Hylätty vammaistukihakemus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vimpatti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vimpatti

Vieras
Onko monella käynyt niin että vammaistukihakemus on hylätty vaikka terapia/t jatkuvat samanlaisina? Oletteko valittaneet ja onko mennyt läpi?

Meillä lapsi on saanut alinta tukea 2 vuotta kun on käynyt viikottaisessa terapiassa. Nyt on tosin ollut puolen vuoden tauko mutta terapiassa tulee vielä uusi puolen vuoden jakso (maksusitoutumupäätöksissä ei katkoa), mutta nyt tuli hylätty.

Ota yhteyttä kelaan ja kysy, miksi hylätty päätös ja sen jälkeen myös hoitavaan lääkäriin, jotta saatte oikeat lauseet vammaistukihakemukseen. Sitten voisi kuvitella menevän läpi. Terapia saattaa kyllä keskeytyä, sillä vammaistuki pitenee olla voimassa niiden edellytyksenä. Kannattaa toimia pian kelaan päin ja pyytää kiirehtimään kun laitatte uutta vammaistukihakemusta. Toivottavasti saatte asian pian järjestykseen!

Meillä kela ei maksa terapiaa vaan maksusitoumus on kaupungilta.
Saako sieltä Kelasta ees kiinni ketään asiasta tietävää vai huomioidaanko valitukset vain kun tehty liitteenä tulleella valituslapulla. Tietty perusteita voi kysellä jos jonkun saa kiinni.

Kelan kuntoutukseen on edellytyksenä korotettu vammaistuki. Oletteko saaneet kelan kuntoutusta vaikka lapsella on alin vammaistuki?
Mellä kela myönsi korotetun vammaistuen mutta hylkäsi kuntoutuspäätöksen. Keskussairaalan kuntoutusohjaaja neuvoi ottamaan yhteyttä lääkäriin joka kuntoutuslausunnot on tehnyt kelalle jotta saimme uuet lausunnot ja haimme kuntoutusta uudestaan. Kuntoutusohjaaja sanoi että kelan valitusprosessit ovat niin pitkiä ettei sihen kannata ruveta. Uudella hakemuksella kuntoutus myönnettiin.

Meillä kela ei maksa terapiaa vaan maksusitoumus on kaupungilta.
Saako sieltä Kelasta ees kiinni ketään asiasta tietävää vai huomioidaanko valitukset vain kun tehty liitteenä tulleella valituslapulla. Tietty perusteita voi kysellä jos jonkun saa kiinni.

Nyt kun luin tämän niin huomasin ettette olekaan hakeneet kelan kuntoutusta. Eellinen viestini ei siis auta sinua.

Kelalle on oleellista mitä lääkärin lausunnossa lukee. Alimmalla vammaistuella ei edes saa kelan kustantamia terapioita, vaan silloin ne kaupungin tms. tahon maksusitoomuksella niinkuin ap:lla.

Kelalle on oleellista mitä lääkärin lausunnossa lukee. Alimmalla vammaistuella ei edes saa kelan kustantamia terapioita, vaan silloin ne kaupungin tms. tahon maksusitoomuksella niinkuin ap:lla.

Tällä kertaa en ole nähnyt lääkärinlausuntoa, mutta lääkäriä tavatessa oltiin kyllä yhtä mieltä ja ekaa kertaa lausunnossa oli "oikea" dg, ei siis mikään "määrittämätön". Mutta on lapsi edistynytkin, että voi olla että lekuri on kirjoittanut liikaa positiivista...tai jotain.

Kelalle on oleellista mitä lääkärin lausunnossa lukee.

Lääkärin lausunnon sanamuoto on tärkeä, mutta toisinaan tärkeää on myös se miten lisääntynyt tarve hoitoon, ohajukseen tai kuntoutukseen näkyy kun sitä vertaa vastaavan ikäisiin terveisiin lapsiin. Automaattisesti terapiat viikottainkaan ei oikeuta vammaistukeen jos ne ei aiheta riittävästi ylimääräistä työtä tai kustannuksia.

Valitus minusta ilman muuta kannattaa lähettää.

Voi olla kyse siitä, ettei teillä ole nyt terapiaa ja sen vuoksi Kela katsoo, ettei ole riittävästi rasitusta, jonka perusteella voisi maksaa vammaistukea.

Diagnoosilla ei oikeastaan ole suurta merkitystä, vaan merkittävämpää on vammasta tai sairaudesta aiheutuva rasitus. Olisko tuo teidän entinen määrittämätön diagnoosi tarkoittanut sitä, ettei vammaa ole pysytty laittamaan mihinkään kyseisen vamman tarkemmin määriteltyyn ala-aluokkaan. Meillä pojalla on ollut tälläinen määrittämätön diagnoosi jo 16 vuotta ja on saatu korotettua hoitotukea vauva-aikaa lukuunottamatta.

Tästä tiedostosta voi katsoa vammaistuen myöntämisen kriteereitä.
http://www.kela.fi/documents/10180/578283/alle_16vuotiaan_vammaistuki_20140124.pdf

Lääkärin lausunnon sanamuoto on tärkeä, mutta toisinaan tärkeää on myös se miten lisääntynyt tarve hoitoon, ohajukseen tai kuntoutukseen näkyy kun sitä vertaa vastaavan ikäisiin terveisiin lapsiin. Automaattisesti terapiat viikottainkaan ei oikeuta vammaistukeen jos ne ei aiheta riittävästi ylimääräistä työtä tai kustannuksia.

Valitus minusta ilman muuta kannattaa lähettää.

Oli mulla siinä 5 sivua itse kirjoitettua kuvausta arjesta yms. Jonka olen myös aina lähettänyt, tietenkin päivitän sen ajantasaisilla tiedoilla.

Viikottaiset terapiakuljetukset keskellä työpäivää aiheuttaa kyllä ylimääräistä vaivaa ja tietenkin myös bensakuluja.

Oli mulla siinä 5 sivua itse kirjoitettua kuvausta arjesta yms. Jonka olen myös aina lähettänyt, tietenkin päivitän sen ajantasaisilla tiedoilla.

Viikottaiset terapiakuljetukset keskellä työpäivää aiheuttaa kyllä ylimääräistä vaivaa ja tietenkin myös bensakuluja.

Matkakulut ei käsittääkseni vaikuta vammaistukeen, mutta muuten kyllä niin on käynyt että samoilla perusteilla ei tukea myönnetä seuraavalla kerralla vaikka se valituksen jälkeen taas myönnetäänkin ja perustelut ei olennaisesti ole muuttuneet. Ilmeisesti kiinni jonkun verran käsittelijästäkin ja siitä miten hän tilanteen tulkitsee.

Voi olla kyse siitä, ettei teillä ole nyt terapiaa ja sen vuoksi Kela katsoo, ettei ole riittävästi rasitusta, jonka perusteella voisi maksaa vammaistukea.

Diagnoosilla ei oikeastaan ole suurta merkitystä, vaan merkittävämpää on vammasta tai sairaudesta aiheutuva rasitus. Olisko tuo teidän entinen määrittämätön diagnoosi tarkoittanut sitä, ettei vammaa ole pysytty laittamaan mihinkään kyseisen vamman tarkemmin määriteltyyn ala-aluokkaan. Meillä pojalla on ollut tälläinen määrittämätön diagnoosi jo 16 vuotta ja on saatu korotettua hoitotukea vauva-aikaa lukuunottamatta.

Tästä tiedostosta voi katsoa vammaistuen myöntämisen kriteereitä.
http://www.kela.fi/documents/10180/578283/alle_16vuotiaan_vammaistuki_20140124.pdf

Kela on myöntänyt tuen maksusitoumuksen voimassaolon perusteella ja aina koko ajalle (myönnetyt terapiakerrat pitää käyttää tuona jaksona). Vaikka meillä nyt ei pyöri terapiaa juuri, niin uusi maksusitoumus on heti edellisen perään, käytämme kerrat vain myöhemmin. Että kelan näkökulmassta terapiassa ei ole taukoa.

Määrittämätön on ollut just määrittämätön kun ei ole voitu lokeroida tai siis terkkalääkäri ei ole osannut lokeroida tarkkaa dg. Nyt kävimme erikoissairaanhoidossa jossa neurologi asetti tarkempia diagnooseja tutkimustensa pohjalta. Hyppäsi nyt terkkalääkärin autismin kirjon "määrittämättömästä" tarkkaavuushäiröön (& joukko erityisvaikeuksia).

Tässä miun tilanteessa oli kyseessä vammaistuki aikuiselle, mutta kerron silti.

Miulle on tuota muutamaan kertaan koitettu hakea, ja aina tulee KELAsta vastaus, että en ole oikeutettu, koska en tarvitse tarpeeksi avustavaa toimintaa. Miulla viime vuonna tuota koitettiin hakea, ja ihan vaan lääkekuluja kattamaan, miulla oli miun tukihenkikön kanssa täytetty hakemus, missä perusteltiin missä kaikessa mie tarvitsen sitä apua, mutta silti KELAssa olivat sitä mieltä, että kykenen siihen yksinkin.

Ei siinä sitten kannattanut alkaa enempää sinne suunnalle tuhisemaan, jos kerran sitä mieltä ovat, niin olkoot, turha sitä on tapella. En minä olis jaksanu sitä alkaa sen suuremmin, mutta tuli ainakin kokeiltua, että josko sitä olisi saanut (tukihenkilöni sekä terapeuttini olivat sitä mieltä, että siihen olisin oikeutettu, mm. pystyn juuri ja juuri itsestäni huolehtimaan arkijuttujen osalta).

Viimeksi muokattu:
Oleellisinta on osata selittää se, miten tulee rasitusta (aika, raha, vaiva) verrattuna normaaliin samanikäiseen. Pitää myös osata mainita kaikki lääkärinkin toteamat asiat, ei riitä, että ne on lääkärin papereissa.

Kyllä just näin ja niin olen tehnytkin.

Luin vielä läpi tuon linkatun kela ohjeen vammaistuesta ja kyllä luettuani diagnoosin kohdasta kohda "ei tukea" niin kyllä mun mielestä meille selkeästi ylittyy ne kriteerit.

Ehdottomasti siis laitan valituksen ja soitankin.

Kyllä just näin ja niin olen tehnytkin.

Luin vielä läpi tuon linkatun kela ohjeen vammaistuesta ja kyllä luettuani diagnoosin kohdasta kohda "ei tukea" niin kyllä mun mielestä meille selkeästi ylittyy ne kriteerit.

Ehdottomasti siis laitan valituksen ja soitankin.
Valituksen käsittelyssä menee vuosi tai pari, joten on järkevämpää laittaa uusi hakemus, elllei käsittelyssä ole tapahtunut selkeää virhettä, jonka käsittlelijä korjaa itse.

Kun kerrot tuen tarpeesta, niin yritä havainnollistaa myös sitä, mitä tapahtuu, jos tukea ei anna. Se auttaa Kelan lääkäriä ymmärtämään, ettei lapsi toimi samoin kuin normaali samanikäinen. Mainitse hakemuksessa niitä seikkoja, joita on vammaistuen ohjeessa. Silloin käsittelijän on helpompi katsoa, mihin tukiluokkaan lapsi kuuluu.

Valituksen käsittelyssä menee vuosi tai pari, joten on järkevämpää laittaa uusi hakemus, elllei käsittelyssä ole tapahtunut selkeää virhettä, jonka käsittlelijä korjaa itse.

Kun kerrot tuen tarpeesta, niin yritä havainnollistaa myös sitä, mitä tapahtuu, jos tukea ei anna. Se auttaa Kelan lääkäriä ymmärtämään, ettei lapsi toimi samoin kuin normaali samanikäinen. Mainitse hakemuksessa niitä seikkoja, joita on vammaistuen ohjeessa. Silloin käsittelijän on helpompi katsoa, mihin tukiluokkaan lapsi kuuluu.

Kiitos vinkistä. Teen uuden hakemuksen.
Olen arjen kuvaukseen kirjoittanut miten ja missä asioissa joudumme lasta tukemaan ja tekemään enemmän kuin ehkä muille samanikäisille. Täytyy vielä enemmän korostaa sitä mitä käy jos emme sitä tukea anna.

Onko ne aina kelan asiantuntijalääkärit jotka tuista päättää?

Kiitos vinkistä. Teen uuden hakemuksen.
Olen arjen kuvaukseen kirjoittanut miten ja missä asioissa joudumme lasta tukemaan ja tekemään enemmän kuin ehkä muille samanikäisille. Täytyy vielä enemmän korostaa sitä mitä käy jos emme sitä tukea anna.

Onko ne aina kelan asiantuntijalääkärit jotka tuista päättää?
Itselleni on tullut mielikuva, että joku virkailija käy hakemukset läpi ja tekee ehdotuksensa, mutta lääkäri tekee lopullisen päätöksen. Aikoinaan kysyinkin yhdeltä virkailijalta, että sinäkö teet päätökset, koska virkailija halusi meidän tulevan toimistolle henkilökohtaisesti, jotta näkee lapsen, ja nähtyään lapsen hän piti lasta täysin normaalina. Nykyisin ei sentään ole tuollaista.

Lääkärin suosituksetkaan eivät paina, jos Kelan lääkäri katsoo, ettei ylimääräistä rasitusta ole riittävästi. Jos vaikka on suositeltu korotettua tukea, niin lääkäri voi katsoa, ettei edes alimpaan ole oikeutta. Sen vuoksi hakemukseen kannattaa panostaa. Hakumuksen pituus ei ole ratkaiseva, vaan se, että siitä tulee ilmi lapsen hoidon vaativuus.

Lääkärin suosituksetkaan eivät paina, jos Kelan lääkäri katsoo, ettei ylimääräistä rasitusta ole riittävästi. Jos vaikka on suositeltu korotettua tukea, niin lääkäri voi katsoa, ettei edes alimpaan ole oikeutta. Sen vuoksi hakemukseen kannattaa panostaa. Hakumuksen pituus ei ole ratkaiseva, vaan se, että siitä tulee ilmi lapsen hoidon vaativuus.

Mieluiten lyhyesti ja ytimekkäästi ne kaikki "epäkohdat". Itse on maininnut ylimääräisen ajan, mitä on kuskata yhtä lapsista kauemmas olevaan päiväkotiin integroituun erityisryhmään verrattuna normaalien lähipäiväkotiin kuskaukseen. Sattumoisin hakemusta täyttäessä otti vieläkin päähän aikaisemmin samaisen päivän myöhästyminen bussista, kun lapsi ei päässyt liikkeelle ajoissa päiväkodista ja saimme odotella surkeassa säässä sitten 20 minuuttia ylimääräistä vielä kaiken muun matka-ajan päälle.

Samaten kotona tehtävillä harjoituksilla on merkitystä, jos terapeutti on niitä antanut.

Juuri niinkuin muutamat ovat todenneet että pitää korostaa mitä ylimääräistä vaivaa on. Hoitavan tahon sosiaalityöntekijältä voi pyytää apua hakemuksen täyttöön.

Hakemukseen tulee laittaa vain "negatiiviset" asiat, tyyliin jos lapsi on kerran karannut, niin hakemukseen laitetaan että lasta tulee jatkuvasti vahtia ettei karkaa jne. (siis jos lapsi on sen ikäinen että oletus on ettei kokoajan tule olla näköyhteyttä lapseen.)

Meillä lääkäri on kirjoittanut kuntoutussuunnitelmaan että suosituksen korotetusta vammaistuesta ja mm. että lapsi tarvitsee jatkuvaa aikuisen ohjausta päivittäisissä toiminnoissa esim. pukeminen mitä vastaavan ikäinen terve lapsi ei tarvitse. Voit tarvittaessa pyytää hoitavalta taholta uuden lääkärin lausunnon tarkennetuin sanamuodoin uutta hakemusta varten. Meillä on ainakin sujunut suht joustavasti uuden lausunnon/kuntoutussuunnitelman saaminen, kun olemme sanoneet mitä siitä puuttuu jotta saamme tarvittavat etuudet (meillä esim. autismiluokalle pääsy, koulukuljetusten järjestäminen)

Yhteistyössä