Aborttiketju, puolesta-vastaan

viera.s
[QUOTE="uskovainen";30101828]Merkitseekö se ihmisen ainutlaatuisuus sulle mitään?
Mulla ei ainakaan oo ollut mahdollisuutta valita mitään..!? Jos ensimmäisen olisin abortoinu, niin ei sitä olis saanut pelastettua uudelleen raskautumalla. Kyllä tätä rivistöä on katsottu sillä silmällä, että tästä ois lapsia pois, jos oltais ruvettu oikeen suunnittelemaan opintojen ja elintason mukaan. Nää on niinkuin kerran ikuisuudessa tilaisuuksia kirjaimellisesti.
Jos olisin ensin suorittanut opinnot loppuun, olisi mun kolmannen mutsilla ammatti, mutta ei se niitä kahta ekaa olisi lämmittänyt. Jos olisin päättänyt kahteen, ois niillä kahdella toki tilaa enempi leikkiä, mutta kolmen seuraavan leikit ois jäänyt kyllä kokonaan leikkimättä... jne. Mutta nytpä huomaan puhuvani jo perhesuunnitteluakin vastaan ja se taitaa olla liian radikaalia. Joten jääköön siihen, mutta ihmisen ainutlaatuisuutta yritin vaan tässä hehkuttaa, kun pidän sitä kuitenkin ihan hehkuttamisen arvoisena.

Echon kanssa oon taas samaa mieltä tosta, mitä sanoit ihmisarvoisen elämän käsitteen kaventumisesta. Muakin on jo moneen kertaan uhkailtu, ettei toi oo ihmisarvoista elämää (siis erityisesti lapsiluvun takia), mutta täälläpä me vaan mennä porskutetaan. Ja niin ne meidät tuntevat kritisoijat pikku hiljaa hiljenevät.[/QUOTE]

Jos perhesuunnitttelua hyödyntää, sairas tai huonoon aikaan syntynyt lapsi vie toisen parempana ajankohtana ja/tai terveenä syntyneen aivan yhtä ainutlaatuisen lapsen paikan. Minulla ei ole kokemusta abortista, mutta keskenmeno viikoilla 11+ ei jälkikäteen sureta lainkaan, sillä sainhan myöhemmin ihanan ja ainutlaatuisen lapseni, jota ei olisi syntynyt, mikäli keskeytynyt raskaus olisi jatkunut. Sitä paitsi todennäköisessä alkiossa oli jotain vikaa, kun ei pidemmälle kehittynyt.

Jos nyt toista lasta suunniteltaessa tulisin raskaaksi mutta saisin tietää odottavani sairasta lasta, kaikella todennäköisyydellä päätyisin aborttiin. Sen jälkeen minulla olisi mahdollisuus saada terve lapsi, joka ei syntyisi, mikäli synnyttäisin vammaisen tai sairaan lapsen. Mieluummin toivon lapseni olevan terveitä ja kun nykyään tähän pystyy monesti vaikuttamaan, miksi ei mahdollisuutta hyödyntäisi. Joissain tapauksissa on minusta suorastaan julmaa synnyttää lapsi kärsimään maailmaan, sitten vielä kärsimyksentäyteistä elämää pitkitetään lääketieteen keinoin. Aiemmin nämä olisi sentään kuolleet pian synnytyksen jälkeen.

Noista suurperheistä muuten. Aika usein kuulee suurperheen kasvattien kertovan ikäviä asioita lapsuudestaan. Jos eivät toivokaan jääneensä itse syntymättä, harva toivoo kymmentä sisarusta, varsinkaan jos eletään köyhyydessä. Eikä riittävää huomiota saa vanhemmilta millään, vaikka taloudelliset puitteet olisikin kunnossa. Ja minusta on parempi kasvattaa kaksi lasta, joille pystyy tarjoamaan kaiken tarvittavan, kuin kymmenen puutteessa ja kurjuudessa elävää lasta, jotka vielä aikuisenakin tuntevat katkeruutta vanhempiaan kohtaan.
 
Kuparikierukka mahdollistaa hedelmöittymisen, mutta ei sen kiinnittymistä. Joten kuparikierukka tappaa hedelmöittyneen munasolun parhaimmassa tapauksessa joka kuukausi.
Ja koska abortin vastustajien mielestä hedelmöitynyt munasolu on ihminen, niin 30 vuotta kuparikierukkaa käyttänyttä odottaa tuonelassa 360 syyttävästi tuijottavaa lapsihaamua. "Sinä murhasit meidät jo ennen kuin ehdimme kiinnittyä kohtuusi..."
 
"Maarikka"
Palstalla on muuten hämmästyttävän paljon naisia joilla ehkäisy on pettänyt. Taitaa todellisuus olla, että ehkäisyä käytetty väärin ja huolimattomasti tai sitten sitä ei ole ollut lainkaan. Ei vain kehdata myöntää totuutta.

Luulisin nykypäivänä jo ihmisten osaavan ehkäistä, mutta kun ei.
 
miten niin
"Se onkin mielestäni aika kummallista, kun jotkut aborttia ihmisyyteen vedoten vastustavat eivät kuitenkaan pidä keskenmenoa minään, eivät ota sitä yhden ihmiselämän kuolemana, jota surisivat."

Kysehän ei oo suremisesta, vaan siitä ettei luonnollisessa kuolemassa oo tehty sitä vääryyttä lapselle mitä abortissa, eikä sille kukaan mitään voinu.

"sairas tai huonoon aikaan syntynyt lapsi vie toisen parempana ajankohtana ja/tai terveenä syntyneen aivan yhtä ainutlaatuisen lapsen paikan."

Mutta eihän sitä edes tiedä tuleeko koskaan mitään toista lasta. Jos aiempi lapsi ois syntyny niin tietenki ois onnellinen siitä eikä kaipaiskaan mitään toista mistä ei ois tietookaan.

"30 vuotta kuparikierukkaa käyttänyttä odottaa tuonelassa 360 syyttävästi tuijottavaa lapsihaamua."

Tai sit niitä ei oo koskaan ollu olemassakaan :)
 
[QUOTE="uskovainen";30101848]Minusta on aikalailla hirveää, että ihmiselämän jatkuminen on äidin tunteista kiinni.[/QUOTE]

No se alkaminenhan on himosta (=tunne) kiinni, pikkuvauvan hoitaminen menee hyvin pitkälti tunneohjautuvasti, joten miksi se väli siinä hedelmöityksestä synnytykseen olisi jotenkin järkiohjautuvaa?
 
--*
En oo ikinä tajunnut näin ihmeellistä ihmissolurykelmän pyhyyttä, mitä abortin vastustajat hokevat. Jos ei ole syntynyt niin ei osaa elämää kaivatakaan. Alkio on pitkälle kissan ja sammakon alkion oloinen ennen eriytymistä. Alkuvaiheessa tehty abortti on monesti älyttömän paljon parempi juttu kuin perseinen elämä epähaluttuna jälkikasvuna.
 
En oo ikinä tajunnut näin ihmeellistä ihmissolurykelmän pyhyyttä, mitä abortin vastustajat hokevat. Jos ei ole syntynyt niin ei osaa elämää kaivatakaan. Alkio on pitkälle kissan ja sammakon alkion oloinen ennen eriytymistä. Alkuvaiheessa tehty abortti on monesti älyttömän paljon parempi juttu kuin perseinen elämä epähaluttuna jälkikasvuna.
Yhdeksännellä raskausviikolla sikiö on suurinpiirtein saman kokoinen kuin ampiainen, eikä niitäkään saa tappaa turhaan.
 
Haluanpa vain sanoa
En ymmärrä miksi tässäkin keskustelussa otetaan uskovaiset taas esiin.

Itse olen abortin vastustaja sekä 100% ateisti.

Onko se niin, että vain uskovaisilla kuuluu olla hyvä moraali? ;)
 
kuolleet ei voi kertoa
"Alkuvaiheessa tehty abortti on monesti älyttömän paljon parempi juttu kuin perseinen elämä epähaluttuna jälkikasvuna. "

Sinähän sen muidenkin puolesta määrittelet.

"En ymmärrä miksi tässäkin keskustelussa otetaan uskovaiset taas esiin."

Niinpä, ei tartte olla mikään uskovainen ymmärtääkseen ihan perusbiologisia faktoja ja YK:n julistamia ihmisoikeuksia.
 
vieras-
No en usko, että sitä katsottaisiin hyvällä yhteiskunnassamme. Jos ajatellaan järkevästi niin moniongelmaiset ihmiset eivät ole parhaita lasten kasvattajia. Heitän myös mutulla, että jo kohdusta lähtien aliravittu, päihteisiin koukutettu (kyllä, myös nikotiini koukuttaa) lapsi, jonka vanhemmilla ei ole kykyjä tai jaksuja olla lapsen kanssa, niin tällainen lapsi useammin seuraa vanhempiensa polkuja kuin kykenee jättämään sen noidankehän.

Kuolema ei ole pahin asia. Pahinta on, jos lapsi kärsii. Olen itse tehnyt lastensuojeluilmoituksen ex-tuttavan lapsista, joiden kotona oli merkittävä väkivallan uhka. Vaikka se kohdistuisi vain toiseen vanhempaan, millaista on yrittää mennä maate, kun toista vanhempaa potkitaan tai jotain, viereisessä huoneessa? Tai kuten exäni, joka sai lapsuudessaan usein kotona ruoaksi vain vettä ja vehnäjauhoja, päätyi sitten huostaanotetuksi. Onko se ihmisarvoista elämää? Ihmisille annetaan eläintenpitokieltoja, mutta lapsia saa pukata kuka vaan, kärsimään vuosikausia, luultavasti loppuikänsä.
Olen itse elänyt kurjan lapsuuden väkivaltaisessa perheessä, silti aikuisena olen onnellinen. Olen saanut apua mm. terapiaa ja minulla on hyviä ystäviä ja oma perhe. Jos tuolla perusteella minut olisi abortoitu, minua ei olisi olemassa eikä lapsiani, jotka saavat kasvaa ehjässä ja turvallisessa perheessä. Kuka voi päättää toisen puolesta, että toisen elämä ei ole elämän arvoista? Minun mielestäni yleensä ihmiset ovat valmiita sanomaan, että toisen elämä ei ole ihmisarvoista, kun eivät ole itse kokeneet sitä. Tähän esimerkiksi vammaiset, joita terveet ihmiset saattavat sääliä ja ajatella, että miten se ei ole ihmisarvoista elämää ja silti vammaiset itse kokevat elämänsä mielekkääksi ja voivat olla paljon onnellisempia ja tyytyväisempiä kuin terveet.

Mielestäni ihmisten ja yhteiskunnan pitää auttaa niitä, joilla on huonot olot, ei päättää tappamalla, että elämä ei ole elämisen arvoista. Meidän yhteiskunnastakin puuttuisi onneton-lapsuudenperhe syillä monta lahjakasta ihmistä, jotka ovat vaikuttaneet taiteessa tai tieteessä.

Toisekseen monet suomalaiset parit haluavat adoptiolapsen, rakastavia koteja olisi tarjolla. Adoptoinnin antamiseen voitaisiin ohjata ja kannusta sekä vanhempien oikeutta lapsiin rajoittaa (kun kyse ongelmavanhemmista). Eipä tyhjästä sylistä kärsivien aikuisten tarvitsisi odottaa vuosia ulkomailta ja rakkaudettomuutta kohdanneet lapset saisivat rakkautta.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Jos solurykelmä on lapsi, niin tällä perusteella aborttia vastustavat varmaankin järjestävät alkuraskaudessa keskeytyneelle mikroskooppiselle alkiolleen kristilliset hautajaiset arkkuineen ja pappeineen. He eivät missään nimessä antaisi lapsen valua vessanpönttöön tai heittäisi häntä siteen mukana roskiin. Jos he niin tekisivät, niin he myöntäisivät, ettei alkio ole lapsi eikä ihminen.
 
  • Tykkää
Reactions: kepsis ja Ciervo
Olen itse elänyt kurjan lapsuuden väkivaltaisessa perheessä, silti aikuisena olen onnellinen. Olen saanut apua mm. terapiaa ja minulla on hyviä ystäviä ja oma perhe. Jos tuolla perusteella minut olisi abortoitu, minua ei olisi olemassa eikä lapsiani, jotka saavat kasvaa ehjässä ja turvallisessa perheessä. Kuka voi päättää toisen puolesta, että toisen elämä ei ole elämän arvoista? Minun mielestäni yleensä ihmiset ovat valmiita sanomaan, että toisen elämä ei ole ihmisarvoista, kun eivät ole itse kokeneet sitä. Tähän esimerkiksi vammaiset, joita terveet ihmiset saattavat sääliä ja ajatella, että miten se ei ole ihmisarvoista elämää ja silti vammaiset itse kokevat elämänsä mielekkääksi ja voivat olla paljon onnellisempia ja tyytyväisempiä kuin terveet.

Mielestäni ihmisten ja yhteiskunnan pitää auttaa niitä, joilla on huonot olot, ei päättää tappamalla, että elämä ei ole elämisen arvoista. Meidän yhteiskunnastakin puuttuisi onneton-lapsuudenperhe syillä monta lahjakasta ihmistä, jotka ovat vaikuttaneet taiteessa tai tieteessä.

Toisekseen monet suomalaiset parit haluavat adoptiolapsen, rakastavia koteja olisi tarjolla. Adoptoinnin antamiseen voitaisiin ohjata ja kannusta sekä vanhempien oikeutta lapsiin rajoittaa (kun kyse ongelmavanhemmista). Eipä tyhjästä sylistä kärsivien aikuisten tarvitsisi odottaa vuosia ulkomailta ja rakkaudettomuutta kohdanneet lapset saisivat rakkautta.
Uskomatonta siirappia tämäkin. Voi kyynel, varsinkin tuo loppu! Että painostetaan naisia olemaan tekemättä aborttia, että suomalaiset tyhjät sylit eivät kärsisi enää enempää. Puistatus.

Oikeasti länsimaissa eletään niin kuplassa, että on helppo tuudittautua ajatteluun että mikä tahansa elämä on elämisen arvoista.
 
Haluanpa vain sanoa
Alkuperäinen kirjoittaja Määsanon;30102658:
Kaikki energia mikä menee abortin vastustukseen, voitaisiin kanavoida vaikka päihdeäitien pakkohoidon ajamiseen. Abortti nyt kuitenkin meillä on laillinen toimenpide.
Se, että joku on laillista ei tietenkään ole perustelu asian laillisuudelle. Vai oletko tosissasi sitä mieltä, että abortti on täysin OK nimenomaan siksi, että se on laillista?
Esim. monissa islamistisissa maissa nainen voi saada aviorikoksesta kivitystuomion. Onko sekin OK siksi, että se on laillista? Vai onko kyse vain meidän "oikealla tavalla ajattelevien" suomalaisten laeista kenties?
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Haluanpa vain sanoa
Se, että joku on laillista ei tietenkään ole perustelu asian laillisuudelle. Vai oletko tosissasi sitä mieltä, että abortti on täysin OK nimenomaan siksi, että se on laillista?
Esim. monissa islamistisissa maissa nainen voi saada aviorikoksesta kivitystuomion. Onko sekin OK siksi, että se on laillista? Vai onko kyse vain meidän "oikealla tavalla ajattelevien" suomalaisten laeista kenties?
Korjaan ensimmäistä lausetta: "Se, että joku on laillista ei tietenkään ole perustelu asian MORAALISUUDELLE."
 
vieras-
Uskomatonta siirappia tämäkin. Voi kyynel, varsinkin tuo loppu! Että painostetaan naisia olemaan tekemättä aborttia, että suomalaiset tyhjät sylit eivät kärsisi enää enempää. Puistatus.

Oikeasti länsimaissa eletään niin kuplassa, että on helppo tuudittautua ajatteluun että mikä tahansa elämä on elämisen arvoista.
Ihan tosielämää. Jos se on susta siirappia, että rankoista oloista selviytynyt voi olla onnellinen ja saada perheen ja suoda omille lapsilleen onnellisen lapsuuden niin sun mielestä se on sitten niin, mun mielestä se on elämää. Kun täällä on sanottu, että mun kaltaisille olisi vain parempi, että olisi abortoitu, niin vastaaminen siihen ja perustelu, että elämäni on ollut syntymisen arvoinen, ei ole kenenkään painostamista. Ikävää, että täällä määritellään, ettei elämä ole ihmisarvoista ja sitten siihen ei saa sanoa, että elämäni on ihmisarvoista elämää.
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Se, että joku on laillista ei tietenkään ole perustelu asian laillisuudelle. Vai oletko tosissasi sitä mieltä, että abortti on täysin OK nimenomaan siksi, että se on laillista?
Esim. monissa islamistisissa maissa nainen voi saada aviorikoksesta kivitystuomion. Onko sekin OK siksi, että se on laillista? Vai onko kyse vain meidän "oikealla tavalla ajattelevien" suomalaisten laeista kenties?
Me emme asu teokratiassa, jossa myös abortti olisi laiton.

Ihan hyvä niin.
 
Ihan tosielämää. Jos se on susta siirappia, että rankoista oloista selviytynyt voi olla onnellinen ja saada perheen ja suoda omille lapsilleen onnellisen lapsuuden niin sun mielestä se on sitten niin, mun mielestä se on elämää. Kun täällä on sanottu, että mun kaltaisille olisi vain parempi, että olisi abortoitu, niin vastaaminen siihen ja perustelu, että elämäni on ollut syntymisen arvoinen, ei ole kenenkään painostamista. Ikävää, että täällä määritellään, ettei elämä ole ihmisarvoista ja sitten siihen ei saa sanoa, että elämäni on ihmisarvoista elämää.
Niin, sinä joka synnyit Suomeen jossa sosiaaliturva mahdollistaa aika paljon kaikenlaista, sinä olet onnellinen syntymästäsi. Maailma on pullolaan lapsia joiden tilanne ei ole, eikä koskaan tule olemaan yhtä onnekas.

Tässähän puhutaan (toivottavasti) abortista ylipäätään, eikä vain suomalaisten hemmoteltujen naisten oikeudesta päättää omasta elämästään.
 
Peyote
Mulla on aborttikielteisiä ajatuksia. Vaikka varmasti olisi kamalaa olla eitoivottu, niin elämää on myös lapsuusajan jälkeen ja tulevaisuus voi silti tuoda jotain elämisen arvoista. Ei se ole paljoa annettu, että antaa toisen elää, ei se ole paljoa pyydetty.

Ei mulla oo jaksamista tuomita tai syyllistää tai miettiä joka ikistä erillistä elämän skenaariota, mutta varmaan on tilanteita joissa abortti on ymmärrettävä ratkaisu, vaikka se tuntuu minusta väärältä. Esimerkiksi tilanne jossa kapsi on todella pahasti vammainen, lähes elinkelvoton ja tiedetään että elämä olisi pelkkää tuskaa. Sellaisessa tilanteessa en tiedä mitä itsekään tekisin.

Minusta pitäisi keskittyä tukemaan raskaanaolevia, niitäkin, joille se raskaus on epämieluisa ja auttaa heitä, jotta niitä voimavaroja sitten löytyisi. Että löytyisi edes sen verran voimia, että antaisi elämästään edes sen 9 kuukautta uudelle ihmiselle, että se saisi elää ja saisi jonkunlaisen mahdollisuuden omaan tulevaisuuteen. Musta se ei loppujenlopuksi ole niin paljoa pyydetty. Suomessa on tosi pitkät adoptiojonot ja varmasti koti löytyy jokaiselle syntyvälle vauvalle, jos vaan vastentahtoisilla äideillä riittäis voimia ja sydäntä laittaa nimi alle, että lapsi adoptoitavaksi.

Anteeksi jos loukkaan tällä jotakuta.
 
Peyote
Ja koska abortin vastustajien mielestä hedelmöitynyt munasolu on ihminen, niin 30 vuotta kuparikierukkaa käyttänyttä odottaa tuonelassa 360 syyttävästi tuijottavaa lapsihaamua. "Sinä murhasit meidät jo ennen kuin ehdimme kiinnittyä kohtuusi..."
Mä ajattelen että vasta kohtuun kiinnittynyt on ihminen, koska sillä on vasta oikeasti elämiseen edellytykset.
 
Peyote
Jos solurykelmä on lapsi, niin tällä perusteella aborttia vastustavat varmaankin järjestävät alkuraskaudessa keskeytyneelle mikroskooppiselle alkiolleen kristilliset hautajaiset arkkuineen ja pappeineen. He eivät missään nimessä antaisi lapsen valua vessanpönttöön tai heittäisi häntä siteen mukana roskiin. Jos he niin tekisivät, niin he myöntäisivät, ettei alkio ole lapsi eikä ihminen.
Kyllä moni suree keskenmenoja kovastikin. Kerro mulle kumminkin, mihin sitä pappia ja arkkua siinä tarvitaan, eihän se mitään muuta...
 
  • Tykkää
Reactions: Owl

Yhteistyössä