettei olla hotellissa vaan toisten ihmisten kodissa.

No voi hyvänen aika, mikä marttyyri olet. Miehesi vanhemmathan ovat perhettä. Heille nyt voit varmasti sanoa suoremminkin, pyytää vaikka auttamaan enemmän lasten kanssa. Hehän voisivat vaikka lasten kanssa kastella sen kasvimaankin, niin se ei pääsisi kuivamaan.

Ehkä he eivät osaa tarjoutua, kun ajattelevat, että sinä pyydät, jos tarvitsette apua. Ja sinä etä pyydä, kun odotat, että tarjoutuvat... Eihän kukaan voi tietää, mitä sinä olet vailla, jos et kerro!

Yhteistyössä