Miten voi olla niin kiire (jokaisena) aamuna, ettei ehdi lapsiaan ruokkia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja älluk
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

älluk

Vieras
Tuli tuosta puurokeskustelusta mieleen.

Jos joka aamu on niin hitsin kiire, niin eikö voisi herätä aiemmin? Mistä tämä kiire tulee? Ja miksi?

Nyt kaipaan ihan asiallisia tarinoita, sillä meillä ei ole kiire ikinä aamuisin (työni alkaa 7.30) , ja jotenkin tuntuisi, että kiire helpottaisi jos illalla valmistelisi vaatteet, aamupalat yms helppoon muotoon ja ehkäpä jopa heräisi aiemmin.

Vai onko kyseessä joidenkin vanhempien mahdottomat haasteet, kun lapsi ei suostu pukemaan/nousemaan ylös/ laittamaan kenkiä? Mä en näitä ole kokenut, mutta mulla onkin superkiltit lapset. ;) Jotka joskus on lähteneet pikkareissa hoitoon.. Talvella alaovella alkoi pukeminenkin kiinnostaa.
No, anyways, meillä on kiireettömät aamut. Miksi teillä ei ole?

en tiedä mistä ketjusta puhut, mut jos lapsen vein hoitoon jossa sai aamupalan niin miksi olisi pitänyt kotona jo syödä?

ja toisaalta, meillä lapset ei halua syödä heti herättyään, vaan yleensä n tunnin päästä heräämisestä vasta aamupala maistuu.

töihin menin yleensä 7 (siis kun itse vein lapsen hoitoon ) jolloin kotoota lähdettiin jo 6 aikaan, niin olis tarvinnut herättää lapsi jo 5 aikaan et olis syönyt aamupalan..ei oikein järkevää :D

kuljin siis kävellen/pyörällä, ja koti-hoitopaikka-työpaikka matkaan meni n tunti

Noo eikös siinä keskustelussa tullut ilmi, että ap:n lapsella kestää aamupalan syönti 45min ja jonkun täytyy koko ajan vieressä vahtia...Että saahan sitä aikaa kulumaan halutessaan vaikka kuinka kauan. Meillä on lapset opetettu siihen, että ruokailuun on tietty aika varattuna, eikä siihen pöydän ääreen jäädä huvikseen vetkuttelemaan. Meillä selviydytään aamupalasta max n. 20 minuutissa.

No eiköhän se nyt sit ole jo aika naurettavaa, jos leivän/jugurtin/tms syömiseen menee kolme varttia??

Ja selvennykseksi viittausketjun kakrulle ei maistu puuro, eikä mitenkään ehdi syödä kotona, niin pitäisi olla oma aamiainen sitten hällä hoidossa.

Ite vein lapset hoitoon julkisilla kulkuneuvoilla ja siinä kesti, kotoa lähdimme varhain, mutta olisi pitänyt nousta vielä aiemmin, jos aamupala ois kotona pitäny nauttia. Tein illalla valmiiks ja söimme matkalla.

No eiköhän se nyt sit ole jo aika naurettavaa, jos leivän/jugurtin/tms syömiseen menee kolme varttia??

Ja selvennykseksi viittausketjun kakrulle ei maistu puuro, eikä mitenkään ehdi syödä kotona, niin pitäisi olla oma aamiainen sitten hällä hoidossa.

ok
omatkaan lapset ei ole oikein puuroihimisiä olleet koskaan, mut aina on leipää tms saaneet sitten pienen puuromäärän lisäksi hoidossa, pph:lla, ryhmiksessä ja päiväkodissa..

Ei tietoa ketjusta johon viitataan. Mutta vaikeinta minusta on eri ikäisten lasten kanssa. En muista montaa aamua, jolloin olisi ajoissa lähdetty. Esim. Jos on kaksi pientä koululaista, jotka menee eri aikoihin kouluun ja tarttee paljon vielä tuuppausta ja ohjausta sekä yksi tai kaksi päiväkoti-ikäistä, jotka kaataa maitoja, huutaa vessassa, tarttee pukemisapua jne. Eli eri paikkoihin kaikki menossa eri aikoina ja osa tarttee paljon fyysistä apua, osa paljon sanallista. Tuollaisiin aamuisin mahtuu kaikenlaista verrattuna esim. Siihen että veisi vaan pari lasta päiväkotiin:D Pelkästään se että keli on erilainen kuin ennustettiin illalla, tarkoittaa 4 ihmisen + omien vaatteiden etsimistä uudelleen. Eli ennakointi ei välttämättä auta.

Ei tietoa ketjusta johon viitataan. Mutta vaikeinta minusta on eri ikäisten lasten kanssa. En muista montaa aamua, jolloin olisi ajoissa lähdetty. Esim. Jos on kaksi pientä koululaista, jotka menee eri aikoihin kouluun ja tarttee paljon vielä tuuppausta ja ohjausta sekä yksi tai kaksi päiväkoti-ikäistä, jotka kaataa maitoja, huutaa vessassa, tarttee pukemisapua jne. Eli eri paikkoihin kaikki menossa eri aikoina ja osa tarttee paljon fyysistä apua, osa paljon sanallista. Tuollaisiin aamuisin mahtuu kaikenlaista verrattuna esim. Siihen että veisi vaan pari lasta päiväkotiin:D Pelkästään se että keli on erilainen kuin ennustettiin illalla, tarkoittaa 4 ihmisen + omien vaatteiden etsimistä uudelleen. Eli ennakointi ei välttämättä auta.

No sekin jo auttaisi, että aikuinen herää vaikkapa varttia aiemmin, niin ehtii omat aamutoimet tehdä nopeasti pois alta ja myös katsoa ne säänmukaiset vaatteet sun muut.

No sekin jo auttaisi, että aikuinen herää vaikkapa varttia aiemmin, niin ehtii omat aamutoimet tehdä nopeasti pois alta ja myös katsoa ne säänmukaiset vaatteet sun muut.

sekään harvemmin auttaa, sillä tuollaiseen aamuun mahtuu paljon yllätyksiä. Mitä enemmän muuttujia, sen enemmän tapahtuu:D mun mielestä just monta ja eri ikäistä lapset on ehdottomasti yksi niistä myöhästyttäjistä. Mut kukaan ei silti lähe syömättä.

En herätä lapsia yhtään aiemmin kuin on pakko. Nukkuvat luontaisesti aamulla ja annan kyllä nukkua. Aamupalan saa päiväkodissa, sitä varten ei kannata herätä aiemmin. Menen siis klo 8 töihin, herätän lapset 7.20 ja lähdetään 7.35. Itse herään 6.45. Ei meidänkään esikoinen ole puuroihmisiä, mutta on tuo pk aamiaisella kasvanut enkä ole erikoispöperöjä vaatimassa. Vaikka söis kotona, niin pk aamupalalle on osallistuttava jos menee ennen klo 8.

Silloin kun lapseni olivat päiväkodissa, niin ei tullut mieleenkään, että olisin antanut heille aamupalaa kotona. Päiväkotiin mentiin hiukan ennen kahdeksaa ja siellä aamupala oli tarjolla heti kahdeksalta.

Mä olen kyllä erimieltä,mulla on kaksi koululaista ja kaksi pienempää,olin kotona viime vuoden vielä mutta jos oli sellainen aamu että koululaiset tulivat mun kyydilla ja kolmonen meni kerhoon,niin nimenomaan aikaa ja ennakointia se vaati. Kaikki ajoissa pedistä ja vaattet valmiina sohvalla,koululaisten (1. Ja 3. luokkalaiset)kanssa oli sovittuna aamurutiinit jotka hoitivat itse. Yleensä heille jäi vielä aikaa katsoa telkkaria hetki ja ovesta piti olla ulkona n. 8.10

Mä olen kyllä erimieltä,mulla on kaksi koululaista ja kaksi pienempää,olin kotona viime vuoden vielä mutta jos oli sellainen aamu että koululaiset tulivat mun kyydilla ja kolmonen meni kerhoon,niin nimenomaan aikaa ja ennakointia se vaati. Kaikki ajoissa pedistä ja vaattet valmiina sohvalla,koululaisten (1. Ja 3. luokkalaiset)kanssa oli sovittuna aamurutiinit jotka hoitivat itse. Yleensä heille jäi vielä aikaa katsoa telkkaria hetki ja ovesta piti olla ulkona n. 8.10

Sama juttu. Meillä kaikki heräävät samaan aikaan riippumatta siitä moneenko menevät kouluun ja aamupala syödään yhdessä. Nyt kuopuskin menee jo kouluun, mutta siitä asti kun esikoinen aloitti koulun ja hänelle piti aamupala kotona tarjota, pienemmätkin ovat kotona aamupalan syöneet, vaikka hoitoon menivät puoli kahdeksan maissa. Eipä se muuta vaadi kuin että itse pitää vääntäytyä ajoissa ylös, jotta saa omat aamutoimet tehtyä ja aamupalan katettua ennen kuin herättää lapset puoli seitsemältä. Sitten on aikaa hakea niitä puuttuvia vaatteita ja ohjata lapsia tekemään aamutoimensa.

meillä ei olis lapset suostuneet edes syömään mitään juuri kun ovat heränneet. siksipä oli erinomainen asia, että päiväkodilla oli aamupala. sitä puuroa, mutta se on terveellinen ja hyvä aamupala, ja jos ei olis lapsille kelvannut, olisivat saanut taatusti olla ilman.

Jos aamut alkavat edes suurinpiirtein samaan aikaan (koulun tai työn takia) niin luulisi että aamuihin muodostuu tietynlainen rutiini... Sitä osaa jo yhden viikon jälkeen huomioida jos on asioita jotka täytyy jo edellisenä iltana tehdä ja jos on asioita jotka vaativat "vähän enemmän panostamista"... Meillä esim yksi lapsi tarvitsee sanallista ohjausta ikäisiään enemmän ja tämä nyt vain täytyy ottaa huomioon. Mikään syy myöhästymiselle se ei ole. Tai sille, ettei ehtisi syödä aamupalaa...

Kun lapset oli päivähoidossa, he myöskin söivät sielä aamupalan. Miksi ei, kun sitä varten päiväkodissa aamupala laitetaan?! Ruoka ei heti herättyä kotona maistunut, ja söivät yleensä niin vähän etteivät jaksaneet lounasaikaan saakka.

Meillä lapset ei kertakaikkiaan syö jos ne herättää ja kantaa ruokapöytään vaan niiden täytyy saada olla hetki hereillä että ruoka maistuu. Meillä onki tehty sitte niin että pestään hampaat ja pietaan ja kun ollaan muuten valmiit lähtöön niin mennään vasta aamupalalle. Toki kolmevuotiaan kohdalla se välillä tarkoittaa sitä että paita vielä vaihdetaan kun en halua piirotahraisella paidalla viedä lasta päiväkotiin.

Mut ymmärrän hyvin että ihmiset mieluummin viettää lastensa kanssa aikaa iltaisin ja venyttää sitä nukkumaanmenoa kuin laittaa nukkumaan puol kasilta(jolloin ei ehdi juuri tehdä päiväkodin jälkeen mitään) ja herättää kuudelta,

Meillä oli myös tietty aika varattu aamupalaan ja jos temppuili ja viivytteli sai olla nälässä kunnes oli seuraava ruoka-aika. Kyllä ne oppi.

[QUOTE="Veera";30028938]
Mut ymmärrän hyvin että ihmiset mieluummin viettää lastensa kanssa aikaa iltaisin ja venyttää sitä nukkumaanmenoa kuin laittaa nukkumaan puol kasilta(jolloin ei ehdi juuri tehdä päiväkodin jälkeen mitään) ja herättää kuudelta,[/QUOTE]

Ehkä näinkin, mutta onhan se aamuisinkin se yhteinen aika ja aamupalahetki kiva juttu :)

Meidän olis pitäny nousta viideltä jos oltais aamupala syöty kotona silloon ku likka oli perhepäivähoitajalla hoidos. En todellakaa ruvennu siihen vaan likka söi hoidos.

Nukun mahdollisimman pitkään. Herään aikaisintaan 6.30. 7pitää olla autossa jos 8 meinaa keritä. Illalla lapsi käy nukkumaan joskus 22 jonka jälkeen kirjoittelen portfolioita, teen mallinnuksia, muokkaan kuvia tms mitkä pitää saada tehdä rauhassa. Ajan 2h päivässä joten kaikki uni minkä saa riivittyä tulee tarpeeseen.

Voihan haukotus sentään, kyllä kakara saakin olla sitten ilman aamupalaa jos on noin naurettavan nirso ettei voi syödä rahvaan ruokaa hoidossa eikä kotona osaa syödä nopsaan yhtä helvatan jogurttia kun tarttee passata ku kuninkaallista... ei ihme että yhteiskunta syöksyy kuilun pohjalle tätä menoo kun yli lellityt tenavat kasvatetaan just näin.

Meidän olis pitäny nousta viideltä jos oltais aamupala syöty kotona silloon ku likka oli perhepäivähoitajalla hoidos. En todellakaa ruvennu siihen vaan likka söi hoidos.

Moneltako tyttösi sitten meni hoitoon ja moneltako siellä tarjottiin aamupala? Omat lapseni ovat olleet päiväkodissa ja siellä on aamupala kahdeksalta. Jos opiskeluaikana vein lapsia puoli seitsemään hoitoon, niin tarjosin kyllä kotonakin vähän aamupalaa. Ei olisi tullut mieleeni herättää lasta kuuden aikaan ja antaa odottaa kaksi tuntia syötävää.

Yhteistyössä