Miksi vieraat eivät voi tehdä niin kuin kutsussa toivotaan?

• Viestiketjun aloittaja ihmetellen
  • Ensimmäinen viesti
ihmetellen
Äidilläni oli juhlat ja hän oli kutsuihin laittanut, että mahdolliset muistamiset mielellään sille ja sille tilille sitä ja sitä varten. No oli sitten oma sisarus päättänyt, että sisarukset (niitä on useampi) hankkivat yhteisen lahjan, keränneet korilliset kaikkea ihonhoitojuttuja, joita äitini inhoaan. Hän käyttää tiettyjä aineita, joten noista aineista suurin osa jää käyttämättä. Yksi sisarus jäi tuosta lahjasta pois, kun tiesi ja sanoikin etukäteen, että äitini ei tuosta lahjasta tule tykkäämään. Miksi se on niin vaikea noudattaa juhlasankarin toivetta.

juuu
Isäni aina tapaa sanoa, että lahjomisessa on antajan valta. Jokainen päättää mitä haluaa ontaa. Jos haluaa rahaa esim hyväntekeväisyyteen, niin se on ok, mutta muuten rahan pyytäminen on moukkamaista.

"vieraana"
miksi pitää esittää sellaisia noloja toiveita. en ikinä kehtaisi. en varsinkaan mitään rahatoiveita tai tilinumeroja IKINÄ ikinä IKINÄ kehtaisi esitellä.
Siinä ei ole mitään noloa. Jos täyttää esim. pyöreitä vuosia niin voi sanoa että lähtee vaikka matkalle jota varten kerää rahaa tms. Toinen tapa on kerätä rahaa hyväntekeväisyyteen. Mielummin ohjaa rahat hyväntekeväisyyteen kuin halii turhaa krääsää itselle. Itse toimin näin isäni hautajaisissa, kalliiden kukkalaitteiden sijaan toivon muistamiset suoraan hyväntekeväisyyteen. Ihan oli tilinumero kuolinilmoituksessa.

Mun mielestä taas on hyviä toiveet rahasta tilille tai esim. tiettyä astiasarjaa. Paljo kivempi antaa lahjaksi jotaki sellaasta minkä tietää olevan toivottu. Toki kohtuus toiveillaki eikä toivota lahjaksi aivan älyttömiä. Lahjalistat on ollu hyviä ku on voinu sieltä valita jotaki halvempaaki ja omaan budjettiin sopivaa.

Olin just hautajaasis ja vainajan toive oli, että kukkien sijaan laitetaan tilille rahaa palliatiivisen hoidon tukemiseksi. Ja hyvin olivatkin ihmiset laittaneet sinne rahaa. Hautajaaset toki eri asia, mutta pointtina tuo toiveen toteuttaminen.

"kieppi"
Rahan pyytäminen lahjaksi on fiksua. Raha ei jää ikinä käyttämättä. En minäkään ilahtuisi, jos saisin lahjaksi jotakin, josta en pidä. Varmaan myisin sen, jos sillä jälleenmyyntiarvoa olisi.

Koska jotkut ihmiset (etenkään vanhemmat) ei halua antaa lahjaksi rahaa. Siksi on hyvä esittää joku muukin toive.

En tiedä miksi omasta mielestäni rahalahjatoive on muutenkin vähän outo, jos kyseessä on kuitenkin aikuinen (ehkä iäkkäämpikin) ihminen. Ylioppilaalla ja valmistuneella on kuitenkin usein tarvetta pesämunalle ja häämatkakassaankin lahjoitan ihan mielelläni, mutta jotenkin olisi erikoista, jos vaikka 6-kymppissankari toivoisi rahaa.

"kieppi"
Lahjassa on se idea, että antaja saa antaa, mitä itse haluaa. Moni haluaa antaa jotakin pysyvää, josta jää muisto.
Moni ei halua alkaa rahoittamaan kenenkään matkaa. Jokainen maksakoon oman elämänsä ja matkat itse.
Se on aika itsekästä ajatella, että nytpä ostan Pirkolle tämän vaasin, niin se aina sitten muistaa MINUT, kun se tätä vaasia katsoo. Sitten Pirkko-parka inhoaa sitä vaasia ja on vaikeana, että mitä sille pitäisi tehdä, kun se on ruma, mutta lahjaksi saatu. Onko se nyt sitten niin hyvä muisto?

Voisihan sitä ajatella, että jokainen ostakoon vaasinsa itse, en ala kenenkään kukkien säilytystä maksamaan.

Jäähän siitä matkastakin muisto. Varmaan jopa kivempi kuin jostakin turhasta tavarasta.

"kieppi"
Koska jotkut ihmiset (etenkään vanhemmat) ei halua antaa lahjaksi rahaa. Siksi on hyvä esittää joku muukin toive.

En tiedä miksi omasta mielestäni rahalahjatoive on muutenkin vähän outo, jos kyseessä on kuitenkin aikuinen (ehkä iäkkäämpikin) ihminen. Ylioppilaalla ja valmistuneella on kuitenkin usein tarvetta pesämunalle ja häämatkakassaankin lahjoitan ihan mielelläni, mutta jotenkin olisi erikoista, jos vaikka 6-kymppissankari toivoisi rahaa.
Miehen setä toivoi rahaa, kun halusi ostaa veneen ja perämoottorin. Ihan mielellään kerättiin sille pottia tähän tarkoitukseen. Vaikea sille olisi kyllä ollut mitään lahjaa ostaa, kun ei se muuta tarvinnut kuin sen veneen :)

ap...
Tässä hölmöintä oli se, että oli etukäteen sanottu, että ei tule tuosta lahjasta pitämään, kun ei niitä tuotteita kuitenkaan käytä, mutta jääräpäisesti piti se silti hankkia.

ap...
Mä en pyytäisi mitään ja toivoisin ettei minua lahjottaisi. Jokainen tyylilään, mutta erikoista että aikuinen ihminen pyytää itseleen esim. synttärilahjoja.
Kyllä minusta on fiksumpaa laittaa, että mahdolliset muistamiset, jos haluaa siis muistaa, niin vaikka just tilille se ja se. Nimittäin synttäreille sun muihin juhliin meneminen ilman mitään lahjaa on epäkohteliasta.

Kyllä minusta on fiksumpaa laittaa, että mahdolliset muistamiset, jos haluaa siis muistaa, niin vaikka just tilille se ja se. Nimittäin synttäreille sun muihin juhliin meneminen ilman mitään lahjaa on epäkohteliasta.
"Mahdolliset muistamiset"... Eli voin myös valita, etten halua antaa rahaa ja menen ilman lahjaa JA ilman että olen laittanut rahaa tilille. Se ei sitten ole epäkohteliasta. Yes!

ap...
"Mahdolliset muistamiset"... Eli voin myös valita, etten halua antaa rahaa ja menen ilman lahjaa JA ilman että olen laittanut rahaa tilille. Se ei sitten ole epäkohteliasta. Yes!
No olishan se epäkohteliasta sekin, jos kirjoittaisi, että lahjat sitten rahana, tottakai pitää jättää mahdollisuus, jos joku ei halua mitään antaa, mutta toisaalta kuka kehtaa mennä juhliin ilman minkäänlaista lahjaa, en minä ainakaan ja jos joku tulee esim. mun juhliin vain syömään herkkuja, niin pitäisi kyseistä ihmistä ihan moukkana. Voihan sitä viedä vaan kukkia vaikka. Mutta aloituksessa nyt oli kyse lahjasta, josta oli jo sanottu, että ei tule tykkäämään, niin on se minusta sekin aika moukkamaista sellainen kuitenkin viedä väen väkisin.

No minun juhliin ei ole epäkohteliasta tulla ilman lahjaa, se on suotavaa koska seura on tärkeintä.
Kuulun siihen ihmisryhmään jonka mielestä "pakolliset muistamiset kohteliaisuudesta voisi lopettaa kokonaan", harvemmin kukaan enää mitään tarvitsee.
Mutta jokainen tosiaan tyylilään.

pha
Mä en pyytäisi mitään ja toivoisin ettei minua lahjottaisi. Jokainen tyylilään, mutta erikoista että aikuinen ihminen pyytää itseleen esim. synttärilahjoja.
Ei siinä aikuinen ihminen mitään pyydä, älä tahallasi käsitä väärin. Kysehän on vain siitä, että ymmärtää, että joillekin on ihan täyttä tuskaa tulla juhliin tyhjin käsin. Silloin on kohteliasta ja kaikille helpotus, jos juhlakalu antaa jotain vinkkiä lahjasta näille ihmisille.

vierass
Musta ois outoa antaa rahaa lahjaksi itseäni selvästi vanhemmalle ihmiselle. Jotenkin ajattelen, että on jo ehtinyt hankkia omaisuutta niin paljon ettei mun roposet siinä tunnu, musta on omituista jos joku oikeasti pyytää 60v lahjaksi rahaa. Itse mielelläni ottaisin vastaan mitä tahansa AJATUKSELLA hankittuja lahjoja, oli niiden rahallinen arvo mikä tahansa. Varsinkin läheiseltä ihmiseltä rahalahja on mielestäni kylmä.
Toki epäsopiva kosmetiikka on huono lahja myös mutta olisko ap tyytyväisempi mikäli sankari ei olisi saanut mitään materiaa?

pha
[QUOTE="kieppi";29990972]Se on aika itsekästä ajatella, että nytpä ostan Pirkolle tämän vaasin, niin se aina sitten muistaa MINUT, kun se tätä vaasia katsoo. Sitten Pirkko-parka inhoaa sitä vaasia ja on vaikeana, että mitä sille pitäisi tehdä, kun se on ruma, mutta lahjaksi saatu. Onko se nyt sitten niin hyvä muisto?

Voisihan sitä ajatella, että jokainen ostakoon vaasinsa itse, en ala kenenkään kukkien säilytystä maksamaan.

Jäähän siitä matkastakin muisto. Varmaan jopa kivempi kuin jostakin turhasta tavarasta.[/QUOTE]

Mun mielestäni materian väkisin antaminen ei ole aika itsekästä, vaan suorastaan sietämättömän omahyväistä. Etenkin silloin, jos annetaan jotain omaa muttei lahjan saajan makua miellyttävää ja odotetaan tavaran päätyvän käyttöön.

Ei lahjan antajalla ole oikeutusta päättää saajan puolesta, mikä asia on muistamisen arvoinen ja "vaatii" jonkun pysyvän möhkäleen muistomerkikseen. Vain kontrolloiva persoona voi ajatella niin.

Yhteistyössä