Aurinkoa pitäisi välttää, mutta eihän lasta voi väkisin sisällä pitää???

• Viestiketjun aloittaja Kakkis
  • Ensimmäinen viesti
"pikki"
Mä olen ihan sekaisin nykyään noiden suojavoiteiden kanssa...

Jos et käytä niin altistut ihosyövälle, jos käytät niin tutkimus sanoo että altistut ihosyövälle.

Jos käytät niin saat kaikkia vaarallisia kemikaaleja kehoosi, jos et käytä niin saat vaarallista säteilyä ja kupsahdat siihen.

On kyllä hienoa että meillä on nykymaailmassa tiede ja tutkimuksia, silti saat tehdä päätöksesi heittämällä kolikkoa.

• Tykkää
Reactions: BlackDahlia
minnee
Me hommattiin tuolle kolmivuotiaalle muutamia ohuen ohuita puuvillatunikoita kesäksi. Niissä voi olla lepposampi olla, kuin suoraan paahteessa kilo rasvaa iholla. Itse oon just sitä tyyppiä, joka palaa herkästi muttei päivety juurikaan. Tyttö on yhtä vaalea kuin minä, joten totta kai varjelen hänen ihoaan palamiselta. "Pienikin" palaminen on todella tuskallista, ja kasvattaa syöpäriskiä merkittävästi.

Mua ärsyttää aina suunnattomasti ihmiset, jotka eivät tajua, että aika moni palaa auringossa herkästi. Se, ettei itse pala ellei grilliin pistetä, ei tarkoita sitä että palamiselta ei kannattaisi suojautua kunnolla. Lasten iho on paljon ohuempi ja herkempi kuin aikuisilla, mikä on ihan varteenotettava asia.

"pieras"
ja niistä beduiinien mekoistahan oli männä vuonna juttua, että miksi ne niitä käyttää.

Maahan saakka tuleva hame, toimii kuin hormi, ilma puhaltaa sieltä läpi ja viilentää.

Löysät, ohuet, vaaleat pitkähihaiset vaatteet. Viime kesänä laiturilla istuissa laitoin ohuen huivin päähäni tyyllin muslimi. Ja että se oli mukava! Ei palanut niska ja viilensi heti.

Kylläs kuulkaa nuo etelän ihmiset tietää.

no meillä on Favora-merkkistä aurinkogeeliä herkälle iholle, suojakerroin 15 & vain fysikaalinen suoja. mie käytän sitä lasten kanssa, pässinpää mies ei käytä mitään..

2v.n kanssa ulkoilemme aamuisin, nukkuu päiväunet klo 11-13 ja illemmasta sitten uudelleen ulos. 5v taas kirmaa kaikki päivät pihalla.. ihan topeissa ja sortseissa / mekoissa molemmat tytöt, sandaalit jaloissa & lierihatut päässä.
en näe mitään järkeä pukea lasta pitkähihaisiin vaatteisiin +30 helteissä, aurinkorasva & hellehattu rittävät mielestäni aivan hyvin suojaksi ! varsinkin tuo nuorempi on niin kuumaverinen tapaus, että ohitkin pitkähihainen on liikaa

Viimeksi muokattu:
Ken guru
jos tämä oli minulle, niin olisin mielelläni ottanut suojakertoimen 50 mutta ainakaan täällä tuppukylän apoteekissa ei ollut kuin tuo 1 rasva fysikaalisella suojalla..!
Ei ollut sinulle, vaan ihan yleisesti kirjoitin. Kun noin jostain joskus luin tai kuulin. Mutta valitettavasti en enää muista mistä tai keneltä.

Mulle on siis ihan sama vaikka kaikki käyttäisi sp 100 kertoimella olevia rasvoja. Tuo kuulemani tuli kuitenkin joltain asiantuntijataholta, että itse uskoin/uskon sen olevan totta.

Jossain joskus joku :rolleyes: sanoi tai kirjoitti, ettei yli 15 kertoimen aurinkovoiteet ole sen suojaavampia, että se raja suojauksessa tulisi tuoss 15:ssa vastaan.
Pikaisen googlettamisen perusteella kyllä löyty tietoa, että se raja olisi 50. EU:ssa esimerkiksi ei saa ilmoittaa korkeampaa kerrointa kuin 50+, koska ei ole näyttöä siitä, että sitä korkeammasta kertoimesta olisi enemmän apua.

Minniska
Meillä vedetään lippis 6-veelle päähän ja aurinkorasva +50, keväällä poitsu palaa herkästi (korvat, poskipäät, kädet) joten tuolla kyllä pärjätty palamatta. Itse omaan samanlaisen ihon joten +50 rasva käytössä myös itselläni. Mutta mitä on nämä ketjussa mainitut fysikaaliset suojat? Ite oon aina ostanu apteekista vaan jotain isolla suojakertoimella :D

[QUOTE="pieras";29923367]
Kylläs kuulkaa nuo etelän ihmiset tietää.[/QUOTE]

Joo. Oltiin tansaniassa jossa lämpötila +30 ja paikallisilla pitkähihaiset villapaidat päällä. Kylmyyttä valittelivat ja ihmettelivät kuinka me voitiin olla topeilla ja lyhkäsillä shortseilla. Se on ihan millaiseen ilmastoon on tottunut.

vierass
[QUOTE="pikki";29922914]Mä olen ihan sekaisin nykyään noiden suojavoiteiden kanssa...

Jos et käytä niin altistut ihosyövälle, jos käytät niin tutkimus sanoo että altistut ihosyövälle.

Jos käytät niin saat kaikkia vaarallisia kemikaaleja kehoosi, jos et käytä niin saat vaarallista säteilyä ja kupsahdat siihen.

[/QUOTE]

Kannattaa käyttää auronkorasvoja, joissa ei ole kemiallista suojaa, vaan fyysinen.

"nokkonen"
Aurinkorasvaa ehdottomasti lapsille, muutenkin rusketus antaa korkeintaan suojakertoimen 4 luokkaa olevan suojan. Aurinkorasva suojaa ihoa palamiselta ja muilta säteilyn aiheuttamilta vaurioilta. Tämän vuoksi sitä tulisi käyttää läpi koko kesän, vaikkakin sen merkitys on suurin keväisin ja alkukesästä kun iho palaa herkästi.

Raaka-aineista vielä: parabeenien haitallisuutta ei ole lainkaan kyetty todistamsan. Ne ovat hyvin siedettyjä, allergisoimattomia toisin kuin monet nykyisen parabeenihysterian takia niitä korvaavat aineet. Parabeeneja on käytetty kosmetiikassa jo yli 80 vuotta ilman ongelmia. Tutkimus jossa ne yhdistettiin syöpään on kumottu, mutta silti ihmiset välttelevät niitä, ja näin saadaan uusi markkinarako parabeenittomille tuotteille.

Nanomateriaali merkintä on kuluttajan tiedoksi-merkintä, ei varoitus. Mikään kosmetiikan raaka-aine, saati sitten tuote EI SAA imeytyä kehoon. Jos ainetta ei voi todistaa kuluttajalle turvalliseksi, sitä ei tuotteessa saa käyttää. Tämän takaa lainsäädäntö.

Älkää nyt kuitenkaan päällystäkö niitä lapsianne 50+ aurinkorasvoilla. Tekee ihan hyvää itse kullekkin saada vähän sitä aurinkoa. Palaminen on huono, kuten myös yltiöpäinen liitoittelu suojakertoimien kanssa.

"vieraana"
Ei aurinkoa pidä vältellä. Lippis jossa on se niskalärpäke ois hyvä olla, rasvaa jos palaa herkästi. Vettä riittävästi.
Mua kauhistuttaa aina kesäisin katsoa lapsia joilla on jotkut pitkähihaiset uv-vaatteet ja aurinkolasit köytetty tiukasti päähän kiinni. Hikoilevat ja näyttävät ahdistuneilta, hyvä jos liikkua jaksavat. Nauti siinä sitten kesästä.
Suomen kesässä toi voi olla överit mutta jonnekin Välimeren kohteeseen kesällä ei yhtään liikaa vaaleaihoiselle lapselle. Minä palan itsekin vaikka käytän korkeita suojakertoimia jos olen yhtään poissa varjosta. Ihoni on hyvin vaalea, samoin toisen lapseni.

Toinen lapsi on onnekseen perinyt isältään aivan erilaisen ihotyypin, hänen ihonsa ruskettuu, eikä pala.

Käytän Suomessakin kasvoihin aina suojakerrointa 40. Koska on pakko.

Hannuli
Uv-säteily on voimistunut 30 vuodessa melkoisesti. Ennen oli ennen ja nyt on nyt. Aurinkorasva-altistus Suomen kesässä tai viikon ulkomaanmatkalla on niin lyhytkestoista, ettei sillä ole merkitystä, sisältipä sitten kemiallisia tai pelkkiä fysikaalisia aineita. Palaminen lapsuudessa on aina se isompi paha. Pelkillä fysikaalisilla aineilla aikaansaatu korkea suojakerroin tekee rasvasta tosi tönkön ja harva sitä viitsii käyttää / suostuu käyttämään.

50µg
D-vitamiinia talvella 50-100µg/vrk (aikuisen normaali annos), niin alkaa iho heti ruskettumaan keväällä ja ruskettuu nopsaan.

Johtuneen ihan siitä, että kun kropassa on D-vitamiinitasot kunnossa, niin iho voi ruskettua, sen sijaan että olis vaalea kerätäkseen mahdollisimman tehokkaasti D-vitamiinivarastoa täyteen.

Evoluutio on vaalentanut ihomme, jotta se tuottaisi mahdollisimman tehokkaasti D-vitamiinia iholla sen lyhyen aikaa kesällä keskipäivällä, kun se on mahdollista.

100µg on ollut 40-60 luvulla lasten annos eli ei ole liikaa aikuiselle. Aikuinen kuluttaa n. 100µg D-vitamiinia päivässä, jos sitä on saatavilla.

Rasvaa en laittaisi, koska niitä ei ole tutkittu riittävästi.

K

Vanhoja tuotteita poistuu ja uutta tulee siihen tahtiin, että olisi edes vaikea tutkia näiden kemikaalien kaikkia mahdollisia haittoja.

Yhteistyössä