Aborttiketju, puolesta-vastaan

Pin
Kyllä mullekin keskenmenoissa puhuttiin raskausmateriaalin poistumisesta, ihan joka kerta enkä sitä hätkähtänyt. Se tarkoitti nimenomaan sen kaiken mahdollisen poistumista kehosta, eikä vain alkion/sikiön.
 
Pin, no juu, paljastin nyt tietämättömyyteni.
Ehkä mullekin se sana on heitetty kätilöiden toimesta synnytyksissä, istukan tulon ym.jälkeen, mutta tässä aborttikontekstissa se sana vaan pisti silmään.
 
-
"Mutta hänestä tuli sama puistatusreaktio kuin osasta näistä ketjunkin kiihkoilijoista. "

Vai että oikein puistatti lääkärikin joka sentään yritti suojella sun lapasiparkaas kuolemalta... joopa joo. Se mikä tässä todella puistattaa on sun ja muutaman muun kiihkon asenne lapsiaan kohtaan!! Hyi h...vetti.

"Täytyy tähän sanoa että ONNEKSI suurin osa hoitohenkilökunnasta on oikeasti jotain muuta kuin noita kiihkoilijoita."

On varmaan itekin tehny saman tai sitten vaan niin taitavia ettei näytä mitä oikeesti ajattelee.

"hyvinkin todennäköistä että olisin jäänyt pieneen vuokrakämppään kotiäidiksi ilman kunnon koulutusta ja myöhemmin työttömäksi, mahdollisesti (enhän tuntenut miestä kovinkaan hyvin) yh:ksi. "

Joo, sehän onkin täys mahdottomuus lapsen kanssa opiskella, käydä töissä ja saada uus kumppani :D mutta noinhan sitä tietysti pitää vakuutella kuinka "oikein" ja "hyödyllisesti" tuli tehtyä ja mitä muka muuten ei ois saanu.
 
No, nyt ymmärrän täysin, miksi vastasit siihen erääseen kysymykseeni kuinka vastasit. Siis siihen, kun kysyin, että provosoituisit toisen takia tms.

Mutta sinun taasen kannattaa luottaa itseesi ja jättää toisten luulot/ajatukset arvoisikseen. Jos ne häiritsevät enemmän, voisit kokeilla suoraa puhetta, ainakin voit olla tyytyväinen, että olet itse sanonut mikä ei ole totta/on totta.
Miksi ylipäätään annat tätisi vaikuttaa itseesi? Ymmärrän kyllä, että joskus vaan asiat ärsyttävät ja joillekkin joutuu asiat vääntämään rautalangasta.



Niin, olitkin ollut teini tuolloin...se tekee asioista jälleen ymmärrettävimpiä.
Siis... tuota noin... tätini ei ole koskaan vaikuttanut minuun, mutta minua ärsytti se, että hän luuli minun menevän aborttiin ja häpeilevän sitä niin, että muka esitin meneväni mystiseen lääkäriin. En edes silloin kokenut tarvetta lähteä oikomaan asiaa, ja kuitenkin monet muut asiat maailmassa ärsyttivät vähän enemmän. Tuosta on aikaa jotain... kuinkahan monta vuotta, melkein 20, joten ei se kyllä elämässäni vaikuta millään lailla. Eikä vaikuttanut silloinkaan. Joten jos nyt koitat tehdä jotain kummallisia tulkintoja, niin metsään meni.

Olisin niille uskovaisille sanonut asian vain siksi, että olisin halunnut saattaa heidät noloon tilanteeseen - jos he ovat juuri haukkuneet murhaajaksi, ja joku ilmoittaa muuten itse tehneensä abortin, niin normaalisti ihminen kyllä nolostuu provokatiivisia puheitaan. Olisi heille oikein, että joutuisivat selittelemään ja lieventäään paasaustaan. Olen tehnyt vastaavaa ennenkin joissain tilanteissa - joskus olen puhunut totta (kerran sanoin yhdelle uskovaisporukalle olevani bi, kun olivat ensin kaikkien heteroudesta vakuuttuneina puhuneet, miten homous on luonnotonta ja sairaus... oli huvittavaa, miten jutut välittömästi muuttuivat toisenlaisiksi) ja joskus saatan provotakin, jos katson että jotain asenneongelmaa ilmenee tai jotain ihmisryhmää tarpeettomasti haukutaan. Sinusta on tietysti ihan mahdoton ajatus, että joku laittaisi itsensä likoon tuollaisesta syystä, mutta ei siihen yleensä edes mitään henkilökohtaista liity, päinvastoin.
 
Owl
Kyllähän minullakin on mielipiteet niistä, jotka puoltavat. Mutta mitä se hyödyttäisi keskustelua viedä loukkaavalle tasolle.

Olen pyrkinyt välttämään henkilökohtaisuuksiin menoa.

Tietysti henkilökohtaiset kohtalot ovat mielenkiintoisia, toiselle koen sympatiaa menevän enempi kuin toiselle...

Toivoisin vain, että ketju herättelisi huomioimaan myöskin puoltajille vastapuolen ajatuskantaa, että ajateltaisiin puolin ja toisin, mutta ei nyt sentään tarvitse mieltänsä muuttaa tai väitellä vain väittelemisen ilosta.

Se, että kyetään keskustelemaan, myöskin kuuntelemaan(vaikka ei oltaisi samaa mieltä asioista) on mielestäni keksustelun pointti. Vaikka koenkin omaavani lähes ainoan oikean kannan ;)
 
Kirkkain silmin väität, että aborttia ei tarvitse ikinä hävetä? Edes sen kolmannen kerran jälkeen? Uutta putkeen vaan? Hui, onneksi kaikki ei ajattele noin, aborttien määrä olis varmaan nelinkertainen jos raskautumista ei pidettäis minään.

Sekin on muuten jännä, että jos siellä kohdussa ei mitään suojeltavaa ole, niin miksi äidit ja isit ylipäänsä iloitsee koko lapsesta ennen kuin se on syntyny? Jotkut jopa näyttelee ultrakuviaan ylpeinä, mieti, limaklönteistä, ja kaikki onnittelee. Kummallista.
Noo, riippuu varmaan mistä syystä se kolmas abortti tehdään. Lähtökohtaisesti abortti ei ole hävettävä asia. Ja miten niin aborttien määtä kasvaa - itse en ole tehnyt yhtäkään aborttia, vaan aina joko huolehtinut ehkäisystä tai ollut valmis ottamaan lapsen vastaan, vaikka en pidäkään sitä hävettävänä asiana.

Tottakai ihmiset iloitsevat raskaudesta, jos ovat iloisia siitä, että tulevat saamaan lapsen. Ei se, että ei pidä aborttia häpeällisenä, tarkoita sitä, etteikö kokisi sikiön ja syntymättömän lapsen olevan arvokas ja suojelun arvoinen asia. Joissain tapauksissa valitettavasti on tehtävä abortti. Elämä on joskus sellaistakin.
 
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112195:
Siis... tuota noin... tätini ei ole koskaan vaikuttanut minuun, mutta minua ärsytti se, että hän luuli minun menevän aborttiin ja häpeilevän sitä niin, että muka esitin meneväni mystiseen lääkäriin. En edes silloin kokenut tarvetta lähteä oikomaan asiaa, ja kuitenkin monet muut asiat maailmassa ärsyttivät vähän enemmän. Tuosta on aikaa jotain... kuinkahan monta vuotta, melkein 20, joten ei se kyllä elämässäni vaikuta millään lailla. Eikä vaikuttanut silloinkaan. Joten jos nyt koitat tehdä jotain kummallisia tulkintoja, niin metsään meni.

Olisin niille uskovaisille sanonut asian vain siksi, että olisin halunnut saattaa heidät noloon tilanteeseen - jos he ovat juuri haukkuneet murhaajaksi, ja joku ilmoittaa muuten itse tehneensä abortin, niin normaalisti ihminen kyllä nolostuu provokatiivisia puheitaan. Olisi heille oikein, että joutuisivat selittelemään ja lieventäään paasaustaan. Olen tehnyt vastaavaa ennenkin joissain tilanteissa - joskus olen puhunut totta (kerran sanoin yhdelle uskovaisporukalle olevani bi, kun olivat ensin kaikkien heteroudesta vakuuttuneina puhuneet, miten homous on luonnotonta ja sairaus... oli huvittavaa, miten jutut välittömästi muuttuivat toisenlaisiksi) ja joskus saatan provotakin, jos katson että jotain asenneongelmaa ilmenee tai jotain ihmisryhmää tarpeettomasti haukutaan. Sinusta on tietysti ihan mahdoton ajatus, että joku laittaisi itsensä likoon tuollaisesta syystä, mutta ei siihen yleensä edes mitään henkilökohtaista liity, päinvastoin.
Uskallan väittää muuta;)
 
"sipsi"
En likikään koko ketjua ole jaksanut lukea, mutta tuo useassa kommentissa toistuva "limamöykky/ limapussi" ihmetyttää?

Ja juu, kaikissa kolmessa keskenmenossa/ kaavinnassa kyllä kotiin tulleessa epikriisissä on puhuttu raskausmateriaalista. Sairaanhoitajan opintoihinkin kuului sen verran naistentautioppia, että kyllähän se ihan oikea termi kaavittavalle kudokselle on.
 
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112200:
Noo, riippuu varmaan mistä syystä se kolmas abortti tehdään. Lähtökohtaisesti abortti ei ole hävettävä asia. Ja miten niin aborttien määtä kasvaa - itse en ole tehnyt yhtäkään aborttia, vaan aina joko huolehtinut ehkäisystä tai ollut valmis ottamaan lapsen vastaan, vaikka en pidäkään sitä hävettävänä asiana.

Tottakai ihmiset iloitsevat raskaudesta, jos ovat iloisia siitä, että tulevat saamaan lapsen. Ei se, että ei pidä aborttia häpeällisenä, tarkoita sitä, etteikö kokisi sikiön ja syntymättömän lapsen olevan arvokas ja suojelun arvoinen asia. Joissain tapauksissa valitettavasti on tehtävä abortti. Elämä on joskus sellaistakin.
Onko se pakollista? Ja miten määrittelisit asiat missä menee raja milloinka lapsi menee jonkin muun asian edelle?
 
Uskallan väittää muuta;)
Helpompi minun olisi esiintyä abortin tehneenä kuin jonain, mitä olen oikeasti tehnyt. Koska silloinhan en paljasta itsestäni oikeasti mitään. Ellei nyt henkilökohtaiseksi miellä sitä, että vihaan sellaista kiihkoilua ja tahditonta ihmisten haukkumista.

Mitä henkilökohtaista tuossa voisi olla? No, pari ystävää on kyllä tehnyt abortin, ja saattaisin loukkaantua heidän puolestaan. Itselläni ei ole aborttikokemuksia, joten nuo uskovaisten murhaaja-kommentit ärsyttävät vain siksi, että ovat idioottimaisia kommentteja.
 
"sipsi"
Onko se pakollista? Ja miten määrittelisit asiat missä menee raja milloinka lapsi menee jonkin muun asian edelle?
Saanko minäkin vastata, vaikka et minulta kysynyt?

Minun kohdallani ainakin jo olemassa oleva lapsi menisi kaiken edelle. Mulla on ikää ja vaivoja sen verran jo kertynyt, että en usko enää kunnialla raskaudesta/ synnytyksestä selviäväni. Harkitsisin tuotakin mahdollisuutta todella tarkkaan, koska toivon, että aikuistuvallakin tyttärelläni olisi äiti vielä useita vuosia. Ja puolisollani vaimo.

Puhumattakaan siitä, että perimäni myötä saattaisin olla muistisairas jo ennenkuin uusi lapsi olisi täysi-ikäinen...

Vaan asia tuskin minua koskettaa, kun niin monien hankaluuksien jälkeen ainokaisen saimme. Siitä huolimatta en koskaan ole katsonut olevani oikeutettu tuomitsemaan niitä, jotka raskaudenkeskeytykseen päätyvät.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Onko se pakollista? Ja miten määrittelisit asiat missä menee raja milloinka lapsi menee jonkin muun asian edelle?
Se on tapauskohtaista. Mutta jos raskaana oleva nainen ei halua lasta ja on vakaasti harkittuaan sitä mieltä, niin ei siinä oikein muuta voi tehdä kuin keskeyttää raskaus. Koska ei ketään voi pakottaakaan synnyttämään.

Pakollistahan se ei tietysti siinä mielessä ole, että kun ei kukaan siihen pakotakaan. Mutta tarkoitin, että joissain tilanteessa abortti on vaan hyväksyttävä sen naisen ratkaisuna. Ei kukaan muu oikein voi sanella, milloin lapsen pitäisi mennä edelle - paitsi nyt niiden tiettyjen raskausviikkojen perusteella.

Jos henkilökohtaista kantaani kysyt, niin en tekisi aborttia työn, rahan, sinkkuuden tms vuoksi. Mutta jos raskaus uhkaisi terveyttäni, päätyisin aborttiin, samoin jos sikiö olisi vakavasti sairas/vammainen tai ei olisi kohdun ulkopuolella edes elinkelpoinen, sekä teitysti jos kyseessä olisi raiskaustapaus. Jos olisin jostain syystä niin vaikeassa elä,äntilanteessa, että tietäisin, etten selviytyisi vauvan kanssa tai edes raskaana, päätyisin varmaan aborttiin - en tiedä, mikä sellainen elämäntilanne voisi olla, mutta varmasti sellaisiakin tilanteita saattaa tulla eteen. Parisuhteen kariutuminen, työttömyys tms ei kuitenkaan olisi sellainen syy.

Muiden ratkaisuihin en ota kantaa. Tämä on se, miten omalla kohdallani tekisin. Ymmärrän, että kaikki eivät voi kaikissa elämäntilanteissa tehdä samaa valintaa kuin itse tekisin.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112225:
Helpompi minun olisi esiintyä abortin tehneenä kuin jonain, mitä olen oikeasti tehnyt. Koska silloinhan en paljasta itsestäni oikeasti mitään. Ellei nyt henkilökohtaiseksi miellä sitä, että vihaan sellaista kiihkoilua ja tahditonta ihmisten haukkumista.

Mitä henkilökohtaista tuossa voisi olla? No, pari ystävää on kyllä tehnyt abortin, ja saattaisin loukkaantua heidän puolestaan. Itselläni ei ole aborttikokemuksia, joten nuo uskovaisten murhaaja-kommentit ärsyttävät vain siksi, että ovat idioottimaisia kommentteja.
Niin. Usein vain, jos vihaa jotakin niin paljon, että on valmis valehtelemaan ja provosoimaan kertoo vain sen, että jotakin henkilökohtaista on. Mutta ehkei sun tapauksessa sitten.
 
Niin. Usein vain, jos vihaa jotakin niin paljon, että on valmis valehtelemaan ja provosoimaan kertoo vain sen, että jotakin henkilökohtaista on. Mutta ehkei sun tapauksessa sitten.
No siis onhan sekin henkilökohtaista, millaiset arvot ihmisellä on. Ja minulle yksi tärkeä arvo on naisen oikeudet - myös oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään. Ja en pidä joidenkin pääasiassa uskovaisten harrastamasta provokatiivisesta toisten haukkumisesta - ehkä se henkilökohtaisuus on siis sitäkin, että en pidä siitä ihmisryhmästä ja heidän toimintatavoistaan. Joten siinä mielessä ehkä - mutta yhtä lailla hermostun rasisteillekin, vaikka olen tavallinen sysisuomalainen maitonaama. Ja ydinperhepropaganda on aina vituttanut minua, vaikka olen itse kasvanut ydinperheessä (ja ikäloput vanhempani ovat edelleen yhdessä) ja omatkin lapseni kasvavat ydinperheessä. Eli ei tosiaan tarvitse itse olla tai olla tehnyt sitä, mitä haluaa puolustaa.
 
Ggggg
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112277:
No siis onhan sekin henkilökohtaista, millaiset arvot ihmisellä on. Ja minulle yksi tärkeä arvo on naisen oikeudet - myös oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään. Ja en pidä joidenkin pääasiassa uskovaisten harrastamasta provokatiivisesta toisten haukkumisesta - ehkä se henkilökohtaisuus on siis sitäkin, että en pidä siitä ihmisryhmästä ja heidän toimintatavoistaan. Joten siinä mielessä ehkä - mutta yhtä lailla hermostun rasisteillekin, vaikka olen tavallinen sysisuomalainen maitonaama. Ja ydinperhepropaganda on aina vituttanut minua, vaikka olen itse kasvanut ydinperheessä (ja ikäloput vanhempani ovat edelleen yhdessä) ja omatkin lapseni kasvavat ydinperheessä. Eli ei tosiaan tarvitse itse olla tai olla tehnyt sitä, mitä haluaa puolustaa.
Aivan käsittämätön lokerointi kyllä, tuo uskovaisten lokerointi siis. Kiihkouskovaisista en minäkään tykkää, mutta suuri osa ystävistäni kyllä on uskossa eikä se muuta heitö miksikään mun silmissäni. Ja itse en oo uskossa, mutta siltikin pidä. Aborttia murhana, lopetetaanhan siinä elämä.
 
  • Tykkää
Reactions: -
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112277:
No siis onhan sekin henkilökohtaista, millaiset arvot ihmisellä on. Ja minulle yksi tärkeä arvo on naisen oikeudet - myös oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään. Ja en pidä joidenkin pääasiassa uskovaisten harrastamasta provokatiivisesta toisten haukkumisesta - ehkä se henkilökohtaisuus on siis sitäkin, että en pidä siitä ihmisryhmästä ja heidän toimintatavoistaan. Joten siinä mielessä ehkä - mutta yhtä lailla hermostun rasisteillekin, vaikka olen tavallinen sysisuomalainen maitonaama. Ja ydinperhepropaganda on aina vituttanut minua, vaikka olen itse kasvanut ydinperheessä (ja ikäloput vanhempani ovat edelleen yhdessä) ja omatkin lapseni kasvavat ydinperheessä. Eli ei tosiaan tarvitse itse olla tai olla tehnyt sitä, mitä haluaa puolustaa.
Sitähän en väittänytkään. Arvelin sen toiminnan takana olevan henkilökohtaisia syitä, mitä sitten nimesitkin, että sinulla on kova tarve puolustella tiettyjä ryhmiä tms.
Sehän on vain hienoa!Hyvä, hyvä.
Oletko koskaan pohtinut mistä tuo hieno tarve kumpuaa? Eihän se tyhjästä tule.
 
Owl
Aivan käsittämätön lokerointi kyllä, tuo uskovaisten lokerointi siis. Kiihkouskovaisista en minäkään tykkää, mutta suuri osa ystävistäni kyllä on uskossa eikä se muuta heitö miksikään mun silmissäni. Ja itse en oo uskossa, mutta siltikin pidä. Aborttia murhana, lopetetaanhan siinä elämä.
Kummastelin samaa ja pidin sitä hieman "rasistisena", jos nyt tuota sanaa voin lainata, vaikkei uskonto rodusta käykään.

Itse olen uskovaisia ihmisiä pitänyt viisaina ja nöyrinä. Jotakin ihailtavaa heissä on.
Itse en kristinuskosta tiedä muuta kuin pientä palaa sieltä täältä ja raamatun luku kyllä kiinnostaa jossakin vaiheessa elämää.
Onhan se nyt hölmöä, jos ei itseään sen verran aio sivistää, kun kerran kaikki taitaa tietää raamatun, muttei sisältöä :)
Onko se sitten, että koetaan heidät uhkana?Ja miksi?Puhuvatko he liiankin avoimesti aroista asioista?
 
Minä itse keskeyttäisin raskauden vain itse määrittelemistäni painavista syistä. Niitä ovat raskauden luoma todellinen uhka mun terveydelleni ja hengelleni, sikiön vaikeat epämuodostumat ja jos voisin luotettavasti arvioida raskauden ja lapsenhoidon olevan mulle kohtuuton rasite (esim. tilanteessa, jossa olen jo yli 50-vuotias ja kuin ihmeen kaupalla tulen raskaaksi ehkäisystä huolimatta). En kuitenkaan missään tapauksessa haluaisi lähteä määrittelemään, mitkä ovat riittävän painavia syitä jollekulle toiselle.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Sitähän en väittänytkään. Arvelin sen toiminnan takana olevan henkilökohtaisia syitä, mitä sitten nimesitkin, että sinulla on kova tarve puolustella tiettyjä ryhmiä tms.
Sehän on vain hienoa!Hyvä, hyvä.
Oletko koskaan pohtinut mistä tuo hieno tarve kumpuaa? Eihän se tyhjästä tule.
Se kumpuaa oikeudenmukaisuudesta. Ja joissain tapauksissa siitäkin, että haluan olla heikomman ja syrjityn puolella. Ei-konservatiivisuudesta. Tämä nyt tässä äkkiä pohdittuna.
 
Sitähän en väittänytkään. Arvelin sen toiminnan takana olevan henkilökohtaisia syitä, mitä sitten nimesitkin, että sinulla on kova tarve puolustella tiettyjä ryhmiä tms.
Sehän on vain hienoa!Hyvä, hyvä.
Oletko koskaan pohtinut mistä tuo hieno tarve kumpuaa? Eihän se tyhjästä tule.
Vastaan minäkin Mörköäidille esitettyyn kysymykseen, koska puolustan itsekin tiettyjä ihmisryhmiä ja elämäntapoja, vaikka itse en näihin ryhmiin kuuluisikaan tai toteuttaisi jotakin puolustamaani elämäntapaa. Tarve nousee käymästäni eettisestä pohdiskelusta ja myös kohtaamistani tilanteista, joita olen saanut seurata läheltä.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Aivan käsittämätön lokerointi kyllä, tuo uskovaisten lokerointi siis. Kiihkouskovaisista en minäkään tykkää, mutta suuri osa ystävistäni kyllä on uskossa eikä se muuta heitö miksikään mun silmissäni. Ja itse en oo uskossa, mutta siltikin pidä. Aborttia murhana, lopetetaanhan siinä elämä.
Olet oikeassa, ei olisi pitänyt lokeroida noin määrittelemättä tarkemmin. Eivät toki kaikki uskovaiset tee sellaista, mitä paheksuin - ja itsellänikin on pari uskossa olevaa ystävää, joilla ei ole mitään tuollaisia puolia (he tosin eivät vastusta homoseksuaalisuutta ja aborttiakaan). Tarkoitin ehkä juuri niitä kiihkouskovaisia ja sellaista muita tuomitsevaa porukkaa. Henkilökohtainen usko toki on pääsääntöisesti hyvä asia.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
joopa joo
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112225:
nuo uskovaisten murhaaja-kommentit ärsyttävät vain siksi, että ovat idioottimaisia kommentteja.
Mites ne sen idioottimaisempia on kun nää "mutku ei se oo murha!!" -kiihkoilut? Onko nekin kaikki jonkin sortin uskovaisia jotka tätä jankuttaa?

"oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään. "

Siitähän päätetään jo siinä vaiheessa harrastaako seksiä (riskeineen) vai ei. Siinä vaiheessa kun lapsi kelluu kohdussa, on lisäännytty jo.
 
Owl
Vastaan minäkin Mörköäidille esitettyyn kysymykseen, koska puolustan itsekin tiettyjä ihmisryhmiä ja elämäntapoja, vaikka itse en näihin ryhmiin kuuluisikaan tai toteuttaisi jotakin puolustamaani elämäntapaa. Tarve nousee käymästäni eettisestä pohdiskelusta ja myös kohtaamistani tilanteista, joita olen saanut seurata läheltä.
Tuleeko sulla näin äkkiseltään mieleen mitään mitä saatat vastustaa aika jyrkästi?Vai oletko usein enemmänkin puolustamassa esim.ketjuissa?
 

Yhteistyössä