Kuinka paljon huomiotte pieniä lapsi vieraita sisustuksessa?

• Viestiketjun aloittaja äiti itsekkin
  • Ensimmäinen viesti
äiti itsekkin
Itselläni on esikonen jo niin iso ettei tarvitse miettiä mitä esineitä on turvallista pitää missäkin ja vauva niin pieni ettei liiku vielä. Joten meillä on matalalla pari kukkaa, taulu, kynttiläsysteemiä ja pari muuta juttua..

Meillä on juhlat tulossa ja olen jo suunnitellut erästä koristetta (ja hankkinut siihen juttuja) matalalle pöydälle, ei millään "lapsiturvallinen" ja vielä roikkuva liina siinä pöydällä. Nyt jostain hoksasin että juhliinhan on tulossa yksi pieni (n.1,5v) joka on kovin innokas tietysti koskemaan joka paikkaan..

Oonko kauhean ajattelematon jos/kun tuon koristuksen laitan kuitenkin esille vaikka tiedän että lapsen vanhemmat stressaa kun on matalalla kaikkea? Sekin on minusta taas tylsää jos juhlien aikana tavaraa nostellaan pois, eli paikat ei sitten enää ole järjestyksessä.. :(

Huomioitteko pieniä lapsivieraita nostelemalla tavaraa ylemmäs, siirtelemällä tuoleja jotka houkuttaa kiipeämään ym. jos koti ei normaalisti ole viimeisen päälle lapsiturvallinen?

"lapseton"
En kertakaikkisen mitenkään. Vanhemmat paimentakoot jälkikasvuansa ja korvaavat jos jotain hajoaa, minun asiani se ei ole, mutta omassa kodissamme me päätämme kyllä sisustuksen, ei satunnaiset vieraat koskaan.

no jaa
Ei semmoista oikein voi emännältä edellyttää, siis että kulkee edellä ja siivoaa paikat. Jos ei itsellä enää ole pieniä lapsia tai ei ole koskaan ollutkaan, ei välttämättä edes tajua mikä kaikki on vaarallista.

Joskus olen vähän stressannut, kun miehen lapsenlapsia tulee käymään, että mitä vaarallista meillä mahtaa missäkin olla. Mies on siihen todennut, että meillä eletään niinkuin eletään, ja on ihan vanhemman homma yrittää pitää lapsen näpit kurissa...

Arkena nostaisin rikki menevät koriste-esineet pois. Juhlissa en, koska on vähän karun näköistä, jos kaikki vaasit on jossain hyllyjen päällä. Sen pienen vanhempien olisi juhlissa sitten oltava tarkkana.

"ttt"
Meillä lapsi on vasta taaperoikäinen, joten en ole ihan samassa tilanteessa. Mutta varmaan huomioisin itse pikkuvieraita sen verran, että kaikki ilmiselvästi vaaralliset asiat (veitset, sakset, pesuaineet yms.) ja herkästi särkyvät jutut (isoäidin kristalliset perintövaasit) nostaisin lasten ulottumattomiin. Perus huonekaluja, kasveja tai muita en rupeaisi vieraiden takia nostelemaan syrjään. Mielestäni pienten lasten vanhemmilla on perusvastuu vahtia jälkikasvuaan kylässä ollessa ja katsoa sen verran perään, ettei pieni esimerkiksi revi kasveja alas kukkapöydältä tai kiipeä tuolille ja tule sieltä pää edellä alas. Kuitenkin oikeasti vaaralliset esineet kannattaa tietysti siivota turvallisempaan paikkaan, ettei pääsisi käymään hetken herpaantumisen takia mitään vakavaa onnettomuutta, kuten vaikkapa myrkytystä tai silmän puhkaisua saksilla. Vahtimisvastuu on toki vanhemmilla näissäkin tilanteissa, mutta useimmat pikkulasten vanhemmat varmaan olettavat, ettei lapsiperheessä ole "taaperotasossa" mitään ihan hirvittävän vaarallista.

"ttt"
Niin ja lisäyksenä vielä, että en lähtisi mitään keittiön laatikostoja tms. järjestelemään uudestaan lapsivieraiden takia - vanhempien soisi katsovan jälkikasvunsa perään sen verran, ettei isäntäväen laatikoita ruveta käymään läpi. Mutta esim. omilla vanhemmillani on ollut tapana pitää pyykinpesuainepurkkeja avoinaisina vessan lattialla, heti ovensuussa paikassa josta pieni lapsi käy hetkessä niitä tutkimassa... ja ompelusaksia lojumassa olohuoneen kahvipöydällä... Että tämän tyyppiset vaaranpaikat voisi ehkä olla hyvä eliminoida.

"hillla"
En missään nimessä suunnittele sisustustani vieraiden lasten mukaan. Mutta en myöskään ehdoin tahdoin virittele mitään vaaranpaikkoja kotiini kun tiedän että vieraaksi on tulossa myös pieniä lapsia. Minusta joku pöytäkoriste ei ole läheskään yhtä tärkeä asia kuin jokaisen vieraani viihtyvyys.

"kerran"
meillä oli vieraana äiti pienen lapsensa kanssa joka tokaisi että ette sitten yhtään voineet varautua meidän vierailuun. Äiti kun "joutui" vahtimaan 2v koko ajan. Totesin vain että meillä ei ole pieniä lapsia piste. En kutsunut toiste kylään sen jälkeen kun olin kauppakassin laittanut eteisen lattialle ja muksu otti sieltä kananmunat ja heitti koko munarasian eteisen matolle ja minä yksin siivosin ja äitinsä totesi että mun vika ei kauppakassia saa lattialle jättää. Totesin miehelle että nyt etsitään seuramme muualta ja näin kävi.

eikiitos
Itse en tällä hetkellä vieraile paikoissa jotka eivät ole lapseystävällisiä, ihan turhaa se onkun ei voi muuhun keskittyä kuin lapsen perässä juoksemiseen. Tällästä se vaan nyton

Mä en huomioi sisustuksessa pieniä enkä isoja vieraita. Se on mun koti ja siellä on kaikki just niinkuin minä/mun perhe halutaan. Vanhemmat vahtikoon lapsiaan niin ettei mennä kylässä sorkkimaan mitään särkyvää

vierass
siirtelen ja jemmaan sellaisia rikkoontuvia tavaroita, joiden hajoamisesta pahoittaisin mieleni

enkä ehdoin tahdoin pistä esille liian houkuttelevia ja rikkoontuvia juttuja, jos on epäilys, että niistä on haittaa

yhden emännän (appiukon nyxä) mielen olen pahoittanut, kun olen ihan arkena nostanut muutaman lasijutun ihan reunalta kauemmaksi, tosin enemmän pelkäsin sen itse tönäiseväni alas ja vajaa 2 v olisi ollut koko ajan niiden kimpussa

"utelias"
Siirättekö edes niitä koriste juttuja pois jos lapsivieras niistä kiinnostuu vai ihanko periaatteesta se pidetään paikoilaan jotta kyläily olisi mahdollisemman ikävää?

"hillla"
[QUOTE="utelias";29979705] ihanko periaatteesta se pidetään paikoilaan jotta kyläily olisi mahdollisemman ikävää?[/QUOTE]

Niinpä :D tätä keskustelua kun lukee, tulee tunne että kommentoijilla ei ole yhtään ystäviä/läheisiä joiden avuksi/mieliksi voisi tehdä edes pieniä juttuja, jotta kaikilla olisi mukavampi vierailu. Toiset tuntuu suorastaan nauttivan että saa vastata tähän mahdollisimman ikävään sävyyn.

Itse kutsun kotiini yleensä ihmisiä joista pidän, ja mielelläni otan myös heidän sen hetkisiä tarpeitaan huomioon. Oli kyseessä sitten taapero joka saattaa loukata itsensä johonkin, mummo joka ei jaksa seistä jaloillaan yhtään, allergikko joka tarvitsee huomioida tarjoilussa jne. Eikä mikään näistä ole koskaan aiheuttanut minulle suhteettoman suuria ponnisteluja, vaikka olenkin jotain heitä huomioiden tehnyt...

• Tykkää
Reactions: Creepy Starling
halipupu harmaana
Kahden menevän lapsen äitinä sanoisin, että on järkevää ja huomaavaista nostaa ainakin maljakot ja kalliit särkyvät esineet turvaan, jos on tulossa pieniä vieraita. Jotkut lapset ovat erittäin kovapäisiä oppimaan että kaikkeen ei voi ja saa koskea, vaikka kuinka asiaa koittaisi opettaa. Eipä sitten ainakaan harmita, jos joku tärkeä ja korvaamaton sukukalleus menee rikki.

Kahden menevän lapsen äitinä sanoisin, että on järkevää ja huomaavaista nostaa ainakin maljakot ja kalliit särkyvät esineet turvaan, jos on tulossa pieniä vieraita. Jotkut lapset ovat erittäin kovapäisiä oppimaan että kaikkeen ei voi ja saa koskea, vaikka kuinka asiaa koittaisi opettaa. Eipä sitten ainakaan harmita, jos joku tärkeä ja korvaamaton sukukalleus menee rikki.
Tai sitten voi olla kyläilemättä kunnes sinne lapsen kovaan päähän on iskostunut ettei kylässä kosketa mihinkään tai jos ei itse saa lapsiaan kiellettyä kylässä ollessa.

"hellu"
Tai sitten voi olla kyläilemättä kunnes sinne lapsen kovaan päähän on iskostunut ettei kylässä kosketa mihinkään tai jos ei itse saa lapsiaan kiellettyä kylässä ollessa.
Peesaan tätä. Jos lapset juoksee ympäri rikkomassa tavaroita tai ruoka kädessä kylässä tai muuta ärsyttävää niin sitten ei tule kutsua kylään ennen kuin lapsi oppii tavoille.

Eli pitää kieltäytyä kutsusta?
Kyllä. Sit pitää sanoa ettei saa lapsiaan sen vertaa kuriin että osaisivat käyttäytyä kylässä, palataan asiaan muutaman vuoden kuluttua jos kerran ei ole varmaa ettei lapset riko tai ole koskematta joka paikkaan. Itsekästä vaatia että toiset muuttaa oman kotinsa sisustuksen teidän lapsia kestäväksi

"pesukarhu"
Meillä on sellaisia elementtejä sisustuksessa ja ihan talon rakenteissa, jotka eivät ole todellakaan lapsiystävällisiä tai edes turvallisia ihan pienille, mutta ei myöskään siirrettävissä tai oikein mitenkään suojattavissakaan. Montaa sellaista ystävää ei ole joilla olisi pieniä lapsia, sellaisia sukulaisia on muutama, ja saavat kyllä katsoa tarkasti mukuloittensa perään sitten vain. Sään salliessa ollaan ulkona ja niin edelleen kyllä, mutta en näe että tuo olisi edes ensisijaisesti meidän ongelmamme, kyllä vanhemmaksi ryhtyessä pitää tiedostaa se, että on itse siitä lapsestaan etupäässä vastuussa, ei täysin sivulliset.

Mä siirtäisin pois sellaiset esineet, joiden rikkimeneminen aiheuttaisi mulle murhetta. Miehen siskolla on pieniä lapsia, enkä heidän vuokseen pehmustele kulmia tai siirrä kukkaruukkuja. Pesuaineetkin mulla on useimmiten vessan lattialla. En myöskään vahdi saksia, veitsiä tms. Se on vanhempien hommaa.

Mun tyttö ei ole koskaan ollut kiinnostunut pesuaineista, lääkkeistä tai tulitikuista, joten en vahdi niitä nytkään. Kun tyttö oli pieni ja oltiin kylässä jossain ei-lapsiperheessä, mä vahdin. Ja nostin tarvittaessa jotain turvaan, jos joku esine alkoi liikaa kiinnostamaan. Isäntäperhe otti sen aina ihan positiivisesti vastaan. Meilläkin saa nostella tavaroita turvaan, en mä siitä pahastu. Mä en vaan enää jaksa ajatella, että mitä kaikkea pitäisi nostaa ja siirtää ja suojella.

aloittaja.
Alkuperäinen kirjoittaja äiti itsekkin;29979302:
Itselläni on esikonen jo niin iso ettei tarvitse miettiä mitä esineitä on turvallista pitää missäkin ja vauva niin pieni ettei liiku vielä. Joten meillä on matalalla pari kukkaa, taulu, kynttiläsysteemiä ja pari muuta juttua..

Meillä on juhlat tulossa ja olen jo suunnitellut erästä koristetta (ja hankkinut siihen juttuja) matalalle pöydälle, ei millään "lapsiturvallinen" ja vielä roikkuva liina siinä pöydällä. Nyt jostain hoksasin että juhliinhan on tulossa yksi pieni (n.1,5v) joka on kovin innokas tietysti koskemaan joka paikkaan..

Oonko kauhean ajattelematon jos/kun tuon koristuksen laitan kuitenkin esille vaikka tiedän että lapsen vanhemmat stressaa kun on matalalla kaikkea? Sekin on minusta taas tylsää jos juhlien aikana tavaraa nostellaan pois, eli paikat ei sitten enää ole järjestyksessä.. :(

Huomioitteko pieniä lapsivieraita nostelemalla tavaraa ylemmäs, siirtelemällä tuoleja jotka houkuttaa kiipeämään ym. jos koti ei normaalisti ole viimeisen päälle lapsiturvallinen?
Voin selventää että kyseessä on vauvamme kastetilaisuus ja se "kastepöytä". Itselleni on aika tärkeää millaiset muistot jää mm. valokuviin, haluan että näyttää nätiltä eikä tyhjää pöytää siksi että huomioin lapsivierasta.

Yhteistyössä