Passi ja se kirottu ajanvaraus systeemi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "kysyjä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

"kysyjä"

Vieras
Eli kun nykyään sinnekin pitää ajanvarauksella mennä niin nyt mietin sellaista että sain ajan arkipäivälle keskelle viikkoa tietenkin :(
ei ollut alkuviikkoa tai loppuviikon aikoja (jotka sopisi kaikista parhaiten mihelleni)
vaan keskellä viikkoa joten en ollenkaan varma pääseekö mieheni sitten mukaan passia hankkimaan vai joutuuko mahdollisesti varaamaan itselleen oman ajan erikseen.

Eli jos jollakin arvon palstalaisella olisi tietoa,
jos nyt käy niin ettei mieheni sinne pääse niin tietenkin minä ja lapset ajateltiin tuonne mennä
(yksittäisen passi ajan toivon mukaan saa helpommin kuin kaikille 4 hengelle)
niin pitääkö minulla olla joku "todistus" mukana jotta lapsemme saa myös passin tai jotain?

Olisi vain niin kiva jos minä saisin jo meille 3 edes nuo passit hankittua kun tosiaan uskon että yksi ihminen nyt saa sen yksittäisen ajan jonnekin väliin sitten.

Olen vain kuullut jos on eronneet vanhemmat ja yhteishuoltajuus niin silloin pitää olla joku ihmeen suostumus?
Mutta entä jos on naimisissa ja toinen vanhemmista ei tosiaan pääsekkään sovittuun aikaan sinne hankkimaan passia?

Valtakirja pitää olla, se varmaan löytyy netistä?
Tiesithän että ajan voi varata myös esim naapurikunnan poliisiasemalle jos se sieltälöytyy helpommin.
Jos tarvitset kolme passia niin sun pitää varata kolme peräkkäistä aikaa.

Juu siis tiedän toki :D Valtakirja? öh joo täytyy kait etsiskellä sitä sitten netistä? Sen sitten varmaan tarvin 2 kertaa, vai saakohan samaan valtakirjaan molemmat pennut ?

Joo, valtakirja pitää olla joka lapsesta. Ja lpsen pitää tietysti olla mukana kun passia anotaan. Myös valokuva pitää olla mukana.
Jonottamalla voi myös mennä hakemaan passia mutta silloin joutuu tod. näk. odottamaan todella kauan ja se voi olla tuskallista lapsen kanssa.

Just vähä aikaa sitten hain passia meidän 7v:lle...sieltä samalta poliisin sivulta saa tulostettua sellasen valtakirjan toiselle vanhemmalle. Molempien suostumus siis pitää olla. Ihan naimisissa ollaan siis mekin. Ja muistaakseni lapsi, jolle passia haetaan, pitää olla mukana. Ja itsellä voimassa oleva passi tai poliisin myöntämä henkilökortti, ajokortti EI käy. Ja jos kumpaakaan noista ei ole, tarkka"menneisyyskysely" poliisilaitoksella...

Tämä nyt ei oikeastaan vastaa kysymykseesi, mutta..
Kävin aamulla hakemassa tytölle hankkareita ja minulla oli mukna maistraatin todistus siitä, että olen tytön yksinhuoltaja (ettei tarvita isän nimmareita). Virkailija sanoi, että kummankin nimmarit tarvitaan hakemukseen ja minä tietenkin kerroin olevani yksinhuoltaja ja todistus on mukana. Paperit täyteltiin ja kysyin haluaako nähdä tosdistuksen. Ei kuulemma tarvinnut!? No ei sitten..

Sinuna soittaisin ja kysyisin asemalta miten sinun kannattaa toimia. Meillä ainakin on ihan kamalat jonot ajanvarauksella asiointiin. Yli kuukauden päähän sain tytöllekin ajan kun varasin.

Just vähä aikaa sitten hain passia meidän 7v:lle...sieltä samalta poliisin sivulta saa tulostettua sellasen valtakirjan toiselle vanhemmalle. Molempien suostumus siis pitää olla. Ihan naimisissa ollaan siis mekin. Ja muistaakseni lapsi, jolle passia haetaan, pitää olla mukana. Ja itsellä voimassa oleva passi tai poliisin myöntämä henkilökortti, ajokortti EI käy. Ja jos kumpaakaan noista ei ole, tarkka"menneisyyskysely" poliisilaitoksella...

En löytänyt sitä valtakirjaa :( T: ihan tumpelo :(

Juu on meillä nuo vanhat passit ja tosiaan olen tietoinen kyllä muista systeemeistä mitä passinhakuun tarvitaan mutta kun tuo miehen työ on nyt vähän ongelmallinen sillai että ei välttis saa aina vapaaksi vaikka haluisi ja vielä kun on ihan eri paikkakunnallakin duunissa niin sieltä ei niin vaan töistä karata:(

[QUOTE="kysyjä";30037133]En löytänyt sitä valtakirjaa :( T: ihan tumpelo :(

[/QUOTE]

http://www.poliisi.fi/poliisi/home.nsf/files/A14F249C9CF6322EC2257CC200401E19/$file/HUOLTAJAN%20SUOSTUMUS_pdf.pdf

[QUOTE="Veera";30037097]
Jos tarvitset kolme passia niin sun pitää varata kolme peräkkäistä aikaa.[/QUOTE]

Onkohan toi normi käytäntö, että aina oma aika per hakemus? Mulle kävi niin itäskeskuksen poliisiasemalla, että varasin yhden ajan vain lapselleni ja luukulla virkailija kysyi heti ensimmäiseksi, että molemmille passit vai? Vähän harmitti kun en ollut ladannut omaa kuvaa vielä kuvapalveluun, koska luulin ajan koskevan vain yhtä hakemusta, joten en voinut jättää omaa passihakemustani.

Onkohan toi normi käytäntö, että aina oma aika per hakemus? Mulle kävi niin itäskeskuksen poliisiasemalla, että varasin yhden ajan vain lapselleni ja luukulla virkailija kysyi heti ensimmäiseksi, että molemmille passit vai? Vähän harmitti kun en ollut ladannut omaa kuvaa vielä kuvapalveluun, koska luulin ajan koskevan vain yhtä hakemusta, joten en voinut jättää omaa passihakemustani.

On normi käytäntö. Siellä saattoi olla aikaa tai sitten virkailija luuli että oli aika varattuna molemmille. Eli käytännössä virkailijan virhe.

Minäkin laitoin juuri passihakemus ajan netistä :) Mutta mikä ihmeen kuvapalvelu? EI minulla ole kuin nuo valmiit passikuvat jotka otettiin 3kk sitten.

[QUOTE="kysyjä";30037133]En löytänyt sitä valtakirjaa :( T: ihan tumpelo :(

Juu on meillä nuo vanhat passit ja tosiaan olen tietoinen kyllä muista systeemeistä mitä passinhakuun tarvitaan mutta kun tuo miehen työ on nyt vähän ongelmallinen sillai että ei välttis saa aina vapaaksi vaikka haluisi ja vielä kun on ihan eri paikkakunnallakin duunissa niin sieltä ei niin vaan töistä karata:([/QUOTE]

Ainakin joku vuosi sitten oli mahdollista käydä siellä toisella paikkakunnalla palauttamassa se paperi. Viereisellä tiskillä oli äiti teinipoikansa kanssa ja kiire oli passia saada ja isä oli töissä toisella paikkakunnalla. Virkailija neuvoi, että isä voi käydä täyttämässä ja palauttamassa sen paperin siellä toisella paikkakunnalla, niin saavat paperit menemään eteenpäin nopeammin.

Ja kaikille passinhakijoille pitää olla oma aika, kannattaa tarkistaa naapurikuntien tilannekin. Tai sitten menet vaan koko porukan kanssa jonottamaan, jos eivät ehdi palvelemaan teitä sen päivän aikana, niin sitten uutena päivänä uudestaan.

Itselläni oli mennyt passi vanhaksi ja varasin ajan uusintaan jo toukokuussa ja ensimmäinen vapaa aika oli ensi viikolle. Mitä ne siellä utelee ja selvittää kun ei ole voimassa olevaa passia eikä henkkaria? Tietty vanhan passin otan mukaan niin on edes joku todistus vaikka vanhaksi mennytkin pari kuukautta sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä kyselevät;30038124:
Itselläni oli mennyt passi vanhaksi ja varasin ajan uusintaan jo toukokuussa ja ensimmäinen vapaa aika oli ensi viikolle. Mitä ne siellä utelee ja selvittää kun ei ole voimassa olevaa passia eikä henkkaria? Tietty vanhan passin otan mukaan niin on edes joku todistus vaikka vanhaksi mennytkin pari kuukautta sitten.

Jos se on noin vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt, niin ei ne varmaan mitään kysele. Ainakin joskus selittivät, että pitää olla monta vuotta vanhentunut, ettei passia hakiessa kelpaisi. Saattavat kysellä äidin tyttönimeä, missä asuit vuonna 2001 ja keitä muita asui siellä sinun kanssasi ja muita samantyyppisiä kysymyksiä, mihin löytyy tiedot heidän rekistereistään.

Jos se on noin vähän aikaa sitten vanhaksi mennyt, niin ei ne varmaan mitään kysele. Ainakin joskus selittivät, että pitää olla monta vuotta vanhentunut, ettei passia hakiessa kelpaisi. Saattavat kysellä äidin tyttönimeä, missä asuit vuonna 2001 ja keitä muita asui siellä sinun kanssasi ja muita samantyyppisiä kysymyksiä, mihin löytyy tiedot heidän rekistereistään.

Juu no aika helppo sitten varmistaa henkilöllisyys jos kysymykset on tuota luokkaa ja jos kelpaisi sitten tuo vanhaksi mennyt passi niin ei kysele mitään :)

Yhteistyössä