Mikä siinä lomassa ilman lapsia oikein tökkii, ajatuksena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yksin matkaava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30027615:
Kyllähän se omituiselta kuulostaa että lapsien pitää saada kaikki mitä vanhemmat saavat, mun oin ainakin helpompi ymmärtää kateutta kuin tuollasta ajattelutapaa.
Lapset ja aikuiset ei tarvitse samoja asioita.

En kyllä itse ymmärrä lainkaan tuollaista kateuspointtia. Meillä lasten ei tarvitse saada kaikkea mitä aikuisilla on, eikä aikuisten tarvitse saada kaikkea mitä lapset saavat.. Kaikki tarvitsevat silti lomaa ja uusia kokemuksia. Sadas kerta lähimetsässä pillimehun kera ei tätä uutta kokemusta täytä... Eiköhän kaikki ole ok vaikka aikuiset kahdestaan lähtisivätkin reissuun, kunhan se ei ole koko perheen ainoa reissu mitä tehdään. Eikä matkojen ole pakko suuntautua rajan taakse ... kotimaassakin voi matkustaa ja kokea ja nähdä uusia juttuja.

Kokemuksen syvällä rintaäänelläkö?
Viestini sisältö on totta riippumatta siitä, millainen henkilökohtainen matkailuhistoria sinulla tai minulla on.

Alkuperäinen kirjoittaja En ymmärrä miksi;30027279:
On todella surullista, että niin moni aikuinen ei osaa enää itse innostua ja tutkailla asioita, vaan tarvitsee siihen ne "lasten silmät" :(. Eikö kannattaisi ennemmin kehittää omaa itseään, ja oppia taas itse innostumaan asioista, kuin elää sitä lasten kautta?
Tämä on ihan totta. Puheista päätelleen aika moni aikuinen on suht tylsämielinen tyyppi, jos kerran se lapsen näkökulma asioihin tuntuu niin tuoreelta omaan perspeltiiviin verrattuna.

Viestini sisältö on totta riippumatta siitä, millainen henkilökohtainen matkailuhistoria sinulla tai minulla on.

Tämä on ihan totta. Puheista päätelleen aika moni aikuinen on suht tylsämielinen tyyppi, jos kerran se lapsen näkökulma asioihin tuntuu niin tuoreelta omaan perspeltiiviin verrattuna.

Niinhän me ollaan! :D On itseasiassa aika sääli, ettei monikaan aikuinen uskalla tai kehtaa tehdä mitään hassua ellei lasten varjolla uskaltaudu sitä tekemään. Ja toisin päin ajateltuna, aika iso vastuu lapsille tarjota meille aikuisille tilaisuus hullutella ja kokeilla kaikkea uutta.

Ajatuksena tökkii se että jos lapsen loman aikainen hoitaja vastustaa matkaa tai sen pituutta niin silloin pitäisi olla ymmärrystä olla menemättä. Jos taas sekä lapsi että hoitaja ovat jäämässä kotiin hyvillä mielin ei reissulle ole mitään estettä.

Meidän lapsi on reissannut ja reissaa meidän mukana. Oikestaan tämä on yksi selkeimmistä asioista mulle tässä maailmassa, mä en ikinä jättäisi sitä matkasta pois :D Jos joku tykkää matkustaa ilman lapsia niin siitä vaan, mä tykkään matkustaa lapsi mukana ;)

Ei pienet lapset tarvitsekaan.
Pointtini on se, että kunhan isommat lapset nyt joskus sen ulkomaanreissunsa saisivat, jos kerran vanhemmatkin käyvät ulkomailla. Sit 20-vuotiaana opiskelijana voi olla lapsella rahat tiukassa eikä enää pääse etelään.

Mutta edelleen pitää katsoa kokonaisuutta eli lapsen koko lapsuutta+nuoruutta, montako reissua vanhemmat tekee etelään ja onko edes yksi niistä reissuista perhematka.

Näin mutuna heittäisin että jos ei rahaa ole kuin 1-2 etelänmatkaan lasten ollessa alaikäisiä,niin ikävuosina 5-15 voisi sen ulkomaan reissun tehdä koska nuoremmat lapset eivät jälkikäteen matkasta muista paljoa, ja jotain 16-17-vuotiasta ei välttämättä enää vanhempien kanssa matkustelu kiinnosta (poikkeuksia on paljonkin).

Sit jos on rahaa kuin roskaa, niin voi tehdä reissuja vaikka joka vuosi, lasten kanssa tai ilman, mutta ap:n kohdalla ei niin ole.

Voi hyvää päivää. Onko se etelän turistiurysässä käynti joku laadukkaan lapsuuden mitta?
Kuulepas, minä en ole käynyt etelän turistirysissä lapsena, eikä enää aikuisena tee edes mieli mennä. Mutta en tunne jääneeni mistään paitsi. Mutta varmaan siksi etteivät vanhempanikaan harrastelleet niitä etelän turistirysiä. ;)

On tää maailma kummalliseksi mennyt kun aikuiset miettii että tuleeko lapsille paha mieli ja kateus jos vanhemmat keskenään tekevät jotain kivaa aikuisten kesken.
Sitten vielä ihmetellään kun lapset ovat niin hukassa ja tylsistyneitä nykyaikana, ei ole kukaan näyttämässä kaapin paikkaa, sekin kysytään lapsilta "voisitko näyttää missä kaappi seisoo nico-emilia? Oletko kultaseni nyt varma, tässäkö.. tässä?".

Viimeksi muokattu:
Niinhän me ollaan! :D On itseasiassa aika sääli, ettei monikaan aikuinen uskalla tai kehtaa tehdä mitään hassua ellei lasten varjolla uskaltaudu sitä tekemään. Ja toisin päin ajateltuna, aika iso vastuu lapsille tarjota meille aikuisille tilaisuus hullutella ja kokeilla kaikkea uutta.

Palstalaisilla on vain tylsämielisiä lapsia viesteistä päätellen. Ne eivät saa nautintoa mistään, paitsi etelän turistirysästä.

On se parempi, että on ehtinyt tutustua maailmaan ja puolisoonsa jo ennen lapsia, niin sitten lasten kanssa jaksaa elää ja kokea maailmaa. Kai lapset siihenkin tottuvat, että vanhemmat nauttivat elämästään enemmän ilman lapsia. Tottuvat jäämään hoitoon kun vanhemmat haluavat ns. omaa elämää. Itse haluan juurikin lapsille näyttää paikkoja ja saada yhteisiä kokemuksia sen pienen ajan kun he ovat pieniä. Pianhan he itsenäistyvät.

-ai niin ei sitä ole pakko kiertää landioita, vaikka reissaisi lasten kanssa.

Kyllä kaikesta saa ongelman. Vanhempani tekivät useita parin viikon reissuja maapallon toiselle puolelle kun me lapset olimme 4-7 vuotiaita ja kenenkään mielestä se ei ollut ongelma eikä mikään. Aivan ymmärrettävää parisuhteen vaalimista ja kahdenkeskisen laatuajan hakemista, vanhempani ovat sitä sorttia jolle parisuhde on todella tärkeä asia ja voimavara elämässä, sellaisista vanhemmista ei voi olla kuin kiitollinen, vaikka muutamat viikot olisikin ollut mummon hellässä huomassa. Ei mummokaan siitä hirveästi aluksi pitänyt kun pelkäsi vastuuta, mutta nykyään ovat sitten erittäin rakkaita muistoja kaikille ne mummon kanssa vietyt ajatkin.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30027675:
Palstalaisilla on vain tylsämielisiä lapsia viesteistä päätellen. Ne eivät saa nautintoa mistään, paitsi etelän turistirysästä.

Ai niihin etelän turistirysiin tässä aikuiset ovatkin kaipailemassa?

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle harmaana;30027711:
Ai niihin etelän turistirysiin tässä aikuiset ovatkin kaipailemassa?
Ap käsittääkseni menossa, mutta palstamammoja ajatus ahdistaa. Lapsensa kyllä raahaisivat kyseisiin paikkoihin oitis, etteivät nämä jäisi sivistävästä kulttuurikokemuksesta vain paitsi.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30027666:
Voi hyvää päivää. Onko se etelän turistiurysässä käynti joku laadukkaan lapsuuden mitta?
Kuulepas, minä en ole käynyt etelän turistirysissä lapsena, eikä enää aikuisena tee edes mieli mennä. Mutta en tunne jääneeni mistään paitsi. Mutta varmaan siksi etteivät vanhempanikaan harrastelleet niitä etelän turistirysiä. ;)

On tää maailma kummalliseksi mennyt kun aikuiset miettii että tuleeko lapsille paha mieli ja kateus jos vanhemmat keskenään tekevät jotain kivaa aikuisten kesken.
Sitten vielä ihmetellään kun lapset ovat niin hukassa ja tylsistyneitä nykyaikana, ei ole kukaan näyttämässä kaapin paikkaa, sekin kysytään lapsilta "voisitko näyttää missä kaappi seisoo nico-emilia? Oletko kultaseni nyt varma, tässäkö.. tässä?".

Taas käsität väärin.
Mä en ole ekana se vanhempi joka on mitään kysymässä lapsilta, mun periaate on se että lasten pitää saada virikkeet etusijassa kodista, luonnosta, harrastuksista, askareista jne. Ja alle 5-6- vuotiasta veisin vain kotimaan kohteisiin tai korkeintaan laivalle, jos rahavaroja useaan ulkomaanmatkaan ei lasten lapsuudessa ole, eli ajoittaisin sen ulkomaanmatkan tarkkaan isommille lapsille.

Mun pointti on:jos vanhemmilla on varaa vaikka 2 ulkomaanmatkaan niin ainakin toinen niistä lasten kanssa. Lapset tykkäävät niistä YLEENSÄ ihan mielettömästi, ovat reissuina todella opettavaisia.

Mutta sä ehkä olet samanlainen tässä asiassa kuin mun mies:kun mihinkään ei ole viety niin ei sinne haluakaan. Se herkkyyskausi mikälie meni sun ja mun miehen kohdalla.
Mutta jos mä tiedän että esim. Lapissa on kivaa ja rahaa olisi mennä, niin miksi pitää lasta tynnyrissä?
Jos mä tiedän että hampurilainen maistuu lapsista hyvältä (vaikka ei ole pakollinen ja vie rahaa) niin miksen joskus lapsuudessa veisi heseen tai mäkkäriin, miksi pitää umpiossa? Huom, en tarkoita että joka viikko tai kuukausikaan siellä istuttaisiin.

Ekana koti, luonto, leikkipuistot ja ilmaiset virikkeet. Mutta joskus sitä ei-välttämätöntä ekstraakin.

Viimeksi muokattu:
Itse ajattelen tästä siten, että kun lapset ovat liian pieniä, että heidät voi ottaa matkoille mukaan, he ovat myös liian pieniä olemaan viikkoja hoidossa. Sitten taas kun lapset ovat tarpeeksi isoja olemaan hoidossa pidempäänkin, ei olekaan enää mitään tarvetta edes jättää heitä hoitoon, koska heidän kanssaan voi tehdä melkein mitä vain. Näin ainakin olen omalla kohdalla huomannut.

kukin tyylillään, itse tykkään lomailla perheen kanssa yhdessä, toki minä mieen kanssa muutaman kerran vuodessa vietän viikonlopun kahdestaan ja arjen lomassa yksittäsiä päiviä, sitten kun lapset on aikuisia voimme matkustaa kahden pidempiäkin aikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30027716:
Ap käsittääkseni menossa, mutta palstamammoja ajatus ahdistaa. Lapsensa kyllä raahaisivat kyseisiin paikkoihin oitis, etteivät nämä jäisi sivistävästä kulttuurikokemuksesta vain paitsi.

Jaa, no sitten ymmärsin äskeisen viestisi ihan väärin.

Taas käsität väärin.
Mä en ole ekana se vanhempi joka on mitään kysymässä lapsilta, mun periaate on se että lasten pitää saada virikkeet etusijassa kodista, luonnosta, harrastuksista, askareista jne. Ja alle 5-6- vuotiasta veisin vain kotimaan kohteisiin tai korkeintaan laivalle, jos rahavaroja useaan ulkomaanmatkaan ei lasten lapsuudessa ole, eli ajoittaisin sen ulkomaanmatkan tarkkaan isommille lapsille.

Mun pointti on:jos vanhemmilla on varaa vaikka 2 ulkomaanmatkaan niin ainakin toinen niistä lasten kanssa. Lapset tykkäävät niistä YLEENSÄ ihan mielettömästi, ovat reissuina todella opettavaisia.

Mutta sä ehkä olet samanlainen tässä asiassa kuin mun mies:kun mihinkään ei ole viety niin ei sinne haluakaan. Se herkkyyskausi mikälie meni sun ja mun miehen kohdalla.
Mutta jos mä tiedän että esim. Lapissa on kivaa ja rahaa olisi mennä, niin miksi pitää lasta tynnyrissä?
Jos mä tiedän että hampurilainen maistuu lapsista hyvältä (vaikka ei ole pakollinen ja vie rahaa) niin miksen joskus lapsuudessa veisi heseen tai mäkkäriin, miksi pitää umpiossa? Huom, en tarkoita että joka viikko tai kuukausikaan siellä istuttaisiin.

Ekana koti, luonto, leikkipuistot ja ilmaiset virikkeet. Mutta joskus sitä ei-välttämätöntä ekstraakin.

En minäkään ole mitään viemässä lapsilta pois, vaan koitan vaan sanoa, että aikuisilla on oikeus omiin mukavuuksiin ja iloihin. Sillon on turha miettiä onko se tasa-arvoista nico-emilioiden mielestä. Ei lapset ja aikuiset ole sama asia.

Mitenhän ton nyt voisi selvemmin enää sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja nisäkäs;30027772:
En minäkään ole mitään viemässä lapsilta pois, vaan koitan vaan sanoa, että aikuisilla on oikeus omiin mukavuuksiin ja iloihin. Sillon on turha miettiä onko se tasa-arvoista nico-emilioiden mielestä. Ei lapset ja aikuiset ole sama asia.

Mitenhän ton nyt voisi selvemmin enää sanoa.

On oikeus omiin mukavuuksiin, jos on rahaa käydä kahdestaan etelässä niin siitä vaan. Mutta on hassua jos on eväämässä ne kokonaan lapsilta. Eli jos on rahaa 15-20 vuoden aikana vain yhteen etelänmatkaan niin mun mielestä on itsekästä olla ottamatta lapsia mukaan.

Etelänmatkat eivät ole vain aikuisia varten, esim. 9-10-vuotiaat saavat niistä paljon irti.

Eniten tässä pistää silmään ap:n asenne ylipäätään perhematkailuun. Jos ne matkat omassa lapsuudessa on olleet jotain huutomyrskyä niin voin sanoa että leppoisastikin voi matkata, ei ne reissut mitään uuvuttavaa ruljanssia ole vaikkapa 4-10 -vuotiaiden kanssa.

Toinen mikä kiinnittää huomion on se että pitää olla viikon etelänmatka että pääsee ukon kanssa keskustelemaan. Eikö hotelliviikonloppu riitä? Ja kun laittaa muksut joka ilta 9 aikaan nukkumaan niin kotitöiden lisäksi jää aikaa 1-2 h jutella miehen kanssa. Me jatketaan juttelua vielä aamukahvilla, herätään ennen lapsia.

Viimeksi muokattu:
Kaikki eivät pidä perhematkailusta, vaikka lapset olisivat kuinka säyseitä. Matkailu lasten kanssa on kuitenkin ihan eri juttu kuin matkailu yksin tai kumppanin kanssa. Koepa siinä vapauden ja itsenäisyyden kokemuksia, kun täytyy samaan aikaan pitää huolta pienemmistä.

Niin mitäpä jos lykkäisi sitä lisääntymistä siihen asti, että voi nauttia elämästä perheen kanssa yhdessä, eikä kaipaisi sitä vapautta ja itsenäisyyttä?

Kaikki eivät pidä perhematkailusta, vaikka lapset olisivat kuinka säyseitä. Matkailu lasten kanssa on kuitenkin ihan eri juttu kuin matkailu yksin tai kumppanin kanssa. Koepa siinä vapauden ja itsenäisyyden kokemuksia, kun täytyy samaan aikaan pitää huolta pienemmistä.

Joo, mutta aikuisella luulisi olevan jo valmiiksi kokemuksia vapaudesta ja itsenäisyydestä, ja vaikka niitä kokemuksia on lupa saada lisää vielä perheellisenäkin, niin se ei saa sitä olla että lapsilta se ulkomaan matkustamisen ihanuus kielletään KOKONAAN.
Rautalankaa, siis ongelmaa ei kahdestaan matkailussa ole jos lapsetkin saavat EDES JOSKUS sen reissunsa myös.
Jos on vain yksi ulkomaanreissu käytettävänä niin muksut mukaan.

Ja tuo on typerää että "kun mun lapset ei sinne osaa kaivata." No eihän ne osaa kaivata mitään jos ei heitä mihinkään vie, eiväthän kaikki kotisohvalta osaa arvioida miten hauskaa jossain voisi olla. No, pidetään sit lapset kaikesta tietämättöminä ja tynnyrissä, ei herätetä heissä mitään hinkua matkailuun.

Eri asia sitten jos jotkut lapset ovat olleet ulkomaanreissuissa ja SEN JÄLKEEN sanovat että ei heitä seuraava ulkomaanreissu kiinnosta. He jo tietävät mistä jäävät paitsi ja sit olkoot mummolassa.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti

Voisiko joku nyt mainita jonkun esimerkin, mitä ne aikuisen vapauden ja itsenäisyyden kokemukset ovat, joihin kouluikäisiä lapsia ei voi ottaa mukaan?

• Tykkää
Reactions: Echo
Niin mitäpä jos lykkäisi sitä lisääntymistä siihen asti, että voi nauttia elämästä perheen kanssa yhdessä, eikä kaipaisi sitä vapautta ja itsenäisyyttä?
Tämä on tietysti yksi vaihtoehto. Toinen vaihtoehto on jättää lapset kokonaan tekemättä, ja nauttia puolisonsa kanssa kahden aikuisen ihmisen elämästä. Kolmas vaihtoehto on käydä matkoilla ilman lapsia. Ja keksinpä neljännenkin: ei käydä ollenkaan matkoilla, kun perhematkailu ei kerran tyydytä, ja käytetään säästyneet rahat johonkin muuhun kivaan.

Jos vapaus ja itsenäisyys lakkaavat olemasta tärkeitä arvoja jonkin ikäisenä, tuskin ne ovat olleet kovin tärkeitä alunperinkään. Minulle on taas ollut taaperosta saakka oleellista tehdä asiat omapäisesti. Se on niin oleellinen osa persoonallisuuttani kuin voi olla. Lasten hankkiminen ei tätä muuttaisi.

• Tykkää
Reactions: nisäkäs

Yhteistyössä