Aborttiketju, puolesta-vastaan

Mun uskoni ihmisen rationaalisuuteen ja harkintaan ei ole niin tukevalla pohjalla, että uskoisin vain valistuksen autuaaksi tekevään voimaan. Kaikille ilmainen ehkäisy saattaisi toimia ei-toivottuja raskauksia vähentävänä tekijänä. Sterilisaatioon pääsyn pitäisi olla selvästi nykyistä helpompaa. Suomihan on onnistunut hallitsemaan aborttien määrää selvästi paremmin kuin esim. Ruotsi.
Pakkosterilisaatio kaikille 3 lapsen jälkeen -I'm loving it.

Noissa valistuksissa on tärkeää se että kenen suunnasta se tulee. Ei kukkiksilta vaan jos joku Cheek, Robin ja joku Ville Valo pistäisi yhteiskiertueen kesäisin "Pane harvakseen/jos panet, et ota,jos otat, et pane"-teemalla niin katsomossa olisi ensin tyrmistyneitä ja itkuisia teinejä, mutta ehkä sinä kesänä aborttiklinikan puhelin soisi harvemmin....
 
Owl
Antaisitko Eerikan isälle ja äitipuolelle adoptiolapsen? Kai hekin ansaitsevat uuden mahdollisuuden?
Jos tosiaan näet noin yksiselitteisesti, niin sitten olisin lain mukaan istunut jo tuomioni.
Mutta kerroppas, jos kerran olet samaa mieltä, kuin minä( 11v.sitten abortin tehnyt, joka pitää Eerikan ja aborttini lopputulosta samana=ihmisen tappona, vaikkakin eri tapaus.)niin, milläs periaatteella sinä sitten liikut???Pidät itseäsi Eerikan murhaajien kanssa samanlaisina, sillä pidät minua sellaisena ja olet valmis tekemään abortin, siis silloinhan sinäkin olet sellainen ja olet valmis antamaan adoptioon lapsesi minulle...vai et ole valmis?Siis olet puolesta, mutta vastaan.Ristiriitaisin kommentti, jonka olen nähnyt:D

Kysyit nimenomaan aiemmin minun kantaani ja siihen vastasin. Jos olet itsekin sitä mieltä, niin olet samanlainen...so simple!Mutta kaikki eivät ehdi tajuta ajatella, kun on niin kova kiire väittää vastaan.

Näihin tunnelmiin!Unios Adios:wave:
 
vieras101
Olen puolesta tietty, olenhan nainen itsekin.
Itse en oo joutunut tekemään mutta tunnen monia ja tekisin jos olisi tarvetta, tuskin enää tulee oleen kun 5kymppiä näkyy jo mutkan takana. Mutta jos nyt joku mut pamauttas paksuksi, niin veivaisin kyllä oitis lekurin numeroa. :)
 
-
"Suomihan on onnistunut hallitsemaan aborttien määrää selvästi paremmin kuin esim. Ruotsi. "

Ja mikähän tähän voiskaan olla merkittävänä syynä ;)

"Mitä jos leikittäisiin että mun asiat on ihan mun omia asioita,"

Älä sitten tuu itkeen niitä tänne. Että leiki keskenäs vaan.

"ongelmia voimme yrittää minimoida."

Nimenomaan. Ja siihen päästäs juurikin sen tiukemman lain motivaatiolla. Tuskin panettas enää yhtä paljoo kun tietäs että siitä joutus sitten ihan oikeesti kantaan sen vastuunkin..

"Nimenomaan kannan vastuuni,"

:LOL: no et ainakaan lapsia tappamalla!!

"tuollasia mielipuolia on maailmassa ihan tarpeeksi. "

Haukkuu muita se joka mukavuusmurhailee lapsiaan...!
 
Irlannissakin panettaa kovasti, vaikka panemisella saattaa olla karmaisevat seuraukset. Ecuadorissakin panettaa, Espanjassa tuskin lakkaavat panemasta uuden lain tultua voimaan... Siellä missä panettaa, siellä on myös ei-toivottuja raskauksia. Seksin suitsiminen on täydellinen utopia kaikkialla. Mutta uskotaan siihen kuin Neuvostoliittoon :heart:
 
Mun korvaan särähti tuossa Echon ongelmanratkaisuehdotukessa tuo "sterilisaatio yli 40-vuotiaille". Kuulostaa hiukan erään tohtori Mengelen idealta ja haluaisin tietää mikä lisääntymisen yläraja tuo 40 on. Lisäksi jos mulle joku Cheek tai Robin tulisi kertomaan ehkäisystä saattaisin naurahtaa ääneen.

Muutenkin aina vaan kaiken kieltäminen ei ole ratkaisu. Suomi alkaa olla kielloissaan Singaporen tasoa.
 
Mun korvaan särähti tuossa Echon ongelmanratkaisuehdotukessa tuo "sterilisaatio yli 40-vuotiaille". Kuulostaa hiukan erään tohtori Mengelen idealta ja haluaisin tietää mikä lisääntymisen yläraja tuo 40 on. Lisäksi jos mulle joku Cheek tai Robin tulisi kertomaan ehkäisystä saattaisin naurahtaa ääneen.

Muutenkin aina vaan kaiken kieltäminen ei ole ratkaisu. Suomi alkaa olla kielloissaan Singaporen tasoa.
Tuo 40 oli vain heitto, ja jos luit tarkemmin niin se oli valistusta, ei lakisääteinen pakko.
Mun tutuissa alkaa olla jo pientä sterilisaatiovillitystä. :)

En mäkään em.artistien sanomisista välitä, koska lähenen neljääkymmentä. Mutta ketkä meidän ikäisille ovat semmoisia, joiden mielipiteitä me kuunnellaan? Tietty aikuiset ovat vaikeampi kohderyhmä koska me emme ns.fanita ketään. Mutta kyllä meihinkin vaikutetaan.
 
Irlannissakin panettaa kovasti, vaikka panemisella saattaa olla karmaisevat seuraukset. Ecuadorissakin panettaa, Espanjassa tuskin lakkaavat panemasta uuden lain tultua voimaan... Siellä missä panettaa, siellä on myös ei-toivottuja raskauksia. Seksin suitsiminen on täydellinen utopia kaikkialla. Mutta uskotaan siihen kuin Neuvostoliittoon :heart:
Mä luulenkin että sä siellä hymähtelet siellä mun valistusaatteille. Mutta en mä seksihuuruisen ajattelun loppumista ihan utopiana pidä (huom, en ole seksikielteinen mutta joidenkin käsissä se on kuin tulella leikkimistä).

Tupakoinnissa on asenteet, siis yleinen mielipide (muukin kuin kukkahattutätien ja lainsäätäjien siis) kääntymässä tupakointia vastaan, ihan kuin jossain olisin lukenut että humalahakuinen juominen olisi vähentymään päin (älkää kivittäkö jos ne tilastot onkin toisinpäin :D).
Mitä jos ihanne sen festari-illan päätteeksi ei olekaan päästä toisen teltan rakenteita horjuttamaan, vaan rentoa yhdessäoloa kaverien kanssa?

Better than sex -kampanjaa kaipaisin. Meille on iskostettu että seksi on parasta ja vapaata seksiä ei saa hillitä. Mutta mä olen ihan varma että asennemuutoksella seksin harjoittaminen vaikka baari-illan jälkeen ei ole se automaatio enää.
Kun mielipidevaikuttajat saataisiin sanomaan että "kuka nyt aamuyöllä baarin jälkeen jaksaa kuoriutua vaatteistaan ja telakoitua johonkin randomiin, MÄ menen nukkumaan".

Mutta taitavat ne mielipidevaikuttajat itse nussia miten sattuu, joten tämmöinen ajattelu jää meidän kuivakoiden kukkisten harteille.
Ja hetki mun sanomisille on väärä, nyt on seksi vapautumassa ja kaikki ovat onnessaan. Ihan kuin sanoisi iloisessa nousuhumalassa oleville että juominen on tylsää (en ole absolutisti).
 
Tuo 40 oli vain heitto, ja jos luit tarkemmin niin se oli valistusta, ei lakisääteinen pakko.
Mun tutuissa alkaa olla jo pientä sterilisaatiovillitystä. :)

En mäkään em.artistien sanomisista välitä, koska lähenen neljääkymmentä. Mutta ketkä meidän ikäisille ovat semmoisia, joiden mielipiteitä me kuunnellaan? Tietty aikuiset ovat vaikeampi kohderyhmä koska me emme ns.fanita ketään. Mutta kyllä meihinkin vaikutetaan.
Musta tuntuu että meidän ikäisistä murto-osa kaipaisi valistusta ja semmosta ihmistä ei olekaan joka tuon murto-osan saa ymmärtämään
 
Alkuperäinen kirjoittaja mä....;30110242:
No kato kun se menee juurikin niin, että kun tehdään abortteja silloin, kun ei pystytä lapsista huolehtimaan, EI TULE KATULAPSIA EIKÄ SOSSUPERHEITÄ, kun se abortti on laillistettu ja tehdään hygieenisissä oloissa.

Jos sä nimittelet netissä surffailevia lahnoiksi, et sinä ainakaan luterilainen kristitty ole. Siihen ei tosin viittaa homofobiasikaan.
Onko lahna paha sana? Mä nimittelen loppujen lopuksi aika vähän, Jeesus ja apostolit nimittelivät rajummin.
 
"huomenta", tää on pitkä ja vaikea aihe, ja tätä on kieputeltava monelta kantilta. En mäkään tänään tai tulevina päivinä ehdi vääntämään, menen kohta siivoamaan tätä kämppää.

Mun mielestä jotkut tv:n paneelikeskustelut on suoraan sanottuna surkuhupaisia. Parin tunnin aikana studiossa istuvat 8-10 vierasta yrittävät saada suunvuoroa, joutuvat puhumaan nopeasti, ja monet eivät saa asiaansa sanottua.
Mä tykkään kirjoitetusta väittelystä, siihen voi heittää tilastoja, rauhassa miettiä asiaa eri kanteilta. Se teksti jää näkyviin, siinä on vivahde-eroja joita voi täsmentää jos joku ei tajunnut jne
 
viera.s
Ja siis:mä en aina usko että se kielto on se paras vaikutin, vaikka abortti pitäisikin kieltää.

Kaikista voimakkainta ehkäisyä on muuttaa yleistä mielipidettä, trendiä.
Luuletko, että tämänkaltaiset keskustelut muuttaa trendiä toivomaasi suuntaan? Minä en ole jaksanut viimeistä parikymmentä sivua edes lukea, koska uskovaisten tekstit ovat niin vastenmielisiä, kylmiä ja mustavalkoisia. Ei jaksa enää edes vääntää, kun joidenkin pro-life-aktiivien tyyliin näköjään kuuluu toisten kirjoittajien itsemurhien toivominen, ehdotukset että lapsia pitäisi tappaa yms. asiallista.

Jos jotain muutosta oikeasti haluttaisiin, sitä pitäisi ajaa vähän toisella tyylillä. Nyt reaktio on päinvastainen, samaahan se Päivi Räsänen on saanut aikaan. Onneksi ei ole mitään mahdollisuutta, että te äärilinjan kannattajat saisitte tahtonne läpi, viisainta olisi se ymmärtää ja yrittää sitten vaikka ajaa jotain lievempiä muutoksia.
 
Luuletko, että tämänkaltaiset keskustelut muuttaa trendiä toivomaasi suuntaan? Minä en ole jaksanut viimeistä parikymmentä sivua edes lukea, koska uskovaisten tekstit ovat niin vastenmielisiä, kylmiä ja mustavalkoisia. Ei jaksa enää edes vääntää, kun joidenkin pro-life-aktiivien tyyliin näköjään kuuluu toisten kirjoittajien itsemurhien toivominen, ehdotukset että lapsia pitäisi tappaa yms. asiallista.

Jos jotain muutosta oikeasti haluttaisiin, sitä pitäisi ajaa vähän toisella tyylillä. Nyt reaktio on päinvastainen, samaahan se Päivi Räsänen on saanut aikaan. Onneksi ei ole mitään mahdollisuutta, että te äärilinjan kannattajat saisitte tahtonne läpi, viisainta olisi se ymmärtää ja yrittää sitten vaikka ajaa jotain lievempiä muutoksia.
Lue uudelleen mitä mieltä olen itsarista. Sä olet käsittänyt väärin.

Juu en mä luulekaan että mä saisin kenenkään päätä käännettyä. Mutta jos aborttimyönteisten perustelut on mun mielestä ihan kestämättömiä, loogisesti ristiriitaisia ym.niin älähdän. Ja saan älähtää senkin takia koska mulle sikiö on ihminen,ihmisen murhaamista vastaan saakin älähtää.
 
  • Tykkää
Reactions: -
[QUOTE="sipsi";30110246]Ei lähentele adoptiota. Kannattaa tutustua adoption juridiikkaan, lapseksi ottamisen kannalta siis :) Adoptiossa lapsesta tulee juridisestikin perheenjäsen.

Ja joo, neuvonta maassamme taitaa nykyisellään kestää noin vuoden. Sen jälkeen alkaa lapsen odotusaika, joka on maakohtainen. Siihen ei Suomen pää taida voida vaikuttaa. Eli näin.

Olen lähisukulaiseni adoptoidun lapsen "varavanhempi", eli olen sitoutunut huolehtimaan hänestä, jos vanhemmille sattuu jotain. Ehkä sekin voidaan laskea "plussaksi" minulle ja ajattelukannalleni? Vaikka asia on aivan itsestäänselvyys, ja kysymys oli minulle aikanaan liki elämää suurempi kunnianosoitus.[/QUOTE]

No juu, juridisesti ja biovanhempien päätäntävallan kannalta adoptio ja pitkäaikainen sijaisperhe on eri asioita, adoptiossa katkaistaan yhteys biovanhempiin jne. Mutta jos joku lapsi on 11 kk vuodesta sijaisperheessä kuten yhdellä tutullani, niin sen sijaisperheen vaikutus arjessa on jo aika iso sen lapsen lapsuuteen. Ja kuten adotiossa, niin tuossakin tapauksessa on kyse siitä että biovanhempi ei kykene huolehtimaan lapsesta.
 
Viimeksi muokattu:
Better than sex -kampanjaa kaipaisin. Meille on iskostettu että seksi on parasta ja vapaata seksiä ei saa hillitä. Mutta mä olen ihan varma että asennemuutoksella seksin harjoittaminen vaikka baari-illan jälkeen ei ole se automaatio enää.
Kun mielipidevaikuttajat saataisiin sanomaan että "kuka nyt aamuyöllä baarin jälkeen jaksaa kuoriutua vaatteistaan ja telakoitua johonkin randomiin, MÄ menen nukkumaan".

Mutta taitavat ne mielipidevaikuttajat itse nussia miten sattuu, joten tämmöinen ajattelu jää meidän kuivakoiden kukkisten harteille.
Ja hetki mun sanomisille on väärä, nyt on seksi vapautumassa ja kaikki ovat onnessaan. Ihan kuin sanoisi iloisessa nousuhumalassa oleville että juominen on tylsää (en ole absolutisti).
No, sanoisivat mielipidevaikuttajat mitä tahansa, niin ne silti harrastaisivat seksiä, jotka kokisivat jaksavansa. Ja seksissähän ei ole ongelma, vaan siinä, jos ehkäisystä ei huolehdita. Seksi itsessään ei ole mikään paha asia, ei edes vapaa seksi. Tupakointiin vertaaminen ei toimi, koska tupakointi aiheuttaa välittömiä negatiivisia terveysvaikutuksia, seksin ei-toivotut vaikutukset (kuten taudit tai ei-toivottu raskaus) on mahdollista estää käyttämällä ehkäisyä.
 
Tuo 40 oli vain heitto, ja jos luit tarkemmin niin se oli valistusta, ei lakisääteinen pakko.
Mun tutuissa alkaa olla jo pientä sterilisaatiovillitystä. :)

En mäkään em.artistien sanomisista välitä, koska lähenen neljääkymmentä. Mutta ketkä meidän ikäisille ovat semmoisia, joiden mielipiteitä me kuunnellaan? Tietty aikuiset ovat vaikeampi kohderyhmä koska me emme ns.fanita ketään. Mutta kyllä meihinkin vaikutetaan.
Ei kai aikuinen ihminen kuuntele ja noudata kenenkään ohjeita ilman kunnon perusteluja? Joku teini voi ehkä silkkaa epävarmuuttaan olla ainakin hetken ilman seksiä, jos hänen teini-idolinsa markkinoi tällaisen suuntauksen, mutta vaikea kuvitella, että aikuiset tässä mielessä kuuntelisivat ketään. Jos tulisi jokin tutkimus, että seksi on erittäin epäterveellistä, moni voisi pari päivää tyytyä masturbointiin ja päivittelisi ehkä asiaa ystävänsä kanssa, mutta sitten varmaan kaikki kohauttaisivat hartioitaan ja toteaisivat, että "eipä täällä kukaan ikuisesti eläkään" ja sitten seksi alkaisi taas kiinnostaa. Tosin käsittääkseni keski-ikäisten kohdalla irtosuhteet eivät olekaan se yleisin tapa harrastaa seksiä.

Sori, en ole lukenut koko ketjua, tämä on niin helkutin p-i-t-k-ä... aloin vaan tässä lueskella huvikseni näitä viimeisimpiä vastauksia. Joten sori jos kuulostaa etten ole ihan kartalla, mistä kaikesta olette väitelleet.

Mutta naurattaa kyllä ajatus, että Cheek tai Robin antaisi ehkäisyohjeita keski-ikäisille :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30110846:
No, sanoisivat mielipidevaikuttajat mitä tahansa, niin ne silti harrastaisivat seksiä, jotka kokisivat jaksavansa. Ja seksissähän ei ole ongelma, vaan siinä, jos ehkäisystä ei huolehdita. Seksi itsessään ei ole mikään paha asia, ei edes vapaa seksi. Tupakointiin vertaaminen ei toimi, koska tupakointi aiheuttaa välittömiä negatiivisia terveysvaikutuksia, seksin ei-toivotut vaikutukset (kuten taudit tai ei-toivottu raskaus) on mahdollista estää käyttämällä ehkäisyä.
Totta tuokin. Mutta ehkä esim.kännipanoihin voisi kohdistaa jotain mielipidevaikuttamista?

Mainos tv:ssä:
"Mies/nainen. Tuossa on känninen nainen/mies. Älä koske häneen nyt, jollet halua maksaa elareita seuraavat vuodet."
*Dressmannin musiikki soi taustalla, pum-pum-pu-pu-pum, tsu-tsum-tsum-tsum-tsum*
 
Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;30110864:
Ei kai aikuinen ihminen kuuntele ja noudata kenenkään ohjeita ilman kunnon perusteluja? Joku teini voi ehkä silkkaa epävarmuuttaan olla ainakin hetken ilman seksiä, jos hänen teini-idolinsa markkinoi tällaisen suuntauksen, mutta vaikea kuvitella, että aikuiset tässä mielessä kuuntelisivat ketään. Jos tulisi jokin tutkimus, että seksi on erittäin epäterveellistä, moni voisi pari päivää tyytyä masturbointiin ja päivittelisi ehkä asiaa ystävänsä kanssa, mutta sitten varmaan kaikki kohauttaisivat hartioitaan ja toteaisivat, että "eipä täällä kukaan ikuisesti eläkään" ja sitten seksi alkaisi taas kiinnostaa. Tosin käsittääkseni keski-ikäisten kohdalla irtosuhteet eivät olekaan se yleisin tapa harrastaa seksiä.

Sori, en ole lukenut koko ketjua, tämä on niin helkutin p-i-t-k-ä... aloin vaan tässä lueskella huvikseni näitä viimeisimpiä vastauksia. Joten sori jos kuulostaa etten ole ihan kartalla, mistä kaikesta olette väitelleet.

Mutta naurattaa kyllä ajatus, että Cheek tai Robin antaisi ehkäisyohjeita keski-ikäisille :D
Mäkään en Robinilta ottaisi edes finninhoito-ohjeita vastaan tässä iässä.
Mutta kullekin ikäryhmille omat vaikuttajansa, meille ehkä filosofit, kirjailijat, näyttelijät?
 
Totta tuokin. Mutta ehkä esim.kännipanoihin voisi kohdistaa jotain mielipidevaikuttamista?

Mainos tv:ssä:
"Mies/nainen. Tuossa on känninen nainen/mies. Älä koske häneen nyt, jollet halua maksaa elareita seuraavat vuodet."
*Dressmannin musiikki soi taustalla*
No ei ainakaan mitään tuollaista, missä elatusmaksut esitetään jonain rangaistuksena. Eikä kännipanoissa mitään pahaa ole, kunhan vaan muistaa sen ehkäisyn.

Itse asiassa teiniraskaudet vähenivät sen jälkeen, kun seksivalistus ja terveystieto tulivat kouluihin. Sittemmin terveyskasvatus taidettiin lopettaa säästösyistä, mutta en muista lisääntyivätkö teinien abortit taas.

Ehkä yhdyntäkeskeisen seksikäsityksen muuttaminen voisi olla yksi askel myös. Tosin nyt tuntuu, että toistan itseäni, kirjoitin tästä paljon toisessa ketjussa...
 

Yhteistyössä