Nyt tuli lapsiperheille kissanpäivät leikkipuistojen suhteen

  • Viestiketjun aloittaja "palstamamma"
  • Ensimmäinen viesti
vieraskin.
Laki antaa mahdollisuuden moniinkin asioihin. Täytyy vedota ihmisten hyviin tapoihin. Ei ole hyvän tavan mukaista tunkea itseään ja lapsia joka paikkaan. Toisen piha on toisen piha oli kyseessä omakotitalo tai kerrostalo. Vaikka laki mahdollistaa toisten kerrostalopihalla olon niin pitääkö sinne tunkea väkisin, jos talon asukkaat ei halua. Asettaa itsensä ja lapsensa noloon tilanteeseen. Kaupungin hyviä puistoja on joka puolella kun viitsii vähän kauemmas lähteä eikä naapurin pihaan.
 
"palstamamma"
Laki antaa mahdollisuuden moniinkin asioihin. Täytyy vedota ihmisten hyviin tapoihin. Ei ole hyvän tavan mukaista tunkea itseään ja lapsia joka paikkaan. Toisen piha on toisen piha oli kyseessä omakotitalo tai kerrostalo. Vaikka laki mahdollistaa toisten kerrostalopihalla olon niin pitääkö sinne tunkea väkisin, jos talon asukkaat ei halua. Asettaa itsensä ja lapsensa noloon tilanteeseen. Kaupungin hyviä puistoja on joka puolella kun viitsii vähän kauemmas lähteä eikä naapurin pihaan.
Nolon tilanteeesta tekee vain se talon asukas joka tulee meuhkaamaan :)
Minä lähden kohta tuonne yhden osaketalon pihaan leikkimään ja otan eväätkin lapsille mukaan :)
 
vieraskin.
[QUOTE="palstamamma";30160075]Nolon tilanteeesta tekee vain se talon asukas joka tulee meuhkaamaan :)
Minä lähden kohta tuonne yhden osaketalon pihaan leikkimään ja otan eväätkin lapsille mukaan :)[/QUOTE]

Kyllä mulla nolottais, jos joku tulisi pyytämään tai käskemään minut pois sellaiselta alueelta jonne en kuulu ja omin luvin olen sinne mennyt. Eikö oikeasti hävetä? Tuo uutisten teksti ei oikeastaan kertonut mitään eikä , mutta taloyhtiön on yksityisaluetta, jonne ei ole asiaa vierailla.

Tuossa uutisjutussakin puhuttiin taloyhtiön säännöistä. Taloyhtiöllä on oikeus tehdä säännöt ja kieltää vierailta pääsy omalle pihalle. Varsinkin, jos leikkialue on vähänkään pensailla aidattu tai sisäpiha niin pitäisi olla merkki jo ihmisille ettei ole asiaa. Julkisilla alueilla voi oleskella, mutta toisen pihalta jos käsketään pois niin on lähdettävä tai on kyllä tosi juntti.
 
"lahest"
Kyllä mulla nolottais, jos joku tulisi pyytämään tai käskemään minut pois sellaiselta alueelta jonne en kuulu ja omin luvin olen sinne mennyt. Eikö oikeasti hävetä? Tuo uutisten teksti ei oikeastaan kertonut mitään eikä , mutta taloyhtiön on yksityisaluetta, jonne ei ole asiaa vierailla.

Tuossa uutisjutussakin puhuttiin taloyhtiön säännöistä. Taloyhtiöllä on oikeus tehdä säännöt ja kieltää vierailta pääsy omalle pihalle. Varsinkin, jos leikkialue on vähänkään pensailla aidattu tai sisäpiha niin pitäisi olla merkki jo ihmisille ettei ole asiaa. Julkisilla alueilla voi oleskella, mutta toisen pihalta jos käsketään pois niin on lähdettävä tai on kyllä tosi juntti.
No mutta Lahtelaisethan on tunnetusti juntteja ja käytöstapojakaan ei useimmat omaa :D
 
hyvä
Minusta kenekään omalle pihalle (omakotitalo tai rivarin tms takapiha) ei mennä. Mutta taloyhtiöiden pihoille siitä vaan, jos ollaan ihmisiksi. Aikanaan asuin pineten lasteni kanssa talossa, jonka naapurusto oli vähän outoa. Minä asuin siis kaupungin vuokra-asunnossa ja naapurit olivat omistuskotilaisia. Heidän mielestään meidän talon lapset EIVÄT saaneet leikkiä heidän pihallaan edes silloin, kun leikkivät heidän talon lasten kanssa (siis jos oli kaverilla leikkimässä), mutta meidän pihalla sai leikkiä kuka vaan, kun sehän oli kaupungin kämppä... Vuokrassa mekin ne istutukset yms korvattiin. Eli nyt ei enää tuollainen vuokra-asujien riistäminen onnistu.
 
Ken guru
Aloituksesta tuli mieleen se kun lapsena asuin kerrostaloalueella, missä oli useita kerrostaloja, ja jokaisella talolla oli oma pihansa. Kaikki olivat kuitenkin samalla alueella, ja me lapset ystävystyttiin eri "talolaisten" kanssa.

No asuipa talossamme eräs äiti, jolla mielestään oli oikeus toimia talopoliisina, ja hän kielsi meitä leikkimästä muilla kuin ns. "omilla" pihoillamme. Vaikkei talojen väleillä edes ollut aitoja, edes pensasaitoja.

Lapsia ei pihojen "lainaaminen" olisi yhtään haitannut, päinvastoin. Tykättiin kun saatiin iso porukka esim 10 tikkua laudalla peliin jne. Ja muutenkin oltiin keskenään kavereita.

En oikein ymmärrä sitä että valitetaan että lapset pitää laittaa virikehoitoon kun pihoilla ei ole ketään kun aikuiset itse ajavat lapset pihoilta pois.

Ja lisäksi, meillä on oma piha + taloyhtiön piha käytössä, emmekä vieraile muiden pihoilla. Eli ei ole nyt oma lehmä ojassa. En vaan ymmärrä sitä ettei lasten anneta leikkiä siellä missä leikkipaikkoja on, poislukien omakotitalojen ja rivitalojen etc. omat pihat.
 
halipupu harmaana
Valitettavasti vieraan taloyhtiön pihalla leikitään usein ihan eri tavalla kuin omalla pihalla, melutaan liikaa ja riehutaan. Itse ainakin ajoin keväällä meidän rivarin pihasta pois muutaman pojan kollin, jotka kiipesivät autokatoksen katolle ja koska he olivat sen verran isoja poikia, ei omat lapseni uskaltaneet olla pihalla. Onio se sitten oikein, ettei taloyhtiön omat lapset uskalla leikkiä omalla pihallaan?

Kannattaa muuttaa sellaiseen yhtiöön, jossa on hyvä piha jos on lapsia tai mennä yleiseen leikkipuistoon leikkimään, toisten pihalla kyräillään aina. Oma on aina oma!
 
"vai niin"
Tiedämpä jatkossa äänestää seuraavassa taloyhtiön kokouksessa mummojen kanssa samaa :) Ehdottivat jo viimeksi että otetaan nuo keinut ja hiekkaloota vaan pois ja laitetaan kukkia kun jatkuvasti saa korjailla leikkipaikasta milloin mitäkin rojua pois kun naapuritalon pennut tulevat karkkipapereineen tämän talon pihalle sotkemaan
 
kysyn vaan
Alkuperäinen kirjoittaja Ihme Ahdasmielisyyttä;30160352:
Sinäkö omistat teidän taloyhtiön pihamaan?
Hahhah, niimpä. Tuskimpa Omistat!! :D :D
Mitä jos talo on osaketalo josta omistan osakkeen, talo on ns omalla tontilla eli ei edes kaupungin vuokratontilla niin eikös silloin osakkeen omistajakin voi sanoa pihaa omakseen muiden asukkaiden kanssa ja ajaa tuntemattomat ihmiset pois?

Harmi vaan kun siellä ei oman talon pihassa keksitään ne kaikista "kivoimmat" jutut ja sitten kun jotakin hajotetaan se vastuu kuka sen korvaa jää edelleen osakkeen omistajille.
 
Ken guru
[QUOTE="vai niin";30160422]Tiedämpä jatkossa äänestää seuraavassa taloyhtiön kokouksessa mummojen kanssa samaa :) Ehdottivat jo viimeksi että otetaan nuo keinut ja hiekkaloota vaan pois ja laitetaan kukkia kun jatkuvasti saa korjailla leikkipaikasta milloin mitäkin rojua pois kun naapuritalon pennut tulevat karkkipapereineen tämän talon pihalle sotkemaan[/QUOTE]

Eikö se olisi kaikille vaan parempi että annetaan lasten leikkiä, kasvaa ja kehittyä? Vaikea uskoa että ne on ne naapurin kakarat jotka tekee kauheasti tuhoa, ja ovat ainoita joista jää joskus jälki.
 
"vai niin"
Eikö se olisi kaikille vaan parempi että annetaan lasten leikkiä, kasvaa ja kehittyä? Vaikea uskoa että ne on ne naapurin kakarat jotka tekee kauheasti tuhoa, ja ovat ainoita joista jää joskus jälki.
Miksi? Eikö ole parempi että kaupunki vaan rakentaa niitä leikkipuistoja ja kaupungin vuokrataloihin tekee leikkipaikat niin ei tarvitse meidän rahoittaa toisten leikkimistä ja pahantekoa kun vielä asuntolainakin painaa päälle ja vastikkeissa maksetaan mm leikkipaikkojen kunnossapitoja.
Ja kyllä ne naapurin muksut roskaavat pihamme, asiasta on sanottu mutta paska säkä asua kaupungin vuokratalon naapurissa :/
Meidän talossa ei ole lapsia kuin meillä ja minun 3v ja 1v ei yksin tuonne ulos mene leikkimään ei edes karkkipapereiden kera ;)
 
Ken guru
[QUOTE="vai niin";30160467]Miksi? Eikö ole parempi että kaupunki vaan rakentaa niitä leikkipuistoja ja kaupungin vuokrataloihin tekee leikkipaikat niin ei tarvitse meidän rahoittaa toisten leikkimistä ja pahantekoa kun vielä asuntolainakin painaa päälle ja vastikkeissa maksetaan mm leikkipaikkojen kunnossapitoja.
Ja kyllä ne naapurin muksut roskaavat pihamme, asiasta on sanottu mutta paska säkä asua kaupungin vuokratalon naapurissa :/
Meidän talossa ei ole lapsia kuin meillä ja minun 3v ja 1v ei yksin tuonne ulos mene leikkimään ei edes karkkipapereiden kera ;)[/QUOTE]

Kuinka paljon teille tulee lisäkuluja näistä leikkivistä lapsista?
 

Yhteistyössä