sairaalassa joutuu potilaat näkemään todellakin nälkää!!! oma kokemus ...

• Viestiketjun aloittaja nälissään
  • Ensimmäinen viesti
[QUOTE="alkup";29903978]Kuten sanoin, monta kertaa pyydettyäni vastahakoinen laitoshuoltaja kävi yhden jokurtin hakemassa. Yöhoitaja sitten hakikin kunnolla lisää ruokaa kun asiasta itkin. Nälkä on kamala tunne.

muita täällä ei näköjään kinnosta potilaan nälkätila. Ja sen verran kaloreita osaan laskea, että tällä ruualla täällä ei tuo 2100 kcal täyty . Tuo on siis mun arvioitu tarve. Eli paskat täällä yksilöllisesti lasketa tarvetta....

tänään ystävä tulossa samaan kaupunkiin. Lupasi jotain tuoda. Muut ovat niin kaukana.[/QUOTE]

Sillä laikkarilla on muutakin tekemistä kuin ruokkia vain potilaita. Esim korjata ne mahdollisesti astiat pois, siivota paikkoja jne.

"viekku"
Mä oon varmaan kova syömään kun tuntui että nälkä oli sairaalassa koko ajan. Varsinkin illalla kun kotona tapana pämpätä vatsa täyteen ja napostella pitkin iltaa. Suolaista, leipää yms kaipasi just illalla. Olen normaalipainoinen tai ennemminkin laiheliini muiden mielestä.

-.-
Teininä kun olin sairaalassa kesätöissä ulkoluttamassa vanhuksia, niin sielläkin ne annokset olivat tosi isoja. Vanhukset anto aina minulle leivänpalat, kun eivät raaskineet roskiinkaan heittää :D

Kai se sitten riippuu ihan sairaalasta ja vähän kans henkilökemioista? Itse kun olin vuoodeosastolla, niin siivooja (juu, siivoja ne ruuat toi) yritti koko ajan tuputtaa minulle lisää ruokaa "ota nyt vielä yks leipä, olet jo niin laiha. Ootko ihan varma ettet halua vielä jogurttia?" jne. Muille samassa huoneessa oleville ei näin tehnyt, hmmm.

Öööh
En tiedä missä sairaalassa ap on ollut, mutta ainakin HUS:n alueella on niin isot annokset, ettei jaksa millään syödä.
Aikamoinen suursyömäri saa olla, että joutuu nälkää näkemään :O
Tietysti monella on tapana syödä, kun ri ole muutakaan tekemistä, vähän luulen, että siitä tässäkin tapauksessa on kyse.

• Tykkää
Reactions: Wolt
Kyllähän sitä tosiaan sairaalassa näkee nälkää!! Nimittäin ne hoitajat joilla ei ole aikaa pitää taukojaan, syödä rauhassa yms. Vaikkakin noi asiat on omia valintoja, kyllä ne työt ehtii tekemään vaikka itse pitäisikin huolen omista tauoistaan. Järjestely kysymys.
Ja nyt tiedän saavani äkäisten hoitajien haukut niskaan, mut sitä kannattaa miettiä tarkkaan kuka pitää huolen hoitajan tauoista jos ei hoitaja itse?

"alkup"
Itse olen vuodepotilaana täällä, ja laikkarit ne tässä talossa jakavat sen ruuan ja tilaavat sen atk:lta. Kuka mitään kaksin käsin vetämisestä puhuu. ? Koitappa itse pärjätä 12-13tuntia pelkällä paahtoleivällä... mun tyhjä aika kuluu muutenkin kuin syömällä, joku tuossa sitäkin arveli, eivät kaikki täytä päivän tylsiä hetkiä ruualla, mutta täyttävät ja riittävät annokset pitävät nälän poissa. Tässä talossa tuo ei toteudu...

Ja jos kokoni vaikuttaa nälän määrään niin kertokaas, paljonko 170cm ja 68kg kokoinen ihminen saa nälkää ja riittämätöntä ruokaa kokea?

waldemad
[QUOTE="alkup";29904212]Itse olen vuodepotilaana täällä, ja laikkarit ne tässä talossa jakavat sen ruuan ja tilaavat sen atk:lta. Kuka mitään kaksin käsin vetämisestä puhuu. ? Koitappa itse pärjätä 12-13tuntia pelkällä paahtoleivällä... mun tyhjä aika kuluu muutenkin kuin syömällä, joku tuossa sitäkin arveli, eivät kaikki täytä päivän tylsiä hetkiä ruualla, mutta täyttävät ja riittävät annokset pitävät nälän poissa. Tässä talossa tuo ei toteudu...

Ja jos kokoni vaikuttaa nälän määrään niin kertokaas, paljonko 170cm ja 68kg kokoinen ihminen saa nälkää ja riittämätöntä ruokaa kokea?[/QUOTE]

Missä kohtaa sinun piti pärjätä pelkällä paahtoleivällä? Pitäisikö sinua varten olla vielä yöpala erikseen? Kuten tuossa aika selkeästi on tullut jo ilmi, muille nuo riittävät mainiosti. Sinulla on fiksaatio ruokaan.

waldemad
[QUOTE="alkup";29904232]Todella hienoa että teillä on hauskaa. Naurakaa vain ja toivokaa itsellenne parempaa. Mulla ei ole hauskaa eikä paljoa nauratakkaa.

Kivat teille.[/QUOTE]

Nauran sinulle, koska olet naurettava.

Öööh
Pelkällä paahtoleivälllä 12-13h?
Kyllä sairaalassa saa ruokaakin, eikä ateriavälit ole mitään 12-13j.
Jos olet nirso niin se onkin asia erikseen.
Ja onhan sulla sen verran painoa, että ei kyllä haittaa jos saisit kiloja pois.

"vieraana"
Alkuperäinen kirjoittaja Öööh;29904249:
Pelkällä paahtoleivälllä 12-13h?
Kyllä sairaalassa saa ruokaakin, eikä ateriavälit ole mitään 12-13j.
Jos olet nirso niin se onkin asia erikseen.
Ja onhan sulla sen verran painoa, että ei kyllä haittaa jos saisit kiloja pois.
En ole AP mutta aika asiaton kirjoitus. Jokainen päättää painonpudotuksestaan ihan itse, eikä sitä tarvitse tehdä väkisin sairaalassa.

Mutta AP:lle edelleen ohjeeksi se että otat asian puheeksi sairaanhoitajan kanssa niin sun ruoka-annosten kokoa voidaan nostaa. Ravitsemusterapeutti on laskenut ne annoskoot vuodepotilaille.

"vieraana"
Onhan siellä se kahvio jos ei normaali määrä ruokaa riitä.
Mä en tiedä ap:n tilannetta mutta ainakin minä olin sairaalassa vuodelevossa ja sain käydä itse kävellen ainoastaan wc:ssä. Ensimmäisinä viikkoina vessaankin työnnettiin sängyllä. Eli kaikilla ei ole mahdollisuus käyttää kahviota.

Kyllä sen tarjotun ruoan annoskokojen täytyy olla sellaista ettei nälkää tarvitse nähdä. Sairaanhoitajat pystyy nostamaan annoskokoja ja varmasti niin tapahtuu jos ei ole kyse siitä että henkilö on vaikka diabeetikko joka on sokeriseurannassa osastolla insuliinitasojen määrittämiseksi.

viieras
Kyllä tolla määrällä hengissä pysyy ja vähän liioittelun makua kyllä. Musta lounaalla ja päivällisellä oli ihan tarpeeksi ruokaa ja säästin monesti illaksi sitä leipää tai jälkkäriä, koska siinä on kyllä isompi väli- välillä oli hyvää välillä ei mutta ruokaa yhtä kaikki. Mutta siis sairaalassa on kanttiini, hae sieltä lisää ruokaa niin ne muutkin tekee. Jos ei pääse sängystä eikä kukaan käy siellä sairaalassa katsomassakaan (?!), niin siellä on vapaaehtoisia, muita luultavasti kävely/rullatuolikykyisiä potilaita ja varmaan joku hoitajakin siellä käy sulle kerran lastin hakemassa.

viieras
Kyllä tolla määrällä hengissä pysyy ja vähän liioittelun makua kyllä. Musta lounaalla ja päivällisellä oli ihan tarpeeksi ruokaa ja säästin monesti illaksi sitä leipää tai jälkkäriä, koska siinä on kyllä isompi väli- välillä oli hyvää välillä ei mutta ruokaa yhtä kaikki. Mutta siis sairaalassa on kanttiini, hae sieltä lisää ruokaa niin ne muutkin tekee. Jos ei pääse sängystä eikä kukaan käy siellä sairaalassa katsomassakaan (?!), niin siellä on vapaaehtoisia, muita luultavasti kävely/rullatuolikykyisiä potilaita ja varmaan joku hoitajakin siellä käy sulle kerran lastin hakemassa.
Nii ja jos kanttiiniin ei pääse, niin on täysin vuodeopotilas, jolloin se energiankulutus ja annoskoot on laskettu sen mukaan.

ravintoarvot
Olin itse sairaalassa viimeksi viikon prenataaliosastolla ja sitten viikon lapsivuodeosastolla. Ruokaa sai riittävästi, kun pystyi itse ottamaan. Suurempi ongelma mielestäni oli se, että 40 naiselle oli 5 dl salaattia!

Ja tuosta ap:n ruokalistastakin puuttuu lounaan punajuuria lukuunottamatta kaikki vihannekset!
Mies toi sittten kotoa tomaattia ja kurkkua jääkaappiin.

Ruokailutilan seinällä oli kyllä esim. raskausdiabeetikkoja varten kuvallisia tauluja terveellisistä annoksista, mutta sairaalan ruoilla "puoli lautasellista vihanneksa" oli mahdoton toteuttaa.
En tiedä kuka siellä jotain ravintoarvoja on laskevinaan, ei ainakaan ravitsemusterapeutti. Ja kyse HUS sairaalasta.

"vvieras"
Jaa no...sairaalassa tuntui kun koko ajan olisi ruoka aika. En yleensä syönyt edes kaikkea. Sulla on varmaan vähän suurempi vatsalaukku. Toki ystävät voivat tuoda jitain lisäksi.

"vieraana"
Nii ja jos kanttiiniin ei pääse, niin on täysin vuodeopotilas, jolloin se energiankulutus ja annoskoot on laskettu sen mukaan.
Mutta se vuodepotilas voi olla vaikka raskaana ja odottaa kaksosia jolloin normaalin vuodepotilaan kalorimäärä ei ehkä riitä? Odottajan pitäis saada se noin 150kcal enemmän kuin ei-raskaana olevan.

Jos on nälkä niin asialle pitää tehdä jotain ja ainut mikä auttaa on että kertoo hoitohenkilökunnalle asiasta.

Nxvcd
Olisin itse kaivannut enemmän ruokaa kanssa. Hain sitten kanttiinista illalla sämpylää tms lisää. Olin siis sairaan vauvani kaverina osastolla ja vaikka sain imettävän mukaan ruuan niin nälkä jäi. Etenkin päivällinen on niin aikaisin, että iltapalan pieni sämpylä ei mulle riitä.
Synnärillä ruokaa oli tarpeeks, kun sai itse ottaa. Mutta iltapalalla kävin hakemassa leipää yleensä kaks kertaa ensin kahdeksalta ja sit vielä myöhemmin, joskus vielä yöllökin, jos tuli nälkä ja olin hereillä. Aika leipä painotteinen tuolla toi ruokavalio...

"vieras."
[QUOTE="vieraana";29904424]Mutta se vuodepotilas voi olla vaikka raskaana ja odottaa kaksosia jolloin normaalin vuodepotilaan kalorimäärä ei ehkä riitä? Odottajan pitäis saada se noin 150kcal enemmän kuin ei-raskaana olevan.

Jos on nälkä niin asialle pitää tehdä jotain ja ainut mikä auttaa on että kertoo hoitohenkilökunnalle asiasta.[/QUOTE]

Mitä sä sössötät? Ei ap ole raskaana.

viieras
[QUOTE="vieraana";29904424]Mutta se vuodepotilas voi olla vaikka raskaana ja odottaa kaksosia jolloin normaalin vuodepotilaan kalorimäärä ei ehkä riitä? Odottajan pitäis saada se noin 150kcal enemmän kuin ei-raskaana olevan.

Jos on nälkä niin asialle pitää tehdä jotain ja ainut mikä auttaa on että kertoo hoitohenkilökunnalle asiasta.[/QUOTE]

Joo no jos on raskaana ja odottaa kaksosia, niin se energiankulutus on taas laskettu SEN mukaan, tyhmiäkö luulet niiden hoitajien olevan. Lisää saa varmaan ruokaa jos pyytää aina, mutta jos on raskaana ja jatkuvasti nälkä (niinkuin monella on vaikka saisikin riittävästi energiaa jo sairaalanruoista), niin pyytää sitten jotain tuttua tuomaan lisää ruokaa.

Yhteistyössä