Miten niitä menoja voi karsia, kun rahat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja rahat vähissä
  • Ensimmäinen viesti
vierass
Ap:ta on kovin vaikea auttaa, kun ainoat kulut joita hän pystyy täsmentämään ovat asuminen, autolaina ja puhelin, ja ne kaikki ovat juuri sellaisia, joista ei voi tinkiä.

Jos sovitaan, että noista ei voi tinkiä, mihin muuhun teillä tarkemmin menee rahaa ja kuinka paljon? Ei voi antaa mihinkään vinkkejä, kun ei tiedä mitään muuta.

HippuTAR
Auto ei ole mun, mä kuljen pyörällä töihin. Mies tarvitsee autoa pakosti. Mielestäni tuo onkyllä tosi halpa auto. Jos ostaisimme auton vaikka 2000e:llä, niin siihen uppoaisi rahaa kunnostukseen.
Mä ostin n. puolitoista vuotta sitte 2500 € maksaneen auton. Siihen on vaihdettu termari (en muista mitä makso) ja puolakotelo? (90€) aiemmin, nyt just mies vaihto venttiilikannen tiivisteen (muutama euro?) ja öljypohjan tiiviste pitää vaihtaa (?€) ja uusia osa pakoputkesta (n. 100€).
Kyllä varmaan uudempaankin autoon helposti menee ton verran korjauksiin tos ajas.

"vieraana"
Lapsivakuutus nyt ainakin on melkoisen "turha" menoerä jos ei ole erityisen varakas. Julkisella hoituu asiat oikein hyvin ja jos sen lapsivakuutuksen vuosimaksujen verran laittaa säästöön niin niillä käyttää useamman kerran lasta lääkärissä yksityiselläkin.

Alle 18-vuotiaasta ei mene terveyskeskusmaksuja ja sairaalamaksukin vain 7 vuorokaudelta. Jos jotain vakavampaa sairautta ilmenee niin vaikuttaako se 1000e teidän talouteen suuntaan jos toiseen?

Auton kuluja ja asumiskuluja minäkin pidän suurina. Toki jos kyse olisi omistusasunnosta niin rivakka lainanmaksu toisi jatkossa budjettiin löysyyttä. Meillä on asuntolaina jo maksettu ja maksettavana enää vastike 230e/kk. Plus täytyy varautua siihen että jos kodinkoneita jne hajoaa niin ne on ostettava itse.

Tällä hetkellä auto on myös velaton (joskin jo vanha vm 2007 farmari), mutta laitetaan miehen kanssa 100e/kk säästöön auton vaihtoa varten.

Tulipahan vain mieleen
[QUOTE="vieraana";29869517]Lapsivakuutus nyt ainakin on melkoisen "turha" menoerä jos ei ole erityisen varakas. Julkisella hoituu asiat oikein hyvin ja jos sen lapsivakuutuksen vuosimaksujen verran laittaa säästöön niin niillä käyttää useamman kerran lasta lääkärissä yksityiselläkin.

Alle 18-vuotiaasta ei mene terveyskeskusmaksuja ja sairaalamaksukin vain 7 vuorokaudelta. Jos jotain vakavampaa sairautta ilmenee niin vaikuttaako se 1000e teidän talouteen suuntaan jos toiseen?

Auton kuluja ja asumiskuluja minäkin pidän suurina. Toki jos kyse olisi omistusasunnosta niin rivakka lainanmaksu toisi jatkossa budjettiin löysyyttä. Meillä on asuntolaina jo maksettu ja maksettavana enää vastike 230e/kk. Plus täytyy varautua siihen että jos kodinkoneita jne hajoaa niin ne on ostettava itse.

Tällä hetkellä auto on myös velaton (joskin jo vanha vm 2007 farmari), mutta laitetaan miehen kanssa 100e/kk säästöön auton vaihtoa varten.[/QUOTE]

Ainakin meillä lapsivakuutus on noin 250 euroa vuodessa, vaikka sen säästäisi niin eipä sillä todellakaan kovin montaa kertaa lasta käyttäisi yksityisellä, kuten edellinen kirjoitti. Riittäisi ehkä kahteen käyntiin.

Itse ainakin todella allergisen + astmaisen lapsen kanssa olen enemmän kuin tyytyväinen, että lapsella on vakuutus. Meillä on ihana oma allergialääkäri, joka hoitaa asioitamme kunnolla. Eikä aina tarvitse selittää uudelle lääkärille terveyskeskuksessa koko lapsen sairaushistoriaa. Lapsen terveys on kuitenkin ainakin minusta niin tärkeä juttu, että siitä en alkaisi ekana säästää.

Mutta miten ap:n miehen pitää puhua niin paljon puhelimessa? Jos ne ovat työjuttuja, niin eikö hän saa työsuhdekännykkää?

Tää on taas näitä jankkaus ketjuja joissa pyydetään "apua" ja vinkkejä, ja joka kohtaan löytyy tekosyytä tekosyyn päälle että "ei me voida siitä, ja siitä tinkiä".

Oikeasti, teidän asumiskulut kuulostaa todella kalliilta.
Oikeasti, teidän autoilu kuulostaa todella kallíilta.

Ihan kaikella ystävyydellä, parin tonnin autoon saa ihan yhtä hyvät renkaat kuin 20 000e autoon. Turvallisuus on merkkikohtaista, auto kohtaista ja pitäähän nyt herranen aika sitä teidän uuttakin autoa huoltaa! Kyllä siihenkin saa varmasti uppoamaan rahaa.

En sano että muiden pitäisi tehdä näin, mutta me on ajeltu 98-02 vuosien autoilla ja maksettu niistä aina 600-800e. Korjauksia tähän nykyiseen tuli ennen edellistä leimaa n. 60 eurolla. Plus renkaat talveksi (uudet) 200e. On hintansa jo "tienannut" takaisin tässä parissa vuodessa, vielä kun seuraavasta leimasta menee ilman isompia laittoja niin myydään se muutamalla satasella ja hommataan taas astetta parempi.

Meillä toimi homma näin, auto ei todella ole mikään rötöläjä vaan hyvin pidetty ja siisti farmari jolla ei yhtään hävetä ajella.

Mutta hei, elämä on valintoja.
Me asutaan 650 eurolla vuokralla, isossa kämpässä, ja tähän muuttaessa luovuttiin omasta pihasta, puutarhasta ja saunasta, jotka oli osa mun "unelmakotia".
Mutta saatiin tilalle lisää liikkumavaraa varallisuuden suhteen.

ap.
Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;29869346:
ilman tieto siitä, mihin kulutatte rahaa on vaikea vastata mitään. mutta yleensä ottaen ruuassa voi säästää. Ja ei kannata ostaa kalliita merkkivaatteita, halvemmatkin käy, ja kirpparilta vaatteita saa muutamalla eurolla. karkki ja limsat on turhuutta. samoin tupakka ja alkoholi. en tiedä käytetäänkö teillä noita, mutta jos käytetään
No ei käytetä.

"viera"
Ihan pakko kommentoida kun kaikki sättii tota autovalintaa. Siis kyllä mä en lähtis mukuloita kuljettamaan millään 500€ rotiskolla. Jotain ku sattuu niin ei minkäänlaista turvaa moisesta peltiläjästä. Halvempaan kyllä vois vaihtaa toki. Joku mainitsikin, että jo kymppitonnilla saa hyviä pari vuotta vanhoja autoja. Se vois olla aika hyvä vaihtoehto.
Kämppä vaihtoon. Sikamainen vuokra!
Määrittele rotisko. Meidän 500 euron rotiskossa on ilmastointi, hyvät renkaat, abs-jarrut, air bagit jne.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
"vieraana"
Varaa kirjastosta uusi kirja nimeltä Erilainen opas omaan talouteen. Suosittelen lukemaan, vaikka en ole kirjaa vielä kokonaan nähnyt. Saattaisi avata sulla silmiä siitä miten käytette suurimman osan tuloista ja ajastanne aivan turhaan. Vähän kulutustsa karsimalla voisi saada paljon enemmän.

Nythän te käytännössä elätte melkein velaksi, jos rahat ei riitä.

"viera"
Ihan pakko kommentoida kun kaikki sättii tota autovalintaa. Siis kyllä mä en lähtis mukuloita kuljettamaan millään 500€ rotiskolla. Jotain ku sattuu niin ei minkäänlaista turvaa moisesta peltiläjästä. Halvempaan kyllä vois vaihtaa toki. Joku mainitsikin, että jo kymppitonnilla saa hyviä pari vuotta vanhoja autoja. Se vois olla aika hyvä vaihtoehto.
Kämppä vaihtoon. Sikamainen vuokra!
Ja itse asiassa, ajoin vasta kolarin. Vanha auto (-99) niin pellit kesti mainiosti, mulle ei mitään. Uusi auto olisi ollut ihan lytyssä.

ap.
siksi että teillä on rahat tiukilla mutta miehellä pitää silti olla tosi hieno auto
En ole kertonut, millaienn auto miehellä edes on, joten kristallipallostako näet sen hinnan?
Olen vain kertonut, paljonko maksaa autolaina. Sitähän voi neuvotella, paljonko sitä autoa haluaa siinä maksaa. Me olemme päätyneet maksamaan tuon verran, jotta se auto tulee maksetuksi, eikä korot juokse.

vieras-
Ymmärtääktseni esim nastarenkaat maksaa jo 800e uusina.
Kalliiseen autoonko ne sitten maksaa vähemmän?

Mä myönnän, etten tiedä paljon mitään autoista, mulla ei ole edes ajokorttia. Mutta jos edulliseen autoon ostaa perushyvät, turvalliset renkaat, ja se auto hajoaa niin ettei korjaaminen enää kannata (korjauksen hinta suhteessa auton arvoon), niin eikö esim. niitä renkaita voi kuitenkin myydä?

Mun on tosi vaikea uskoa, että autoileminen olisi taloudellisesti järkevää ja kannattavaa ainoastaan kalliilla autolla.

Ihan mielenkiinnosta, kumpi teillä on isompi; auton tämänhetkinen arvo vai autolainan määrä?

aina ei voi karsia
Kuuluuko koirakin pakollisiin perusjuttuihin elämässä?
Arvasin että joku silmät kiiluen tarttuu tuohon koiraan, kun sen mainitsen :D kyllä, olet oikeassa, hyvä sinä 10 pistettä ja papukaijamerkki. Vanha rekku rakas perheenjäsen voitais kyllä potkia pellolle, siitä tulis n. 40€ säästö/kk. Ollaan kuitenkin koitettu tinkiä ihan kaikesta muusta, ettei tarvis yhtä perheenjäsentä myydä tai viedä piikille, se kuitenkin on otettu huollettavaksi silloin parempina tulovuosina...

"vieraana"
Ainakin meillä lapsivakuutus on noin 250 euroa vuodessa, vaikka sen säästäisi niin eipä sillä todellakaan kovin montaa kertaa lasta käyttäisi yksityisellä, kuten edellinen kirjoitti. Riittäisi ehkä kahteen käyntiin.

Itse ainakin todella allergisen + astmaisen lapsen kanssa olen enemmän kuin tyytyväinen, että lapsella on vakuutus. Meillä on ihana oma allergialääkäri, joka hoitaa asioitamme kunnolla. Eikä aina tarvitse selittää uudelle lääkärille terveyskeskuksessa koko lapsen sairaushistoriaa. Lapsen terveys on kuitenkin ainakin minusta niin tärkeä juttu, että siitä en alkaisi ekana säästää.

Mutta miten ap:n miehen pitää puhua niin paljon puhelimessa? Jos ne ovat työjuttuja, niin eikö hän saa työsuhdekännykkää?

Vakuutuksen idea on siinä että suuri joukko vakuutuksenottajia maksaa maksuja, jotta sitten kun joitan sattuu voidaan saada vakuutuksesta korvauksia. Kannattaa omalla kohdalla laskea ne skenaariot mitä voisi sattua, ja paljonko se voisi maksaa. Jos lapsella on astma/allergia niin käyntejä keskussairaalassa tai yliopistosairaalassa tulee mutta ne eivät ole kovin kalliita. Samat lääkärit siellä ottavat vastaan kuin yksityisellä terveysasemalla. Tiedän kokemuksesta, koska lapsellani on atooppinen iho ja ihotautilääkärillä olemme käyneet useita kertoja.

Meillä on useampi lapsi ja pelkät vakuutusmaksut olisivat useita satoja vuodessa. Todennäköisyys että kaikilla lapislla olisi jokin erikoislääkärikäyntejä usein vaativa sairaus on kutienkin aika pieni.

Lisäksi kannattaa muista että vakuutusyhtiöt tekevät bisnestä. Niiden tarkoituksena on tehdä voittoa. Keskimäärin siis suurin osa maksaa vakuutuksesta enemmän kuin siitä saa takaisin. Esim. omakotitalon kotivakuutuksesta tämä eroaa siksi että summat mitä voisi vakuutuksesta saada takaisin ovat suhteellisen pieniä verrattuna siihen että vaikka omakotitalo palaa tai kotona tapahtuu laajamittainen vesivahinko.

Voi toki jankata maailman loppuun siitä onko lapsivakuutus pakollinen vai ei mutta Suomessa lapset saavat ihan terveyskeskuksesta hyvätasoista hoitoa.

Ei se halpa auto automaattisesti oo rahasyöppö. Ne voi kestää jopa vuosia ilman kovin isoja remontteja ku taas uusia autoja pitää viedä merkkikorjaamoon korjattavaksi ku nykyajan autoja ei niin vain enää itte korjata.

"vieraana"
Asuminen, auto ja ruokailu on yleensä kotitalouden suurimmat menoerät. Noista voit miettiä mistä pystyisit säästämään ja kuinka paljon. Onko teidän oikeasti pakko asua Lauttasaaressa vai voisiko se koti olla jossain muuallakin? Eroa kustannuksiin voi tulla useita satoja verrattuna siihen että asuisi vaikka nyt Vantaalla junayhteyksien päässä keskustasta. Toki alueena ei yhtä hienoa joku Tikkurila mutta onko se status tärkeämpi?

Tarvitseeko mies työssään sitä autoa vai voisitteko olla kokonaan ilman?

Pystytko laittamaan itse eväät töihin? Syöttekö ulkona usein, voisiko tästä säästää? Työpaikkaruokailu on mukavaa mutta melko arvokasta.

Mieti mikä sinulle on tärkeää ja mihin haluat käyttää raha versus mitkä asiat eivät ole niin tärkeitä ja mistä voisi säästää. Äläkä mieti niin paljon sitä mitä muut asiasta ajattelevat.

.-.-.
Ei niin, mutta kallis on. Ja sitä kun ei näköjään AP (ja moni muu) mitenkään tajua.
Itteäni ahistaa se aika kun noita vanhoja 90-luvun ja 00-luvun alkupuolen autoja ei oikein enää saa mistään. Sillä nämä uudet autot tuntuvat ihan pirun kalliilta. Siis ne kaikki osat, ja sitten se kun jo pelkkä polttimon vaihto on tehty niin hankalaksi että vähänkään tumpelommat ihmiset joutuvat viemään auton korjaamolle. Ja siitä 3 minuutin työstä napsahtaa heti yhden tunnin lasku :rolleyes:

Meidän nykyiset -95 ja -03 ovat vielä suht helppoja korjata kotona, vaikka kyllähän sitä jatkuvasti kuulee vanhoilta autonrassaajilta miten silloin hyvinä aikoina oli sellaisia autoja mitä ei koskaan tarvinnut korjaamolle viedä, ihan kaiken pystyi tekemään kotipihalla :D

[QUOTE="vieraana";29869730]Mitä se olisi auttanut? Paljonko olisit saanut vakuutukssta korvauksia? Oletko katsonut?[/QUOTE]

Ihan tosissaanko kysyt tuota? :O Kyllähän mulle on kaks kertaa sairastetun syövän takia tullu laskuja reilusti yli tuhat euroa sairaalapäivistä ja lääkkeistä. Niin eihän tuos toki vakuutuksesta mitää apua olisi ollu...

"vieraana"
Ihan tosissaanko kysyt tuota? :O Kyllähän mulle on kaks kertaa sairastetun syövän takia tullu laskuja reilusti yli tuhat euroa sairaalapäivistä ja lääkkeistä. Niin eihän tuos toki vakuutuksesta mitää apua olisi ollu...
Niin tuhat euroa kuluja mutta montako vuotta olisit sitä ennen maksanut vakuuutusmaksuja, ja olisiko ne enemmän kuin takaisin saamasi rahat?

Yhteistyössä