Nyt tuli lapsiperheille kissanpäivät leikkipuistojen suhteen

  • Viestiketjun aloittaja "palstamamma"
  • Ensimmäinen viesti
h.armaa
[QUOTE="...";30160848]Juuri näin.
En tajua. miten joku kehtaa oikein ylpeänä retostella sillä, että luuhaa toisten pihalla ja opettaa lapsensa yhtä huonokäytöksiseksi.[/QUOTE]
mutta pitäähän sitä nyt lapselle huonot tavat opettaa jotta saa jakaa itse sitä taas perintönä omille lapsilleen <3
 
[QUOTE="...";30160848]Juuri näin.
En tajua. miten joku kehtaa oikein ylpeänä retostella sillä, että luuhaa toisten pihalla ja opettaa lapsensa yhtä huonokäytöksiseksi.[/QUOTE]

No mutta kysehän on Liipolan lähiö asukkaista:attn: Liipolallahan on oma maineensa joka on ja pysyy ja se maine on hyvin ansaittu
 
Huutelen puskista
Ei mulla muuta kuin se, että olenkohan onnekas, kun asun talossa, jossa kaiken kaikkiaan on vain YKSI lapsiperhe. Koko talossa. Eipä ole sitä leikkipaikkaakaan. Tai no, hiekkalaatikko ilman mitään leluja tai mukavuuksia.

Ennen tätä ketjua en tosiaan ollut edes tullut ajatelleeksi, että kerrostalojen leikkipaikoistakin saadaan tappelu aikaiseksi :).
 
....---....---
Ei mulla muuta kuin se, että olenkohan onnekas, kun asun talossa, jossa kaiken kaikkiaan on vain YKSI lapsiperhe. Koko talossa. Eipä ole sitä leikkipaikkaakaan. Tai no, hiekkalaatikko ilman mitään leluja tai mukavuuksia.

Ennen tätä ketjua en tosiaan ollut edes tullut ajatelleeksi, että kerrostalojen leikkipaikoistakin saadaan tappelu aikaiseksi :).
Tule puskasta pois huutelemasta ;)
Eihän ketjussa siitä ollut kyse että ei omalla leikkipaikalla saisi leikkiä vaan kun jotkut äidit pitävät ventovieraan kerrostalon leikkialuetta julkisena ja yleisenä leikkipuistona
 
Huutelen puskista
Tule puskasta pois huutelemasta ;)
Eihän ketjussa siitä ollut kyse että ei omalla leikkipaikalla saisi leikkiä vaan kun jotkut äidit pitävät ventovieraan kerrostalon leikkialuetta julkisena ja yleisenä leikkipuistona
Sen ymmärsin kyllä. Tässä talossa ei ylipäätään ole ollut asumiseni aikana kuin ehkä kolme lapsiperhettä. Naapurirapussa ei ainoatakaan kohta viiteen vuoteen. Siksi taloyhtiö ei kaiketi ole panostanut mihinkään leikkipaikkaan. Kun sitä leikkipaikkaa ei ole, ei tule vieraatkaan lapset pihalle touhuamaan. Piha on myös aidattu. Psst! Aion jatkossakin huudella ja karjahdella puskasta :).
 
"kukkahattutäti"
Onneksi meidän yhtiössä tehtiin keväällä päätös että nyt syksyllä aitaamme pihan :)
t.osaketalossa asuva jonka pussista nuo leikkipaikan kaikki välineet on pois ;)

Kyllä minusta ne lapset tutustuu toisiinsa muutenkin kuin mammojen kierrellessä eri pihoilla leikkimässä. Taitaa vaan äitejä kyllästyttää sama leikkipaikka :D
Kyllä joillakin on vanhemmuus pahasti hukassa jos ei kivan leikkipaikan ohi voida mennä
( kun ei ole talon asukkaita tai kyseisen talon vieraana)
ilman että lapsi ottaa itku potku raivarin :kieh:
Kyllä se on lapselle hyvä pienestäpitäen opettaa mitä saa tehdä ja mitä ei niin ei tarvi sitten sitä kriminaalinuorta laitokseen sulkea kun mamma ei viitsinyt hänelle pienenä opettaa oikean ja väärän eroa.
 
viera.s
Eikö kukaan ajattele niitä lapsia? Me mennään naapuripihalle, koska lapset ei aina halua olla omalla pihalla. Haluavat vaihtelua samaan liukumäkeen ja meiltä kaupungin leikkipuistot on suht kaukana. Lisäksi näissä pienissä taloyhtiöissä on aika vähän lapsia, ja on kiva mennä naapuripihalle, kun sieltä löytyy seuraa lapselle.

Mut ei, mammojen mielestä on parempi olla omalla pihalla yksin. Sit itketään kun ei ole lapselle ikäistään seuraa ja laitetaan lapsi päiväkotiin. Meidän lapsi saa seuraa naapuripihan lapsista ja siks siellä käydään leikkimässä. Ei oo meille kukaan valittanu, vaikka päivittäin sitä tehdään. Ja tullaan tekemään jatkossakin.
Minusta on ok mennä etsimään toisista pihoista leikkiseuraa, jos sinne mennessään ystävällisesti kysyy, että sopiiko tulla, kun lapset toivoisi leikkiseuraa. Jos lapsi ei uskalla kysyä kun on vielä niin pieni, niin mikäs äidin tekosyy on? Tietysti tässä on se vaara, että talon asukkaat haluaisi oikeasti olla pihassaan rauhassa mutta ei vaan kysyttäessä kehtaa sitä sanoa, siksi en itse tunkisi vieraaseen pihaan vieraaseen seuraan edes lupaa kysyen. Mutta muita en tuomitsisi jos näin tekevät. Kunhan tajutaan lähteä pois, jos lasten leikit ei ala sujumaan, vaan tulee vaikkapa riitaa leikkivälineiden käytöstä. Talon asukkaat on kuitenkin etusijalla omassa pihassaan, toisessa talossa asuvat lapset voivat mennä omaan pihaansa leikkimään.

Joku mainitsi niistä hiekkalaatikolle jätetyistä leluista ja muut ovat vastanneet, että niitä ei saisi käyttää. Minä olen kyllä vähän sitä mieltä, että jos lelut jättää levälleen yleisessä käytössä olevaan puistoon/pihaan, hyväksyy samalla että toiset lapset niitä lainaa. Hiekkalelut ei mene normaalissa käytössä rikki, joten mitään haittaa ei lainaamisesta kuitenkaan ole. Jos ei kuitenkaan sellaista halua tapahtuvan, niin kerää sitten ne lelut mukaansa kun pois lähtee. Ne aiheuttaa ihan turhaan mielipahaa ja hankaluutta muille, jos muiden lasten vanhempien pitää haukkana vahtia, ettei lapset hiekkalaatikolla leikkiessään niihin koske. Tietysti lainaamiseen kysytään lupa jos mahdollista, eli lelujen omistaja on pihalla/puistossa myös.

Nämä asiat joista tässä keskustelussa puhutaan liittyy käytöstapoihin, ei siihen että missään vaiheessa olisi ollut vaaraa, että poliisi tulee sakottamaan jos toisen taloyhtiön pihalle menee. Taloyhtiöiden avoimet pihat eivät kuitenkaan kuulu koti- eikä edes julkisrauhan piiriin, joten ei ole rikos mennä pihalle leikkimään. Mutta onko se hyvää käytöstä on toinen asia, omasta mielestäni siis ihan tilanteesta riippuen on tai ei ole.
 
"vieraana"
Minusta on ok mennä etsimään toisista pihoista leikkiseuraa, jos sinne mennessään ystävällisesti kysyy, että sopiiko tulla, kun lapset toivoisi leikkiseuraa. Jos lapsi ei uskalla kysyä kun on vielä niin pieni, niin mikäs äidin tekosyy on? Tietysti tässä on se vaara, että talon asukkaat haluaisi oikeasti olla pihassaan rauhassa mutta ei vaan kysyttäessä kehtaa sitä sanoa, siksi en itse tunkisi vieraaseen pihaan vieraaseen seuraan edes lupaa kysyen. Mutta muita en tuomitsisi jos näin tekevät. Kunhan tajutaan lähteä pois, jos lasten leikit ei ala sujumaan, vaan tulee vaikkapa riitaa leikkivälineiden käytöstä. Talon asukkaat on kuitenkin etusijalla omassa pihassaan, toisessa talossa asuvat lapset voivat mennä omaan pihaansa leikkimään.

Joku mainitsi niistä hiekkalaatikolle jätetyistä leluista ja muut ovat vastanneet, että niitä ei saisi käyttää. Minä olen kyllä vähän sitä mieltä, että jos lelut jättää levälleen yleisessä käytössä olevaan puistoon/pihaan, hyväksyy samalla että toiset lapset niitä lainaa. Hiekkalelut ei mene normaalissa käytössä rikki, joten mitään haittaa ei lainaamisesta kuitenkaan ole. Jos ei kuitenkaan sellaista halua tapahtuvan, niin kerää sitten ne lelut mukaansa kun pois lähtee. Ne aiheuttaa ihan turhaan mielipahaa ja hankaluutta muille, jos muiden lasten vanhempien pitää haukkana vahtia, ettei lapset hiekkalaatikolla leikkiessään niihin koske. Tietysti lainaamiseen kysytään lupa jos mahdollista, eli lelujen omistaja on pihalla/puistossa myös.

Nämä asiat joista tässä keskustelussa puhutaan liittyy käytöstapoihin, ei siihen että missään vaiheessa olisi ollut vaaraa, että poliisi tulee sakottamaan jos toisen taloyhtiön pihalle menee. Taloyhtiöiden avoimet pihat eivät kuitenkaan kuulu koti- eikä edes julkisrauhan piiriin, joten ei ole rikos mennä pihalle leikkimään. Mutta onko se hyvää käytöstä on toinen asia, omasta mielestäni siis ihan tilanteesta riippuen on tai ei ole.
Eli ilmeisesti voin sitten mennä naapurustossa olevan kerrostalon grillikatokseen grillaamaan makkaroita kun omaa katosta ei ole?

Ei hyvää päivää oikeesti näitä vastauksia, loisia olette. Ihan joka kaupungissa on leikkipuistoja minne voi niiden tenaviensa kanssa mennä jos ei oman talon pihalla ole mitään leikkipaikkaa.
 
mun lelut
Meillä oli taloyhtiön lupa pitää lasten hiekkaleluja nätisti kassissa liukumäen alla,
vaan kun sen huomasi ohikulkevat äidit lapsineen niin meidän pihaanhan sitä oli helppoa tulla kun oli lelut ja kaikki.
Ja joka kerta ne lelut jätettiin levälleen :(
Parikertaa olin parvekkeella kun huomasin että taas joku raahaa meidän lelukassia hiekkikselle äitinsä kanssa (vieras ihminen) ja on alkamassa lekkimään,
hihkaisin milestäni kohteliaasti *niitä leluja saa kyllä lainata mutta olisitteko ystävällisiä ja laittaisitte takasin sitten kun lopetatte leikkimisen*
Kyseinen mamma vaan katsoi minua hölmistynyt ilme kasvoillaan ja ei sanonut mitään mutta jatkoi leikkimistä, ja ihan Suomea tenavalleen puhui ;)
Kuinka ollakkaan taas kun kotiinlähdön aika koetti niin lelut jätettiin siivoamatta, hihkaisin koska olin edelleen parvekkeella *voisitteko siivota nuo lelut kun ette enään leiki*
Mamma huutaa vastaukseksi *ei ole meidän lelut* ja lähti kauhean lujaa kävelemään rattailla eteenpäin :kieh:
Silloin vein meidän lelut pois koska ei todellakaan ollut eka tai kolmaskaan kerta kun niitä sieltä siivoilin muiden jäljiltä,
ja seuraavana päivänä toinen naapuri oli naureskellut omalta parvekkeeltaan kun kyseinen mamma oli tullut takaisin tenavansa kanssa leikkimään ja kiukkusi kun ei ollut enään leluja :D :D
Että en kyllä ymmärrä millä oikeudella ne mammat opettaa lapsensa sinne muiden talojen pihoihin kun eivät opeta heille edes lelujen siivoamista, ainii eihän ne olleet niiden joten mitä väliä.
 
  • Tykkää
Reactions: Wolt
Ei ymmärrystä
Minä en olettaisi, että kukaan haluaa kustantaa minulle ja lapsilleni tonneja maksavia välineitä ja maksaa (kymmenien) tonnien vuokria tonttimaasta,joka menee leikkialueeseen.

Heppoisa perustelu on myös että solidaarisuus tai yhteisöllisyys kärsii siitä että minä en pääse ilmaiseen pöytään. Kaupungeissa ja kunnissa on yhteisöllisyyttä varten kunnallisia leikkipuistoja ja seurakunnat ja kunnat järjestävät monenlaista toimntaa, johon voi osallistua, jos haluaa yhteisöllisyyttä ja tavata muita lapsiperheitä.

Vielä naurettavampaa on syyttää itsekkyydestä toista, että toinen ei anna omaa omaisuuttaan ilmaiseksi minun käyttöön.

Loppuviimein törkeää ja surkeaa käytöstä on jäädä urputtamaan toisten pihalle, että "en poistu, kun ei laki pakota".

Mutta jos eivät omat vanhemmat aikoinaan kasvattaneet, niin minkäs teet. Se, että joskus on juostu eri aikoina toisten pihoissa, ei tarkoita, että se olisi nykyään hyväksytty käytäntö. Ajat ja hinnat olivat toiset, lapsien määrä toinen.
 
  • Tykkää
Reactions: plörö
viera.s
[QUOTE="vieraana";30161839]Eli ilmeisesti voin sitten mennä naapurustossa olevan kerrostalon grillikatokseen grillaamaan makkaroita kun omaa katosta ei ole?

Ei hyvää päivää oikeesti näitä vastauksia, loisia olette. Ihan joka kaupungissa on leikkipuistoja minne voi niiden tenaviensa kanssa mennä jos ei oman talon pihalla ole mitään leikkipaikkaa.[/QUOTE]

Hmm... grillikatos on mielestäni eri asia, koska sinne ei useimmiten mahdu kuin yksi seurue kerrallaan eikä tietenkään saa toisten omistamia puita tai hiilejä käyttää. Eikä siis mielestäni ole hyvää käytöstä edes leikkipaikalle mennä kysymättä/kutsumatta, tosin jos lasten leikeistä ei oikeasti mitään häiriötä aiheudu, ei mielestäni ole hyvää käytöstä myöskään häätää heitä pois. Grillin käyttämisestä aiheutuu herkemmin haittaa talon asukkaille. Minusta käytöstavat kussakin tilanteessa liittyy siis ihan siihen, millaisesta käytöksestä muut voivat kärsiä.

Toisen taloyhtiön grillin käyttö ei ole minusta oikein sopivaa edes lupa etukäteen kysyen, koska siitä asukkaat todennäköisemmin häiriintyisivät vaikka eivät kehtaisi kieltää. Kun taas leikkiseura lapsille on useimmiten vain positiivinen asia.

Grillikatos lienee useimmiten syytä lukita tai ainakin aidata sekä säännellä käyttö talon järjestyssäännöissä selkeästi. Oman talon asukkaatkin aiheuttaa herkästi häiriötä, jos siellä jotain grillibileitä aletaan iltaisin järjestämään.
 
Meillä oli taloyhtiön lupa pitää lasten hiekkaleluja nätisti kassissa liukumäen alla,
vaan kun sen huomasi ohikulkevat äidit lapsineen niin meidän pihaanhan sitä oli helppoa tulla kun oli lelut ja kaikki.
Ja joka kerta ne lelut jätettiin levälleen :(
Parikertaa olin parvekkeella kun huomasin että taas joku raahaa meidän lelukassia hiekkikselle äitinsä kanssa (vieras ihminen) ja on alkamassa lekkimään,
hihkaisin milestäni kohteliaasti *niitä leluja saa kyllä lainata mutta olisitteko ystävällisiä ja laittaisitte takasin sitten kun lopetatte leikkimisen*
Kyseinen mamma vaan katsoi minua hölmistynyt ilme kasvoillaan ja ei sanonut mitään mutta jatkoi leikkimistä, ja ihan Suomea tenavalleen puhui ;)
Kuinka ollakkaan taas kun kotiinlähdön aika koetti niin lelut jätettiin siivoamatta, hihkaisin koska olin edelleen parvekkeella *voisitteko siivota nuo lelut kun ette enään leiki*
Mamma huutaa vastaukseksi *ei ole meidän lelut* ja lähti kauhean lujaa kävelemään rattailla eteenpäin :kieh:
Silloin vein meidän lelut pois koska ei todellakaan ollut eka tai kolmaskaan kerta kun niitä sieltä siivoilin muiden jäljiltä,
ja seuraavana päivänä toinen naapuri oli naureskellut omalta parvekkeeltaan kun kyseinen mamma oli tullut takaisin tenavansa kanssa leikkimään ja kiukkusi kun ei ollut enään leluja :D :D
Että en kyllä ymmärrä millä oikeudella ne mammat opettaa lapsensa sinne muiden talojen pihoihin kun eivät opeta heille edes lelujen siivoamista, ainii eihän ne olleet niiden joten mitä väliä.
Nyt saatoit aiheuttaa pysyviä traumoja niin lapselle kuin äidille :stick:
 
Ken guru
Alkuperäinen kirjoittaja lähtö tulisi;30160832:
Normaali puisto on eri asia kuin taloyhtiön leikkipaikka joka mitoitettu sen talon lapsille. Auta armias jos joku mamma tulisi meidän talon pihaan leikkimään lastensa kanssa ja alkaisi komentelemaan minun lasta pois keinusta sen vuoksi että hänenkin lapsi haluaa keinua niin en tasan säästele sanojani!
Olkoot pihassa mutta ensin etusialla on kyllä oman talon lapset ja siihen ei kyllä kukaan ventovieras tule vinkumaan minun muksulle että äläppä enää keinu.
Onko jotkut teistä tosiaan tuollaisia? Kyse on siitä että (hui) jonkun toisen LAPSI leikkii!! En voi ymmärtää.

Yritän tässä oikein miettiä, että missä olisin tuollaista ongelmaa nähnyt että jonkun kerrostalon piha vilisisi lapsia. Sellaista en ole sitten 80-luvun nähnyt. Käykö todellakin teidän talojen pihoissa NIIN paljon lapsia ettei omanne sekaan mahdu?

Ja edelleen korostan että emme vieraile muiden pihoissa. Minun on vaan vaikea ymmärtää että aikuiset ihmiset ovat näin ilkeitä ja itsekkäitä tällaisessa asiassa kun on kyse lasten leikkimisestä. Tuskin lapsenne toivoisi tuollaista käytöstä, vaan ennemmin varmasti leikkisivät muidenkin kanssa kuin vain niiden jotka siinä talossa sattuu asumaan.

Sitä en kyllä ymmärrä että otetaan toisten lelut kassista, eikä edes palauteta niitä. Mutta vaikea kuvitella että tuokaan olisi mikään yleinen ongelma.

Ehkä muualla Suomessa sitten on jotenkin erilaista kuin täällä uudellamaalla?
 
harmaana.
Onko jotkut teistä tosiaan tuollaisia? Kyse on siitä että (hui) jonkun toisen LAPSI leikkii!! En voi ymmärtää.

Yritän tässä oikein miettiä, että missä olisin tuollaista ongelmaa nähnyt että jonkun kerrostalon piha vilisisi lapsia. Sellaista en ole sitten 80-luvun nähnyt. Käykö todellakin teidän talojen pihoissa NIIN paljon lapsia ettei omanne sekaan mahdu?

Ja edelleen korostan että emme vieraile muiden pihoissa. Minun on vaan vaikea ymmärtää että aikuiset ihmiset ovat näin ilkeitä ja itsekkäitä tällaisessa asiassa kun on kyse lasten leikkimisestä. Tuskin lapsenne toivoisi tuollaista käytöstä, vaan ennemmin varmasti leikkisivät muidenkin kanssa kuin vain niiden jotka siinä talossa sattuu asumaan.

Sitä en kyllä ymmärrä että otetaan toisten lelut kassista, eikä edes palauteta niitä. Mutta vaikea kuvitella että tuokaan olisi mikään yleinen ongelma.

Ehkä muualla Suomessa sitten on jotenkin erilaista kuin täällä uudellamaalla?
No mutta tuskin kukaan täysjärkinenkään leiriytyisi jonkun vieraan taloyhtiön pihaan leikittämään omia lapsia kun katsoo että on kiva leikkipaikka ;) Joten taitaa Lahdessa ola omat säännöt missä tämä on tapahtunut :D
 
vierass
Käykö todellakin teidän talojen pihoissa NIIN paljon lapsia ettei omanne sekaan mahdu?
Sinun logiikallasi kuka tahansa voisi tulla häätämään omakotitalossakin omassa keinussa keinuvan, kun joku ohikulkija haluaa sinne keinumaan. Ihan yhtälailla ne kerrostalokeinut on siellä asujien keinuja.

Ja meidän pihassa oli yhteen aikaan ongelmana, että murkkupoikalauma tuli valtaamaan tuntikausiksi keinut, eivät talon lapset päässeet keinumaan. Yksi noista murkkupojista oli monta vuotta aiemmin asunut täällä, tuli sitten kaveriporukoineen tänne (kukaan siis porukasta ei asunut täällä). Omassa vähän matkan päässä olevassa taloyhtiössä ei lapsille ole mitään leikkipaikkaa, koska vieressä on iso kaupungin leikkipuisto. Se vaan ei kelvannut heille, heistä oli mukavampi olla meidän pihassa.
 
Ken guru
Sinun logiikallasi kuka tahansa voisi tulla häätämään omakotitalossakin omassa keinussa keinuvan, kun joku ohikulkija haluaa sinne keinumaan. Ihan yhtälailla ne kerrostalokeinut on siellä asujien keinuja.

Ja meidän pihassa oli yhteen aikaan ongelmana, että murkkupoikalauma tuli valtaamaan tuntikausiksi keinut, eivät talon lapset päässeet keinumaan. Yksi noista murkkupojista oli monta vuotta aiemmin asunut täällä, tuli sitten kaveriporukoineen tänne (kukaan siis porukasta ei asunut täällä). Omassa vähän matkan päässä olevassa taloyhtiössä ei lapsille ole mitään leikkipaikkaa, koska vieressä on iso kaupungin leikkipuisto. Se vaan ei kelvannut heille, heistä oli mukavampi olla meidän pihassa.
No eihän. En oikeasti usko että kukaan keinuu niin kauan ettei siihen keinuun muut pääsisi. Ei lapset keinu tuntitolkulla. Paitsi ehkä teillä nyt tuo teini. Mutta onko sekään nyt NIIN kauheaa? Niille murkuille voi kyllä hyvin sanoa nätisti että haluaa keinuttaa lastaan. En usko etteikö antaisi vuoroa.
 
viera.s
Omakotitalon piha kuuluu kotirauhan piiriin, on yleensä aidattukin. Ihan eri juttu kuin kerrostalon avoin piha, jossa ei kuitenkaan voi odottaa mitään omaa rauhaa olevan, vaan muiden kohtaamiseen pitää varautua. Ok-talon pihalla voin olla vaikka bikineissä tai jopa alusvaatteissa, lapsi ehkä alastikin. Sellaisissa varusteissa ei mihinkään kerrostalon pihaan lähdettäisi.
 
"argh"
"Mikään laki ei estä rauhallista oleskelua avoimilla pihoilla"

Tuohan tarkoittaa kai kans sitä että nuorten juopporemmi tai naapurikylän spurgut saavat tulla ihan mihin kerrostalon pihaan vain viettämään aikaa? Vaikka hiekkalaatikollekin, eihän siitä ole kenellekään mitään haittaa?
 
voi pyhä jysäys
Voi apua! Ne "vieraalle" taloyhtiön pihalle leikkimään tulevat lapset saattavat ehkä olla "omien" pihalaisten tulevia sydänystäviä!!! Eih, ei sellaista voi sallia -jurottakoon kaikki vaan omilla alueillaan, sosiaalisuus on saatanasta.
 

Yhteistyössä