Ketkä palstalaiset polttaa tupakkaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lista
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä päätös! :flower:
Meillä kans taas mietitään päivää jolloin yritetään taas lopettaa. Oon huomannu et se oma henkinen asennoituminen on suurin asia joka pitää olla kunnossa ennen kuin kannattaa ees harkita ja siihen tarvii semmosen siirtymäajan. Heinäkuun alku vois olla hyvä meillekin mut ei olla päätetty vielä ihan tarkkaa päivää. Lopetettavahan tämä on, se on varmaa =)

Otetaanko porukan haaste? Mä olen tästä päätöksestä jo ilmoittanut läheisille, mulle tekee hyvää se että on porukan painetta, en ilkee repsahtaa.
Mietin kaikkia hyviä puolia; iho paranee, juoksulenkit sujuu paremmin, rahaa menee vähemmän (aiotaan laittaa röökirahat sivuun joka viikko niin päästään joskus vuoden päästä ulkomaille lomalle), ei maistu aamulla pahalta suussa jne.
Helposti on saanut vähennettyä puoleen tuota poltettavaa määrää, jospa se onnistuisi.
Jännä miten raskaaksi tultu (x2) oon lopettanu kuin seinään ilman mitään vieroitusoireita. Sitä oli niin onnellinen raskauksista ettei tullut mieleenkään polttaa enää. Nyt on vain oma perse kyseessä joten haaste on hankalampi...
Mä olen polttanut elämässäni 14 vuotta. Huhhuh.

• Tykkää
Reactions: StaRR
Otetaanko porukan haaste? Mä olen tästä päätöksestä jo ilmoittanut läheisille, mulle tekee hyvää se että on porukan painetta, en ilkee repsahtaa.
Mietin kaikkia hyviä puolia; iho paranee, juoksulenkit sujuu paremmin, rahaa menee vähemmän (aiotaan laittaa röökirahat sivuun joka viikko niin päästään joskus vuoden päästä ulkomaille lomalle), ei maistu aamulla pahalta suussa jne.
Helposti on saanut vähennettyä puoleen tuota poltettavaa määrää, jospa se onnistuisi.
Jännä miten raskaaksi tultu (x2) oon lopettanu kuin seinään ilman mitään vieroitusoireita. Sitä oli niin onnellinen raskauksista ettei tullut mieleenkään polttaa enää. Nyt on vain oma perse kyseessä joten haaste on hankalampi...

Tupakoinnin terveyshaitat

Länsimaissa neljätoista prosenttia kuolemista aiheutuu tupakan aiheuttamista sairauksista, ja se on yleisin estettävissä oleva kuolleisuuden syy. Myös Suomessa tupakka on merkittävä sairauksien aiheuttaja:

Joka kolmas syöpäsairaus aiheutuu tupakasta.
Joka viidennessä sydänperäisessä kuolemassa tupakka on tärkein riskitekijä.
Joka toinen tupakoija kuolee tupakan aiheuttamiin sairauksiin, jos jatkaa tupakointiaan.
Tupakka aiheuttaa yleensä käyttäjälleen myös voimakkaan riippuvuuden.

Tupakoinnista aiheutuvia terveyshaittoja

Sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet

Sepelvaltimotauti
Sydäninfarkti
Sydänperäinen äkkikuolema
Verenpainetauti
Katkokävely
Keuhkosairaudet

Keuhkoahtaumatauti (COPD)
Krooninen keuhkoputkentulehdus
Syöpätaudit

Keuhkosyöpä
Virtsarakonsyöpä
Kurkunpäänsyöpä
Ruokatorvensyöpä
Haimasyöpä
Mahasyöpä
Maksasyöpä
Kohdunkaulansyöpä

Suusairaudet

Suusyöpä
Ientulehdus ja hampaiden kiinnityskudoksen sairaudet
Raskaudenaikaiset haitat

Pienipainoisuus
Keskenmeno
Ennenaikainen synnytys
Kätkytkuolema
Imetys- ja maidoneritysvaikeudet
Lapsen hidastunut kasvu
Hedelmällisyys

Impotenssi
Hedelmättömyys
Lasten altistuminen tupakansavulle

Allergiat
Toistuvat infektiot
Muita haittoja

Ihon ennenaikainen vanheneminen
Haavojen hitaampi paraneminen
Leikkauskomplikaatiot
Silmän rappeumasairaus
Maha- ja pohjukaissuolen limakalvovaurioriski kasvaa
Osteoporoosi
Aikuistyypin diabetes
Kilpirauhasen vajaatoiminnan paheneminen
Selkärangan välilevyn rappeuma
Vaihdevuosien varhaistuminen
Virtsanpidätyskyvyn heikkeneminen

Kävin äsken kaupassa ja altistuin kaksi kertaa tupakansavulle, parkkihallissa kauhea tupakankäry ja ulkona kaupan edessä haisi tupakka vaikka lähin ihminen oli 50 metrin päässä.
Eikö tollot tupakoitsijat tajua ettei parkkihalleissa saa polttaa tupakkaa ja miksi kaupan oven edustat, parkkipaikat ja kadut on täynnä tupakannatsoja? Osaako tupakoitsijat vastata?

Ja minä ihan vakavissani suunnittelen muuttamista erakkomökkiin jonnekin peräkorpeen jossa ei kymmenen kilsan säteellä ole kuin susia.

Mutta kun tuon paikan löydän, niin tarjoan sitä ensin sinulle, koska olet selvästi enemmän sen tarpeessa.

Tupakoinnista aiheutuvia terveyshaittoja

Sydän- ja verenkiertoelinten sairaudet

Sepelvaltimotauti - ennemmin tulee rasvaisesta ruuasta eli huonosta kolesterolista
Sydäninfarkti - samoin kolesteroli pohjainen
Sydänperäinen äkkikuolema - näitähän tulee jopa urheilullisille nuorille
Verenpainetauti - tähänkin vaikuttaa moni moni muu tekijä
Katkokävely - enemmän tavataan alkoholisitien piireissä kuin röökin polttajilla
Keuhkosairaudet

Keuhkoahtaumatauti (COPD) - voi tulla myös ilmansaasteista ilman tupakkaa
Krooninen keuhkoputkentulehdus - astmaa nyt tavataan muillakin kuin tupakoivilla
Syöpätaudit

Keuhkosyöpä - ei välttämättä tupakoiva sairastu
Virtsarakonsyöpä - no mites tää nyt liittyy mihinkää?
Kurkunpäänsyöpä - tämäkin voi tulla ilman röökiä
Ruokatorvensyöpä - kuin myös tämä
Haimasyöpä - tämänkin nyt taisit vaan riuhtasta jostain syöpälistasta
Mahasyöpä - ei tarvita tupakkaa tähänkään
Maksasyöpä - en jaksaisi uskoa, mutta mahdollistahan tuo on
Kohdunkaulansyöpä - riski suurenee mikäli naisella myös reilusti ylipainoa

Suusairaudet

Suusyöpä - voit saada tämänkin ilman tupakkaa
Ientulehdus ja hampaiden kiinnityskudoksen sairaudet - tähän rittää huono suu hygienia ja perinnöllisyys
Raskaudenaikaiset haitat

Pienipainoisuus
Keskenmeno
Ennenaikainen synnytys
Kätkytkuolema - tästä ei ole vedenpitäviä todisteita edelleenkään
Imetys- ja maidoneritysvaikeudet
Lapsen hidastunut kasvu
Hedelmällisyys

Impotenssi
Hedelmättömyys
Lasten altistuminen tupakansavulle

Allergiat - suurempi syy nykyajan allergioihin on liiallinen puhtaus kotona ja alituinen käsienpesu hysteria
Toistuvat infektiot - ks. edellinen vastaus
Muita haittoja

Ihon ennenaikainen vanheneminen - meikeillähän ja auringon otollahan ei ole tässä merkitystä?
Haavojen hitaampi paraneminen - tähänkin vaikuttaa moni muukin tekijä kuin pelkkä tupakointi
Leikkauskomplikaatiot - hyvin epätodennäköistä, sairaalabakteerit pahempia komplikaatioiden aiheuttajia
Silmän rappeumasairaus - perinnöllisyys todennäköisempi aiheuttaja
Maha- ja pohjukaissuolen limakalvovaurioriski kasvaa
Osteoporoosi - naisilla yleinen, kalsiumin ja d-vitamiinin lisäys
Aikuistyypin diabetes - ylipaino suurempi riskitekikä
Kilpirauhasen vajaatoiminnan paheneminen
Selkärangan välilevyn rappeuma - on totta, että tupakointi heikentää verenkiertoa selässä, mutta kyllä rappeumaan tarvitaan muutakin. Kuten vaikkapa selkää rasittava työ, ylipaino etc
Vaihdevuosien varhaistuminen
Virtsanpidätyskyvyn heikkeneminen - tähän riittää ikä ja lantionpohjanlihasten huono kunto, jumppa auttaa tässäkin asiassa

Kaikkiin kohtiin en kommentoinut, koska en voi olla sata varma asioista, mutta kyllä listallasi on paljon semmoistakin mihin tupakka on vain pieni osa josko ollenkaan osallisena.

potku
Sano mulle mikä muu yksittäinen laillinen nautintoaine tai ruoka aiheuttaa yhtä monta ja vakavaa sairautta ja vaaratekijää kuin tupakka? Sellaista ei ole.

:wave: Lähden mukaan haasteeseen! :) Ihan hiljattain oli lopettamisyritys, mutta retkahdin sitten taas. Retkahduksen jälkeen olen tosin pystynyt melkoisen hienosti vähentämään, ja lopettaminen pyörii päivittäin mielessä.

passivinen tupakointi

Oletko tutustunut ruokiesi lisäaineisiin? Sieltä lun löytyy hermomyrkyistä lähtien kaikkea ihanaa ja mukavaa. Samoin tiedätkö sontaa autosi päästelee ilmoilleen? Tuskin nyt kuitenkaan ruusun terälehtiä ja syreenin tuoksuja.

Ja mitä tuohon minun vastauksieni aliarvioimiseen tulee, eipä tuo sinunkaan listasi ihan nyt faktaa täynnä ole. Kyllä sieltäkin löytyy niitä ohilyöntejä, joiden todenperäisyys on enemmän mielikuvitustasi kuin puhdasta faktaa.

:wave: Lähden mukaan haasteeseen! :) Ihan hiljattain oli lopettamisyritys, mutta retkahdin sitten taas. Retkahduksen jälkeen olen tosin pystynyt melkoisen hienosti vähentämään, ja lopettaminen pyörii päivittäin mielessä.

Kierrä kaukaa tupakkamies ja tupakkanainen!

Tupakoiminen lyhentää elämää ja aiheuttaa siinä sivussa monenlaista haittaa terveydelle, sen tietävät kaikki. Aski päivässä lyhentää elämän pituutta keskimäärin 5–8 vuotta ja laatuvuosia katoaa taivaalle vielä enemmän. Passiivisen tupakoinnin eli muiden tuottaman savun epäterveellisyys on huonommin tunnettu asia, vaikka siitäkin tiedetään tänään paljon.

Altistuminen tupakansavulle kotona tai työpaikalla lisää sydänkohtauksen ja -kuoleman vaaraa, ja jatkuva oleskelu tupakansavuisessa ilmassa on melkein yhtä vaarallista kuin tupakoiminen. Sydän kärsii jo pienistä annoksista tupakansavua. Yksi savuke päivässä (vastaa passiivista tupakointia) lisää sairastumisen ja kuoleman vaaraa noin 30 % ja viisi savuketta 50 %. Tämän jälkeen sairastumisen todennäköisyys kasvaa hitaammin ja aski päivässä (20 savuketta) aiheuttaa noin 80 %:n lisävaaran. Vaikutukset ovat nopeita, sillä vaara kasvaa ja väistyy nopeasti altistuksen vaihdellessa.

Miten on mahdollista, että yhden savukkeen polttaminen tai tupakan savuisessa tilassa oleskeleminen voi aiheuttaa sydänkohtauksen? Nikotiini supistaa verisuonia ja lisää sydämen taakkaa kiihdyttämällä sykettä. Häkä korvaa osan hapesta ja kudokset kärsivät hapen puutteesta. Tupakansavu sisältää pienhiukkasia, jotka välittömästi vaikuttavat sydämen toimintaan. Tupakansavu ei ole ainoa ilmansaaste, joka lisää nopeasti sepelvaltimotautikohtauksen vaaraa, sillä samanlaisia vaikutuksia on myös liikenteen ja teollisuuden päästöjen sisältämillä pienhiukkasilla.

Passiivinen tupakointi aiheuttaa myös keuhkosyöpää, mutta altistuksen on jatkuttava pitkään ennen kuin vaara alkaa kasvaa ja lisäriski on pieni tupakoitsijoihin verrattuna. Askin päivässä polttava mies sairastuu keuhkosyöpään 15–20 kertaa ja hänen tupakoimaton vaimonsa noin 1,2 kertaa useammin kuin henkilö, joka ei altistu tupakansavulle. Mitä pitempään altistus jatkuu ja mitä suurempi altistus on, sitä useampi sairastuu. Elinikäisistä tupakoitsijoista joka viides kuolee keuhkosyöpään.

Viimeisimpien tietojen mukaan passiivinen tupakointi lisää myös diabetesta. Havainto perustuu yli 5 000 amerikkalaisen miehen ja naisen pitkäaikaisseurantaan. Diabetes tai sen esiaste kehittyi tupakoiville yli 1,5 kertaa ja passiivisesti tupakansavulle altistuneille noin 1,3 kertaa todennäköisemmin kuin niille, jotka eivät joutuneet säännöllisesti tekemisiin tupakansavun kanssa. Sokeriaineenvaihdunnan häiriön syntytapa on epäselvä. Tupakointi lisää terveyden kannalta erityisen haitallista keskivartalon ja vatsaontelon rasvaa ja pömppövatsaisten todennäköisyys sairastua diabetekseen on tunnetusti suuri.

Diabeetikoille tupakka on todellinen myrkky. Sekä aktiivinen että passiivinen tupakointi lisäävät jo muutenkin suurentunutta sepelvaltimotaudin ja aivoverenkierron häiriöiden vaaraa. Diabeetikon elämäntoverin tulisi lopettaa tupakointi paitsi itsensä myös kumppaninsa terveyden takia. Lapsetkin hyötyisivät päätöksestä, sillä passiivinen tupakointi lisää lasten infektioiden, mm. korvatulehduksen ja keuhkokuumeen vaaraa.

potku
Sano mulle mikä muu yksittäinen laillinen nautintoaine tai ruoka aiheuttaa yhtä monta ja vakavaa sairautta ja vaaratekijää kuin tupakka? Sellaista ei ole.

Semmoinen kuin alkoholi ei sit vissiin ole sinulle tuttu?

Yli puolet Suomen vangeista istuu linnassa viinan vuoksi. Tupakan polttamisen vuoksi ei ainutkaan.

passiivinen tupakointi

Höllääppäs piposi naruja ja mene röökille. Alkaa juttusi taas olemaan samaa luokaan kuin amerikkalaisilla kiihkouskovaisilla, miten kaikki on saatanasta paitsi heidän aivopesuyrityksensä.

Sanon nyt uudestaan, minulla ei olisi mitään tupakkaa vastaan jos se olisi sellainen tuote että se ei aiheuta terveyshaittoja sivullisille, tupakansavu on tässä se ongelma.
Jos tupakanpolttaja on idiootti ja haluaa tietoisesti tuhota terveyttään niin tuhotkoon kunhan ei aiheuta sitä sivullisille.

Sanon nyt uudestaan, minulla ei olisi mitään tupakkaa vastaan jos se olisi sellainen tuote että se ei aiheuta terveyshaittoja sivullisille, tupakansavu on tässä se ongelma.
Jos tupakanpolttaja on idiootti ja haluaa tietoisesti tuhota terveyttään niin tuhotkoon kunhan ei aiheuta sitä sivullisille.

Eli sulla on suloisesti sekaisin semmoiset käsitteet kuin tupakan haju ja passiivinen tupakointi.
Vedähän pari tuumaustupakkaa, niin ehkäpä ero sinulle valkenee.

• Tykkää
Reactions: potku
passiivinen tupakointi

Sinähän saat sitten meuhkata tuosta asiasta niin kauan kuin sielus sietää. Mun tupakointini ei pitäisi kenenkään muun perskarvoja kutittaa ja jos kutittaa ni sehän on henkilön oma ongelma. Ei minun.
Mutta muista nyt jatkossa kun autollasi hurruuttelet menemään, että sinäkin aiheutat sivullisille ongelmia sillä. Pakokaasut tuhoaa otsonikerrosta ja ne saasteet mitä autostasi tulee on vaarallisia.
Eli lopeta sinä autoilu niin minä lopetan tupakoinnin. Et siis käytä linja-autoja saati takseja. Etkä mitään mikä kulkee kumipyörillä.
Olet vain nyt liian fiksoitunu tosiaan tuohon tupakkaan, hankihan ihan ikioma elämä ja lopeta turhasta stressaaminen. Saattaa sunki elämäs helpottua suunnattomasti en jälkeen.

Semmoinen kuin alkoholi ei sit vissiin ole sinulle tuttu?

Yli puolet Suomen vangeista istuu linnassa viinan vuoksi. Tupakan polttamisen vuoksi ei ainutkaan.

Alkoholi ei aiheuta lähellekkään niin paljon kehon sisäisiä terveyshaittoja kuin tupakka, tupakkaan verrattuna alkoholi on jopa terveellistä.

Se että sattuu ylilyöntejä ja juopot tekee rikoksia ei liity millään tavalla terveyteen.
Entäs tupakoivat autoilijat, niillehän niitä onnettomuuksia sattuu liikenteessä kun pitää sitä tupakkia räplätä ajon aikana ja keskittyminen herpaantuu, ja toisekseen tupakasta aiheutuu vieroitusoireita ja se aiheuttaa onnettomuuksia monissa asioissa.

potku

Tiedätkö että tämä yhteiskunta ei toimi eikä pyöri jos ei ole autoja, rekkoja, laivoja lentokoneita , tehtaita jne jotka saastuttaa, mistä luulet että ruoka ja tavarat ja palvelut saadaan kauppoihin ja keskuksiin jos ei niitä kuljeteta? Ei ne sinne sormea napsauttamalla lennä. Saasteet on vain hyväksyttävä mutta tupakansavu ei ole tarpeellinen tähän yhteiskuntaan, se on vain huumeiden kaltainen syöpämyrkky.

Alkoholi ei aiheuta lähellekkään niin paljon kehon sisäisiä terveyshaittoja kuin tupakka, tupakkaan verrattuna alkoholi on jopa terveellistä.

Se että sattuu ylilyöntejä ja juopot tekee rikoksia ei liity millään tavalla terveyteen.
Entäs tupakoivat autoilijat, niillehän niitä onnettomuuksia sattuu liikenteessä kun pitää sitä tupakkia räplätä ajon aikana ja keskittyminen herpaantuu, ja toisekseen tupakasta aiheutuu vieroitusoireita ja se aiheuttaa onnettomuuksia monissa asioissa.

No jopas taas pomppas!! :D
En tiedä mitkä on sun tietolähtees asioiden kanssa, mut kannattais varmaan päivitellä niitä tietoja hiukkasen uudempaan suuntaan.
Alkoholiko ei aiheuta sisäisiä terveyshaittoja? Mites maksakirroosi, hepatiitti, vatsahaava, delirium, katkokävely, alkoholidementia, rasvamaksa, suolistovuodot, hermosairaudet, pelkotilat, aivosurakstuminen, hermorappeuma, sekä suun, nielun, kurkunpään, ruokatorven, mahan syövät sekä vakavat rytmihäiriöt.

"Entäs tupakoivat autoilijat, niillehän niitä onnettomuuksia sattuu liikenteessä kun pitää sitä tupakkia räplätä ajon aikana ja keskittyminen herpaantuu, ja toisekseen tupakasta aiheutuu vieroitusoireita ja se aiheuttaa onnettomuuksia monissa asioissa. "
Ja tämä. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajeluko on ihan turvallista? Alkoholiko ei muka aiheuta vieroitusoireita?
Entäs ajon aikanen kännykän tai radion räpellys? Nekö ei myöskään aiheuta onnettomuuksia? Silloinko ei keskittyminen herpaannu ajon aikana?

Jokohan nyt oikeesti avaisit silmäs ja tajuaisit, miten hataralla pohjalla sun väittämäs TAAS onkaan!?

potku

Tiedätkö että tämä yhteiskunta ei toimi eikä pyöri jos ei ole autoja, rekkoja, laivoja lentokoneita , tehtaita jne jotka saastuttaa, mistä luulet että ruoka ja tavarat ja palvelut saadaan kauppoihin ja keskuksiin jos ei niitä kuljeteta? Ei ne sinne sormea napsauttamalla lennä. Saasteet on vain hyväksyttävä mutta tupakansavu ei ole tarpeellinen tähän yhteiskuntaan, se on vain huumeiden kaltainen syöpämyrkky.

En edes taida alentua enää vastaamaan tähän. Kuvittelet tosiaan olevasi viisaampi kun et tupakoi, mutta valitettavasti totuus on tässäkin ketjussa tullut esiin jo useampaan otteeseen. Et taida nyt ihan olla niin viisas mitä oikeasti kuvittelet olevasi.

No jopas taas pomppas!! :D
En tiedä mitkä on sun tietolähtees asioiden kanssa, mut kannattais varmaan päivitellä niitä tietoja hiukkasen uudempaan suuntaan.
Alkoholiko ei aiheuta sisäisiä terveyshaittoja? Mites maksakirroosi, hepatiitti, vatsahaava, delirium, katkokävely, alkoholidementia, rasvamaksa, suolistovuodot, hermosairaudet, pelkotilat, aivosurakstuminen, hermorappeuma, sekä suun, nielun, kurkunpään, ruokatorven, mahan syövät sekä vakavat rytmihäiriöt.

"Entäs tupakoivat autoilijat, niillehän niitä onnettomuuksia sattuu liikenteessä kun pitää sitä tupakkia räplätä ajon aikana ja keskittyminen herpaantuu, ja toisekseen tupakasta aiheutuu vieroitusoireita ja se aiheuttaa onnettomuuksia monissa asioissa. "
Ja tämä. Alkoholin vaikutuksen alaisena ajeluko on ihan turvallista? Alkoholiko ei muka aiheuta vieroitusoireita?
Entäs ajon aikanen kännykän tai radion räpellys? Nekö ei myöskään aiheuta onnettomuuksia? Silloinko ei keskittyminen herpaannu ajon aikana?

Jokohan nyt oikeesti avaisit silmäs ja tajuaisit, miten hataralla pohjalla sun väittämäs TAAS onkaan!?

Minä vertasin tupakkaa ja alkoholia keskenään, en väittänyt että alkoholi on ongelmatonta, tuo sun listä pätee juoppoihin ja alkoholin suurkuluttajiin mutta tavallinen ihminen joka ottaa viikossa 4-5 olutta tai pari lasia viiniä niin se on terveellistä tupakkaan verrattuna, monissa tutkimuksissa on todettu että noin pienet määrät alkoholia ei aiheuta terveyshaittoja, mutta tupakkaa kun vedät joka päivä ehkä tunnin tai puolen tunnin välein niin se jos aiheuttaa terveyshaittoja.
Eli normaali ihminen ottaa viikossa muutaman hassun oluen mutta tupakanpolttaja imee tupakkaa koko viikon tunnin välein, kumpi on terveellistä ja kumpi ei?

Yhteistyössä