Erilainen tapa lukea bilsan kokeisiin.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lispetti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kannattais kyllä alkaa totuttamaan lapsia siihen, että opiskelu vaatii omaakin tekemistä joka ei aina ole niin huippukivaa

kiva huomata sitte yliopistolla että vitsi, eikö näistä tenteistä muka pääsekkään läpi lukematta

• Tykkää
Reactions: Lispetti
kannattais kyllä alkaa totuttamaan lapsia siihen, että opiskelu vaatii omaakin tekemistä joka ei aina ole niin huippukivaa

kiva huomata sitte yliopistolla että vitsi, eikö näistä tenteistä muka pääsekkään läpi lukematta

Ei kai aina sitä samaa?
Miksi ei vois katella mielummin dokumentteja/asiaan liittyvä ohjelmia?

Kiitettäviä satelee. Suosittelen Olipa kerran elämää!:cool:

no mun mielestä kannattais vähän ajatella sitä oppimista pidemmän ajan prosessina mutta huomaan että lyön tässä nyt päätäni karjalan mäntyyn

jos ei mee perille niin ei mee

Meinaakkonää että tulevaisuudessa on vaan kirjoja?:O

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
mun mielestä ei, sanosin että jollain alakoululaisella se tiedon oppiminen on sivuseikka ja se prosessin oppiminen isompi

olen ainakin alkuluokkien osalta tavallaan samaa mieltä. mutta kun sen jo opettajatkin ovat ymmärtäneet (ainakin pitäisi), että kaikki eivät opi samalla tavalla. ja kun on tajuttu sekin, että tärkeintä ei ole, että kaikki oppivat samalla tavalla, vaan että kaikki löytäisivät sen tavan jolla parhaiten oppivat ja osaisivat hyödyntää sitä opiskelussaan.
Toinen voi hahmottaa sen ihmisenbilsan piirtämällä, joku lukemalla. joku katsomalla ja joku kuulemalla.

toinen tärkeä asia on motivaatio. sen 'oppiminen', että oppinen on mielenkiintoista ja että minäkin pystyn siihen. en ole tyhmä. se on se, joka kantaa opinnoissa myöhemminkin. kun vastoinkäymisiä ja vaikeuksia sitten tulee, osaa ajatella, että ny on hankalampaa, mutta silti mahdollista. osaa kokeilla eri reittejä oppimiseen, jos heti ei onnaa.

Tää on sinänsä ihan turha jankkaamisen aihe. Jos tyttö kerran katsoo Olipa Kerran Elämää oppimateriaalina niin missä kohtaa se määrittää koko tulevaisuuden oppimisprosessit? Saa toki jankatakin. :xmas: Jos on sillä tuulella.

Ainakin mun kouluaikana alleviivausta ja referointia alettiin opettelemaan kolmannella luokalla. Eiköhän noi nykyajan tenavat opettele myös oppimistekniikoita. On erilaisia oppijoita ja tyylejä.
Olipa kerran esittää helpotetusti ihmisen biologiaa, kaikki varmaan muistaa valkoiset puolustajat :-) Eli ihan hyvääkin siitä oppii. Kattavaan biologian opetukseen siitä ei ole eli kyllä Lispetin lapsukainen joutuu opettelemaan ihan "purista perseestä" meiningillä hikikarpaloiden kohotessa ohimolle aineen ihan perinteisesti, ma luulisin.
Mutta tuollaiset pikkujekut toimivat hyvänä inspiksenä ehkä välillä vaikeaan aiheeseen.

Viimeksi muokattu:
Oi joi - Olipa kerran elämä- sarja!! Ihan paras ja niin mieliinpainuva. Meinaan muuten hankkia sen meijen ipanoille katottavaksi, kun niin ovat kiinnostuneita ihmiskehon kummallisesta toiminnasta.

Ja mitä tulee vielä tuossa vaiheessa - alaluokilla kun ollaan - oppimistapoihin ja kokeisiin lukemiseen, niin mun mielestä on hienoa, kun lapsi itse löytää itselleen kulloisenkin tavan tiedon omaksumiseen. Mä ainakin sain Lissun aloituksesta semmosen käsityksen, että siellä on lapsi pakertanut jo sen perinteisen lukemisensa kanssa ja jotta kokeisiin lukeminen olisi vielä hiukan motivoituneempaa, niin sitten hoksasi tämän oivallisen sarjan tukemaan oppikirjan tekstiä. Loistavaa!

Nythän on tyrkyllänsä vaikka minkälaista metodia, joista varmasti jokaiselle löytyy omansa ja mielekkäänsä variaatio sen perinteisen lukemisen kaveriksi. On tärkeää, että lapsi itse hoksaa ja huomaa, mikä tapa on hänelle se kaikkein kannattavin. Eiköhän tuo ole sitten jo hyvinkin avautunut yliopistoon mentäessä.

• Tykkää
mä luovutan

ootte oikeessa, alakoulun kokeissa vain tulokset ratkasee eikä oppimisprosessien oppimisella ole mitään väliä

Tiiä millasia numeroita olisivat aikoinaan saaneet nekin, jotka ei opi parhaiten lukemalla, jos oppimis vaihtoehtoja olisi ollut enemmän.

Nojaa, kaikille se opiskelu ei ole niin vaativaa.

P.S. Iso alkukirjain virkkeeseen, -kään on pääte, jossa on vain yksi k-kirjain, eli olisi kannattanut satsata mihin hyvänsä oikeinkirjoitusta edistävään opiskelumenetelmään...

Miksi oppimisen pitäisi olla aina vaan tylsää tankkaamista? Miksei voi luoda oppimista helpottavia keinoja ja hyödyntää vaikka sitten siellä yliopistossakin?

Meillä isä ja lapset sävelsi yhdessä biisin äidinkielen sijamuodoista ja muistaakseni jostain sanakokeistakin yms. Kaikilla oli hauskaa ja oppi meni perille

• Tykkää

Yhteistyössä