Pitäisikö sterilisaation ikäraja laskea 30:stä 25:teen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä mieltä olette?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei pidä laskea. 25-vuotiaana olin 100% varma että inhoan lapsia ja olisin ollut valmis sterilisaatioon. Samoin silloinen poikaystäväni.

Nyt odotan esikoista, 33v. ja mies vaihtunut uuteen (=parempaan). Lisääntymisvietti iski heti kun tapasin tämän komistuksen, nykyisen aviomieheni.

Älkää koskaan sanoko ei koskaan.
Sinäkin saatat vielä raskaasti katua lapsen hankintaa, ja toivoa että olisit sittenkin saanut sen sterilisaation 25-vuotiaana. Mitäs sitten, teet, pakastat lapsesi kun siitä onkin vaikea päästä eroon? Ja muistathan, että et voi väittää ettet koskaan voisi katua niin pahasti ;).

Lainsäädännössä on monta muutakin holhoavaa asetusta. Tuo 30 vuoden raja ynnä 2-3 lasta on yksi niistä mikä on totaalisen naurettavaa.

Kuten tuolla jo sanottiin aiemmin, ihminen saa lisääntyä jo ennen täysi-ikäisyyttä varsinkin jo vanhemmat tukee päätöstä, mutta lisääntymättä jättämisen päätös on yhtäkkiä hallinnassasi vasta kun olet 30 vuotta.

Pelkääkö joku muka, että lisääntyviä ihmisiä ei enää olisi jos marginaaliosa väestöstä saisi steriloida itsensä esim. 18-vuotiaana.

Minä tiedän itse sen 100% tosiasiaksi, että ihmiset jotka väittää olevansa 100% varmoja siitä ettei halua lapsia, esim. 20-vuotiaana, voi ihan hyvin elämäntilanteiden muuttuessa haluta sitä lasta myöhemmin, mutta onko tässä oikeutta muilla silti puuttua hänen oman kehon päätäntävaltaan?

• Tykkää
Reactions: Tepadj
Varmaan kuitenkin ymmärsit, mitä tarkoitan. Toivon, että vapaaehtoisesti lapsettomien ahdistusta ei mitätöitäisi. Joitakuita ajatus vahinkoraskaudesta ahdistaa niin paljon, että seksistä on vaikea nauttia parikymppisenä ollenkaan. Ihmisiä kiusataan lainsäädännöllä, joka ulottuu ihmisten yksityiselämään ilman mitään perusteita.

Mutta kai yksityisellä saa sterilisaation halutessaan? Jos sitä niiiin kovasti haluaa ja tovoo 18v:nä.

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kliseitä;29992097:
No ei todellakaan saa. Pitää olla joko 30v tai 3 lasta. Ei ne säännöt muutu yksityiselläkään.

Selvä pyy. Ja yksityisellä pitäisi mielestäni kyllä saada itse päättää näistä asioista. Saahan sitä hakea itselleen silarit ja leikellä itsensä naamasta varpaisiin jos haluaa.

Suomen väki nyt kuolee sukupuuttoon ilman sterilisaatioitakin :laugh:
Muutenkin meillä tehdään niin vähän lapsia, että mä en laskisi ikärajaa.

sain itse ns. vahinkolapsen vannoutuneena velana juurikin 26-vuotiaana. Hitsi jos olisin tyhmyyksissäni käynyt ottamassa sterin ennen tuota ihanaa "vahinkoa".... Mistä olisinkaan jäänyt paitsi??

25-vuotias ei nykypäivän valossa ole mikään aikuinen isolla A:lla.

sain itse ns. vahinkolapsen vannoutuneena velana juurikin 26-vuotiaana. Hitsi jos olisin tyhmyyksissäni käynyt ottamassa sterin ennen tuota ihanaa "vahinkoa".... Mistä olisinkaan jäänyt paitsi??

Suomen väkiluku oli kasvussa vielä 2013 alussa. Ei paljoa, mutta pakkasella ei olla.

sain itse ns. vahinkolapsen vannoutuneena velana juurikin 26-vuotiaana.
...

Teit sitten lapsen vastuuntunnottomana teininä? Voi sun lapsiparkaa, kun äitinä on ihminen joka ei ole vielä kykenevä päättämään mistään. Vai onko se mystinen raja 25->26 kun tyhmästä teinistä tulee yhtäkkiä vuodessa vastuuntuntoinen aikuinen?

Alkuperäinen kirjoittaja Ei kliseitä;29992128:
Teit sitten lapsen vastuuntunnottomana teininä? Voi sun lapsiparkaa, kun äitinä on ihminen joka ei ole vielä kykenevä päättämään mistään. Vai onko se mystinen raja 25->26 kun tyhmästä teinistä tulee yhtäkkiä vuodessa vastuuntuntoinen aikuinen?

Kiitoksia mutta en kuule tarvitse sun voivottelujasi. Lapsiparaksi mua ei ole kyllä vuosikausiin kutsuttukaan!

Jos haluaa väkisin olla ymmärtämättä tota mun pointtia, niin eihän siinä sitten mitään.

wtf?? Ihan etnisten Suomen kansalaisten väkilukua tässä pohdiskelen. Eikös asioista saa puhua? Ja ihan tosiaanko lasket mamut suomalaisiksi?

Ilmeisesti sinä et laske väkilukuun jos ei kuulu valtaväestöön. Siitähän tässä oli kyse.

Vai onko nyt jotenkin vaikeaa käsittää? Kannattaa lukasta tilastokeskuksen sivuilta jos on edelleen hankala käsittää mistä väkiluku koostuu.

• Tykkää
Ilmeisesti sinä et laske väkilukuun jos ei kuulu valtaväestöön. Siitähän tässä oli kyse.

Vai onko nyt jotenkin vaikeaa käsittää? Kannattaa lukasta tilastokeskuksen sivuilta jos on edelleen hankala käsittää mistä väkiluku koostuu.

Itse olen puhunut nimenomaan suomalaisten väkiluvun laskusta/kasvun vähenemisestä. Ei hirveästi lohduta, että tänne raijataan tuhansia syyrialaisia väkiluvun kasvattamiseksi, kun oma väki vähenee :). Siitä tässä oli kyse mun osalta.

Kiitoksia mutta en kuule tarvitse sun voivottelujasi. Lapsiparaksi mua ei ole kyllä vuosikausiin kutsuttukaan!

Jos haluaa väkisin olla ymmärtämättä tota mun pointtia, niin eihän siinä sitten mitään.

Jos olisit looginen niin saattaisi olla hieman helpompi ymmärtää kommenttejasi, mutta kun mitään pointtia ei oikeasti ole niin paha sitä on ymmärtää.

Ihan oli oleellinen nosto tuo, että sinusta 25-vuotias ei ole kypsä, mutta itse olit maagisesti vuotta vanhempana erittäinkin kypsä tekemään "vahingossa" lapsen.

En voivotellut sinua, vaan sinun lapsiraukkaasi joka syntyi vastuuntunnottomalle epä-aikauiselle. Koska sehän sinä olit; itsehän sanoit, ettet vielä 25-vuotiaana ollut kykenevä tekemään päätöksiä edes itseäsi koskien. Tuskin siinä yhdessä vuodessa niin hirveää kypsymistä tuli.

En siis todellakaan ymmärrä pointtia, jossa 25-vuotias on täysin kykenemätön päättämään omasta elämästään, mutta 26-vuotias onkin sitten yhtäkkiä kykenevä huolehtimaan lapsesta.

Saisi laskea. Kyllä ärsytti 4 vuotta odottaa vaikka päivänselvä asia oli jo vuosia ollut että kaksi lasta on se meidän perheemme määrä ja minun puolestani toisen lapsen synnytyksen yhteydessä olis saanut jo pistää remelit kiinni.
Se olisi suotavaa että perumiset vain yksityisellä mutta uskon että valtaosa pysyy kannassaan.
Kummallista ettei nykypäivänä saa itse tällaisia päättää! Kun mietin niin jonkun sortin ylimääräisten hormonien vaikutuksen alla olen ollut 13 vuotta elämästäni, ihana kun vihdoin keho saa puhdistua ja toimia rauhassa.

Ehdottomasti pitäisi laskea. Itseäni juuri raivostuttaa kun olen 27v ja nyt kuukauden sisään tulen saamaan toisen lapseni ja olen sen 110% varma etten koskaan tule enempää lapsia haluamaan, mutta silti en saa itse päättää omasta kropastani ja minulta kielletään sterilisaatio.

Itsehän sen asian kanssa sitten joutuu elämään jos sitä myöhemmin katuu ja maailma on jo niin helvetin ylikansoitettu että minkä takia ei voida sterilisatiota suoda sitä haluaville.

Minusta ei ole yhtään kummallista ettei sterilisaatiota saa noin vain. Kuinka moni äiti on 1. tai 2. lapsen saannin jälkeen välittömästi olleet sitä mieltä ettei enää koskaan enää, kun synnytys kamala ja vauva-aika hirveä. Hormonihuuruissa yhden lapsen jälkeen tehtyä päätöstä tulisi moni katumaan. Parempi odottaa ja tutkia kuin hutkia ja tehdä mahdollisesti peruuttamatonta päätöstä.

Ehkäisykeinoja kun on ja vain pieni määrä on sellaisia, joille ei mikään ehkäisy sovi. Sterilisaation jälkeenkään kun se elämä ei välttämättä huoletonta ole. Tiedän naisen, jolla sterilisaation jälkeen tuli hirveät kuukautiskivut ja vuodot.

En kannata. Syyni on sellainen, että monilla halu saada strerilisaatio johtuu lähinnä siitä, että halutaan julistaa maailmalle ja kaikille ärsyttäville vauvauutisia kyseleville sukulaisille, että varmasti en muuta mieltäni enkä ikinä halua lapsia. Oikeasti 25-vuotiaana saati 18-vuotiaana ei voi asiaa varmaksi tietää, mutta jos tällaista ääneen sanoo, niin siitäkös vela loukkaantuu ja on entistä suuremmalla innolla steriä hankkimassa.

Kukaan ei Suomessa joudu vastentahtoisesti lasta hankkimaan, vaikka lopullinen ratkaisu lykkääntyisikin 3-kymppiseksi. Ehkäisymenetelmiä on vaikka miten ja jos nekin pettää, niin aina saa abortin.

Oletteko muuten huomanneet, että eniten ongelmia ehkäisyn soveltuvuudessa tuntuu olevan ensinnäkin niillä, jotka ehdottomasti lapsen haluaisi mutta kumppani ei ole (vielä) suostuvainen. Ja toisaalta niillä, jotka ajattelee ettei lasta koskaan halua. Muiden en ole koskaan kuullut valittavan, että raskautumisen riski varjostaa elämää, kun ei vaan mikään ehkäisykeino sovi.

Kaikki eivät ole yhtä tuuliviirejä vaan ihan oikeasti tietävät etteivät halua lapsia ja tekevät kaikkensa sen eteen ettei 'VAHINKOJA' satu.

• Tykkää
En kannata. Syyni on sellainen, että monilla halu saada strerilisaatio johtuu lähinnä siitä, että halutaan julistaa maailmalle ja kaikille ärsyttäville vauvauutisia kyseleville sukulaisille, että varmasti en muuta mieltäni enkä ikinä halua lapsia. Oikeasti 25-vuotiaana saati 18-vuotiaana ei voi asiaa varmaksi tietää, mutta jos tällaista ääneen sanoo, niin siitäkös vela loukkaantuu ja on entistä suuremmalla innolla steriä hankkimassa.
Kannatat siis pakkoabortteja alle 30-vuotialle, koska sitä nuorempi ei voi vielä tietää, haluaako lapsia vai ei.

• Tykkää

Yhteistyössä