A
ajatella
Vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mörköäiti;29967670:No tietyllä tavalla maailmassa kyllä on virhe. Nykyisin ei ilman koulutusta oikeasti ole elämässä paljonkaan mahdollisuuksia, ja nuoren on melkein pakko olla jossain opiskelemassa, koska muuten putoaa jo taloudellisestikin tyhjän päälle. En yhtään ihmettele, että tuossa tilanteessa masentaa ja ahdistaa. Jos on varaa, voi tilannetta paikata vaikka opiskelemalla avoimessa, menemällä vuodeksi ulkomaille, tms mitä tuossa ylempänä ehdotinkin, mutta esimerkiksi köyhällä ihmisellä ei ole juuri muuta vaihtoehtoa kuin mennä jonnekin hanttihommiin. Mitä töitä saa kouluttamaton nuori? Aivan. Ja kyllähän silloin kunnianhimoista ihmistä voi alkaa ahdistaa se ajatus, että mitä jos en ikinä pääse opiskelemaan ja jään loppuiäkseni siivoamaan.
Kyllä ainakin itse tunnen sympatiaa sellaista nuorta kohtaan, joka ei toiveista ja yrityksistä huolimatta saa opiskelupaikkaa, mutta lannistua ei toki kannata, vaan yrittää keksiä keinoja tilanteesta selviytymiseen ja ongelman ratkaisemiseen. Esim. se johonkin muuhun aineeseen hakeminen voi olla asia, jota ei tule ajatelleeksi, jos ei tiedä tai jos ei äitikään muista/tiedä, miten yliopisto oppilaitoksena toimii - että siellä tosiaan voi vaihtaa pääaineesta toiseen kohtalaisen helposti.
Tiedän kyllä tämän kaiken koska olen nähnyt itse vaivaa opiskelupaikkojeni eteen, työpaikkaa ei ole ja ikää alle 30v. Huippulukioihin en koskaan päässyt. Ei tullut kuitenkaan mieleen napista hesarissa asiassa, koska juuri tämä on sitä elämää: kaikkea haluamaansa ei voi aina saada ja vastoinkäymisiä tulee. Se miten selviää vastoinkäymisistä kertoo myös paljon ihmisestä.