Siis... tuota noin... tätini ei ole koskaan vaikuttanut minuun, mutta minua ärsytti se, että hän luuli minun menevän aborttiin ja häpeilevän sitä niin, että muka esitin meneväni mystiseen lääkäriin. En edes silloin kokenut tarvetta lähteä oikomaan asiaa, ja kuitenkin monet muut asiat maailmassa ärsyttivät vähän enemmän. Tuosta on aikaa jotain... kuinkahan monta vuotta, melkein 20, joten ei se kyllä elämässäni vaikuta millään lailla. Eikä vaikuttanut silloinkaan. Joten jos nyt koitat tehdä jotain kummallisia tulkintoja, niin metsään meni.No, nyt ymmärrän täysin, miksi vastasit siihen erääseen kysymykseeni kuinka vastasit. Siis siihen, kun kysyin, että provosoituisit toisen takia tms.
Mutta sinun taasen kannattaa luottaa itseesi ja jättää toisten luulot/ajatukset arvoisikseen. Jos ne häiritsevät enemmän, voisit kokeilla suoraa puhetta, ainakin voit olla tyytyväinen, että olet itse sanonut mikä ei ole totta/on totta.
Miksi ylipäätään annat tätisi vaikuttaa itseesi? Ymmärrän kyllä, että joskus vaan asiat ärsyttävät ja joillekkin joutuu asiat vääntämään rautalangasta.
Niin, olitkin ollut teini tuolloin...se tekee asioista jälleen ymmärrettävimpiä.
Noo, riippuu varmaan mistä syystä se kolmas abortti tehdään. Lähtökohtaisesti abortti ei ole hävettävä asia. Ja miten niin aborttien määtä kasvaa - itse en ole tehnyt yhtäkään aborttia, vaan aina joko huolehtinut ehkäisystä tai ollut valmis ottamaan lapsen vastaan, vaikka en pidäkään sitä hävettävänä asiana.Kirkkain silmin väität, että aborttia ei tarvitse ikinä hävetä? Edes sen kolmannen kerran jälkeen? Uutta putkeen vaan? Hui, onneksi kaikki ei ajattele noin, aborttien määrä olis varmaan nelinkertainen jos raskautumista ei pidettäis minään.
Sekin on muuten jännä, että jos siellä kohdussa ei mitään suojeltavaa ole, niin miksi äidit ja isit ylipäänsä iloitsee koko lapsesta ennen kuin se on syntyny? Jotkut jopa näyttelee ultrakuviaan ylpeinä, mieti, limaklönteistä, ja kaikki onnittelee. Kummallista.
Uskallan väittää muutaAlkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112195:Siis... tuota noin... tätini ei ole koskaan vaikuttanut minuun, mutta minua ärsytti se, että hän luuli minun menevän aborttiin ja häpeilevän sitä niin, että muka esitin meneväni mystiseen lääkäriin. En edes silloin kokenut tarvetta lähteä oikomaan asiaa, ja kuitenkin monet muut asiat maailmassa ärsyttivät vähän enemmän. Tuosta on aikaa jotain... kuinkahan monta vuotta, melkein 20, joten ei se kyllä elämässäni vaikuta millään lailla. Eikä vaikuttanut silloinkaan. Joten jos nyt koitat tehdä jotain kummallisia tulkintoja, niin metsään meni.
Olisin niille uskovaisille sanonut asian vain siksi, että olisin halunnut saattaa heidät noloon tilanteeseen - jos he ovat juuri haukkuneet murhaajaksi, ja joku ilmoittaa muuten itse tehneensä abortin, niin normaalisti ihminen kyllä nolostuu provokatiivisia puheitaan. Olisi heille oikein, että joutuisivat selittelemään ja lieventäään paasaustaan. Olen tehnyt vastaavaa ennenkin joissain tilanteissa - joskus olen puhunut totta (kerran sanoin yhdelle uskovaisporukalle olevani bi, kun olivat ensin kaikkien heteroudesta vakuuttuneina puhuneet, miten homous on luonnotonta ja sairaus... oli huvittavaa, miten jutut välittömästi muuttuivat toisenlaisiksi) ja joskus saatan provotakin, jos katson että jotain asenneongelmaa ilmenee tai jotain ihmisryhmää tarpeettomasti haukutaan. Sinusta on tietysti ihan mahdoton ajatus, että joku laittaisi itsensä likoon tuollaisesta syystä, mutta ei siihen yleensä edes mitään henkilökohtaista liity, päinvastoin.
Onko se pakollista? Ja miten määrittelisit asiat missä menee raja milloinka lapsi menee jonkin muun asian edelle?Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112200:Noo, riippuu varmaan mistä syystä se kolmas abortti tehdään. Lähtökohtaisesti abortti ei ole hävettävä asia. Ja miten niin aborttien määtä kasvaa - itse en ole tehnyt yhtäkään aborttia, vaan aina joko huolehtinut ehkäisystä tai ollut valmis ottamaan lapsen vastaan, vaikka en pidäkään sitä hävettävänä asiana.
Tottakai ihmiset iloitsevat raskaudesta, jos ovat iloisia siitä, että tulevat saamaan lapsen. Ei se, että ei pidä aborttia häpeällisenä, tarkoita sitä, etteikö kokisi sikiön ja syntymättömän lapsen olevan arvokas ja suojelun arvoinen asia. Joissain tapauksissa valitettavasti on tehtävä abortti. Elämä on joskus sellaistakin.
Helpompi minun olisi esiintyä abortin tehneenä kuin jonain, mitä olen oikeasti tehnyt. Koska silloinhan en paljasta itsestäni oikeasti mitään. Ellei nyt henkilökohtaiseksi miellä sitä, että vihaan sellaista kiihkoilua ja tahditonta ihmisten haukkumista.Uskallan väittää muuta
Saanko minäkin vastata, vaikka et minulta kysynyt?Onko se pakollista? Ja miten määrittelisit asiat missä menee raja milloinka lapsi menee jonkin muun asian edelle?
Se on tapauskohtaista. Mutta jos raskaana oleva nainen ei halua lasta ja on vakaasti harkittuaan sitä mieltä, niin ei siinä oikein muuta voi tehdä kuin keskeyttää raskaus. Koska ei ketään voi pakottaakaan synnyttämään.Onko se pakollista? Ja miten määrittelisit asiat missä menee raja milloinka lapsi menee jonkin muun asian edelle?
Niin. Usein vain, jos vihaa jotakin niin paljon, että on valmis valehtelemaan ja provosoimaan kertoo vain sen, että jotakin henkilökohtaista on. Mutta ehkei sun tapauksessa sitten.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112225:Helpompi minun olisi esiintyä abortin tehneenä kuin jonain, mitä olen oikeasti tehnyt. Koska silloinhan en paljasta itsestäni oikeasti mitään. Ellei nyt henkilökohtaiseksi miellä sitä, että vihaan sellaista kiihkoilua ja tahditonta ihmisten haukkumista.
Mitä henkilökohtaista tuossa voisi olla? No, pari ystävää on kyllä tehnyt abortin, ja saattaisin loukkaantua heidän puolestaan. Itselläni ei ole aborttikokemuksia, joten nuo uskovaisten murhaaja-kommentit ärsyttävät vain siksi, että ovat idioottimaisia kommentteja.
No siis onhan sekin henkilökohtaista, millaiset arvot ihmisellä on. Ja minulle yksi tärkeä arvo on naisen oikeudet - myös oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään. Ja en pidä joidenkin pääasiassa uskovaisten harrastamasta provokatiivisesta toisten haukkumisesta - ehkä se henkilökohtaisuus on siis sitäkin, että en pidä siitä ihmisryhmästä ja heidän toimintatavoistaan. Joten siinä mielessä ehkä - mutta yhtä lailla hermostun rasisteillekin, vaikka olen tavallinen sysisuomalainen maitonaama. Ja ydinperhepropaganda on aina vituttanut minua, vaikka olen itse kasvanut ydinperheessä (ja ikäloput vanhempani ovat edelleen yhdessä) ja omatkin lapseni kasvavat ydinperheessä. Eli ei tosiaan tarvitse itse olla tai olla tehnyt sitä, mitä haluaa puolustaa.Niin. Usein vain, jos vihaa jotakin niin paljon, että on valmis valehtelemaan ja provosoimaan kertoo vain sen, että jotakin henkilökohtaista on. Mutta ehkei sun tapauksessa sitten.
Aivan käsittämätön lokerointi kyllä, tuo uskovaisten lokerointi siis. Kiihkouskovaisista en minäkään tykkää, mutta suuri osa ystävistäni kyllä on uskossa eikä se muuta heitö miksikään mun silmissäni. Ja itse en oo uskossa, mutta siltikin pidä. Aborttia murhana, lopetetaanhan siinä elämä.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112277:No siis onhan sekin henkilökohtaista, millaiset arvot ihmisellä on. Ja minulle yksi tärkeä arvo on naisen oikeudet - myös oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään. Ja en pidä joidenkin pääasiassa uskovaisten harrastamasta provokatiivisesta toisten haukkumisesta - ehkä se henkilökohtaisuus on siis sitäkin, että en pidä siitä ihmisryhmästä ja heidän toimintatavoistaan. Joten siinä mielessä ehkä - mutta yhtä lailla hermostun rasisteillekin, vaikka olen tavallinen sysisuomalainen maitonaama. Ja ydinperhepropaganda on aina vituttanut minua, vaikka olen itse kasvanut ydinperheessä (ja ikäloput vanhempani ovat edelleen yhdessä) ja omatkin lapseni kasvavat ydinperheessä. Eli ei tosiaan tarvitse itse olla tai olla tehnyt sitä, mitä haluaa puolustaa.
Sitähän en väittänytkään. Arvelin sen toiminnan takana olevan henkilökohtaisia syitä, mitä sitten nimesitkin, että sinulla on kova tarve puolustella tiettyjä ryhmiä tms.Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112277:No siis onhan sekin henkilökohtaista, millaiset arvot ihmisellä on. Ja minulle yksi tärkeä arvo on naisen oikeudet - myös oikeus päättää kehostaan ja lisääntymisestään. Ja en pidä joidenkin pääasiassa uskovaisten harrastamasta provokatiivisesta toisten haukkumisesta - ehkä se henkilökohtaisuus on siis sitäkin, että en pidä siitä ihmisryhmästä ja heidän toimintatavoistaan. Joten siinä mielessä ehkä - mutta yhtä lailla hermostun rasisteillekin, vaikka olen tavallinen sysisuomalainen maitonaama. Ja ydinperhepropaganda on aina vituttanut minua, vaikka olen itse kasvanut ydinperheessä (ja ikäloput vanhempani ovat edelleen yhdessä) ja omatkin lapseni kasvavat ydinperheessä. Eli ei tosiaan tarvitse itse olla tai olla tehnyt sitä, mitä haluaa puolustaa.
Kummastelin samaa ja pidin sitä hieman "rasistisena", jos nyt tuota sanaa voin lainata, vaikkei uskonto rodusta käykään.Aivan käsittämätön lokerointi kyllä, tuo uskovaisten lokerointi siis. Kiihkouskovaisista en minäkään tykkää, mutta suuri osa ystävistäni kyllä on uskossa eikä se muuta heitö miksikään mun silmissäni. Ja itse en oo uskossa, mutta siltikin pidä. Aborttia murhana, lopetetaanhan siinä elämä.
Se kumpuaa oikeudenmukaisuudesta. Ja joissain tapauksissa siitäkin, että haluan olla heikomman ja syrjityn puolella. Ei-konservatiivisuudesta. Tämä nyt tässä äkkiä pohdittuna.Sitähän en väittänytkään. Arvelin sen toiminnan takana olevan henkilökohtaisia syitä, mitä sitten nimesitkin, että sinulla on kova tarve puolustella tiettyjä ryhmiä tms.
Sehän on vain hienoa!Hyvä, hyvä.
Oletko koskaan pohtinut mistä tuo hieno tarve kumpuaa? Eihän se tyhjästä tule.
Vastaan minäkin Mörköäidille esitettyyn kysymykseen, koska puolustan itsekin tiettyjä ihmisryhmiä ja elämäntapoja, vaikka itse en näihin ryhmiin kuuluisikaan tai toteuttaisi jotakin puolustamaani elämäntapaa. Tarve nousee käymästäni eettisestä pohdiskelusta ja myös kohtaamistani tilanteista, joita olen saanut seurata läheltä.Sitähän en väittänytkään. Arvelin sen toiminnan takana olevan henkilökohtaisia syitä, mitä sitten nimesitkin, että sinulla on kova tarve puolustella tiettyjä ryhmiä tms.
Sehän on vain hienoa!Hyvä, hyvä.
Oletko koskaan pohtinut mistä tuo hieno tarve kumpuaa? Eihän se tyhjästä tule.
Olet oikeassa, ei olisi pitänyt lokeroida noin määrittelemättä tarkemmin. Eivät toki kaikki uskovaiset tee sellaista, mitä paheksuin - ja itsellänikin on pari uskossa olevaa ystävää, joilla ei ole mitään tuollaisia puolia (he tosin eivät vastusta homoseksuaalisuutta ja aborttiakaan). Tarkoitin ehkä juuri niitä kiihkouskovaisia ja sellaista muita tuomitsevaa porukkaa. Henkilökohtainen usko toki on pääsääntöisesti hyvä asia.Aivan käsittämätön lokerointi kyllä, tuo uskovaisten lokerointi siis. Kiihkouskovaisista en minäkään tykkää, mutta suuri osa ystävistäni kyllä on uskossa eikä se muuta heitö miksikään mun silmissäni. Ja itse en oo uskossa, mutta siltikin pidä. Aborttia murhana, lopetetaanhan siinä elämä.
Mites ne sen idioottimaisempia on kun nää "mutku ei se oo murha!!" -kiihkoilut? Onko nekin kaikki jonkin sortin uskovaisia jotka tätä jankuttaa?Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30112225:nuo uskovaisten murhaaja-kommentit ärsyttävät vain siksi, että ovat idioottimaisia kommentteja.
Tuleeko sulla näin äkkiseltään mieleen mitään mitä saatat vastustaa aika jyrkästi?Vai oletko usein enemmänkin puolustamassa esim.ketjuissa?Vastaan minäkin Mörköäidille esitettyyn kysymykseen, koska puolustan itsekin tiettyjä ihmisryhmiä ja elämäntapoja, vaikka itse en näihin ryhmiin kuuluisikaan tai toteuttaisi jotakin puolustamaani elämäntapaa. Tarve nousee käymästäni eettisestä pohdiskelusta ja myös kohtaamistani tilanteista, joita olen saanut seurata läheltä.