Kuinka sosiaalisesti korruptoitunut olet?

Mun lempiaiheita joita pohdin elämässä on lahjomattomuus vs.ystävyys. Pidetäänkö huolta ystävyyssuhteista vai moraalista? Molemmat on mulle tärkeitä.

-Rattijuoppo ajaa lähitiellä toistuvasti kännissä. Ilmiannatko hänet poliisille vaikka hän on sun tuttusi ja mukava mies? (en ole ilmiantanut)
-Ystäväsi (ei siis random) pettää puolisoaan, tiedät että se petetty puoliso haluaisi kuulla että häntä petetään. Kerrotko petetylle (ei ole onneksi tullut mun kohdalleni)?
-olet virka-asemassa, näet ystäväsi ja rakkaan kollegasi tekevän rahallista vilppiä josta seuraisi virka-aseman menetys (tämä on täälläpäin tapahtunut, ne jotka ympärillä vaikenivat, joutuivat myös syytteeseen)
-ystäväsi alle kouluikäiset lapset (n.5 v) pyörivät pihassa ilman aikuista iltaisin (äiti nukkumassa) ja karkailevat rauhalliselle tielle

Viimeksi muokattu:
Rattijuopon käräyttäisin, vaikka olisi oma mies/ oma sisko/miehen veli / hyvä ystäväni.
Jos ystävä pettää puolisoaan, tuskin kertoisin tälle petetylle osapuolelle.
Jos ystävääni petettäisiin, en ehkä silloinkaan.
Minusta siinä kohtaa moraaliton en ole minä, vaikka vaikenisikin.

Kollegasta en osaa sanoa, se olisi vähän tilannesidonnaista. Rahallinen menetys ei ehkä saisi minua älähtämään, niin lojaali en työnantajalleni ole. Mutta jos virhe olisi toisenlainen, olisi velvollisuuteni varmaan puuttua asiaan. Ja tämän enempää en tätä kohtaa avaa.

Jos ystäväni lapset juoksentelisivat iltaisin kadulla kyllä puhuttelisin ystävää ensin.
Ja kävisin itse hakemassa lapset pois. Jos toistuva puhutteleminen ei auttaisi, miettisin asiaa uudelleen.

Peyote
En varmaa olisi ensimmäisenä käräyttämässä muita, mutta en halua valehdella pelastaakseni kaverin. Vakavemmista asioista, niinkuin rattijuopumuksesta ja pettämisestä varmaan kyllä käräyttäisin. Meillä on miehen kanssa semmonen periaate, ettemme halua osallistua mihinkään hämärähommiin tai suojella ihmisiä jotka osallistuu. Mutta sitten on olemassa juttuja, jotka on käytännössä mahdollisia, mutta kumminkin tavallaan väärin, esimerkiksi puhtaasti henkilökohtaisten tavaroiden osto firman nimiin, emme me semmoisista voi alkaa ihmisiä käräyttelemään ja ilmiantamaan. Semmoista tekee kumminkin hyvin moni ja semmoinen on vaikeaa todistaa, ettei ole tavara firman käytössä.

nfnfm
En varmaa olisi ensimmäisenä käräyttämässä muita, mutta en halua valehdella pelastaakseni kaverin. Vakavemmista asioista, niinkuin rattijuopumuksesta ja pettämisestä varmaan kyllä käräyttäisin. Meillä on miehen kanssa semmonen periaate, ettemme halua osallistua mihinkään hämärähommiin tai suojella ihmisiä jotka osallistuu. Mutta sitten on olemassa juttuja, jotka on käytännössä mahdollisia, mutta kumminkin tavallaan väärin, esimerkiksi puhtaasti henkilökohtaisten tavaroiden osto firman nimiin, emme me semmoisista voi alkaa ihmisiä käräyttelemään ja ilmiantamaan. Semmoista tekee kumminkin hyvin moni ja semmoinen on vaikeaa todistaa, ettei ole tavara firman käytössä.
Eli tämänkin jeesuksen morsiamen moraali on näköjään hyvin tilannesidonnainen. Sellainen, mitä muut tekevät, tuomitaan innokkaasti, mutta se, mitä itse tehdään, hyväksytään hiljaisesti. En ole yllättynyt.

Käräyttäisin kaikki muut paitsi pettäjän. Se on pariskunnan välinen asia eikä vaaranna sivullisia. Lasten tapauksessa juttelisin sen äidin kanssa, en olisi heti ls-ilmoa tekemässä

vierass
Rattijuopon ja virkamiehen ilmoittaisin kyllä. Rattijuopon kanssa en tosin olisi edes ystävä vaan korkeintaan tuttu sillä en siedä päihteiden väärinkäyttöä, joten en haluaisi alkoholilla paljon läträävää lähipiiriini. Virkamies asiassa minun täytyisi olla täysin varma asiasta ja ehkä puhuisin hänelle ensin ja toteaisin että kai hän ymmärtää seuraukset. Jos kyseessä on ihmisen oma yritys sellaisiin juttuihin en puutu, mutta jos on isompi työnantaja kyseessä ja isompi vilppi niin kyllä siitä ilmoittaisin.

Pettämisjuttuihin en puutu ellei kyse ole todella läheisestä ystävästä ja silloinkin varauksella riippuen tilanteesta.

Kun katselee niiden ihmisten surua, joiden läheisen hengen rattijuoppo on vienyt niin en edes miettisi: käräyttäisin samoin tein ja varmaan myös kertoisin, että se olin minä.

Pettämisjutusta minulla on niin ikävä kokemus, että en osaa sanoa mitä tekisin. Jos tietäisin satavarmasti petetyn osapuolen haluavan tietää, voisin ehkä kertoakin. Todennäköisimmin vain feidaisin itseni näiden kahden elämästä vaikka se suuren surun toisikin mukanaan. Minä vain en enää koskaan halua joutua sellaiseen ryöpytykseen mihin kerran jouduin koska ajattelin, että rehellisyys maan perii tai jotain.

Vilpilliset kollegat saisivat ilmiannon myös saman tien.

Karkailevista lapsista puhuisin kasvotusten ystäväni kanssa ja toivoisin, että sillä tulisi asiaan parannusta. Jos ei, en tiedä mitä tekisin.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
kjoii
Itsekin käräyttäisin tietysti sen rattijuopon, vaikka olenkin usein hämmästellyt sitä intoa, jolla rattijuopumus on nostettu meidän liikenteemme suurimmaksi ongelmaksi, kun se oikeasti on ongelmista pienimpiä. Tietysti ongelmahan se on pienikin ongelma, mutta todellisuudessahan enemmän onnettomuuksia aiheutuu mm. ylinopeuksien sekä heikon ajotaidon seurauksena, mutta kuinka moni käräyttäisi ylinopeutta kotitiellä ajavan naapurinmiehen? Tai naapurin rouvan, jonka ajotaito on selkeästi niin heikko, että sitä ei koskaan pitäisi päästää muiden sekaan liikenteeseen?

Jäin miettimään tuota, kun ainakin pari kirjoittajaa oli sitä mieltä, että lopettaisivat ystävyyden, jos ystävä pettäisi puolisoaan. Itse en kyllä lopettaisi ystävyyttä tuollaisen takia, mutta sanoisin kyllä ystävälle oman mielipiteeni asiasta ja muistuttaisin, että puolisoa kohtaan tuo ei ole oikein. Jättäisittekö todella vaikka kaikkein parhaimman ystävänne?

hm....
Alkuperäinen kirjoittaja päätön;30111151:
mun työpaikalla ei ole työkaluja.
Mutta ilmeisesti olet aiemmin työskennellyt autokorjaamossa. Korjaamoyrittäjät tietävät, että aina kun taloon palkataan uusi asentaja, tätä varten pitää hankkia kahdet työkalut. Toiset työpaikalle ja toiset kotiin...

Peyote
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111146:
Jäin miettimään tuota, kun ainakin pari kirjoittajaa oli sitä mieltä, että lopettaisivat ystävyyden, jos ystävä pettäisi puolisoaan. Itse en kyllä lopettaisi ystävyyttä tuollaisen takia, mutta sanoisin kyllä ystävälle oman mielipiteeni asiasta ja muistuttaisin, että puolisoa kohtaan tuo ei ole oikein. Jättäisittekö todella vaikka kaikkein parhaimman ystävänne?
En mä varmaan kyllä hylkäisi ystävää, mutta sanoisin asiasta ja jos hän ei itse selvittäisi asiaa puolisonsa kanssa, saattaisin hänet käräyttää, koska minusta se on ystävän teko. Jos se vielä haluis olla mun kaveri, niin kyllä se mulle sopisi.

Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30111146:
Kyllä minä varmaan etäisyyttä ottaisin. Minun olisi muutenkin vaikea suhtautua sellaiseen, että toinen pettää puolisoaan. En tiedä, mitä siihen pitäisi sanoa, mitään muuta kuin että häpeäisit.

Peyote
Kyllä minä varmaan etäisyyttä ottaisin. Minun olisi muutenkin vaikea suhtautua sellaiseen, että toinen pettää puolisoaan. En tiedä, mitä siihen pitäisi sanoa, mitään muuta kuin että häpeäisit.
Täytyisikin olla aika läheinen ystävä, että tuntuisi järkevältä sanoa mitään. En ehkä puuttuisi asiaan jos kyse olis jostain ihan yhdentekevästä tyypistä. Ajattelen että puuttuminen on kumminkin välittämisen osoitus. Ja senkin takia pitäisi tuntea hyvin, ettei menisi mututuntumalla paljastamaan jotain mikä ei ollutkaan edes totta.

"Onneksi Jeesus pelastaa": no, eipä tuota miestä ole käräyttäneet ne tämän seudun n.100 asukasta jotka ovat vuosien ajan tienneet miehen rattijuoppoudesta. Yksi vähän erakko mies kerran käräytti hänet, ja sitä ainakin yksi ihminen päivitteli "kuinka vanha koulukaveri voi tehdä toiselle noin".

Raadollista, mutta se mies on tykätystä suvusta: jos mä hänet käräyttäisin niin mun sosiaaliset suhteet jäätyisivät aika tehokkaasti nyt ainakin joksikin aikaa tämän suvun ja heidän ystäviensä kanssa.

Mutta, olet oikeassa:väärin tämä suojelu on. :(

Viimeksi muokattu:
"Onneksi Jeesus pelastaa": no, eipä tuota miestä ole käräyttäneet tämän seudun n.100 asukasta jotka ovat vuosien ajan tienneet miehen rattijuoppoudesta. Yksi vähän kärkevä, erakko mies kerran käräytti, ja sitä ainakin yksi ihminen päivitteli "kuinka vanha koulukaveri voi tehdä toiselle noin".

Raadollista, mutta se mies on tykätystä suvusta: jos mä hänet käräyttäisin niin mun sosiaaliset suhteet jäätyisivät aika tehokkaasti nyt ainakin joksikin aikaa tämän suvun ja heidän ystäviensä kanssa.

Mutta, olet oikeassa:väärin tämä suojelu on. :(
Tietäskö rattijuoppo/muut kyläläiset kuka käräytti? Ei kai poliisit mee sanomaan että se oli toi Echo joka meille ilmotti

Yhteistyössä