Ole hyvä.
En ole sanomassa, että jätäsesika tms, enkä tiedä mitä sinun pitäisi tehdä, koska asia ei ole sinun käsissäsi. Mut voin kertoa mitä sinun ei pidä tehdä. Tommoista juomista ei kande kattella toivon varassa ruusunpunaisten lasien läpi, eikä kannata sairastuttaa itseään läheisriippuvuuteen.
Miehelläsi on alkoholiongelma, tai siis hän on alkoholisti. Oikeesti kaljalaatikkoa illassa ei juo kukaan terve ihminen. Ja tuo tauti ei itsekseen parane, vaan kuten yltä voit lukea, hoitamattomana se vain pahenee.
Miehesi sanat "lopetan kun..." ja "voin lopettaa koska vaan jos tahdon (mutta kun en tahdo)" ovat suoraan juopon käsikirjasta. "Lopetan kun..." selviää tilapäisesti kyseisenä lopetuspäivänä, mutta juoppo pystyy olemaan ilman viinaa pitkäänkin, kunnes tulee aika palkita itsensä onnistuneesta suorituksesta.
Sen jälkeen seuraavat sanat juopon käsikirjassa ovat: " Naapurin Rape juo paljon enemmän kuin mä, eikä Maija nipota yhtään tollai niinkun sä"
ja sen jälkeen...
"Mä hoidan työni, niin kait mulla on oikeus viikonloppuna rentoutua"
Miehesi ei taatusti myönnä olevansa alkoholisti, koska kieltäminen on osa taudinkuvaa ja juopot ovat siinä taitavia. Niinpä tuo tauti yleensä diagnosoidaan kymmenen vuotta sen jälkeen kun asialle olisi vielä voinut tehdä jotain. Mut siinä vaiheessa sinä olet jo uusissa naimisissa.
Siis jos asialle ei melko pikaisesti aleta tekemään jotain.
En tahdo maalata piruja seinälle, mut näin se vaan on.