Mikä siinä lomassa ilman lapsia oikein tökkii, ajatuksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin matkaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="bbbbbb";30031391]Siis täällä keskustelu menee jatkuvasti ristiin. Toisaalta puhutaan siitä arvomaailmasta, jossa lapsi on osa yksikköä nimeltä perhe. Ja että se arvomaailma on sitä, että pääasiallisesti myös vanhemmat haluavat lomailla lastensa kanssa. Siihen arvomaailmaan ei kuulu termi: "ottaa omaa lomaa lapsista".

Sitä vastaan en ole huomannut voimakkaita puheenvuoroja, että jos vanhemmille tarjoutuu joskus reissu vaikka ystäväpariskunnan kanssa lähteä käymään Roomassa, niin siitä pitäisi ehdottomasti kieltäytyä ja että se tuhoaisi koko perheen.

Ongelma on kai kaiketi lähinnä se, että nykypäivänä perhe ei ole enää se yhtenäinen yksikkö. Se on kasa individuaalisia persoonia, jotka asuvat vain samassa talossa. Tässä mallissa jokaisen pitää saada tehdä vain omia juttujaan ja toisista otetaan tosiaan välillä lomaa, että taas jaksetaan... Tätä on vaikea selittää, jos sinulla ei ole halua ymmärtää. Ainahan perheenjäsenillä on toki myös niitä omia menoja ja harrastuksia. Ei tämä niin mustavalkoista ole. Mutta jos vertauskuvallisesti vaikka ennen vanhaan isä vei pojat jalkapalloharkkoihin ja kannusti kentän laidalla, niin nyt isä ostaa pojille mopoauton ja käskee menemään sinne itse. Samaan aikaan isä voi sitten mennä itse crossfittiin tai kuntosalille.

Ja tuo Bootyn kuvailema perhemalli vaikutti juuri tämänlaiselta. Se että annetaan alaikäisten lasten mennä mieluummin kavereineen sinnä ja tänne, tarkoittaa että perhemalli on juuri tällainen "moderni" tai millä nimellä sitä kutsuukin. Lapset ovat lapsia vain hetken aikaa. Lapsi on myös lapsi, ei pienikokoinen aikuinen. Ei lapsi osaa tehdä vielä kaikkia valintoja tai huolehtia itsestään. Se ei ole sama asia jos paikalla on aina joku ulkopuolinen aikuinen. Se ei ole lapsen perhe. Ei meidän 12-vuotias olisi edes uskaltanut lähteä ulkomaanreissulle "yksin" kaverin kanssa. Eikä ole tarvinnutkaan uskaltaa, koska reissaamme perheellä. Siellä isä voi auttaa jos loukkaa vaikka jalkansa uima-altaassa ja äiti voi halata jos tulee paha mieli.

Ja edelleen: nämä eivät ole mustavalkoisia asioita. Mutta on erotella ajatusmalli ja joku yksittäinen vanhempien reissu ilman lapsia.[/QUOTE]

En missään sanonut noin vaan koska meillä on tiivis ja läheinen perhe ja suuri ja tiivis yhteisö joka hoitaa yhdessä lapset ja vanhukset niin tämän kaltainen toiminta on mahdollista. Koska sukumme elää ympäri maailmaa niin on turvallista matkustaa toiseen maahan ilman sitä omaa vanhempaa tai lähteä kavereiden ja hänen vanhempiensa kanssa. Lähes kaikki lasteni ystävät ovat matkustaneet ilman vanhempiaan jossakin. Joku isovanhempien kanssa joku kavereineen. Tuo esikoiseni Puolan matka oli kielimatka jossa oli muitakin nuoria kuin vain esikoiseni kaverit. Aikuisiakin oli tarpeeksi. Ja niin kuin jo sanoin yksin kasvanut on eri asia kuin vapaa kasvatus. Vaapaassa kasvatuksessa aikuinen on aina mukana ohjaamassa, yksin kasvanut tai vapaasti kasvanut on yksin, ilman aikuisen ohjausta.
Ja reissaamme myös perheenä, se ei poistu siitä, että lapsillani on mahdollisuus myös matkustaa ja kokea asioita ilman minua siinä iässä missä katsoo onnistuvansa. Meillä siis kuunnellaan nuoren toiveita eikä viedä omia haluja heidän edelle. On sitten kyse perhelomasta tai jostain muusta matkasta. Se auttaa nuorta näkemään omat rajansa ja kykynsä.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30031281:
Ei vanhempien ole mikään pakko viedä lapsia etelään, vaikka jankuttaisit asiaa jouluun asti.
Vanhempien ei myöskään tarvitse ostaa lapsille tupakkaa tai alkoholia.
Ilmeisesti sun mielestä pitäisi, jos itsekin juovat tai polttavat.

Mä rupesin olemaan sun kanssa jo ihan sovussa mutta tää teksti veti taas pohjat. :headwall:

Vertaatko tosiaan etelänmatkoja (joissa on lapsille luontoa, nähtävyyksiä, lapsille suunnattuja aktiviteetteja, erilaisia kulkuvälineitä jne) johonkin tupakkaan ja alkoholiin joissa on lain mukaan K-18???
Aika karmeana sä näet etelänmatkat. Nyt mars varaamaan joku viikon loma, ota koko poppoo mukaan (jos perhettä on) ja varmasti tykkäävät!

Jospa ihmiset liikkuisitte niitten lastenne kanssa pienestä asti muuallakin kuin kerran kesässä muumimaailmassa. Ei olis enää kouluikäisten kanssa se matkustaminen niin hankalaa ja vaivalloista.

• Tykkää
Reactions: Echo
Millä tavalla ne lapset traumatisoituu jos eivät pääse joka reissulle mukaan vaan ovat esim mummolassa, jossa on omaa kivaa ja omia juttuja? Lasten jälkeenkin mä olen minä, en pelkkä äiti. Mulla on elämää myös ilman lapsia. Olen myös elämänkumppani, mulla on parisuhde ja parisuhteessa teen asioita ilman lapsia. Ei ne lapset ole ammattiapua tarvinneet vaikka me ollaan miehen kanssa kaksin reissattukin

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
Millä tavalla ne lapset traumatisoituu jos eivät pääse joka reissulle mukaan vaan ovat esim mummolassa, jossa on omaa kivaa ja omia juttuja? Lasten jälkeenkin mä olen minä, en pelkkä äiti. Mulla on elämää myös ilman lapsia. Olen myös elämänkumppani, mulla on parisuhde ja parisuhteessa teen asioita ilman lapsia. Ei ne lapset ole ammattiapua tarvinneet vaikka me ollaan miehen kanssa kaksin reissattukin

Hyvin tiivistetty. Niin samaa mieltä.

Eikä tämä ajatus sulje pois sitä etteikö lastenkin kanssa tehtäisi kivoja juttuja, matkustettaisi jne.

Tämä meni taas vaan niin mustavalkoiseksi...

• Tykkää
Reactions: BootyPeppi
...Oma 13v tuossa viimeviikolla ilmoitti, että nyt riittää meidän naamat ja pakkasi kamansa ja lähti reissuun. Tulee kotiin kun tahtoo. Esikoinen myös sanoo, että mun kanssa on kiva mennä mutta ei voi samoin kun matkustaa vaikka kavereiden kanssa kuten vitosella ollessaan lähti Puolaan...

...meillä on tiivis ja läheinen perhe ja suuri ja tiivis yhteisö joka hoitaa yhdessä lapset ja vanhukset niin tämän kaltainen toiminta on mahdollista...

Huoh... ihan sama, en jaksa jankata. Kuvastaa tän palstan juttua taas hyvin. Ensin sanotaan että puuro on pahaa. Sitten seuraavassa ketjussa jo ylistetään sitä. Ei tuon sinun ensimmäisen viestisi perusteella nyt valitettavasti tullut sinusta mitään muumimamman rakastavaa vaikutelmaa. No väärässä olin. Olet rakastavin äiti mitä maa päällään kantaa ja samanaikaisesti vapaan kasvatuksen messias. Iha sama.

[QUOTE="bbbbb";30031745]Huoh... ihan sama, en jaksa jankata. Kuvastaa tän palstan juttua taas hyvin. Ensin sanotaan että puuro on pahaa. Sitten seuraavassa ketjussa jo ylistetään sitä. Ei tuon sinun ensimmäisen viestisi perusteella nyt valitettavasti tullut sinusta mitään muumimamman rakastavaa vaikutelmaa. No väärässä olin. Olet rakastavin äiti mitä maa päällään kantaa ja samanaikaisesti vapaan kasvatuksen messias. Iha sama.[/QUOTE]

Mikäs oli mun ensimmäinen kommentti tänne? Ei ollut tuo ollenkaan. Vaan sanoin, että lapsetkin tarvitsevat vanhemmistaan lomaa sillä saavat olla ja kokea asioita toisin mitä vanhempiensa kanssa. Muumimamma en todellakaan ole mutta ei kannata tehdä päätelmiä mistään jos ei koko asiaa tiedä. Esimerkki on esimerkki.

Kukin taaplaa tyylillään.

Meille on aina ollut tärkeää saada jakaa kokemuksia, makuelämyksiä ja sen sellaista lasten kanssa. Jälkeenpäin on kiva jutella asioista joita yhdessä lomalla koimme.

Jos joku toinen tahtoo "tutustua puolisoonsa uudestaan" lomailemalla kahdestaan tämän kanssa niin sehän on heidän asiansa, mitä se muille kuuluu.

Mulla on neljä aikuista lasta. Niillä on yhteensä 8 lasta tällä hetkellä, ja nuorimmalla ei edes vielä ole lapsia.

Mullakin on muuten myös elämää ilman lapsia. Lasten kotoa lähdön jälkeen mulla on vihdoinkin aikaa olla mä, en pelkkä äiti. Olen myös elämänkumppani, mulla on parikumppani ja parisuhteessa teen asioita ilman lapsia ja huom. myös ilman lapsenlapsia.

Mites mahtaa olla sinun vanhemmillasi asiat. Ja tiedätkö yhtään mitään mitä heidän muuhun elämäänsä mahtaa kuulua - isovanhempiesi ja iäkkäiden sisarustensa asioiden hoitamista jne? Vaivoja, pikkukremppoja ja isompia... Et varmaan, pääasia että sinä saat olla sä.

Mulla on neljä aikuista lasta. Niillä on yhteensä 8 lasta tällä hetkellä, ja nuorimmalla ei edes vielä ole lapsia.

Mullakin on muuten myös elämää ilman lapsia. Lasten kotoa lähdön jälkeen mulla on vihdoinkin aikaa olla mä, en pelkkä äiti. Olen myös elämänkumppani, mulla on parikumppani ja parisuhteessa teen asioita ilman lapsia ja huom. myös ilman lapsenlapsia.

Mites mahtaa olla sinun vanhemmillasi asiat. Ja tiedätkö yhtään mitään mitä heidän muuhun elämäänsä mahtaa kuulua - isovanhempiesi ja iäkkäiden sisarustensa asioiden hoitamista jne? Vaivoja, pikkukremppoja ja isompia... Et varmaan, pääasia että sinä saat olla sä.

Öö.. Lähtikö nyt vähän mopo hyppysistä? Enköhän mä sanonut kumminkin että en ole pelkkä äiti. Joku voisi ymmärtää siitä ettei mulla ole mitään äitinä oloa vastaan tai etten laiminlyö lapsiani jos nyt harrastankin omia juttujani tai reissaan mieheni kanssa. Kas kun kumminkin olin kotona ja lasten kanssa hyvin suuren osan vuodesta ja harvemmin ne mummolassa oli.

Tuota viittausta vanhempiini en ymmärtänyt. Selvennätkö?

Mitäs sää nyt sekoilet? :)

Meinaatko, että sun vanhemmat olis joskus, jopa silloin tällöin, halunneet matkailla kaksistaan esim. kaupunkeja katselleen ja rauhassa ruokia ja viinejä nautiskellen, niin sä rääkyisit jälkeenpäin että "vittuu kun hommasitte mulle traumat kun ette antaneet kaikkea"

Onko lapsilla oikeus vaatia aikuisten lopettamaan kaikki vain aikuisille soveltuvat matkat ja huvit? Kai vanhemmillakin on oikeuksia vanhemmuudesta huolimatta? Eikö heillä saa olla omaa elämää?

Kylläpä sinäkin menet nyt laidasta laitaan. En ole kertaakaan sanonut, että lapselle tulee traumoja. Tai kieltänyt kaikki vanhempien omat huvit tai edes matkat.

Tuossa ihmettelin Peyoten kommentteja, jossa sanotaan, että lapsille ei kuulu samat mukavuuden kuin aikuisille, koska he eivät itse tienaa. Mitähän nämä samat ihmiset sanovat pienituloisesta vaimosta, jonka mies tienaa enemmän? Onko ok, että mies menee lomille ilman vaimoa ja vaimo jää vielä miehelleen velkaakin tästä elämästään? Vai tuleeko vaimolle traumat? Ihan samasta asiasta on mielestäni kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30032538:
Kylläpä sinäkin menet nyt laidasta laitaan. En ole kertaakaan sanonut, että lapselle tulee traumoja. Tai kieltänyt kaikki vanhempien omat huvit tai edes matkat.

Tuossa ihmettelin Peyoten kommentteja, jossa sanotaan, että lapsille ei kuulu samat mukavuuden kuin aikuisille, koska he eivät itse tienaa. Mitähän nämä samat ihmiset sanovat pienituloisesta vaimosta, jonka mies tienaa enemmän? Onko ok, että mies menee lomille ilman vaimoa ja vaimo jää vielä miehelleen velkaakin tästä elämästään? Vai tuleeko vaimolle traumat? Ihan samasta asiasta on mielestäni kysymys.

Siksi minullakin on syyllisyys lähteä reissuille, koska mies ne periaatteessa kokonaan kustantaa. Kotiäidin nollatuloilla ei paljoa reissailla.

"Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat."

"Työmies on palkkansa (ja huvinsa) ansainnut.(?)"

Alkuperäinen kirjoittaja älkää valittako;30031305:
Me käydään mieheni kanssa 2xvuodessa 2viikon etelänlomilla ja lapsille on kesällä kesälomaa kavereilla mummoloissa kummeillaan serkuillaan jne. joko minä tai mieheni otamme viikon hiihtolomaksi aina vapaata ja jompa kumpa meistä aina lasten kanssa sen viikon lomalla joko etelässä tai Levillä laskettelemassa joten kyllä ne lapsetkin saa sitä laatuaikaa.
En ymmärrä valitusta!
Kateellisia olette kun me hoidetaan parisuhdettamme :)

Eli käytätte koko kesälomanne miehen kansaa keskenään ja lapset pyörivät sukulaisten nurkissa oman lomansa? Ja kerran vuodessa toinen vanhemmista on kokonaisen viikon lasten kanssa viettämässä laatuaikaa.... OK. Kerropas vielä, mistä tässä pitäisi kateellinen olla?

en mä ulkomaille lähtisi ilman lapsia. lapsetkin haluavat ihania reissuja, joita on mukava muistella myöhemminkin. kotimaassa tehdään aina silloin tällöin reissuja ukon kans ilman lapsia. mutta ulkomailla käydään niin harvoin, että silloin lastenkin kuuluu päästä mukaan

Me ollaan miehen kanssa käyty kaksi pidennettyä viikonloppureissua ilman lapsia ja pidempiä reissuja ei kyllä haluta tehdä ilman heitä. Lapset on jo isoja eli 10 ja 12 eli pärjäisivät kyllä hyvin isovanhempien hoivissa, mutta mielummin matkustetaan kaikki yhdessä.

Me tykätään matkustaa perheenä. Työssäkäyvinä meillä on kuitenkin vähän koko perheen yhteistä aikaa, joten ei huvita lapsia jättää lomien ulkopuolelle. Ei tässä enää montaa vuotta mene, niin eivät edes halua matkustaa vanhempien kanssa. Nautitaan siis niin kauan, kuin lapset on lapsia ja haluaa mukaan :)

Meilläkin matkustellaan sekä että. Perhelomilla käydään erilaisissa kohteissä ja kahden kesken sitten erilaisissa. Perheen kanssa reissatessa eletään pitkälti perheen ehdoilla, lasten aikatauluilla ja keskenämme ollessa sitten enemmän iltaelämää ja aikuisia kiinnostavia kulttuurikohteita, jotka eivät välttämättä lapsia niin kiinnosta.

Kun olin lapsi vanhempani kävi laivalla ja ulkomailla KAHDESTAAN, aina me muksut (2kpl) vinguttiin mukaan mutta koskaan emme päässeet :( äitini aina sanoi että se ei ole lapsen paikka, no ei tietty jos asenne on se että sinne mennään ryyppäämään.
Kotimaan matkailukohteissa sitten lomailtiin perheenä.
No eihän se tietenkään sama ollut etenkin kun kaverit oli päässeet laivalle ja lentokoneeseen.
Asuin omillani kun pääsin nuo haaveeni toteuttamaan.
Voi jostakin tuntua turhalta narinalta mutta kyllähän se jo yläasteella hävetti tunnustaa että en ole edes laivalla käynyt,
etenkin kun eräs opettaja kyseli näitä suunnilleen joka tunti kun hänen opetuksessa olimme.
Ja joka kerta samaa ihmetystä että etkö oikeasti ole edes laivalla käynyt, et edes suomen sisävesien pikku risteilyillä näillä pikku potskeilla, juu en ollut :/
No syytä en tiedä miksi näin tekivät sillä aina oli sama vastaus,
älä nyt vingu siinä,
kun koetit kysellä pääsyä mukaan.
Kun itse olen aikuinen ja minulla on nyt perhe on äitini aina aivan kauhusta sekaisin kuinka me otamme lapset mukaan niin lentokoneeseen etelänmaahan kuin pelkälle risteilyllekin,
ja aina hän voivottelee että ei ole lapsen paikka olla laivalla tai etelänkohteessa :O :D
ja aina me väännetään samasta asiasta että millä tavalla se laiva tai etelänkohde on sellainen paikka mihin ei lapsia voisi ottaa muka mukaan :D
Aina tuo kääntyy tappeluksi ja kun vastausta koetan kysellä miksi me ei lapsena edes sinne laivalle päästy kääntää äiti sen nykyään hienosti isämme syyksi (joka on nyt kuollut)
joten kuvittelee pääsevänsä tilanteesta kuin koira veräjästä sillä pahahan sitä enää toiselta on kysellä.

Kaipa tuo sitten kuvittelee että nuo laivalomat ja etelänkohteet on vain jotain aikuisten ryyyppyjuhla paikkoja :/

No jokainen tavallaan ja minun vanhempani teki tällä tavalla.
Mikäs siinä jos joskun lomailee vaikka ilman lapsia mutta tuota tapaa en tajunnut että se etelänkohde tai laivaloma on jotenkin ehdoton nou nou lapsilta.
Sori poikkesin vähän aiheesta ;)

Yhteistyössä