Aborttiketju, puolesta-vastaan

Etkö oikeasti saa kiinni siitä mitä ajan takaa/tarkoitan?

Noh, vedetään nyt sitten rautalangasta. Ymmärrän, että voi olla kaikenlaista seksiä, esileikistä lähtien, mutta kyse oli tässä ketjussa abortista, joten siihen liittyy ilmeisesti siemensyöksy. Tai sitten toisaalta tuleehan sitä siittiöruiskahdusta myöskin seksin aikana ilman laukeamista=tuossa sitten kekseytettyyn yhdyntään luotetaan, ettei raskaudu kuin laukeamisesta.

Auttoiko yhtään?:headwall:
Niin no meidän tapauksessa raskaus ei olisi ollut katastrofi, vaikkei mikään toivottu asiakaan tuolloin ollut. Joten ei tarvinnut joistain siementipoista välittää. Lähinnä en tajunnut sitä, mikä ongelma on siinä, ettei kliimaksi tulisi yhdynnässä?
 
Ggggg
Ei abortti ainakaan mun ikäluokan keskuudessa ole mikään hävettävä ja vaiettu juttu.

Ehkä se on ennen ollut ja joillain on sellainen käsitys, että se olisi vieläkin.
Siis valtaväestön keskuudessa, uskonnollisissa piireissä toki on edelleen.
Eli sun mielestä tilanne on parempi, kun abortista tehdään jokapäiväinen pikkujuttu? Kun mun mielestä abortin juuri näistä huolimattomuussyistä (keskeytetty yhdyntä, ei ehkäisyä ollenkaan tai varmojen päivien varaan laskeminen) pitäisi edelleen olla asia, jota hävetään ja jota ei koskaan haluta kokea uudelleen.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl ja -
Eli sun mielestä tilanne on parempi, kun abortista tehdään jokapäiväinen pikkujuttu? Kun mun mielestä abortin juuri näistä huolimattomuussyistä (keskeytetty yhdyntä, ei ehkäisyä ollenkaan tai varmojen päivien varaan laskeminen) pitäisi edelleen olla asia, jota hävetään ja jota ei koskaan haluta kokea uudelleen.
En minä halua koskaan kokea aborttia, mutta ei se siitä johdu, että se olisi minusta jotenkin hävettävä asia. Herranjestas, kai ihmisillä nyt muitakin syitä on haluta välttää joitain asioita kuin häpeä :O
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111448:
Toisaalta jonkun mielestä voi olla noloa kuivattaa pikkuhousuja omalla pihalla, koska naapurit tai ohikulkijat voivat nähdä ne, mutta ei se silti sitä tarkoita, että pikkuhousuissa olisi jotain väärää. Tai joku voi hävetä jotain sairauksiaan, vaikka niissä ei oikeasti ole mitään hävettävää. Joku ei kehtaa kertoa synnytyksessä tulleesta repeämästä, koska kokee sen häpeälliseksi. Kertooko aina häpeäntunne siitä, että tunne on oikeasti aiheellinen?

Häpeä juontuu aika usein siitä, että poikkeaa jollain lailla jostakin normista - ja ne normit vaihtelevat yhteisöstä ja tilanteesta riippuen. Aina ne normit eivät kuitenkaan kerro koko totuutta, kuten vaikka tuossa pikkuhousu- tai sairausesimerkissä.
Totta tuokin, mutta mistäs se abortin tuoma häpeä sitten juontuu?Siitäkö vain, että se on normista poikkeavaa?Silloinhan aborttilukujen olisi hyvä nousta, jolloinka luultavimmin niiden tuottama häpeäkin poistuisi/lievittyisi. Myös yhteisön vaikutuksen ollessa noin voimakas, olisi varmaan syytä miettiä onko itsetunto kohdillaan vai antaako muiden "ajatusten"/sanojen vaikuttaa kohtuuttomasti omiin tekemisiinsä?
Olisi hyvä pohtia noita kertomiasi esimerkkejä, että mistä niiden aiheuttama häpeä johtuu ja onko se kuinka aiheellista/aiheetonta.Mutta nuo syyt eivät kuitenkaan vie/selitä sitä abortin tuomaa häpeää. Vai onko se mielestäsi lähes aina "väärä" tuntemus?
 
  • Tykkää
Reactions: -
Owl
"uskovaisten tekstit ovat niin vastenmielisiä, kylmiä ja mustavalkoisia. Ei jaksa enää edes vääntää, kun joidenkin pro-life-aktiivien tyyliin näköjään kuuluu toisten kirjoittajien itsemurhien toivominen, ehdotukset että lapsia pitäisi tappaa yms. asiallista."

Hohhoijjaa... kauanko tää pinttyny stereotypia "uskovaisista" vastustajista vielä jatkuu... siis missä vastustajat niitä lapsia on halunnu tappaa, eköhän se hinku oo joillain aivan muilla mustavalko-kylmäköillä?

"Onneksi ei ole mitään mahdollisuutta, että te äärilinjan kannattajat saisitte tahtonne läpi,"

Tuudittaudu sinäkin vaan siihen siellä kuplassas että lait on ikuisesti muuttumattomia :)

" joka on jokaisen oma asia "

Juu juu, onhan se toisen tappaminen iiiiihan murhaajan "oma asia" :D

"Myös minulta olisi jäänyt perhe perustamatta yhden abortin jälkeen."

Mutta ehkä sultakin ois jääny se ainoakin virhe tekemättä jos vaihtoehtona ois ollu sterilisaatio abortin yhteydessä?
No olisi tietenkin, vaikka minulla olikin paljon "lieventäviä" asiahaaroja abortissani, jos joku tuomari sitä murhaoikeudenkäynnissä pohtisi, niin uskon, että 17vuotiaasta vauvakuumeillut olisi tehnyt kaikkensa repiäkseen itsensä irti tilanteista, joissa olin, jos lopputulos olisi ollut noinkin loputon. Siinä ei olisi annettu toivolle enää mahdollisuutta.
 
Ggggg
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111580:
En minä halua koskaan kokea aborttia, mutta ei se siitä johdu, että se olisi minusta jotenkin hävettävä asia. Herranjestas, kai ihmisillä nyt muitakin syitä on haluta välttää joitain asioita kuin häpeä :O
Kirkkain silmin väität, että aborttia ei tarvitse ikinä hävetä? Edes sen kolmannen kerran jälkeen? Uutta putkeen vaan? Hui, onneksi kaikki ei ajattele noin, aborttien määrä olis varmaan nelinkertainen jos raskautumista ei pidettäis minään.

Sekin on muuten jännä, että jos siellä kohdussa ei mitään suojeltavaa ole, niin miksi äidit ja isit ylipäänsä iloitsee koko lapsesta ennen kuin se on syntyny? Jotkut jopa näyttelee ultrakuviaan ylpeinä, mieti, limaklönteistä, ja kaikki onnittelee. Kummallista.
 
  • Tykkää
Reactions: - ja Owl
Totta tuokin, mutta mistäs se abortin tuoma häpeä sitten juontuu?Siitäkö vain, että se on normista poikkeavaa?Silloinhan aborttilukujen olisi hyvä nousta, jolloinka luultavimmin niiden tuottama häpeäkin poistuisi/lievittyisi. Myös yhteisön vaikutuksen ollessa noin voimakas, olisi varmaan syytä miettiä onko itsetunto kohdillaan vai antaako muiden "ajatusten"/sanojen vaikuttaa kohtuuttomasti omiin tekemisiinsä?
Olisi hyvä pohtia noita kertomiasi esimerkkejä, että mistä niiden aiheuttama häpeä johtuu ja onko se kuinka aiheellista/aiheetonta.Mutta nuo syyt eivät kuitenkaan vie/selitä sitä abortin tuomaa häpeää. Vai onko se mielestäsi lähes aina "väärä" tuntemus?
En voi tietää, miksi joku ehkä häpeää aborttia. Jollain syy voi olla yhteisöstä opittu paheksunta (esim. uskonnolinen tausta jne) tai sitten ihan vaan se, että abortti kertoo sen, että jokin asia on mennyt vikaan. Ihmisiä hävettää usein se, jos kaikki ei mene putkeen ja ole täydellistä. Eli ei abortti sinänsä, vaan se, että on tullut vahingossa raskaaksi tai jopa se, jos sikiössä on jotain vikaa - lääketieteellisistä syistäkin tehtyä aborttia voi häpeillä. Ja mitä siihen normiin tulee, niin normin mukaanhan kaikki raskaudet alkavat toivottuina ja niistä syntyy ihania kansikuvakelpoisia lapsia. Abortin kohdalla tämä normi on jollain lailla rikkoutunut - lapsi onkin vaikka vahinko.
 
Owl
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111534:
Jouduin kerran lähtemään teini-ikäisenä kesämökiltä kesken kaiken pois yhden pienen lääkärioperaation takia - kun sainkin ajan nopeasti vaikka olin luullut, että joudun jonottamaan pitempään. En halunnut kertoa kenellekään miksi lähdin, ja kyseleville sukulaisille sanottiin vain, että menen lääkäriin. Tätini oli sitten "kahden kesken luottamuksellisesti" sanonut äidilleni, että "X:lle tehdään abortti, eikö vaan." Vaikka äiti sanoi, ettei ollut kyse siitä, niin luulen, että tätini jäi silti siihen käsitykseen. Itseäni ärsytti eniten se, että tätini myös jäi luulemaan, että häpeilin asiaa ja keksin jonkun epämääräisen peitetarinan. Niinpäniin, ihan kuin ei olisi ihan normaalia että haluaa pitää omat LÄÄKÄRIASIAT omana tietonaan eikä kertoilla kaikkia sukulaisille.

Tosin oikeastihan asia ei tädilleni olisi paskan vertaa kuulunut, ja eniten vitutti juuri se, että joku yleensä kyseli tai pohti toisten asioita noin tarkkaan. Mutta myös se, että joku luuli minun häpeilevän aborttia - se raivostutti myös, etenkin kun ei oikein olisi voinut oikaista väärinkäsitystä kertomatta, mistä oikeasti oli kyse. Ja sitä en halunnut kertoa.
No, nyt ymmärrän täysin, miksi vastasit siihen erääseen kysymykseeni kuinka vastasit. Siis siihen, kun kysyin, että provosoituisit toisen takia tms.

Mutta sinun taasen kannattaa luottaa itseesi ja jättää toisten luulot/ajatukset arvoisikseen. Jos ne häiritsevät enemmän, voisit kokeilla suoraa puhetta, ainakin voit olla tyytyväinen, että olet itse sanonut mikä ei ole totta/on totta.
Miksi ylipäätään annat tätisi vaikuttaa itseesi? Ymmärrän kyllä, että joskus vaan asiat ärsyttävät ja joillekkin joutuu asiat vääntämään rautalangasta.



Niin, olitkin ollut teini tuolloin...se tekee asioista jälleen ymmärrettävimpiä.
 
Viimeksi muokattu:
läpäti läpä
Sinä, joka lainaat teksteistä vain pätkiä, voisitko lopettaa? Jauhat samaa koko ajan. Me tiedetään jo kaikki, että sinusta abortti on murha. Argumentoit jokaiseen kommenttiin "murha, murha, murha".
Harmittaako kun täällä on sananvapaus niilläkin joiden kertoma totuus ei sua miellytä :) sinäkö sen määräät kuka täällä saa mitäkin kommentoida? Mitä jos vaikka jätät kokonaan lukematta ja oot vinkumatta lapsellisia jos niin koville ottaa?
 
siellä sitä "asiaa" onkin
"ei se lopeta, se on tehnyt sitä ketjun alkupäästä asti ja ei tajua, ettei ihmisiä kiinnosta tuon kaltainen viestiminen."

Mitä sä sitte tässä ketjussa teet tunkemassa tänne näitä turhuuksias? Mitä jos pitäsit vaan turpas ummessa kun ei oo mitään aiheellista asiaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja siellä sitä "asiaa" onkin;30111660:
"ei se lopeta, se on tehnyt sitä ketjun alkupäästä asti ja ei tajua, ettei ihmisiä kiinnosta tuon kaltainen viestiminen."

Mitä sä sitte tässä ketjussa teet tunkemassa tänne näitä turhuuksias? Mitä jos pitäsit vaan turpas ummessa kun ei oo mitään aiheellista asiaa?
 
  • Tykkää
Reactions: dipt
Owl
Tuohon häpeään vielä, että kaikki ei kykene tuntemaan häpeää, jos on sairas/tai yhteys tunteisiinsa katkennut esimerkiksi.

Muiden mielipiteet eivät paljon tuollaisessa teossa paljon paina, jos sisimmässään tuntee häpeävänsä tekoa.

Ihmettelen sitä, että moni on perustellut vastustajien väitteitä uskonnolla.

En kuulu kirkkoon, koen, että läheisiä voi surra muuallakin kuin haudalla käyden, se mihin kukakin uskoo, ei mielestäni kuulu tähän aiheeseen.
Vaikka puhutaankin elämän ja kuoleman asioista, niin kyllä ateistitkin ymmärtävät varmaan että varmaan valtaosan uskontokunta ei liity pahemmin aiheeseen.


Niin, ja ennenkuin joku ehtii, niin tokaisenpa, kyllä kaikki liittyy kaikkeen, mutta se itse punainen lanka, tietkös?
 
Viimeksi muokattu:
Sepä ei oo onneks mun ongelma.

"aggressiiviset läyhääjät eivät ole niitä antoisampia keskustelukumppaneita."

Vastustajathan tässä yksinään vaan onkin aggressiivisina läyhänny.. usein kun sitä vaan saa mitä ihan ite ryhtyy läyhäämisillään tilaileen.
Minun silmiini sinä olet ketjun alusta asti ollut erittäin hyökkäävä ja ensimmäinen läyhääjä. Jatka toki samalla linjalla, vesität siinä vain asiasi ja oman uskottavuutesi.
 
  • Tykkää
Reactions: Ciervo
-
Minun silmiini sinä olet ketjun alusta asti ollut erittäin hyökkäävä ja ensimmäinen läyhääjä. Jatka toki samalla linjalla, vesität siinä vain asiasi ja oman uskottavuutesi.
Mulle on ihan yks hailee mitä sinä siitä aattelet. Että senkun jatkat vaan sitä tyhjän läyhäämistäs jos pahaa oloos helpottaa. Vai oisko helpompi sittenkin jättää lukematta?
 
Owl
Omasta mielestäni se on juuri toisinpäin. Kun et tunne tehneesi väärin, on ihan sama mitä muut sanoo. Kun taas toisinpäin häpeät paljonkin lisäsyyllistämisestä.
No, joo. Toisilla tosiaan menee noinkin. Mutta eikö silloin olekin juuri se yhteys omiin tunteisiin kadonnut, jos ei tunne tehneensä väärin?Eikä tahdo kuunnella muiden eriäviä mielipiteitä, jotka pakottaisivat katsomaan totuutta?No, ei tosiaan aina, mutta varmaan joillakin näinkin.

Sitten taas tuosta lisäsyyllistämisestä, niin, jos häpeää paljon, mutta MYÖNTÄÄ sen itselleen, niin silloin sitä ei kauhean paljon muiden mielipiteet enää vaikuta(lue:tuo lisähäpeää).




P.s. että mä inhoan noita joitakin sun postaamiasi kuvia. Onko toi uli uli-tyyppi myrkystä vai mistä se on tuttu?noO, mutta jatka...
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: -
Minun silmiini sinä olet ketjun alusta asti ollut erittäin hyökkäävä ja ensimmäinen läyhääjä. Jatka toki samalla linjalla, vesität siinä vain asiasi ja oman uskottavuutesi.
Oikeastaan aika ystävällistä häneltä lainata toisten teksteistä vain pätkiä. Kun näkee sellaisen viestin, niin voi nimimerkistä piittaamatta jättää sen lukematta tietäen, ettei menetä mitään tärkeää.
 
  • Tykkää
Reactions: Bitch ja kepsis
Pitää olla mieleltään jollain tavalla sairas kun ehdottaa sterilisaatiota 40-vuotiaille tai että on innoissaan sterilisaatio trendin luomisesta.

Oma isäni oli tasan 70 vuotias kun synnyin ja parempaa isää en olisi voinut saada... Aikaa ja rakkautta riitti, turvattu koti ja taloudellinen tilanne. Isän saatoin haudan lepoon 28 vuotiaana, jolloin itselläni oli jo vaimo/koti/työ ja kaksi lasta, 4 ja 2-vuotiaat. Ei kaduta ettei minulla ollut isovanhempia kuin kaksi, ei harmita että isä ehti nähdä omat lapseni vain heidän ollessaan pieniä, rakkaus ja yhdessäolo oli isäni kanssa sen arvoista.

Mikä sinä olet määrittelemään kuka antaa arvokkaan elämän tänne yhteiskuntaan tai kuka ei... luoja sinua auttakoon valisemallasi tiellä.
Anteeksi...mitä sanoit? Sanoitko "ARVOKAS elämä?" Sähän puhut itsesi pussiin. Mietit nyt itsekin kuka antaa ARVOKKAAN elämän.
Mä antaisin kaikille hedelmöittyneille munasoluille elämän, koska se on arvokas.
 
"hömppä"
Tunnen monia ihmisiä, jotka ovat tulleet vahingossa raskaaksi ja päättäneet tehdä abortin, mutta ovatkin olleet liian pitkällä raskaudessa tai eivät ole sitten pystyneetkään tekemään sitä ja heidän lapsilleen on käynyt hyvin, tosin uskon myös että jos näillä vanhemmilla ei olisi ollut vahvaa tukiverkkoa raskauden aikana ja lapsen syntymän jälkeen, ei näille lapsille olisi käynytkään ihan niin hyvin..
Puolustan aborttia henkeen ja vereen, mikään ei ole kauheampaa kuin syntyä maailmaan ei-toivottuna ja elää myös sen mukaista elämää. Se että lapsi ei saa elää kunnon lapsuutta, onnellista sellaista on mielestäni väärin, eikä sitä lasta varmasti hirveästi lohduta kun joku sanoo että on "lapsuudenkin jälkeen elämää usko pois" tai "saat kuitenkin itse päättää tapatko itsesi vai jatkatko elämää, eikös ole kivaa".
Ja mielestäni abortti on parempi vaihtoehto kuin synnyttää lapsi ja tappaa se nälkään tai niinkuin Eerikan tapauksessa pahoinpidellä hengiltä, kukaan meistä ei muista millaista oli elää vatsassa tai ihan pienenä vauvana, mutta jokainen meistä muistaa millaista elämä oli yli 2 veenä.
Suomessa (tai missään muuallakaan) ei toimi lastensuojelu mitenkään hyvin, jos toimisi ei lapsille ikinä tehtäisi mitään pahaa, silloin saattaisin vastustaakkin aborttia.
Olen sitä mieltä että jos mokaat kannat teoistasi vastuun ja vastuun kantoa on mielestän myösi se, että miettii voiko tarjota lapselle onnellisen elämän jossa ei ole puutetta eikä lasta kohdella kaltoin ja jos tulee siihen tulokseen ettei niin voi taata on tehtävä päätös ja mielestäni silloin päätös on abortti.
Mitä näihin adoptiohöpinöihin tulee, adoptio ei toimi niin että joku lapseton pariskunta vaan menee ja hakee lapsen vaan siihen menee vuosien ja taas vuosien paperisota ja analyysit ynnä muut. Ja adoptiovanhemmaksi pääseminen on myös vaikeaa, esimerkiksi et voi ikinä adoptoida jos sinulla on vaikkapa tahdistin, vaikka muuten olisitkin terve ja vakaavarainen ja sinulla olisi puoliso. Eikä se ole myöskään halpaa, monet lapsettomat pariskunnat eivät kuitenkaan kylve rahoissa vaan ovat ihan perusduunareita.
Jos adoptio olisi helppoa ja nopeaa ja vaivatonta ei lapsettomuudesta kärsivät parit olisi ilman lapsia, eikä lastenkodit täyttyisi lapsista, ei olisi hätähuostaanottoja, perhekoteja, uutisia kuolleista lapsista, uutisia pieksetyistä lapsista, lapsista haaveilevia vanhempia, sinkkuja jotka haluaisivat lapsen...

Mutta kaikkillahan on lupa uskoa mihin haluavat ja puolustaa uskoaan ja se on hyvä. Muuten elettäisiin aika mustavalkoisessa maailmassa. Eikö?
 

Yhteistyössä