Hampaat huonossa kunnossa. Hävettää. Kaipaan pelkopotilaiden kokemuksia.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelkopotilas
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Aion ehdottomasti "luennoida" pelkoni ja traumani ja häpeäni jo puhelimessa. Tiedustelen nyt ensiksi yksityisen maksupolitiikkaa ja hinnastoa, mutta jos tuntuu budjetille huonolta, niin soittelen sitten kunnalliselle. Huoh.

Aion ehdottomasti "luennoida" pelkoni ja traumani ja häpeäni jo puhelimessa. Tiedustelen nyt ensiksi yksityisen maksupolitiikkaa ja hinnastoa, mutta jos tuntuu budjetille huonolta, niin soittelen sitten kunnalliselle. Huoh.

Ihan hyvä noin, ja jos ei budjettiin sovi, niin älä sitä kunnallista pelkää.. Ne on monesti vain semmosia "urbaanilegendoja", joilla pelotellaan ihmisiä, ja toki ne vuosien takaiset "kouluhammaslääkäritarinatkin" nousee mieleen näissä pahoissa paikoissa..

En ymmärrä tuota, että miksi pitää olla saattaja, kun eikös sitä yleensä anneta 5mg diapamia, jos jotain esilääkitystä haluaa. Ei ahdistukseenkaan sitä käytettäessä mitään saattajia tarvita tai todellakaan mitään tarkkailua tarvita. Se on respa kouraan ja kiitos näkemiin. Toki ajaa ei saa sen vaikutusaikana.

Sain päivystysajan yksityiseltä. Yöllä tilanne meni niin pahaksi, että poski oli jo turvoksissa, eikä suu oikein auennut. Vastaanotto oli niin puhelimessa kuin asemalla todella empaattinen - ja vaikka itketti ja hävetti, niin käytyä tuli. Minua kuunneltiin, ymmärrettiin, ei saarnattu/moralisoitu. Hammashoitaja oli todella ihana ja huojensi oloani.

Tilanne tosin ei ole nyt kovin hääppöinen. Röntgenit saatiin vain otettua. Paha tulehdus, joten puudutuksista ei apua. Sain antibioottikuurin ja viikon päästä uusiks hampaan poistooni. Jännittää sekin todella paljon, mutta repiköön vaikka kaikki hampaat, sillä kipu on äitynyt jo sietämättömäksi. Olen tänään ottanut maksimiannostuksen parasetamolia ja ibuprofeenia, enkä voi ennen aamuyötä ottaa lisää. Tuntuu että järki lähtee. Kierrän vaan ympyrää ja itken.

Halusin vaan kiittää kaikkia vielä tsempistä.

Itse en käynyt 10 vuoteen hammaslääkärissä. Samanlainen pelko oli jäänyt minullakin moralisoinnista ja muutenkin töykeästä käytöksestä. Edellinen hammaslääkärini kun ei ottanut ollenkaan pelkojani huomioon ja oli kaiken lisäksi kovakourainen.

Hampaani lohkesi, minkä seurauksena sitä alkoi säännöllisesti särkeä. Oli pakko varata aika hammaslääkäriin! Siellä oli hyvin pitkälle edennyt reikä, oli tulehtunut ihan hammasytimeen asti. Olisi voinut olla hengenvaaraksi.

Ei se itse hammaslääkäri käynti ollutkaan niin kamalaa mitä pelkäsin. Minulla aloitettiin juurihoito ja muutama reikäkin paikkailtiin. Toki hävetti kun olin päästänyt hampaani huonoon kuntoon mutta nyt ollaan jo loppusuoralla tässä suuressa "rempassa".

Tulevaisuudessa aion käydä säännöllisesti tarkistuttamassa hampaani ettei tarvitse sitten vaikeimman kaavan kautta laitella suuta kondikseen!
Kunhan löydät juuri sinulle sopivan hammaslääkärin, jonka kanssa kemiat pelaa varmasti pääset peloistasikin pikku hiljaa eroon.
Esimerkiksi yksityisellä on ihan pelkopotilaisiin erikoistuneita hammaslääkäreitä.

Tsemppiä hirmuisesti!

hann-nna, kiitos kokemuksistasi. Se kannustaa minuakin.

Minua jännitti ja hävetti niin paljon tänään, mutta uskon että aikanaan tämän voitan. Minulle kun ei tänään voitu oikein mitään tehdä (kuin ottaa röntgen), koska en suostunut että hammasta revitään irti, kun tulehdus on niin paha. Ei sitä kieltämättä lääkärikään suositellut.

En nukkunut viime yönä, en tänä yönä. Kipu kovenee vaan. Hammaslääkäri sanoi, että voi mennä pari päivää kunnes Amoxin alkaa tehota. Olen ottanut niitä siis nyt vasta yhden päivän annokset. Kierrän hiestä märkänä ympyrää, kun on täynnä parasetamoli- ja ibuprofeenisuositukset - siis maksimit. Mikään ei auta. Sattuu ja itkettää. Tuntuu, että järki lähtee. Tätä en halua koskaan enää kokea, joten pakko vaan hoitaa hammaslääkärikäynnit vastaisuudessa.

Huhhui, kuinka pahaksi pääsikään menemään. Hammassärky kun on jo normi-oloissakin niin kokanaisvaltaista, saati noin pahassa tulehduksessa. Onko sulla mitään semmosta lääkettä, jolla saisit itsesi edes nukkumaan? Kauheeta sekakäyttöä suosittelen, mutta itse lähes vastaavan kokeneena, niin ottaisin vaikka lihasrelaksantin, että saisi ittensä uneen, ja hetkellisesti olemaan ilman särkyä.. Hienoa kuiteskin, että rohkaisit itsesi ja menit; siitä se lähtee..matka kohti tervettä hammaskalustoa!

Yhteistyössä