Voiko vuokranantajan tietoja tarkistaa jostakin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ennen vuokraamista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Ennen vuokraamista

Vieras
Täällä kun tunnutaan tietävän kaikesta kaikki tai vähän enemmänkin, niin olen joskus pohtinut tällaista asiaa, johon haluaisin nyt saada varman tiedon ja siksi en googleta sitä vaan kysyn mammapalstalta. Jos olet vuokraamassa asuntoa yksityiseltä, hyvin usein jo vuokrausilmoituksessa mainitaan, että luottotiedot tarkistetaan. Mites voiko vuokra-asuntoa etsivä tarkistaa jostakin vuokranantajan tiedot, esim. onko aiemmin ollut vuokralaisten kanssa ongelmia, onko hoitanut maksut taloyhtiölle, onko vuokrattava asunto velkojen takeena, jne... Varsinkin näinä epävarmoina aikoina olisi hyvä tietää, että asunto johon muuttaa on kokonaan vuokranantajan eikä pankin tai jonkun muun omistuksessa. Olisi nimittäin ikävä yllätys, jos muuttaisin unelmieni asuntoon vuokralle ja kuukauden tai parin päästä tulisi tieto, että vuokranantajan velkojen vakuutena oleva omaisuus myydään ja joutuisin muuttamaan asunnosta pois... Ikävä olisi myös asua asunnossa, josta omistaja ei maksa vastikkeita tai muita maksuja ja sen takia naapurit katsoisivat minua kieroon. Samoin olisi hyvä etukäteen saada tieto, jos vuokranantajalla on tapana haastaa vuokralaisia mitä ihmeellisimmistä "ongelmista" oikeuteen.... Varsinkin täällä pk-seudulla löytyy monenlaisia vuokranantajia, on paljon todella upeita, mutta valitettavasti myös niitä k-päitä mahtuu tähänkin joukkoon.

Täällä kun tunnutaan tietävän kaikesta kaikki tai vähän enemmänkin, niin olen joskus pohtinut tällaista asiaa, johon haluaisin nyt saada varman tiedon ja siksi en googleta sitä vaan kysyn mammapalstalta. Jos olet vuokraamassa asuntoa yksityiseltä, hyvin usein jo vuokrausilmoituksessa mainitaan, että luottotiedot tarkistetaan. Mites voiko vuokra-asuntoa etsivä tarkistaa jostakin vuokranantajan tiedot, esim. onko aiemmin ollut vuokralaisten kanssa ongelmia, onko hoitanut maksut taloyhtiölle, onko vuokrattava asunto velkojen takeena, jne... Varsinkin näinä epävarmoina aikoina olisi hyvä tietää, että asunto johon muuttaa on kokonaan vuokranantajan eikä pankin tai jonkun muun omistuksessa. Olisi nimittäin ikävä yllätys, jos muuttaisin unelmieni asuntoon vuokralle ja kuukauden tai parin päästä tulisi tieto, että vuokranantajan velkojen vakuutena oleva omaisuus myydään ja joutuisin muuttamaan asunnosta pois... Ikävä olisi myös asua asunnossa, josta omistaja ei maksa vastikkeita tai muita maksuja ja sen takia naapurit katsoisivat minua kieroon. Samoin olisi hyvä etukäteen saada tieto, jos vuokranantajalla on tapana haastaa vuokralaisia mitä ihmeellisimmistä "ongelmista" oikeuteen.... Varsinkin täällä pk-seudulla löytyy monenlaisia vuokranantajia, on paljon todella upeita, mutta valitettavasti myös niitä k-päitä mahtuu tähänkin joukkoon.

jos voit tarkistaa vuokralaiselta. En niin perehtynyt asiaan...niin kun yksityinen vuokraa?

Vuokrantantajan luottotiedot voit tarkistaa, muuta et. Voit toki soittaa isännöitsijälle jos on pieni firma ja kysellä heiltä, muistaako he mitään ko. asunnosta, että olisi vuokralaiset tiuhaan vaihtuneet tms.

En kyllä ymmärrä, miksi joku olisi huolissaan vuokranantajan taloudellisesti tilanteesta. Kyllähän se asunto laitetaan myyntiin ennen kuin vaikka vuokranantajan omaisuuttaa aletaan ulosmitata.

Enemmän sun vaikka tulisi olla huolissaan, aikooko vuokranantaja myydä sitä asuntoa.

[QUOTE="nainen";30031264]Vuokrantantajan luottotiedot voit tarkistaa, muuta et. Voit toki soittaa isännöitsijälle jos on pieni firma ja kysellä heiltä, muistaako he mitään ko. asunnosta, että olisi vuokralaiset tiuhaan vaihtuneet tms.

En kyllä ymmärrä, miksi joku olisi huolissaan vuokranantajan taloudellisesti tilanteesta. Kyllähän se asunto laitetaan myyntiin ennen kuin vaikka vuokranantajan omaisuuttaa aletaan ulosmitata.

Enemmän sun vaikka tulisi olla huolissaan, aikooko vuokranantaja myydä sitä asuntoa.[/QUOTE]

Jos vuokranantaja on asettanut vuokraamansa asunnon oman asuntonsa tai muun velan vakuudeksi, niin eikö vakuus kuitenkin realisoida ennen vuokranantajan omaa asuntoa, jota ei ole ko. uuteen lainaan vakuudeksi asetettu. Näin olettaisin, mutta saatan toki olla väärässä. Vai tarkotitko, että vuokraamani asunto laitetaan myyntiin vuokranantajan toimesta vararikon uhatessa joka tapauksessa, oli vakuutena tai ei? Kyllähän aina on tietenkin olemassa mahdollisuus, että vuokranantaja aikoo myydä asunnon pois muuten vaan, mutta jos vuokranantaja tekee asuntoon pitkän määräaikaisen tai toistaiseksi voimassaolevan vuokrasopimuksen, niin kai hän silloin aikoo asunnon pitää. Itselleni on kerran sattunut tilanne, että vuokranantajien poika oli joutunut taloudellisiin vaikeuksiin, jonka takia vuokranantajani olivat päättäneet myydä asunnon yllättäen, hekin soittivat minulle ja kysyivät, haluanko ostaa asunnon, mutta eihän opiskelija vailla palkkatuloja olisi saanut lainaa mistään. Niipä asunto pistettiin myyntiin ja uusi omistaja irtisanoi vuokrasopimuksen heti, kun asunto siirtyi hänen hallintaansa, toki irtisanomisaika oli pitkä, ja sain uuden asunnon sinä aikana, mutta silti tuo pakkomuutto harmitti... Varsinkin, kun syy, miksi uusi omistaja tarvitsi asunnon käyttöönsä oli täysin naurettava.

Tarkistamisesta en tiedä, mutta kyllähän normaalin huoneenvuokralain pykälät koskee jokaista vuokrasopimusta eikä ulosmittaustilanteessakaan varmaan voida näitä etuja vuokralaiselta viedä, vaan saa tosiaan asua sen määrätyn ajan (useampi kuukausi, olisko ½v) ja siinä ajassa ehtii varmaan sitten löytää uuden asunnonkin.
Naapurit on aina ongelmallisia, ja katsovat milloin mitäkin kieroon. Mutta syypäähän tuommoisiin velka-asioihin tai vuokralaisten tiheään vaihtamiseen on tosiaan asunnon omistaja (tai edelliset vuokralaiset), etkä sinä.

Aina jos vuokralle menee on ongelmana, että vuokranantaja päättää myydä asuntonsa.

Jokainen saa tehdä omaisuudellaan mitä haluaa ja myydä kun haluaa.
Vuokralainen asuu toisen asunnossa pientä maksua vastaan.
Vuokralla kun on niin se asunto ei ole koskaan koti, varsinaisessa pysyvän kodin merkityksessä.
Aina pelko persuksissa milloin tulee lähtö

Kun ostat oman saat kodin ja saat esittää vaatimuksia

Jos vuokranantaja on asettanut vuokraamansa asunnon oman asuntonsa tai muun velan vakuudeksi, niin eikö vakuus kuitenkin realisoida ennen vuokranantajan omaa asuntoa, jota ei ole ko. uuteen lainaan vakuudeksi asetettu.

Kukaan ei lähde ulosmittamaan mitään omaisuutta ennen kuin sitä omistaja on yrittänyt itse myydä. On tosi harvinaista, että asuntoa alettaisiin ulosmitata vuokranantajan velkojen takia, koska se yleensä myydään ekana, jos ongelmia tulee.

Etkä sä mistään voi omistajan velkoja ja niiden vakuuksia ottaa selville, joten ihan turhaat mielestäni vaivaat päätäsi tällä.

[QUOTE="nainen";30031321]Kukaan ei lähde ulosmittamaan mitään omaisuutta ennen kuin sitä omistaja on yrittänyt itse myydä. On tosi harvinaista, että asuntoa alettaisiin ulosmitata vuokranantajan velkojen takia, koska se yleensä myydään ekana, jos ongelmia tulee.

Etkä sä mistään voi omistajan velkoja ja niiden vakuuksia ottaa selville, joten ihan turhaat mielestäni vaivaat päätäsi tällä.[/QUOTE]

Kiitos!! Tiesin, että täältä tähänkin asiaan löytyy vastaus. :)

Tarkistamisesta en tiedä, mutta kyllähän normaalin huoneenvuokralain pykälät koskee jokaista vuokrasopimusta eikä ulosmittaustilanteessakaan varmaan voida näitä etuja vuokralaiselta viedä, vaan saa tosiaan asua sen määrätyn ajan (useampi kuukausi, olisko ½v) ja siinä ajassa ehtii varmaan sitten löytää uuden asunnonkin.
Naapurit on aina ongelmallisia, ja katsovat milloin mitäkin kieroon. Mutta syypäähän tuommoisiin velka-asioihin tai vuokralaisten tiheään vaihtamiseen on tosiaan asunnon omistaja (tai edelliset vuokralaiset), etkä sinä.

Totta. Kuitenkin jos ennalta saisi tietää, että asunnossa on ollut ongelmalliset vuokralaiset tai vuokranantaja ei ole taloyhtiössä pidetty henkilö, että osaisi varautua asiaan etukäteen.

Totta. Kuitenkin jos ennalta saisi tietää, että asunnossa on ollut ongelmalliset vuokralaiset tai vuokranantaja ei ole taloyhtiössä pidetty henkilö, että osaisi varautua asiaan etukäteen.

Tästä ketjusta olisin saanut minäkin idean katsoa vuokranantajan tietoja.
Kävi niin, että vuokrasin asunnon määräaikaisella vuokrasopimuksella.
Kaikki oli ok lähtiessäni, pyysin jopa vuokraisäntää allekirjoittamaan paperin, jossa hän toteaa kaikki olevan ok. Siivottu, tavanomainen kunto, avaimet palautettu ja vuokra maksettu ajallaan.
Takuuvuokraa vaan ei ole maksettu.

Ensin hänellä ei ollut tilinumeroa ( oli kyllä), sitten hän oli kadottanut vuokralaskelman, siis tiedon, mitä maksettu ja mitä hän on minulle velkaa.
Lähti lomalle ja tuli takaisin. Ja taas tilinumero on hukassa, ja vuokralaskelman.
Nyt laitoin asian lakimiehelle velkomiskiistana.

Googlailin nimeä, kyseinen firma tekee jotain muuta kuin vuokraa asuntoja, (Oy), ja vuokraisäntä on perustanut isännöitsijafirman juuri. (Oy)
Mitä tästä opimme.. Googlaa vuokraisännän nimeä, osoitetta ja tarkista miten menettelee. Ja skippaa yli, jos haluaa vuokravakuuden omalle tililleen.

Takuuvuokrien kanssa voi tulla ongelma jos ei tunne vuokranantajaa, varsinkin jos vuokranantaja on leväperäinen muutenkin rahan kanssa. Tunnen yhden vuokranantajan jonka vuokralaiset pitävät asuntoa kuin kukkaa kämmenellä, tekevät jopa ilmaiset remontit. Takuuvuokrat vuokranantaja on varmasti juonut heti ne saatuaan. Voi kestää niiden takaisinsaamisessa... Mutta tämäkin olisi selvinnyt luottotiedot tarkistamalla.

Itse kieltäydyin sellaisen vuokranantajan asunnosta joka oikein suureen ääneen moitti edellistä vuokralaista. Pohti että millaisen remontin teettää takuuvuokrilla. Eipä tullut kovin mairea kuva, sanoin kauniisti että ei kiitos.

Yleensä jos vuokranantaja alkaa moittimaan edellisiä vuokralaisia, niin kannattaa suhtautua varoen. Kerran erehdyin tällaisen ison herran vuokralaiseksi, ja oli kuulema haukkunut minutkin sen jälkeen. Kun asuntoa näyttäessä olin toisella paikkakunnalla enkä ollut siivonnut ennen näyttöä tip top, siellä oli haukuttu elämistäni ihan pieniä yksityiskohtia myöten.

Ehkä taloudellisen tilanteen ja luottotietojen sijaan pitäisi tarkistaa jotain muuta. Harmi, ettei ole mitään epävirallista vuokranantajien pisteytysjärjestelmää, jonne voisi käräyttää kaikki ongelmatapaukset.

Joskus tosin jo asunnon vuokrausilmoituksesta huomaa, että jossain viiraa. Jos hakijaksi haetaan nuorta naista ja hakemuksessa on ilmoitettava siviilisääty, kannattaa heti jättää kyseinen kämppä väliin. Myös kolmen kuukauden vuokravakuus haiskahtaa epäilyttävältä - joko vuokranantaja on yliepäluuloinen tai sitten voi olla suunnitelmissakin pitää vuokravakuus itsellään ilman mitään syytä. Joskus nuorena etsin ensimmäistä opiskelija-asuntoa varten kämppää lehti-ilmoituksella ja yksi soittaja (vanhempi nainen) kysyi puhelun aikana, saanko opintotukea. Vastasin "kyllä" (silloin olin niin nuori, nyt varmaan kysyisin "mitä tarkoitat, kyseessä on päätoimiset opinnot, joihin on toki oikeus opintotukeen#), jonka jälkeen hän puuskahti: "No niinhän ne kaikki hakee, vaikka olis miten rikkaat vanhemmat!" En sitten mennyt ollenkaan katsomaan tätä asuntoa. Tosin olin niin nuori, että sanoin vaan epämääräisesti "mietin asiaa ja soittelen sitten", vaikka nykyisin sanoisin varmaan suoraan, että hänen asenteensa vaikuttaa niin oudolta, että taidan jättää väliin.

Ehkä taloudellisen tilanteen ja luottotietojen sijaan pitäisi tarkistaa jotain muuta. Harmi, ettei ole mitään epävirallista vuokranantajien pisteytysjärjestelmää, jonne voisi käräyttää kaikki ongelmatapaukset.

Joskus tosin jo asunnon vuokrausilmoituksesta huomaa, että jossain viiraa. Jos hakijaksi haetaan nuorta naista ja hakemuksessa on ilmoitettava siviilisääty, kannattaa heti jättää kyseinen kämppä väliin. Myös kolmen kuukauden vuokravakuus haiskahtaa epäilyttävältä - joko vuokranantaja on yliepäluuloinen tai sitten voi olla suunnitelmissakin pitää vuokravakuus itsellään ilman mitään syytä. Joskus nuorena etsin ensimmäistä opiskelija-asuntoa varten kämppää lehti-ilmoituksella ja yksi soittaja (vanhempi nainen) kysyi puhelun aikana, saanko opintotukea. Vastasin "kyllä" (silloin olin niin nuori, nyt varmaan kysyisin "mitä tarkoitat, kyseessä on päätoimiset opinnot, joihin on toki oikeus opintotukeen#), jonka jälkeen hän puuskahti: "No niinhän ne kaikki hakee, vaikka olis miten rikkaat vanhemmat!" En sitten mennyt ollenkaan katsomaan tätä asuntoa. Tosin olin niin nuori, että sanoin vaan epämääräisesti "mietin asiaa ja soittelen sitten", vaikka nykyisin sanoisin varmaan suoraan, että hänen asenteensa vaikuttaa niin oudolta, että taidan jättää väliin.

Harmi, ettei ole mitään muuta vaikkapa oikein virallista pisteytys- tai muuta järjestelmää, josta voisi tarkastaa vuokralasisesta muutakin kuin luottotiedot.
Onhan vuokranantajalla kuitenkin aivan eri tason riskit kuin vuokralaisella.

Isännöitsijälle voit soittaa ja kysellä mutta hänenkään valitettavasti ei tarvi sinulle vastata mitään jos esin asunnon omista eli mahdollinen tuleva vuokranantaja sen on kieltänyt.
Itse aikoinaan muutin asuntoon (yksityinen) kun pidin asunnon sijainnista ja asunto oli muutenkin kiva pohjartkaisultaan ja vuokrakaan ei paljon ollut isompi kuin edellisessä jossa jo asuin (myös yksityinen)
Vaan eipä olisi kannattanut muuttaa.
Hälyytyskelloni kyllä soi kun tämä uusi vuokranantajani esitteli asuntoa ja kertoi että hänellä on ollut huonoa tuuria vuokralaisten suhteen kun vuokralaiset on vaihtuneet niin tiuhaan.
Ongelmia tuli jo siitä kun maksoin yhden kuun vuokraa liikaa, sillä hän vaatimalla vaati asumistuen että se pitää tulla suoraan hänelle.
No sovimme tai hän ilmoitti että ei maksa takasin liikaa maksettua vaan voin vähentää sen seuraavan kuun vuokrasta,
olisi pitänyt sittenkin olla tiukkana ja vaatia vaan se summa takaisin..

taloyhtiössä kävi vesivahinko ja putki katkesi jostain ylempää, no tuli remppa ja yksi remppa ukko olikin joskus aikoinaan asunut tuossa kyseisessä asunnossa tuolla kyseisellä tyypillä vuokralla ja sain kuulla erinäsiä asioita ja sen jälkeen alkoi minullekin selviämään monen monta asiaa joita en nyt tässä viitsi laitella ;)

Kun minä sanoin vuokrasopparini irti alkoi muut osakkeenomistajat puhumaan minulle enemmänkin totuuksia tätä minun vuokranantajasta ja hän kirjaimellisesti oli kaikkea uudistusta taloyhtiössä vastaan ja muut osakkeenomistajat oli aivan raivona kun tuo kierti ja kaarti lakia minkä kerkesi.

Harmi, ettei ole mitään muuta vaikkapa oikein virallista pisteytys- tai muuta järjestelmää, josta voisi tarkastaa vuokralasisesta muutakin kuin luottotiedot.
Onhan vuokranantajalla kuitenkin aivan eri tason riskit kuin vuokralaisella.

No, sellaista se on. Kaikkeen sijoitustoimintaan liittyy riskejä, niin myös asuntosijoittamiseen.

Isännöitsijälle voit soittaa ja kysellä mutta hänenkään valitettavasti ei tarvi sinulle vastata mitään jos esin asunnon omista eli mahdollinen tuleva vuokranantaja sen on kieltänyt.
Itse aikoinaan muutin asuntoon (yksityinen) kun pidin asunnon sijainnista ja asunto oli muutenkin kiva pohjartkaisultaan ja vuokrakaan ei paljon ollut isompi kuin edellisessä jossa jo asuin (myös yksityinen)
Vaan eipä olisi kannattanut muuttaa.
Hälyytyskelloni kyllä soi kun tämä uusi vuokranantajani esitteli asuntoa ja kertoi että hänellä on ollut huonoa tuuria vuokralaisten suhteen kun vuokralaiset on vaihtuneet niin tiuhaan.
Ongelmia tuli jo siitä kun maksoin yhden kuun vuokraa liikaa, sillä hän vaatimalla vaati asumistuen että se pitää tulla suoraan hänelle.
No sovimme tai hän ilmoitti että ei maksa takasin liikaa maksettua vaan voin vähentää sen seuraavan kuun vuokrasta,
olisi pitänyt sittenkin olla tiukkana ja vaatia vaan se summa takaisin..

taloyhtiössä kävi vesivahinko ja putki katkesi jostain ylempää, no tuli remppa ja yksi remppa ukko olikin joskus aikoinaan asunut tuossa kyseisessä asunnossa tuolla kyseisellä tyypillä vuokralla ja sain kuulla erinäsiä asioita ja sen jälkeen alkoi minullekin selviämään monen monta asiaa joita en nyt tässä viitsi laitella ;)

Kun minä sanoin vuokrasopparini irti alkoi muut osakkeenomistajat puhumaan minulle enemmänkin totuuksia tätä minun vuokranantajasta ja hän kirjaimellisesti oli kaikkea uudistusta taloyhtiössä vastaan ja muut osakkeenomistajat oli aivan raivona kun tuo kierti ja kaarti lakia minkä kerkesi.

Miten vuokranantaja voi vaatia itselleen mitään asumistukia? Vuokralainenhan voi sitä paitsi aina sanoa, että "kävisi muuten, mutta en ole oikeutettu asumistukeen, koska tuloni ovat niin isot".

no miksi ei voisi vaatia? tottakai voi vaatia. jos ei vuokralainen suostu, voi vapaasti etsiä toisen asunnon.

Nyt et ymmärtänyt. Asumistukea ei voi vaatia, jos sellaista ei ole olemassa. Joten jos vuokralainen sanoo, ettei saa asumistukea, on varmaan vähän typerää jatkaa sellaisen vaatimista - eikö?

Jos joku vuokranantaja alkaa ilman mitään järkisyitä vaatimaan toisen asumistukea omalle tililleen, se vaikuttaa vähän vainoharhaiselta tai muuten oudolta. Normaalikäytäntö on nimittäin se, että tuki tulee hakijan tilille, ja että vuokralainen maksaa vuokransa itse ja vuokranantajalle ei kuulu se, millä rahalla. Ei ole vuokranantajan asia edes tietää, saako asiakas Kelasta tukia ja jos, niin mitä. Sellaisen jankkaajan kanssa en ainakaan itse jaksaisi asioida, joten jos tuollaisessa tilanteessa olisin, etsisin mielelläni toisen asunnon.

Ei kait kukaan maksa vuokravakuutta suoraan vuokranantajan lompakkoon?
Tota varten kun pankista löytyy vuokravakuustili, jolla olevaa talletusta ei pysty ryyppäämään vuokralainen, eikä vuokranantaja. Siihen ei tietääkseni pääse käsiksi edes ulosottomies, eikä sitä edes sossun tukia haettaessa lasketa "varallisuudeksi"

Nyt et ymmärtänyt. Asumistukea ei voi vaatia, jos sellaista ei ole olemassa. Joten jos vuokralainen sanoo, ettei saa asumistukea, on varmaan vähän typerää jatkaa sellaisen vaatimista - eikö?

Jos joku vuokranantaja alkaa ilman mitään järkisyitä vaatimaan toisen asumistukea omalle tililleen, se vaikuttaa vähän vainoharhaiselta tai muuten oudolta. Normaalikäytäntö on nimittäin se, että tuki tulee hakijan tilille, ja että vuokralainen maksaa vuokransa itse ja vuokranantajalle ei kuulu se, millä rahalla. Ei ole vuokranantajan asia edes tietää, saako asiakas Kelasta tukia ja jos, niin mitä. Sellaisen jankkaajan kanssa en ainakaan itse jaksaisi asioida, joten jos tuollaisessa tilanteessa olisin, etsisin mielelläni toisen asunnon.
no toi tapaus mihin kommentoit kuitenki ilmaiseesti sitä asumistukea sai? vai sanoiko se ettei muka saanu? ei. eli todellaki voi vaatia.

no toi tapaus mihin kommentoit kuitenki ilmaiseesti sitä asumistukea sai? vai sanoiko se ettei muka saanu? ei. eli todellaki voi vaatia.

Et edelleenkään ymmärtänyt. Vaikka asukas tosiasiassa saisi asumistukea, hän voi valehdella vuokranantajalle, että ei saa sitä. Ei vuokranantaja voi Kelasta asukkaan tietojakaan saada itselleen, eli asukkaan sanan varassa sitä ollaan.

No täällä ihan kunnallinen vuokranantaja vaatii vuokrasopimuksessa, että asumistuki maksetaan sinne suoraan. Onhan se vuokranantajalle turvallisempaa kun ainakin osa vuokrasta tulee maksettua automaattisesti.

No täällä ihan kunnallinen vuokranantaja vaatii vuokrasopimuksessa, että asumistuki maksetaan sinne suoraan. Onhan se vuokranantajalle turvallisempaa kun ainakin osa vuokrasta tulee maksettua automaattisesti.

Siinähän vaatii. Kelan sivuilla lukee näin:
  • Asumistuki voidaan maksaa vuokranantajalle vuokralaisen Kelalle antaman valtuutuksen perusteella. Vuokralainen voi antaa valtuutuksen asumistukihakemuksessa tai erikseen. Vuokrasopimuksessa olevan erillisen maininnan perusteella Kela ei voi maksaa tukea vuokranantajalle.
  • Jos vuokralainen laiminlyö vuokran maksamisen vähintään kahden peräkkäisen kuukauden ajalta, tuki voidaan maksaa suoraan vuokranantajalle. Vuokranantaja voi pyytää maksun siirtämistä itselleen. Ennen maksun siirtoa Kela kuulee asiassa tuensaajaa, joten maksunsiirto kestää kuukaudesta kahteen.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja

Yhteistyössä