Kipuraja 20km asunnon etäisyydelle keskustasta. Mikä on oma kipurajasi?

• Viestiketjun aloittaja asunto
  • Ensimmäinen viesti
Meiltä on 22-25 km palveluihin, käsittäen käytännössä kaiken. Rauhallisella paikalla järven rannalla asuvalle se on ihan ok. Julkiset ei toimi täällä, omalla autolla on liikuttava (kammoksun julkisia, joten eipä sekään niin haittaa...).
Olemme itse työllistäneet itsemme, joten työ on kotona.

En tiedä mikä mun kipurajani olisi. Varmaankin jossain tiettömien teiden päässä keskellä ei mitään.

Viimeksi muokattu:
Mä en ole tajunnut, miksi jonnekin postiin tai neuvolaan pitää päästä nopeasti ja helposti?
Pari olikin vastannut mun puolesta, mutta kyllä mua vituttaisi kävellä tai raahata vauvaa 20 asteen pakkasessa neuvolaan kävellen tai julkisilla jos olisi pitkä matka. Nyt toisen vauvan tullessa meillä on toinenkin auto mut esikoisen kanssa vain yksi, jolla mies kävi töissä ja mun piti silti päästä vauvan kanssa liikkeelle.
Posti nyt vaan on kiva kun se on lähellä, kyllä sitä sen verran tulee käytettyä että ärsyttäisi ajella 25km lähimpään kaupunkiin pakettia noutamaan.

meillä näin
kauppaan 6 km, töihin alle 20 km, isoon kaupunkiin 20 km, oman kunnan tk, posti, yläkoului ym 6 km. Tyytyväisiä olemme tästä maalla asumisesta kaupungin läheisyydessä.

Asutaan suht pienessä kaupungissa ja keskustassa. Mulle on tärkeetä vielä autottomana ihmisenä et kaikki peruspalvelut on kävely-/pyörämatkan päässä. Nyt kaikki palvelut on vieressä ja tuossa on CM plus muut ihan muutaman minsan matkan päässä.
Ollaan toki asuttu monessa paikkaa, jopa sellasessa pikkukylässä jossa oli 2 kauppaa ja muut palvelut väh. 30km päässä. Se oli jo aika hankalaa.
Mulle se ihanteellinen ( jos ei asuttas keskustassa ) matka olis n. 2-5km ja jos bussit kulkee hyvin niin hieman pidempikin matka.
Mulle ei ole elintärkeetä asua ihan kaupungin ytimessä mut helpottaahan se kummasti asioita.

"vieras."
Pari olikin vastannut mun puolesta, mutta kyllä mua vituttaisi kävellä tai raahata vauvaa 20 asteen pakkasessa neuvolaan kävellen tai julkisilla jos olisi pitkä matka. Nyt toisen vauvan tullessa meillä on toinenkin auto mut esikoisen kanssa vain yksi, jolla mies kävi töissä ja mun piti silti päästä vauvan kanssa liikkeelle.
Posti nyt vaan on kiva kun se on lähellä, kyllä sitä sen verran tulee käytettyä että ärsyttäisi ajella 25km lähimpään kaupunkiin pakettia noutamaan.
Ja mies ei voi niitä muutamia pakkaspäivän neuvolakertoja uhrautua ja mennä julkisilla/pyytää kimppakyytiä/käyttää teitä neuvolassa?

Ainnin eikun kaikkien palstalaisten miesten työmatkat on 50+ kilsaa, työt alkaa aamuneljältä, joustaa ei voi eikä julkiset toimi - ja lisäksi miehet ovat työpaikallaan täysin korvaamattomia.

Juu: meillä on kipuraja aina ollut se, että jalkaisin pystyy käymään mutkin keskustassa. Silti on aina asuttu puistomaisella alueella.

öälpmko
20 - 25 km työpaikalle aikaa siihen menee noin 15 min. Kaupat muut palvelut pyörämatkan päässä alle 3 kilometriä. Valitaan vaikutti suuresti se että pärjätään yhdellä autolla ja koirille löytyy metsää missä lenkeillä.

"Heidi"
Minä haluan, että kaikki tärkeimmät palvelut ovat pyöräilyetäisyydellä eli alle 5 km päässä. Näin meillä onkin nyt. Lähikauppaan ja kouluun 700 m, päiväkotiin 200 m, terveyskeskukseen, apteekkiin ja juna-asemalle 1,3 km, bussipysäkille 250 m, lasten harrastuksiin 700 m - 3,5 km. Töihin tulee matkaa lähemmäs 20 km, mutta se menee vartissa motaria pitkin ja pyöräillen matkaa on 15 km.

Asutaan rauhallisella omakotitaloalueella metsän siimeksessä pääkaupunkiseudulla. Paras mahdollinen sijainti. En halua ikinä muuttaa täältä pois.

"vieras."
[QUOTE="Hmh";29908221]Alle 4 kilometriä, ruokakauppa tärkein ja sitten apteekki. Mökillä näihi 10 kilometriä, sekin vielä siedettävä.[/QUOTE]

Aika jännä toi apteekki... Minä käyn apteekissa yleensä vain lääkärireissujen yhteydessä jos tulee joku lääkemääräys. Krooniset lääkkeet haen kerralla maksimimäärän, joten ei tarvitse senkään vuoksi edes joka kuukausi käydä apteekissa.

Mulle tärkeitä palveluita ovat päiväkoti ja koulu, kirjasto, harrastuspaikat, uimahalli, lähikauppa ja joku kiva kahvila.

[QUOTE="vieras.";29908501]Aika jännä toi apteekki... Minä käyn apteekissa yleensä vain lääkärireissujen yhteydessä jos tulee joku lääkemääräys. Krooniset lääkkeet haen kerralla maksimimäärän, joten ei tarvitse senkään vuoksi edes joka kuukausi käydä apteekissa.

Mulle tärkeitä palveluita ovat päiväkoti ja koulu, kirjasto, harrastuspaikat, uimahalli, lähikauppa ja joku kiva kahvila.[/QUOTE]

Apteekkia tarttettu aika paljon lapsiperheenä. Pikkulapsilla täihoidot, kihomatolääkkeet jne.tulee sieltä. Kaikkeen voi koettaa varautua ennalta, mutta jossain vaiheessa kotivara vanhenee tai taudin tullen kotivara loppuu. Vauva maitoallerginen ja hänen korvikkeensa tulee apteekista, siksikin siellä tulee pörrättyä usein.

Meillä
Kriteerinä, että katuvalot pitää olla kotiin asti :) nyt asutaan unelmapaikalla, keskikokoisille kirkonkylälle (jossa kauppa neuvola, apteekki...) matkaa 3km, koulu alle 1km päässä. Miehellä työmatkaa alle 1km, mulla vähä enemmän, 25km, omalla autolla 20min.

ap.
Mitä tajuamista siinä on?

Meillä on uimahalli, KELA, poliisilaitos (passi, anyone?), ostari, terveysasema+neuvola, posti, kirjasto jne. 1 km säteellä kotoa. Kaikkialle voi kävellä. Ei ole keskusta tämä, ihan vaan lähiö. Keskustaan menee noin vartin junalla. En haluaisi elää yhtään kauempana mistään. Muksuna kauppaan oli useampi kilometri ja posti oli kirkonkylällä kaukana, eikä sinne päässy oikeastaan kuin autolla. Leffaan meneminen yksin olisi ollut todella vaikea järjestää. Tykkään siitä, että peruselämä on just niin helppoa kuin mahdollista.
No tämä tuli vaan mieleen, kun Helsingissäkin neuvoloita pitää alkaa yhdistää ja Kallioon tehdään uusi iso neuvola, jonne pitää mennä Lauttasaaresta asti.

Itselläni on yksi lapsi ja hänen kanssaa pitää neuvolassa käydä vauvana ehkä 3 kertaa vuodessa ja nykyään 1 kerta vuodessa. En siis ole ymmärttänyt, miksi monet laskevat sen neuvolan "peruspalveluihin", kun siellä niin harvoin käydään.

Mäkin tykkään asua lähellä palveluita, mutta neuvola, terveysasema, posti ja poliisi ei kuulu niihin.

"Misty"
Mulla ei ole kipurajaa keskustan suhteen, mutta lapsen päiväkodin, tarhan, kaupan ja työmatkan suhteen on: kauppa, tarha ja koulu pitää löytyä kävelymatkan päästä, työmatkaan ei saa mennä enempää kuin 20 minuuttia autolla. Tämä toteutuu tällä hetkellä erittäin hyvin eräässä pienessä etelä-suomalaisessa kunnassa, n. 15 kilometrin päässä yhdestä Etelä-Suomen suurimmista kaupungeista. :)

No tämä tuli vaan mieleen, kun Helsingissäkin neuvoloita pitää alkaa yhdistää ja Kallioon tehdään uusi iso neuvola, jonne pitää mennä Lauttasaaresta asti.

Itselläni on yksi lapsi ja hänen kanssaa pitää neuvolassa käydä vauvana ehkä 3 kertaa vuodessa ja nykyään 1 kerta vuodessa. En siis ole ymmärttänyt, miksi monet laskevat sen neuvolan "peruspalveluihin", kun siellä niin harvoin käydään.

Mäkin tykkään asua lähellä palveluita, mutta neuvola, terveysasema, posti ja poliisi ei kuulu niihin.
Jos on useampi lapsi niin raskausajan lukuisat käynnit ja vauvavuoden käynnit (joita meillä oli kotiuduttua, 1kk-6kk ja 8kk eli 8 neuvolakäyntiä lapsella ennen 1v ikää) tekee perheestä neuvolan kantiksen.

• Tykkää
Reactions: Namppis88
Palvelut on kivoja, mutta ei ole mulle olennaisia. Tärkeintä että ihmiset ja luonto=metsä (ei mikään 200 ihmisen päivittäin tallaama ja 20 koiran kakkima lenkkipolku) alkavat puolen kilsan sisältä.

Haluan palvelut lähelle, hyvät lenkkimaastot sekä jalkaisin että pyörällä, hyvät julkiset kulkuyhteydet ja myös järkevän kulun mahdollisimman ruuhkattomassa maastossa omaa autoa ajatellen suurille pääteille.

Mihin tässä nyt muutto kohdistuu on 1km säteellä koulut, päiväkodit, kaupat ja ns. peruspalvelut. Dösät ja junat kulkee samalla säteellä, on lenkkimaastot ja hyvät yhteydet pääteille, stadiin junalla lyhyt matka ja sieltä ja radan varrelta löytyy aika pitkälti kaikki tarpeellinen. Tykkään!

kipuraja
Kaupunkiin matkaa noin 20km, ja autolla about 15-20min. ihan siedettävissä, lähin kauppa on varmaan noin 15km. päässä, mutta sitten taas isoihin marketteihin se 20km.Lapsille palvelut löytyy alle 5km.päästä, mutta sitten terveydenhuoltoon se 15km. Ihan siedettävissä vielä:) Autottomana voisi olla, että talo menisi myyntiin, koska julkista liikennettä ei juurikaan ole, ainakaan säännöllistä.Luontoa sen sijaan on ihan takapihalla ja lenkkimaastoja, mikä lapsille ihanteellista.

"poikia3"
Mä haluan asua max 2 kilometriä palveluista, näihin on siis päästävä kävellen. Mikä sitten pääkaupunkiseudulla tarkoittaa keskustaa.

Mun työmatkani junalla kestää 15 minuuttia, saman verran kävelyä yhteensä päälle. Meillä on kauppoja, ravintoloita, apteekki, r-kioski, ja kaikennäköisiä erikoistavarakauppoja kilometrin päässä. Myös leffateatteri ja jopa uimahalli ovat kävelymatkan päässä näihin kuitenkin vähän pidempi matka.

Minulle tämä on elämän helppoutta, jota arvostan.

-75
Meillä kauppa, posti, neuvola, terv.keskus, koulut, päiväkodit, apteekki 15km päässä. Töihin 42km = 40-45min. Isompiin marketteihin ja kaupunkiin on se 35-40km. Eli siis maalla asutaan. Ja onko tässä nyt mitään valittamista? Se on kurjinta kun on pimeä niin silloin tosiaan on pimeä kun ei niitä katuvaloja ole.

En ole vielä harkinnut niin kauas pohjoiseen muuttoa (pl se Savukosken eräkämppä... :saint:), etteikö mahdollisen asuinpaikan tienoilla olisi jotain palveluja riittävän lähellä. Etelä-Suomessa kuitenkin on sen verran tiheä asutus, että aina jostain joku putiikki ja byrokraatti löytyy. Olen liki aina asunut maalla, joten olen tottunut kulkemaan paikkoihin ja hoitamaan asiat yhdellä kulkemisella tehokkaasti.

• Tykkää
Reactions: Rähinä-Reetta

Yhteistyössä