Paljonko miehen pitäisi antaisa nettona/bruttona, että vaimo + lapset pärjäisi kotona?

  • Viestiketjun aloittaja "alkup."
  • Ensimmäinen viesti
"alkup."
Paljonko miehen pitäisi antaita teidän tapauksessa nettona/bruttona, että vaimo + lapset pärjäisi kotona?

Oletetaan, että vaimo saa vain lapsilisät, ei muuta, koska ei ole työtön, vaan kotirouva.

Ihan vaan mielenkiinnosta kyselen, että kuinka hyväpalkkainen miehen pitää olla ja kuinka moni perhe tulisi toimeen, jos vain mies käy töissä.

Kerro lasten määrä ja suumimmat kulut (asuminen?).
 
Jiii
Paljon, tosin tämä tietysti riippuu tottakai menoista. Mutta jos edes kohtuullisen elintason haluaa niin yli 5000€ kuussa pitäisi sen ainoan työssäkäyvän tienata bruttona. Ja tuolla summalla ei tietysti pröystäillä, mutta pysytään taloudellisesti pinnalla.
 
"kotirouva"
Mies tienaa 6500 nettona ja hyvin pärjätään kahden lapsen kanssa. Mutta jos ajattelee minimisummaa niin ehkä joku 4000 nettona. Siitä menis puolet asuntolainaan ja asumiseen ja loput jäis ruokaan ja muihin menoihin.
 
vieeras
Meillä mies tienaa nettona n.3000 ja minä nettona n.1800. hirveesti menee rahaa, ei lasketa ja kaikki ostetaan mitä tarvitaan. Laitan säästöön n.500e/ kk. Neljä lasta, mies käy töissä ja minä olen vanhempain vapaalla. Omakotitalo ja 2 uutta autoa. Talosta on vähän lainaa.

Voisin jäädä kotirouvaksi, varmasti pärjättäs 3000e ja minä saisin 540 lapsilisää.
 
"heebo"
Ei tähän voi vastata yhtä summaa, riippuu ihan tapauksesta. Jotkut voi pärjätä kahden tonnin netolla, toiset tarvii viisi. Oikeampi kysymys on, paljonko teidän talous tarvii rahaa kuukaudessa. Jos vain mies käy töissä niin sitten sen verran pitäisi miehen tienata nettona.
Toisilla asumiskulut on 700 euroa, toisilla pari tonnia, toisilla pari autoa kun asuu ns. korvessa ja toiset taas asuu kaupungissa ilman autoa..
Me tarvitaan vähintään neljä tonnia nykyelintasolla, uusi omakotitalo, paljon lainaa, pari autoa.

Ja sillä ei siis ole väliä mistä ne rahat tulee, yhden vai kahden palkasta vai jostain tuista. Jokaisella on se oma talous ja elintavat josta ne menot syntyy ja ne pitää saada katettua, ja hyvä olisi saada vähän säästöönkin.
 
Nettona 3000e ja elettäs herroiks. 2 lasta. Eniten kuukaudessa menee ruokaan ja polttoaineisiin. Asumiseen menee 600-700e/kk, riippuen vuodenajasta koska tuossa on myös sähkö mukana jätemaksun ja vuokran lisäksi.
 
"meh"
Tällä hetkellä, kun molemmat olemme töissä, tienaamme yhteensä nettona reilut 5000e/kk. KOlme lasta, okt (lainaa kohtuullisesti), pari velatonta autoa. Säästöön jää jotain, muttei mitään hirveitä summia. Pk-maksut, työamatkakulut, työpaikkaruokailu -> kulut jotka karsiutuisivat toisen vanhemman kotona olo aikana, niin.... Sanoisin, että töissä käyvän pitäisi teinata sen 3500-4000e/kk käpälään, jotta sellaisen peruselämisen kivuttomasti maksaa
 
Hatunnosto
Hyvänen aika, että tulette toimeen pienellä! Se, että kaksilapsinen perhe tulee toimeen kolmella tonnilla, tuntuu ihan uskomattomalta. Omat nettotulot on noin 2 500€ ja taidan elellä aika leveästi, sillä säästöön jää vain pari sataa kuussa ja sekin on mun lomakassani, jos lähden jonnekin reissuun, otan sieltä rahat. Asumiseen menee n. 900 € kuussa. Pitää oikein ruveta seuraamaan, mihin mun rahani oikein menee, jos lähes samalla summalla pystyisi tulemaan toimeen nelihenkinen perhe.
 
"Jen"
Hmmm.. Varmaan nettona ainakin se 3000-3500, niin pärjättäisiin hyvin. Toki pärjätään pienemmälläkin kun olen kotihoidontuella, ja mies oli vähän matalapalkkaisemassa työssä, mutta silloin tiesin että "kituutetaan" syystä. Mutta jos ihan KOTIROUVAKSI ryhtyisin, en mä pystyisi monia vuosia laskemaan jokaista pikkusenttiä, ja olla käymättä missään. Lapsetkin kasvavat ja tarvitsevat enemmän + mä haluan pystyä säästämään.
 
ploök
Mies saa nettona noin 4 000 euroa ja meillä on yksi lapsi. Minulla ei ole palkkatuloja vaikka töissä olen( yrittäjä) olemme näin tulleet toimeen 7 vuotta. Voidaan ostaa mitä tarvitaan ilman säästämisiä. Asumiseen menee noin 1000 €. Asumme 120 neliön talossa.
 
vuoriska
Nettona 3500e-4000e, niin pärjättäisiin takuuvarmasti.

Nyt tienataan yhteensä nettona n. 3700e ja meillä jää säästöön rahaa, vaikka on kaikki normiperheen hankinnat tehty (omakotitalo, 2 autoa, miehellä moottoripyörä ja jotain ekstraakin)
 
"rouva"
Meillä miehen netto n3000 (kai,ei ainakaan enempää) ja mun tulot kht ja lapsilisät. Asutaan kerrostalossa,yksi auto (vm 2012),kaksi lasta. Eletään ihan mukavasti,ruokakaupassa ei tartte laskea mihin on varaa,vaatteet ym ostetaan pääsääntöisesti uutena jne.
 
2+1
Talouden pakolliset kulut meillä on n. 1600€/kk. Sanoisin että 1900€/kk nettona pitäisi miehen tienata, niin pärjättäisiin. Jos miehen nettotulot olisi 3000€/kk, pärjättäisiin jo oikein kivasti.
 
ap.
Paljon, tosin tämä tietysti riippuu tottakai menoista. Mutta jos edes kohtuullisen elintason haluaa niin yli 5000€ kuussa pitäisi sen ainoan työssäkäyvän tienata bruttona. Ja tuolla summalla ei tietysti pröystäillä, mutta pysytään taloudellisesti pinnalla.
No niinhän se toki riippuu, ja kysymys olikin tässä, et mitä pitäisi tienata, että teidän perhe tulisi toimeen.

Mikä meno teillä on niin suuri, ettei esim 4000e/kk palkalla tulisi toimeen?
 
jaahasjaa
Meillä mies tienaa nettona noin 3000/kk (sis.ylityöt)+ lomarahat kerran vuoteen. Meillä kolme lasta, omistusasunto hyvältä alueelta ja mä oon kotiäitinä(ei kotihoidontukea eikä työttömyystukea, nuorin on yli 3-v). Hyvin pärjätään, säästöön jää joka kuukausi rahaa. Vanhin lapsista alkaa olla yläasteiässä, maksullisia harrastuksia on lapsilla useita. Rahaa/ruokaa/vaatteita ei saada isovanhemmilta, paitsi joulu&synttärilahjat. Asuminen maksaa noin 1100+sähkölasku+vakuutukset ja auto on, mutta ei uusi.
Mä en itseasiassa oikein ymmärrä mihin ihmiset saa rahaa menemään niin paljon.
Tosin me on saatu lapset nuorina ja elätetty perhettä opintotuellakin, joten ehken sitä on tottunut elämään aika tarkalla taloudenpidolla. Matkustelu ei myöskään erityisemmin kiinnosta, eli siihen ei meillä rahaa mene.
Kun nuorinkin menee kouluun, menen töihin. En taloudellisesta pakosta vaan siksi etten kestäisi järjissäni vaan kotona hengaillen yksin päivät.
 
Jiii
No niinhän se toki riippuu, ja kysymys olikin tässä, et mitä pitäisi tienata, että teidän perhe tulisi toimeen.

Mikä meno teillä on niin suuri, ettei esim 4000e/kk palkalla tulisi toimeen?
Noh, asuminen maksaa. Lainat + sähkö + vakuutukset + vesi + jätemaksut tekevät kuukaudessa keskimäärin n. 2300€ . Eli kyllä nettona pitäisi minimissään saada 3500€ jotta edes pysyisi hengissä. Mieluummin toki nettona lähemmäs 4500€ jotta pystyisi tekemään hankintojakin, tai säästämään.
 
ap.
[QUOTE="kotirouva";30039733]Mies tienaa 6500 nettona ja hyvin pärjätään kahden lapsen kanssa. Mutta jos ajattelee minimisummaa niin ehkä joku 4000 nettona. Siitä menis puolet asuntolainaan ja asumiseen ja loput jäis ruokaan ja muihin menoihin.[/QUOTE]

Tuollaisella summalla pärjääkin hyvin. Mitä sun mies tekee ammatikseen?
Yleensä Suomessa tuollaisiin ansioihin on vaikea päästä yksinään.
 

Yhteistyössä