Hampaat huonossa kunnossa. Hävettää. Kaipaan pelkopotilaiden kokemuksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkopotilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelkopotilas

Vieras
En ole käynyt n. 10 vuoteen hammaslääkärissä. Suussa on kaksi täysin lohjennutta hammasta (ei näkyvillä, eikä niistä paljon ole jäljellä kuin juuret) ja todennäköisesti samanlainen viisuri. Muuta en uskalla ajatellakaan. Hoidan hampaitani kyllä kotioloissa, mutta hammaslääkäripelko juontaa juurensa lapsuusajan kauhukokemuksiin ja hammaslääkärin todella tylyyn käytökseen aikuisiällä, kun sain paniikkikohtauksen ja hän moralisoi hoitamattomuudesta. Lähdin kesken vastaanoton pois, enkä palannut.

No, nyt on tajutonta särkyä ollut kaksi viikkoa. Poski ja leuka kipeitä ja tulehdus varmasti ja paha, vaikkei turvoksissa olekaan. Maksimiannoksilla ibuprofeenia ja parasetamolia menen. Ei auta pitkäksi aikaa. Pelkkä ajan varaaminen pelottaa. Olen silti ajatellut huomenna soittaa yksityiselle.

Toimenpiteiden pelko ja kipukaan ei pelota ihan niin paljon kuin tämä HÄPEÄ tästä suusta. Asia vaivaa ja itkettää ja ennen kaikkea pelottaa, sillä tiedän että hoitamattomat hampaat/suu on iso terveysriski.

Pelkään vastaavaa moralisointia kuin aiemmalta hammaslääkäriltäni. Olen vasta 34-vuotias ja noloahan se on mennä tällaisella suulla vastaanotolle.

Kunnalliselle en uskalla, yksityiselle ei olisi varaa, mutta pakko kai jälkimmäiseen on mennä. Mahtaakohan heiltä saada laskun, vai pitääkö maksaa heti? En edes tiedä, millaisista summista puhutaan.

Esilääkitystä on kaiketi saatavilla? Entä jos tulehdus on niin paha, ettei puudutus tehoakaan.

Olisiko kellään entisellä/nykyisellä kammoisella mitään rohkaisevaa tarinaa, joka voisi auttaa minua. Pelottaa ja hävettää niin paljon.

Olen itse asioinut aiemmin yksityisellä hammaslääkärillä, mutta pari vuotta sitten tuli mieletön särky (joka lähti antibiooteilla) ja silloin soitin kunnan hammashoitolaan. Puhelimeen vastannut oli todella ystävällinen. Koska sillä hetkellä särkyä ei ollut, niin sain ajan viikon päähän, mutta hoitaja ohjeisti soittamaan heti, jos särky alkaa. Silloin olisin päässyt vastaanotolle heti. Kunnallisen hoito oli hyvää (juurihoito sillä kertaa, toisella kertaa hampaan poisto). Jos rahasta on tiukkaa ja kunnan hammashoito toimii, niin kunnallinen on myös hyvä vaihtoehto.

Joka tapauksessa on tärkeää, että uskallat nyt varata ajan. Sillä ei ole niin väliä menetkö yksityiselle vai kunnalliselle, kunhan vain menet.

Osaan hammaslääkäreistä voi tilata ajan netissä ja siihen voi kirjoittaa jo valmiiksi, että aikaisemmat saarnat ovat olleet esteenä hammashoidolle. Helsingissä on parikin yksityistä jotka hoitavat kunnallisen hinnoilla, mutta ainakaan toisessa ei tehdä mitään vaativampia toimia. Tilaa nyt rohkeasti aika ja voit sinä puhelimessa sanoa, että sinulla on vuosien kammo (ja hoitamattomat hampaat) kun edellisellä kerralla saarnattiin. Nyt haluat vaan hoitoa, et saarnoja, kiitos.

Asun pienessä kaupungissa. Valitettavasti tuttavien/ystävien palaute ei myöskään ole ollut kunnalliselta kovinkaan hyvää. Yhtä tiettyä lääkäriä kovasti kehutaan, mutta kun jonot ovat puolta vuotta ja ylikin. Päivystyksessä ei tiedä kenet lääkärikseen saa - joten siksi olen miettinyt yhtä yksityistä, joka ainakin nettisivuillaan mainitsee pelkopotilaat.

Otan tietysti puheeksi taustani ja pelkoni. En vaan tiedä, miten selviän ilman paniikkikohtausta. Hävettää niin paljon avata suunsa siellä. Hymyillessä hammasongelmiani ei näe, enkä naura suu auki... mutta karmealta siellä takuulla näyttää.

Voi hitsi, yritä rohkaista mielesi ja hakeudu sinne hammikseen! Itselläni hampaat olleet aina ihan "perperistä"; niistä ei oo ollu kuin harmia ja juu, hampaiden kiristystä, jolloin sain hampaani lohkeamaan! Olen vaan sinnillä käynyt, ja yleensä kunnallisella, jossa ollut aivan mielettömän ihania hampilääkäreitä ja hoitajia<3. Kunnalliselta tulee lasku, yksityisellä pitää yleensä maksaa saman tein koko juttu.. Mä jouduin muutama viikko sitten tilanteeseen, että alkoi särkeä poskea, ja jomotteli oudosti jokusen päivän ja vihdoin sunnuntaina pelästyin ikeneen ilmestynyttä "pattia" niin, että soitin päivystykseen.(Asun Hesassa).Sain luvan mennä sinne, ja niin kauhia tilanne oli, että mulle kerrottiin, että yksi hammas on poistettava! Itketti ja suretti, vitutti ja kaikkea muuta mahdollsista. Kun vaihtoehtoa ei ollut, niin vilkasin peilistä vikan kerran sitä "legoa" ja sitten puudutusta peliin.. Lekuri joutui yli puoli tuntia repiä, kaivertaa, tonkia, porata, nihtää yms.yms. sitä hammasta, että sai sen lopulta juurineen irti, mutta hei, se ei sattunut lainkaan! Koko homman ajan lekuri ja hoitaja jutteli ja rauhoitteli minua, olivat tosi empaattisia ja ihania. Ja kun lasku tuli kotiin, niin olin ällistynyt: Tunti varmaan kaikkinensa röntgenkuvineen, puudutuksineen, irrottamisineen jne.sunnuntaina, maksoi mulle 59 euroa!! Sama homma yksityisellä olisi varmaan maksanut vähintäänkin 10-kertaisesti. Eläköön suomalainen terveydenhuolto ja iloiset veronmaksajat.

Kiitos, kun jaoit kokemuksesi. Tiedän, että mun on huomenna aamulla soiteltava sitä aikaa - oli se sitten yksityiselle tai kunnalliselle. Kunnallisella käyn aina muut lääkäriasiani hoitamassa, mutta aiempi ikävä kokemus kunnallisesta hammashoidosta kieltämättä kammottaa.

Onko näin, että yksityisiltä ei siis laskuja saa? Eihän sitä kai oikein etukäteen osaa edes ennakoida summaa.

Mutta voiko tulehdus olla niin paha, ettei puudutus auta? Määräävätkö tarvittaessa antibiootit etukäteen, jos tilanne on niin paha.

Kokemuksia lukisin mielelläni lisää.

Kiitos, kun jaoit kokemuksesi. Tiedän, että mun on huomenna aamulla soiteltava sitä aikaa - oli se sitten yksityiselle tai kunnalliselle. Kunnallisella käyn aina muut lääkäriasiani hoitamassa, mutta aiempi ikävä kokemus kunnallisesta hammashoidosta kieltämättä kammottaa.

Onko näin, että yksityisiltä ei siis laskuja saa? Eihän sitä kai oikein etukäteen osaa edes ennakoida summaa.

Mutta voiko tulehdus olla niin paha, ettei puudutus auta? Määräävätkö tarvittaessa antibiootit etukäteen, jos tilanne on niin paha.

Kokemuksia lukisin mielelläni lisää.

Oma kokemukseni on, ettei yksityiseltä saa laskulle toimenpiteitä.

Itsekin muistelin aiempia (kouluaikaisia) kokemuksiani kunnallisella kammotuksella, mutta oikeesti niillä on aivan upeita lääkäreitä nykyään! Olen aina sanonut jo heti sisään mentyäni, että mulle ei kantsi "sanoa päivääkään" ennen puudutusta ja kaikki, ihan jokainen lekuri on ymmärtänyt mun pelkoni. Laitan myös esitietolomakkeeseen sen aina lisätietona.

Jos on tarpeeksi paha tulehdus, niin eihän siihen se puudutus auta, vaan usein pitää sitten tehdä juurihoito ja sitten saa mahdollisesti ne antibiootitkin. Mulla oli kyseessä jo vuosia sitten juurihoidettu hammas, jonka juuri oli haljennut ja se piti tulehdusta yllä koko ajan.Jos sitä ei olisi poistettu, niin luultavasti tulehdus olisi edennyt pidemmälle, ja silloin olisi jo muutkin hampaat olleet vaarassa,sekä ihan henkikin. Hammasjutskathan voi olla oikeesti hengenvaarallisia.

Toivon ihan hirveesti, että uskaltaudut sinne lekuriin, ja kerrot suoraan sun pelkosi, niin osaavat olla erityisen huomaavaisia ja poistaa ne pelot samalla.

Antaa mennä vaan! Mieti sitä tilannetta kun olet saanut hampaat kuntoon, se on kyllä kaiken vaivan väärti.

Mulla on myös hammaslääkäripelko. Viime keväänä sain vihdoin aikaiseksi tilata tarkastusajan. En myöskään halunnut kunnalliselle edellisten huonojen kokemusten takia. Nyt olen yli 1200€ köyhempi, mutta onnellinen kun hampaat on nyt kunnossa. Kunnallisella olisin varmasti päässyt murto-osalla tästä hinnasta, mutta hoito olisi kestänyt varmaan yli puoli vuotta. Seuraava aika vuoden päästä on tilattu valmiksi kunnalliselta :)

...suosittelen ehdottomasti mahd pian hammaslääkärille menemistä, paha tulehdus hampaissa voi mennä aivoihin saakka. minulle on monesti kunnallisella hoitsut sanoneet, että paha kivun/tykyttävän kivun kanssa (suussa) EI pidä jäädä odottelemaan. vähintään saat varmaan antibiootit.

paha tulehdus suussa/hampaissa voi mennä verenmyrkytykseksi asti, tämä on ihan tosi.

Ei mitään häpeämistä, hammaslääkärit ovat nähneet ihan kaikenlaisia suuvärkkejä. On paljon sellaisia, jotka eivät ole vuosiin hoidattaneet hampaitaan - ja kaikki heistä eivät ole edes kotona jaksaneet hoitaa! Joten hampaasi eivät varmasti mitenkään kauhistuta lääkäriäsi. Ja juuri hammasongelmien takiahan hän on siellä töissä!

yritä ajatella, että ne lekurit on kyllä kaiken nähneitä! vaikka suusi olisi "karmea" olet silti yksi sadoista potilaista, et jää mieleen! tämän on siis tarkoitus kannustaa :D ja siis varmaan ovat nähneet pahempaakin! tsemppiä, se on kuitenkin sinun suusi eikä kenenkään muun, sinä siitä kivusta kärsit jos et apua hae!

mulla lohkes hammas melkein 10 vuotta sitten, ja niin kova pelko oli hammaslääkäriä kohtaa etten mennyt sitä hoitamaan. nyt vuosi sitten kävin suuhygienistillä tarkastuksessa kun sen sai kerta ilmaiseksi raskauden aikana. sieltä sit tietenkin passitettiin paikkauttamaan toi lohjennut hammas sekä sen vieressä oleva reikä. mä pelkäsin vieläkin niin paljon että monta kuukautta lykkäsin ja sit oli pakko mennä kun alkoi särkemään. pari kuukautta sitten paikattiin viimeinenkin reikä ja nyt on suu taas kunnossa. ja ihan turhaan pelkäsin, hammaslääkäri oli ihanan rauhallinen ja antoi pitää taukoa aina kun halusin, eikä mitään moralisoinut mua vaikka kerroin rehellisesti että hammas on ollut lohjenneena melkein 10 vuotta. ja toimenpidehän ei sattunut lainkaan, sitä mä eniten siinä pelkäsin. pääsin kammostani eroon ja nyt aion vastaisuudessa hoidattaa hampaani heti

Särkypotilaat hoidetaan kunnalla pikaisesti. Jos on muu vaiva esim. lohjennut hammas, niin silloin aikaa joutuu odottamaan viikkokausia. Kunnallisella minusta oli hyvää se, että esimerkiksi kuvat maksoivat vain alle kympin. Yksityisellä ne ovat sen verran kalliita, että niitä ei edes oteta niin herkästi. Moni moittii kunnallisia, mutta eivät ne sen kummempia ole kuin yksityisetkään. Minunkin yksityinen lääkärini on ollut aikoinaan kunnalla. Jos lääkäri tietää pelostasi, niin olisi todella ammattitaidotonta, jos hän ei huomioi potilasta oikein. Toisaalta tuo mainitsemasi pelkopotilaisiin erikoistunut lääkäri kuulostaa hyvältä. Jos haluat, niin soita ensin kunnalliselle ja kerro tilanne. Puhelimessa voit päättää tilanteen mukaan, otatko ajan vastaan vai menetkö yksityiselle.

Nyt vain pikaisesti hoitoon ennenkuin särky pahenee sietämättömäksi.

Itkuun asti liikutuin pelkästään teidän tsempeistä.

Sietämätöntä tämä kipu on... olen syönyt maksimiannostusta Buranaa ja parasetamolia jo pitkään. Olen kokeillut suuvesiä ja kyypakkauksia - sitä sun tätä.

Eniten jännittää tietysti se vastaanotto siellä, kun pelottaa ja hävettää niin vietävästi. Uskon kyllä, että seuraava kerta olisi helpompi. Olen miettinyt, että jos menisin ensimmäistä kertaa sinne yksityiselle ja jatkaisin ei-niin-kiireellisten hampaiden kanssa kunnallisella. En tiedä. Tässä tilanteessa liikenee 200-300 euroa yksityiselle - ei ennen syyskuuta enempää. Siksi sitä laskua mietiskelin.

Poskessa ja leuan alla on niin kamala kipu, että tulehdus on varmasti paha. Pelkäänpä, että puuduttaminen ei paljon auta tässä tilanteessa :(

Terveyshaitat tiedän kyllä ja pelko niistä on saamassa nyt viimein minua voittamaan itseni - ei niinkään se kipu.

Itkuun asti liikutuin pelkästään teidän tsempeistä.

Sietämätöntä tämä kipu on... olen syönyt maksimiannostusta Buranaa ja parasetamolia jo pitkään. Olen kokeillut suuvesiä ja kyypakkauksia - sitä sun tätä.

Eniten jännittää tietysti se vastaanotto siellä, kun pelottaa ja hävettää niin vietävästi. Uskon kyllä, että seuraava kerta olisi helpompi. Olen miettinyt, että jos menisin ensimmäistä kertaa sinne yksityiselle ja jatkaisin ei-niin-kiireellisten hampaiden kanssa kunnallisella. En tiedä. Tässä tilanteessa liikenee 200-300 euroa yksityiselle - ei ennen syyskuuta enempää. Siksi sitä laskua mietiskelin.

Poskessa ja leuan alla on niin kamala kipu, että tulehdus on varmasti paha. Pelkäänpä, että puuduttaminen ei paljon auta tässä tilanteessa :(

Terveyshaitat tiedän kyllä ja pelko niistä on saamassa nyt viimein minua voittamaan itseni - ei niinkään se kipu.

kyllä mä suosittelen sitä kunnallista. nykyään siellä on ainakin ihan ystävällistä henkilökuntaa :)

kyllä mä suosittelen sitä kunnallista. nykyään siellä on ainakin ihan ystävällistä henkilökuntaa :)

Varmasti heitäkin löytyy - sitä en epäile. Vanhat kokemukset vaan kummittelee.
Lisäksi tehdäänkö kunnallisen särkypäivystyksessä "liukuhihnatahtia". Olen valitettavasti niin pelokas ja neuroottinen, että pelkään jo valmiiksi sitä kiirettä ja pientäkin mahdollista saarnaa. Elämäni ensimmäisen ja ainoan paniikkikohtauksen kun sain viimeksi siellä... en takuulla ole helpoin hoidettava.

Onko teillä kokemuksia esilääkityksestä?

Lisäksi tehdäänkö kunnallisen särkypäivystyksessä "liukuhihnatahtia". Olen valitettavasti niin pelokas ja neuroottinen, että pelkään jo valmiiksi sitä kiirettä ja pientäkin mahdollista saarnaa. Elämäni ensimmäisen ja ainoan paniikkikohtauksen kun sain viimeksi siellä... en takuulla ole helpoin hoidettava.

mä pyysin esilääkitystä kunnallisella mutta sanottiin et aikuiselle yritetään ensin hoitaa ilman ja sit jos ei onnistu niin saa lääkkeen

Mulla on myös kammo. Juontaa siltä ajalta, kun jouduin käymään oikomishoidoissa ja tuo hammaslääkäri oli todella tyly. Ihan pakon edessä oon itekin mennyt, kun särky on ollut sietämätöntä. Ja siis kunnallisen päivystykseen olen mennyt.

Ekalla kerralla ulkomaalaistaustainen mies tuhahteli halveksivasti, kun luki paperista, miten pitkään aikaan en ollut käynyt hammaslääkärissä. Muut hoitajat ja lääkärit tämän jälkeen ovat olleet todella asiallisia ja ystävällisiä.

Mieheni suu oli vielä pahemmassa kunnossa kuin omani, mutta hänellä on nyt purukalusto kunnossa, ja siksi, että kunnallisella rohkaisivat ja kannustivat mittavampiinkin juttuihin.

Uskalla ap. Lopussa olet varmasti tyytyväinen.

Ei täällä, Helsingissä, ainakaan tehdä mitään liukuhihnatahtia; kaikki odottavat kiltisti odotushuoneessa, kun toisia hoidetaan (ja muakin melkein sen tunnin verran). Voithan ottaa itsekin jonkin esilääkityspillerin, jos vain mahis! Ja oikeesti; ne ei saarnaa, ne vain hoitaa hommansa mahd.hyvin ja etenkin musta tuntui sille, että halusivat tehdä oloni niin mukavaksi, että uskaltaudun jatkossakin ajoissa hakemaan apua hammasvaivoihin. Tää on vaikea kirjoittaa niin, että saisin sut tajuamaan; ISO HALI, ja rohkaise mielesi! Jos liikaa alkaa siinä tuolissa pelottamaan, niin ainahan siitä voi nousta ylös..ei se ole sähkötuoli kuitenkaan. Pääasia on se, että kerrot jo heti alussa, että sua pelottaa aivan sairaasti. Mäkin olen sanonut, että mieluummin synnytän, kuin menen hammaslääkäriin, mutta joskus ei vain ole valinnanvaraa..

Ainakin meillä kunnalllisen päivystysjat hammashoitolassa (viikonloput ovat toinen juttu) ovat normaaleja hammaslääkäriaikoja, jotka eivät eroa muista ajoista muuten kuin siinä, että sellaisen saa jopa samana päivänä. Kun hoitoon pääsee, niin jatkoajan saa tarpeen mukaan joko pimaisesti tai muutaman viikon sisällä. Soita heti aamulla, niin ei tarvitse pelätä enää huomisen jälkeen, kun asia saadaan hoitoon. Nykyinen kiputilasi on varmasti paljon pahempi kestää kuin yksikään hammaslääkäri.

En enää panttaile soittamista. Huomenna soitan - kävi miten kävi. Pitkä projekti tästä suusta varmaan tulee, mutta kun edes saisi sen alkuun. Pelottaa niin paljon, että se tuntuu liki naurettavalta. Ja kiitos tsempeistä!!

En enää panttaile soittamista. Huomenna soitan - kävi miten kävi. Pitkä projekti tästä suusta varmaan tulee, mutta kun edes saisi sen alkuun. Pelottaa niin paljon, että se tuntuu liki naurettavalta. Ja kiitos tsempeistä!!

Joo, soita! Sä voit jo soittaessasi kertoa sun peloistasi. Ja oikeesti hei, muista se, että sä pääset siitä tuolista pois, jos et kestä..(synnytyksessä esim. on vain pakko jatkaa loppuun asti, heh). Enemmän varmaan tulet suremaan sitä, jos et hoida tota kalustoasi kuntoon, kuin sitä, että rohkaiset mielesi ja menet sinne! Mua pelottaa tosiaan AINA, vaikka olen saanut tosi ystävällistä palvelua/kohtelua, mutta jokaikinen kerta puhun pelostani niin paljon, että jo niitä lekuria/hoitajaakin naurattaa melkein. Ja olen uskaltautunut sinne jo niin monta kertaa, että lienee saanut siedätystä edes sen verran, että saan soitettua sen ajan..

Hammashoitajana haluan kommentoida hieman.
Eli rohkeasti vain heti huomenna soittamaan aikaa tai särkypäivystykseen, että saa sen säryn pois. Useimmiten kovassa säryssä annetaan nopea ensiapu, eli ensin tietenkin puudutetaan kunnolla ja siten avataan hammasta niin että saadaan yhteys tulehtuneeseen ytimeen. Siihen sitten laitetaan rauhoittava lääke suoraan hampaan sisälle ja väiaikainen paikka päälle. Seuraavalla keralla kun se hammas on rauhoittunut, tehdään tarvittavat jatkotoimenpiteet.

Ja kun soitat, niin kannattaa ehdottomasti kertoa pelosta. Jos on mahdollista varata aikaa eri hammaslääkäreille, niin me hoitajat kyllä tiedämme, kenelle hammaslääkärille on parasta laittaa pelkopotilas ja kenelle ei. Onneksi kuitenkin nykyään suurin osa hammaslääkäreistä on hyviä ja osaavat ottaa pelot huomioon.

Ja kun olet paikanpäällä, niin muista että puudutusta pystyy lisäämään missä vaiheessa vain. Ennen aloitusta sovit lääkärin ja hoitajan kassa merkin (vaikka nostat vasenta kättä) kun haluat keskeyttää ja lisää puudutusta.

Esilääkitystä toki saa, mutta muista että silloin pitää olla saattaja mukana. Yksin olevalle ihmiselle, sitä ei anneta, koska lääkkeen saanen oloa täytyy joku tarkkailla loppupäivän.

Eikä sinun suutasi tarvitse hävetä ollenkaan. Me olemme todellakin nähneet vaikka sun mitä, enkä todellakaan usko, että sinun suusi on niin paha että se yhtään hätkähdyttäisi.
Ikävää jos olet aiemmin saanut saarnamuodossa ohjeistusta, mutta kyllä nykyään osataan vähän erilaisella lähestymistavalla kotihoito-ohjeita antaa. Meidän tehtäviin kuuluu kuitenkin kotihoidon opastus ja varmistaa, että asiakas osaa oikean tekniikan. Hampaita voi nimittäin harjata aivan väärinkin.

Tässä nyt alkuun tekstiä, mitä tuli mieleen. Olen vielä jonkin aikaa koneella, niin kysy, jos jotain tulee mieleen.

Yhteistyössä