Ruokahaaste vko 24

Spencen Kasvisspektaakkeli
2100vpf.jpg

Gluteeniton siemensämpylä, paistettu kananmuna, linssipihvi, avokadoa, kurkkua, paprikamajoneesia, jalapenoja, marinoitua punasipulia. Kylkiäisenä tuollaista kaalilisuketta ja yrttivoissa paistettuja uusia pottuja.

Sämpylät tällä ohjeella:
Tupakeittiössä: Gluteenittomat Hampurilaissämpylät
rasvana käytin 1,5rkl rypsiöljyä ja 1,5rkl voita, ja niiden lisäämisen yhteydessä laitoin myös siemensekoitusta (kurpitsansiemen, auringonkukansiemen, pellavansiemen)

Paprikamajoneesin tein tällä ohjeella: Paprikamajoneesi (Hesburgerin tyyliin) - Kotikokki.net - reseptit paitsi mausteiden määrää vähensin melkein puoleen ja tuli silti aika suolaista.

Linssipihvit:

2,5dl punaisia linssejä
kasviliemikuutio
paprikamaustetta
pieni sipuli
valkosipulinkynsi
1-2rkl tomaattimurskaa
porkkana
kananmuna
2rkl perunajauhoja

Kuullota sipuleita paprikamausteen kanssa kasarissa. Kaada sekaan hyvin huuhdellut linssit, 2,5dl vettä ja kasviliemikuutio. Lisää vettä sitä mukaan kun linssit imee ne, kokonaisuudessaan menee n. 4,5dl. Keittele hiljaisella 15-20min. Kun seos on puuromaista, lisää sekaan tomaattimurska. Siirrä kulhoon jäähtymään. Jäähdyttyä lisää raastettu porkkana, kananmuna ja perunajauhot, sotke tahnamaiseksi. Parhaiten pihvit pysyy kasassa lettupannulla paistettuna. Ohjeesta tulee 6 keskikokoista pihviä.

:p oot nähnyt tosissaan vaivaa! kyllä maistuisi!

Oli kyllä jännittävä keittiöpäivä. Ensimmäistä kertaa leivoin gluteenitonta ja onnistuin! Ois voinu kohota nuo vähän enemmän, mutta hampurilaissämpylänä sillä ei ole niin väliä. Tein myös ensimmäistä kertaa ikinä majoneesia ja siitäkin tuli tosi hyvää, joskin aika suolaista kuten mainitsinkin :D Nyt miettimään mihin sen lopun laittaa kun kolmesta keltuaisesta tuli aika paljon.

Mies teki itselleen jauhelihapihvejä omaan annokseensa ja laittoi tuota kaalilisuketta sinne sisälle myös, oli kuulemma sekin oikein hyvää. Yksi hamppari täytti niin, että pakko pyöriä tästä saman tien suihkuun ja unille :D Odotan muiden hamppareita :attn:

Oli kyllä jännittävä keittiöpäivä. Ensimmäistä kertaa leivoin gluteenitonta ja onnistuin! Ois voinu kohota nuo vähän enemmän, mutta hampurilaissämpylänä sillä ei ole niin väliä. Tein myös ensimmäistä kertaa ikinä majoneesia ja siitäkin tuli tosi hyvää, joskin aika suolaista kuten mainitsinkin :D Nyt miettimään mihin sen lopun laittaa kun kolmesta keltuaisesta tuli aika paljon.

Mies teki itselleen jauhelihapihvejä omaan annokseensa ja laittoi tuota kaalilisuketta sinne sisälle myös, oli kuulemma sekin oikein hyvää. Yksi hamppari täytti niin, että pakko pyöriä tästä saman tien suihkuun ja unille :D Odotan muiden hamppareita :attn:

Asetit aika kovan lähtötason :)

Lohihampurilaiset

Sämpylöiden ohje täältä. Mä vain jätin seesaminsiemenet pois ja jauhoja laitoon n. 9dl kaksinkertaaseen taikinaan. Voiteluun käytin pelkkää kananmunaa.
Hampurilaissämpylät - Sisaret keittiössä - Vuodatus.net

Kalapihvit
n.1,5kg lohta
2,5dl kuohukermaa
3 kananmunaa
n.1dl korppujauhoja
suolaa, valkosipulijauhetta

Mulla ei oo mitään monitoimilaitetta tms. millä olis kätevästi saanu lohesta massan. Mä viipaloin lohen ja kulhos työllä ja tuskalla sain suurinpiirtein tasaasen massan sauvasekoottimella. Laitoon kerman jo tuos vaihees sekaan niin homma helpottu. Sitte sekaan muut aineet ja voi sekoottaa vaikka käsin. Paistoon lettupannulla 7 pihviä hampurilaasia varte ja loput laitoon uuniin paistumaan.

Kermaviilikastike oli vain suolaa, mustapippuria ja sitruunamehua sekootettuna kermaviiloon. Hampurilaasen välis lisäksi keräsalaattia, tuorekurkkua, luumutomaattia, chili-paprikasavujuustoa ja dijon-sinappia.

Noniin, kuten näette oli loistava aihe :)
Tekijät sai hyvää safkaa syödäkseen ja me muut silmäiloa ja inspistä omiin kokkauksiin.

Ja ajatella ihan harmaan kehun teitä ;)
Hyvä Rättiväsynyt, onnistunut aihevalinta!

Kysymys mustille, jotka usein syyttävät harmaita mm. ruokahaasteiden pilaamisesta (kyseiset henkilöt takuuvarmasti tunnistavat itsensä).

Mitä olette mieltä tälläsisestä käytöksestä? Onko suvaitsevampaa mustalta kuin harmaalta?

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2390424-maistuisiko/

Mitä meinaat? Tuota Päättömän kommenttia vai? En nyt tajunnut tätä kysymystä oikein..

Miksi ruokahaasteissa on ollut viimeisillä kierroksilla vähän nihkeä ilmapiirii? Onko multa jäänyt joku elämää suurempi ruokadraama huomaamatta?

Joo! Aina ne on ne harmaat

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2373712-ruokahaaste-vko-20-a/sivu2.html

Lukekaa kaikki kohta #38 sekä vastaus siihen kohdassa #43

Joo! Aina ne on ne harmaat

http://kaksplus.fi/keskustelu/plussalaiset/mitas-nyt/2373712-ruokahaaste-vko-20-a/sivu2.html

Lukekaa kaikki kohta #38 sekä vastaus siihen kohdassa #43

Mistäs Puuhippa olis voinu tietää mitä on tapahtunu? Ei mun mielestä mitenkää rumasti kirjootettu tuo, lähinnä ihmettelyä ku ei oo edellisen viikon voittaja tehny äänestystä. Eikä tuos vaihees kukaa tienny, että Meteli seis on ollu onnettomuudes.

Tuntuu kyllä välillä, että eniten ruokahaastees määkyy ne jotka ei edes siihen osallistu ja yleensä ne on harmaita... Ei tämä ruokahaaste velvoota yhtää mihinkää ja aiva vapaasti saa jättää tekemättä äänestyksen jos ei vain huvita. Fiksua on toki ilmoottaa ettei sitä tee, mutta mikää ei estä jotaki toista tekemään sitä äänestystä.

Mistäs Puuhippa olis voinu tietää mitä on tapahtunu? Ei mun mielestä mitenkää rumasti kirjootettu tuo, lähinnä ihmettelyä ku ei oo edellisen viikon voittaja tehny äänestystä. Eikä tuos vaihees kukaa tienny, että Meteli seis on ollu onnettomuudes.

Tuntuu kyllä välillä, että eniten ruokahaastees määkyy ne jotka ei edes siihen osallistu ja yleensä ne on harmaita... Ei tämä ruokahaaste velvoota yhtää mihinkää ja aiva vapaasti saa jättää tekemättä äänestyksen jos ei vain huvita. Fiksua on toki ilmoottaa ettei sitä tee, mutta mikää ei estä jotaki toista tekemään sitä äänestystä.

Aiheesta täysin ulkopuolisena pakko kommentoida, että onhan kyseinen Puuhippa "määkynyt" todella monessa ruokahaasteessa jotain?
Käsittääkseni ei ole niihin itse osallistunut, vaan sanonut etei halua laittaa tänne kuvia.
Joskus voisi miettiä, onko ne huutelijat todellakin aina vain harmaita.

Kiva ruokahaasteaihe tällä krt, hienoa että on eri variaatioita.

hamppari

yBaP.jpg

reseptit laitan myöhemmin (nyt ;) )

Tuplajuustohampurilainen

Valmiit kaupan sämpylät
naudanjauhelihasta pihvit n.2x120g mausteeksi vain suola
Suolakurkut
Tomaatti
Punasipuli
Jäävuorisalaatti
Majoneesi+chilikastike+ketsuppi- soosi
Turkkilainen jugurtti+chilikastike+ketsuppi- soosi
Cheddarsulatejuustoa x4 viipaletta
Lisäkkeeksi uuni "ranskis"bataatit auringonkukkaöljyllä ja suolalla

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle.;30003100:
Aiheesta täysin ulkopuolisena pakko kommentoida, että onhan kyseinen Puuhippa "määkynyt" todella monessa ruokahaasteessa jotain?
Käsittääkseni ei ole niihin itse osallistunut, vaan sanonut etei halua laittaa tänne kuvia.
Joskus voisi miettiä, onko ne huutelijat todellakin aina vain harmaita.

Kiva ruokahaasteaihe tällä krt, hienoa että on eri variaatioita.

No en mä ainakaa muista onko määkyny. Mutta mä en ny kyllä ymmärrä miks jotkut on vetäny kilarit tuosta Puuhipan viestistä tuohon yhteen haasteeseen, aiva ku Puuhipan pitääs olla joku selvännäkijä.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti kolmelle.;30003130:
Mutta oletko edelleen sitä mieltä, että ne määkyjät ovat vain harmaita?

Miehellä myös herkullisen näköinen annos :)

Missä mä väitin, että vain harmaat on määkyjiä?

[QUOTE="Scarlett harmaana";30003133]Missä mä väitin, että vain harmaat on määkyjiä?[/QUOTE]

Totta, olit laittanut yleensä ovat. Pahoitteluni tästä.
En ymmärrä tuollaista yleistystä ehkä siksi, että olen huomannut sen isoimman haloon syntyvän, jos huutelija nimenomaa on se harmaa. Jos musta sanoo jotain vastaavaa, se otetaan täysin eri tavalla.

Näissä äänestyksissä pilaajan maineen saa aina musta jos se vastaa jotain vittuiluihin, näin se on aina mennyt ja tulee aina menemään. Pitää olla aina se syntipukki.