Järkytyin, mies puhui naisten raiskauksien yhteydestä vaatetukseen

• Viestiketjun aloittaja En ymmärrä
  • Ensimmäinen viesti
Kyllä tippuis leegot lattiaan hyvin nopeasti sellaiselta akalta joka tulisi "valistamaan" mun jälkikasvua teilaamalla suoralta kädeltä potentiaaliseksi raiskaajaksi.

Oletko sitä mieltä myös, että nuoria tyttöjä tulisi valistaa ettei saa raiskata miehiä vai voiko heidät luontevasti sivuuttaa koska se on tilastollisesti hieman epätodennäköisempää?
Jos minulle tultaisiin kertomaan, että naisten harjoittama seksuaalinen väkivalta on väärin, sanoisin että olen samaa mieltä. Jos vaikka poikani tulevassa koulussa harjoitettaisiin asennekasvusta, että tyttöön ei saa kajota jos tyttö ei halua, niin sanoisin että olen täsmälleen samaa mieltä. Mutta sinä ilmeisesti syyllistyt saman tien ja ajattelet että ei ainakaan mun kakarat ja että nyt heitä on syytetty raiskaajiksi, ja sitten nyrkki suuhun sille, joka kehtasi niin väittää?

Wau. Kyllä sun lapsista varmaan kasvaa valioyksilöitä tuollaisella esimerkillä!

Gnaa
Enpä ole nähnyt paljoa puhetta siitä toisesta keinosta, siitä, mitä minä peräänkuulutin. Sen sijaan jälleen kerran turhaa paskanjauhantaa ohi sen, mitä kirjoitinkaan. Antaa olla, minä asennekasvatan poikani kunnioittamaan naisia ja ylipäätään muita ihmisiä, ja tyttöni järkeväksi nuoreksi naiseksi joka tiedostaa myös elämän varjoisat puolet ja riskit.
Sinä voit jatkaa samaa jauhantaa, joka ei oikeasti auta yhtään ketään. Sellaiseen tosin saattaa kolahtaa, jonka joku tuttu on raiskannut. Uhri kun ei aina välttämättä osaa lukea näitä tekstejä ilman, että syyllistyy suotta. Mitään et vastannut siihen järkevään kysymykseen, että mitä naisen pitäisi tehdä kun moni raiskauksista on tutun ihmisen tekemiä?
no ethän sinä kai voi omien sanojesi mukaan tyttöäsi noin kasvattaa, koska se olisi juuri sitä, mistä MINÄ olen tässä koittanut puhua. Että riskit kannattaa aina tiedostaa, vaikka olisikin oikeus tehdä mitä haluaa. Miten se on minun suustani paskanjauhantaa ja sinun suustasi asennekasvatusta?

Vierasmiess
Enpä ole nähnyt paljoa puhetta siitä toisesta keinosta, siitä, mitä minä peräänkuulutin. Sen sijaan jälleen kerran turhaa paskanjauhantaa ohi sen, mitä kirjoitinkaan. Antaa olla, minä asennekasvatan poikani kunnioittamaan naisia ja ylipäätään muita ihmisiä, ja tyttöni järkeväksi nuoreksi naiseksi joka tiedostaa myös elämän varjoisat puolet ja riskit.

Sinä voit jatkaa samaa jauhantaa, joka ei oikeasti auta yhtään ketään. Sellaiseen tosin saattaa kolahtaa, jonka joku tuttu on raiskannut. Uhri kun ei aina välttämättä osaa lukea näitä tekstejä ilman, että syyllistyy suotta. Mitään et vastannut siihen järkevään kysymykseen, että mitä naisen pitäisi tehdä kun moni raiskauksista on tutun ihmisen tekemiä?
Miksi sivuutat tyttöjesi kasvatuksessa muiden ihmisten, miesten, kunnioittamista mutta poikien kohdalla painotat sitä?

[QUOTE="jaahas";30151034]Okei. No entäs sitten se jokin aikaa sitten nuorille suunnattu kysely, jossa kysyttiin mm. että onko oikein lyödä seurustelukumppaniaan. Pojista lähes 100% oli sitä mieltä, että tyttiksen lyöminen ei ole oikein, mutta tytöistä tosi iso osuus (en ryhdy ulkomuistista mitään eksaktia numeroa kirjaamaan) oli sitä mieltä, että sen poikkiksen lyöminen on ihan ok, jos se on ollut ärsyttävä.

Minusta tuo osoittaa ainoastaan sen, että pojille on mennyt ihan hyvin perille (joko kampanjoiden avulla tai ilman niitä), että parisuhdeväkivalta on väärin. Eli suurin osa niistäkin, jotka siihen joskus ryhtyvät, ymmärtää kyllä ihan hyvin, että se on väärin. Iso osa tytöistä taas ei tunnu edes mieltävän pikku läimimisiä vääriksi, joten ei liene mikään ihme, että tyttöjen väkivaltaisuus on kaikkien tutkimusten mukaan kasvussa.[/QUOTE]

Naisethan pahoinpitelee myös lapsiaan enemmän kuin miehet, ja miehet kokevat Suomessa perheväkivaltaa myös, ja paljon. Mutta tästä ei saa puhua. Muistan tämän tutkimustuloksen ja muistan miten siitä kohkattiin.

Mutta Gnaa varmaan tulkitsee vastaukseni niin, että kuvittelen jokaisessa asuvan pienen väkivaltaisen naisen ja että siksi pitäisi puhua lasten oikeuksien puolesta. Haha.

Mulla on vain tyttäriä, mutta aion tottakai heidän kasvaessaan valistaa heitä myös näihin asioihin liittyen. Kertoa kaikkien ihmisten oikeudesta ruumiilliseen koskemattomuuteen ja myös erinäisistä riskeistä liikaa pelottelematta. Jos joskus saan pojan, samat keskustelut kävisin hänen kanssaan.

Gnaa
Itseasiassa jäin miettimään sitäkin, että poikiasiko ET varoita elämän varjoisista puolista ja riskeistä?

Pojillako ei niitä ole, heillä on vaan potentiaali tehdä itse pahaa?

vieras-
Siis lähdetkö siitä, että jokaikinen mies on potentiaalinen ja todennäköinen raiskaaja, jolle pitää jonkun naisen käydä opettamassa, että naisilla on itsemäärämisoikeus ja että raiskaus on raukkamainen teko? Että ilman tällaista viestiä jokainen mies raiskaa jonkun?

Hitusen kumma asenne! Tuohon sanoisin, että puistattavaa!
No näinhän te naisten varoittelijat ja riskeistä puhujat tunnutte olettavan, että raiskaajia vaanii joka kulmassa ja se voi olla kuka tahansa. "Älä tee. Älä mene. Ei noin. Ei saa. Ja jos teet ja menet, niin omaa vikaa kyllä on, kun et ymmärrä varoa."

no ethän sinä kai voi omien sanojesi mukaan tyttöäsi noin kasvattaa, koska se olisi juuri sitä, mistä MINÄ olen tässä koittanut puhua. Että riskit kannattaa aina tiedostaa, vaikka olisikin oikeus tehdä mitä haluaa. Miten se on minun suustani paskanjauhantaa ja sinun suustasi asennekasvatusta?
Se olisi sama asia sitten, että sivuuttaisin poikani kokonaan ja valistaisin vain tyttöäni raiskatuksi tulemisen riskeistä. Etkö sinä ymmärrä tätä ollenkaan?

Esimerkiksi uutisten kommenttiosiot, joissa joskus käy vilkaskin keskustelu samasta aiheesta, ovat täynnä keskustelua naisista. Samoin kuin tässä. Yleinen mielipide on, että miehet ne nyt vaan raiskaa, ja naisten pitää varoa. Se on minusta sairasta ja väärin. Sinä takerrut typeriin lillukanvarsiin kai ihan jankkaamisen ilosta?

Vierasmiess
Jos minulle tultaisiin kertomaan, että naisten harjoittama seksuaalinen väkivalta on väärin, sanoisin että olen samaa mieltä. Jos vaikka poikani tulevassa koulussa harjoitettaisiin asennekasvusta, että tyttöön ei saa kajota jos tyttö ei halua, niin sanoisin että olen täsmälleen samaa mieltä. Mutta sinä ilmeisesti syyllistyt saman tien ja ajattelet että ei ainakaan mun kakarat ja että nyt heitä on syytetty raiskaajiksi, ja sitten nyrkki suuhun sille, joka kehtasi niin väittää?

Wau. Kyllä sun lapsista varmaan kasvaa valioyksilöitä tuollaisella esimerkillä!
On vähän eri asia todeta, että raiskaaminen on väärin kuin alkaa nyt aktiivisesti ohjeistamaan kaikkia nuoria poikia (vain poikia) potentiaalisina raiskaajina.

"voikukka"
Itseasiassa jäin miettimään sitäkin, että poikiasiko ET varoita elämän varjoisista puolista ja riskeistä?

Pojillako ei niitä ole, heillä on vaan potentiaali tehdä itse pahaa?
Kenelle osoitit tämän kysymyksen?

Jos minulle, niin tässä vastaus:
Tietysti myös toisin päin, pahoittelen, etten älynnyt liittää sitä samantien kirjoitukseeni. Nyt kun poikani ovat täysi-ikäisiä ja baarielämä on alkanut, olen tietysti puhunut monista jutuista, joita ei kannata tehdä, eikä kokeilla, jottei mopo karkaisi jne. Itsensä suojelemista ja siitä, ettei ole sinisilmäinen liiaksi, seurusteluasioissa. On sitä välillä kyllä huomannut, että pitäisi muistaa jo hellittää, se äitimoodi on vielä päällä, tulee neuvottua varmaan joskus jos liikaakin... Toisaalta, itse en saanut oikein mitään neuvoja koskaan teininä tai lapsenakaan. En halunnut olla samanlainen vanhempi kuin omani. Mikä olisi sitten hyvä? Paha sanoa. Mutta siitä ei voi syyttää, ettenkö olisi ottanut asioita puheeksi.

Vierasmiess
Mulla on vain tyttäriä, mutta aion tottakai heidän kasvaessaan valistaa heitä myös näihin asioihin liittyen. Kertoa kaikkien ihmisten oikeudesta ruumiilliseen koskemattomuuteen ja myös erinäisistä riskeistä liikaa pelottelematta. Jos joskus saan pojan, samat keskustelut kävisin hänen kanssaan.
Toivottavasti et kävisi poikasi kanssa siinä mielessä, että tytöillä on koskemattomuus jota ei saa rikkoa, samassa kun tytöille painotat että katsokaa ettei pojat riko teidän koskemattomuutta?

Gnaa
No en tietenkään! Jos en jotain tähän ketjuun kirjoita, niin se tarkoittaa että sitä ei tapahdu :D
No mutta miten sitten oletat, että jos minä en jotain kirjoita, niin sitä ei tapahdu?

Missä olen sanonut, että haluan AINOASTAAN varoitella tyttöjä vaaroista? Missä anoin EDES, että ylipäätään haluan varoitella juuri TYTTÖJÄ?

Minähän olen vain ja ainoastaan koko ajan koittanut sanoa, että sen LISÄKSI, että koitetaan saada niitä kaipaamiasi kampanjoita, kannattaa MYÖS OTTAA KUITENKIN HUOMIOON RISKITEKIJÄT!

Mistä sait päähäsi yrittää muokata minusta jotain naisten kaapuun pukijaa? Se kaikki on ainoastaa sinun omassa päässäsi!

mies1harm.
Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä;30149864:
Mies on aina niin lempeä ja ymmärtäväinen, olen pitänyt häntä humanistina, mutta eilen laukoi ihan ihme juttuja. Sanoi että jos naiset haluaa olla rauhassa katseilta tai ahdistelulta niin pitää pukeutua sen mukaan eikä kannattaisi meikata paljon. Kaikista pahin oli, että alkoi puhumaan muiden maiden tilanteista, ja kehtasi sanoa, että joskus pahasta asiasta voi seurata jotain hyvää, kuten afganistanissa tai vastaavissa maissa, kun olivat tappaneet pari liian vapautuneesti puketunutta naista, niin sitten kaikki naiset alko kulkemaan peittävissä vaatteissa tai hunnuissa (pelosta). Se oli hänen mielestä hyvä asia.

Siis apua, tää tuli ihan puun takaa. Mä en pääse tuosta nyt yli ja mietin jo eroa. Eihän noin voi ajatella kukaan normaali ihminen. Siis että suomalainen mies voi ajatella noin, mä olen ihan tolaltani, oikeesti.
Aika kärjistettyä, mutta ei voi sanoa, ettei muissa kuin lähipiirin raiskauksissa pukeutumisella ja käytöksellä olisi _mitään_ merkitystä. "Turvallinen" elämä minimoi vaaratilanteet, molemmilla sukupuolilla. Molemmissa maailmoissa on puolensa.

Gnaa
[QUOTE="voikukka";30151065]Kenelle osoitit tämän kysymyksen?

Jos minulle, niin tässä vastaus:
Tietysti myös toisin päin, pahoittelen, etten älynnyt liittää sitä samantien kirjoitukseeni. Nyt kun poikani ovat täysi-ikäisiä ja baarielämä on alkanut, olen tietysti puhunut monista jutuista, joita ei kannata tehdä, eikä kokeilla, jottei mopo karkaisi jne. Itsensä suojelemista ja siitä, ettei ole sinisilmäinen liiaksi, seurusteluasioissa. On sitä välillä kyllä huomannut, että pitäisi muistaa jo hellittää, se äitimoodi on vielä päällä, tulee neuvottua varmaan joskus jos liikaakin... Toisaalta, itse en saanut oikein mitään neuvoja koskaan teininä tai lapsenakaan. En halunnut olla samanlainen vanhempi kuin omani. Mikä olisi sitten hyvä? Paha sanoa. Mutta siitä ei voi syyttää, ettenkö olisi ottanut asioita puheeksi.[/QUOTE]

Voikukka, tarkoitin tuon Phoebsille, olen vain niin hidas kirjoittaja että viestisi ehti tulla väliin :)

No mutta miten sitten oletat, että jos minä en jotain kirjoita, niin sitä ei tapahdu?

Missä olen sanonut, että haluan AINOASTAAN varoitella tyttöjä vaaroista? Missä anoin EDES, että ylipäätään haluan varoitella juuri TYTTÖJÄ?

Minähän olen vain ja ainoastaan koko ajan koittanut sanoa, että sen LISÄKSI, että koitetaan saada niitä kaipaamiasi kampanjoita, kannattaa MYÖS OTTAA KUITENKIN HUOMIOON RISKITEKIJÄT!

Mistä sait päähäsi yrittää muokata minusta jotain naisten kaapuun pukijaa? Se kaikki on ainoastaa sinun omassa päässäsi!
Enhän minä pelkästään sinusta puhukaan, vaan yleisestä mielipiteestä. Ja sitten olen vastannut sinun omassa päässäsi keksimiin typeryyksiin.

Äläkä huuda, se näyttää typerältä.

Mutta, kaikki mitä sinä Gnaa olet sanonut on nähty jo tuhannet kerrat. Nähtäisiimpä joskus jotain mullistavampaa kuin tytöt, tytöt, tytöt...

Toivottavasti et kävisi poikasi kanssa siinä mielessä, että tytöillä on koskemattomuus jota ei saa rikkoa, samassa kun tytöille painotat että katsokaa ettei pojat riko teidän koskemattomuutta?
Pojalle kertoisin saman minkä tytöillekin: Sinulla, kuten kaikilla muillakin ihmisillä, on oikeus ruumiilliseen koskemattomuuteen. Sinä et saa kenenkään ruumiillista koskemattomuutta loukata eikä kukaan saa tehdä sellaista sinulle. Sukupuolistunut väkivalta on maailmassa esiintyvä ilmiö, josta tottakai puhun myös, mutta siitäkin on mahdollista puhua kumpaakaan sukupuolta erityisesti syyllistämättä.

Gnaa
Se olisi sama asia sitten, että sivuuttaisin poikani kokonaan ja valistaisin vain tyttöäni raiskatuksi tulemisen riskeistä. Etkö sinä ymmärrä tätä ollenkaan?

Esimerkiksi uutisten kommenttiosiot, joissa joskus käy vilkaskin keskustelu samasta aiheesta, ovat täynnä keskustelua naisista. Samoin kuin tässä. Yleinen mielipide on, että miehet ne nyt vaan raiskaa, ja naisten pitää varoa. Se on minusta sairasta ja väärin. Sinä takerrut typeriin lillukanvarsiin kai ihan jankkaamisen ilosta?
Saat aikaan sen kuvan, että ikäänkuin "vastaiskuksi" olet sitä mieltä, että miehiä nyt vaan pitää opettaa ja naisten ei tarvii KOSKAAN varoa.

Eikö me olla loppupeleissä aika samaa mieltä; kaikkien kannattaa varoa vaarallisia tilanteita ja kaikkien pitää muistaa miten toisia ihmisiä kunnioitetaan? Vai oletko nyt tästäkin jo eri mieltä?

mies1harm.
Tuosta, kuinka sukupuolella on väliä, löytyy muuten hyvä feministin artikkelikin: http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/51235/469.pdf?sequence=1

Mä en ymmärrä tämänkin palstan kiihkoa hävittää sukupuolen merkitys elämässä. Kyseinen argumentaatio ei vain ole pätevää argumenttina eikä tietääkseni feministien enemmistö jaa sellaista näkemystä.

Gnaa
Enhän minä pelkästään sinusta puhukaan, vaan yleisestä mielipiteestä. Ja sitten olen vastannut sinun omassa päässäsi keksimiin typeryyksiin.

Äläkä huuda, se näyttää typerältä.

Mutta, kaikki mitä sinä Gnaa olet sanonut on nähty jo tuhannet kerrat. Nähtäisiimpä joskus jotain mullistavampaa kuin tytöt, tytöt, tytöt...
Kuule, toisaalta on ehkä niinkin, että olis kiva joo jos asiat olisi jotenkin toisin. Mutta jos ne ei ole, niin siihen asti kun odotetaan, että ne saadaan muutettua, kannattaa ehkä elää olemassaolevan todellisuuden mukaan?

"jaahas"
Tuosta, kuinka sukupuolella on väliä, löytyy muuten hyvä feministin artikkelikin: http://deepblue.lib.umich.edu/bitstream/handle/2027.42/51235/469.pdf?sequence=1

Mä en ymmärrä tämänkin palstan kiihkoa hävittää sukupuolen merkitys elämässä. Kyseinen argumentaatio ei vain ole pätevää argumenttina eikä tietääkseni feministien enemmistö jaa sellaista näkemystä.
"Argumentaatio ei ole pätevää argumenttina"??? Mitvit?

Yhteistyössä