Miten niitä menoja voi karsia, kun rahat ei riitä?

• Viestiketjun aloittaja rahat vähissä
  • Ensimmäinen viesti
Joopa joo
Aloittaja maksaa autolainaa 300e/kk, mulla menee hyvässä lykyssä jo pelkkiin bensoihin sen verran kuukaudessa. Vaikka kilsakorvaukset (0,43e/km) maksetaankin kuukausittain, jostain se raha on löydyttävä siinä kohtaa kun Visa-laskun eräpäivä on ennen korvausten maksupäivää. Varautuminen on hiukan hankalaa kun kulutus vaihtelee hurjasti, päivittäisten työkilometrien määrä kun voi olla työvuorosta ja asiakaspaikoista riippuen mitä tahansa kymmenen ja sadan kilsan väliltä...

HALOO
Auto ei ole mun, mä kuljen pyörällä töihin. Mies tarvitsee autoa pakosti. Mielestäni tuo onkyllä tosi halpa auto. Jos ostaisimme auton vaikka 2000e:llä, niin siihen uppoaisi rahaa kunnostukseen.
Voi voi... Meilläkin mennyt auton kunnostukseen ja huoltoihin tässä 4 vuoden aikana peräti 100€, vaikka ostimme auton joka maksoi 500€ ja jonka mittarissa oli valmiina 150 000km. :) (tuon 4 vuoden aikana ajettu reilut 50 000, mutta meidän autossa ei ole jakopäänhihnaa)

Se vika on siellä korvien välissä, kun ei kehdata ajaa vanhalla autolla. Mihin parisuhteessa oleva mies tarvii mitään munanjatketta?

Ihan pakko kommentoida kun kaikki sättii tota autovalintaa. Siis kyllä mä en lähtis mukuloita kuljettamaan millään 500€ rotiskolla. Jotain ku sattuu niin ei minkäänlaista turvaa moisesta peltiläjästä. Halvempaan kyllä vois vaihtaa toki. Joku mainitsikin, että jo kymppitonnilla saa hyviä pari vuotta vanhoja autoja. Se vois olla aika hyvä vaihtoehto.
Kämppä vaihtoon. Sikamainen vuokra!

Tottakai jotkut vakuutukset on järkeviä, esimerkiksi kotivakuutus juuri sen talon palamisen yms. varalta. Liikennevakuutus on pakollinen ja jos auto on niin arvokas, että sen romuttuminen olisi turhan suuri riski, kaskovakuutuskin kannattaa ottaa. Muutaman satasen - parin tonnin kotteroon ei kyllä kannata mitään ylimääräisiä vakuutuksia maksaa.

Mutta tämä lapsen sairastuminen, luuletko että Suomessa jää nyt tai lähitulevaisuudessa yksikään lapsi hoitamatta, koska vanhemmat ei ole ottaneet sairaskuluvakuutusta lapselleen? No onneksi ei, maksamme veroja, joilla ylläpidetään julkista terveydenhoitoa. Kela korvaa jopa vanhempien ansionmenetystä erityishoitorahalla, jos lapsi sairastuu vakavasti. Näitä vakavampia sairastumisia ajatellen yksityisestä terveydenhuollosta ei edes ole mitään apua, syöpähoitoja ei julkiselta sektorilta edes saa eikä lasta kärrätä Mehiläiseen, jos hän loukkaantuu vakavasti onnettomuudessa.

Nämä lapsivakuutukset ovat vaan oiva markkinarako vakuutusyhtiöille, niistä leivotaan jotain hyvän vanhemmuuden mittaria. Mutta kun oikeasti lapsen hoito on taattu ilman vakuutusyhtiöiden rahastusta, niin aivan turhaa köyhän perheen brassailla viemällä lasta yksityisille lääkäriasemille, kun kaiken tarpeellisen hoidon saa myös julkiselta sektorilta. Ja sitä paitsi, jos lapsi ei sairastele poikkeuksellisen paljon, on joka tapauksessa halvempaa maksaa lääkärimaksut aina tarvittaessa, eikä satoja euroja vuodessa ihan vaan varmuuden vuoksi. Vaikka sitten käyttäisikin yksityisiä lääkäriasemia.
No itseasiassa sellaisiakin sairauksia lapsilla on, joihin tuntuu olevan kovin vaikea saada kattavaa hoitoa kunnallisella puolella. Sen lisäksi sairaskuluvakuutus korvaa myös lääkkeet ja sairaala- jaksojen kulut, jotka voivat olla mittavia...

Tietenkään sairaskuluvakuutus ei ole kaikille hyödyllinen, jos sitä ei tarvitse... mutta kun sitä oikeasti tarvitsee, niin se kyllä maksaa itsensä takaisin. Ihan kuten kotivakuutuskin.

ap.
1200 euron vuokra 60 neliöstä on kyllä ihan älytöntä. Aivan varmasti löytyisi jotain halvempaakin ja sillä säästöllä ostaisi jo monta bussikorttia.
Etsippäs meille sit halvempi asunto. Sen pitää sijaita lähellä Lauttasaarta, sopia sinne 4henk ja sitten olla sen verran halvempi, että sillä hinnalla voi ostaa bussikortin (tai auton). Ja niitä busseja pitää sit mennä myös viikonloppuisin ja iltaisin yms, että pääsen töihin.

ap.
Ihan pakko kommentoida kun kaikki sättii tota autovalintaa. Siis kyllä mä en lähtis mukuloita kuljettamaan millään 500€ rotiskolla. Jotain ku sattuu niin ei minkäänlaista turvaa moisesta peltiläjästä. Halvempaan kyllä vois vaihtaa toki. Joku mainitsikin, että jo kymppitonnilla saa hyviä pari vuotta vanhoja autoja. Se vois olla aika hyvä vaihtoehto.
Kämppä vaihtoon. Sikamainen vuokra!
Mä en itse jokatapauksessa kuljeta lapsia autolla, koska ei ole autoa. En toki itselään haluaisi, että mun lapsia kuljetetaan vaarallisella auton romulla, jossa ei ole edes kunnollisia nastoja alla. Lisäksi kyllä vanhat auton romut vielä vaatii rahaa niiden ylläpitoon.
Mielestäni auton tulee siis olla kohtuukuntoinen ja -hintainen, jotta se on ekonominen.
Mutta asunto on hyvä ehdotus. Mistä löydän halvemman kämpän?

• Tykkää
Reactions: MarjoO86
Vierasmiess
1)En toki itselään haluaisi, että mun lapsia kuljetetaan vaarallisella auton romulla, jossa ei ole edes kunnollisia nastoja alla. Lisäksi kyllä vanhat auton romut vielä vaatii rahaa niiden ylläpitoon.

Mutta asunto on hyvä ehdotus. 2) Mistä löydän halvemman kämpän?
1) totta joo, hitto kun autoilu tulee kalliiksi kun vaan uuteen saa nastat jotta pysyy tiellä!

2) no kuule mietippä sitä.

Ps. ootko sukua Koffille?

ap.
1) totta joo, hitto kun autoilu tulee kalliiksi kun vaan uuteen saa nastat jotta pysyy tiellä!

2) no kuule mietippä sitä.

Ps. ootko sukua Koffille?
1) Tässä ketjussa on ehdotettu, että ottaa auron romun alleen tyyliin 2000e. Sanon nyt vaan, että siinä on yleensä niin vaaralliset renkaatkin, että en kyllä antaisi lastani siihen kyytiin. Ymmärtääktseni esim nastarenkaat maksaa jo 800e uusina.
On siis vaikeaa saada turvallista, ajokuntoista autoa 2000e budjetilla.

2) Olen yrittänyt jo vuoden etsiä halvempaa asuntoa. Ei onnistu. Koska sinä varmaan olet parempi etsimään, niin ehdota halvempaa asuntoa.

ilman tieto siitä, mihin kulutatte rahaa on vaikea vastata mitään. mutta yleensä ottaen ruuassa voi säästää. Ja ei kannata ostaa kalliita merkkivaatteita, halvemmatkin käy, ja kirpparilta vaatteita saa muutamalla eurolla. karkki ja limsat on turhuutta. samoin tupakka ja alkoholi. en tiedä käytetäänkö teillä noita, mutta jos käytetään

Materia on pääomaa ja kaiken voi myydä. Pääasia, että perhe on koossa.
Asunnon voi vaihtaa edullisempaan.
Auton voi myydä, ottaa rahat ja pienellä pääomalla ostaa käytetty tilalle.
Irtaimiston voi myydä.
Syödä voi edullisemmin kuin aiemmin.
Kaikki turhat laskut voi lopettaa.
Vakuutukset voi kilpailuttaa.
Lainan voi kilpailuttaa, jos sellainen on.
Olen itse tehnyt näin, suosittelen.

• Tykkää
Reactions: Asiankannattaja
Vierasmiess
1) Tässä ketjussa on ehdotettu, että ottaa auron romun alleen tyyliin 2000e. Sanon nyt vaan, että siinä on yleensä niin vaaralliset renkaatkin, että en kyllä antaisi lastani siihen kyytiin. Ymmärtääktseni esim nastarenkaat maksaa jo 800e uusina.

2) Olen yrittänyt jo vuoden etsiä halvempaa asuntoa. Ei onnistu. Koska sinä varmaan olet parempi etsimään, niin ehdota halvempaa asuntoa.
1) 2000€ ei ole romu ja 400€ nastarenkaat maksaa saman verran uuteen ja vanhaan. Ootko tosiaan niin tyhmä, että luulet saaneesi hyvät nastarenkaat ilmaiseksi tai edes halvalla kun ostitte uuden auton? :LOL:

2) muuta kauemmaksi ja kulje julkisilla. Pliis älä ulise tähän mitään koska sun ongelma on asenne.

.-.-.
Auto ei ole mun, mä kuljen pyörällä töihin. Mies tarvitsee autoa pakosti. Mielestäni tuo onkyllä tosi halpa auto. Jos ostaisimme auton vaikka 2000e:llä, niin siihen uppoaisi rahaa kunnostukseen.
Kuulostaa siltä että sinulla on aika pirun kallis mies.
Joutuu soittelemaan aika tosi paljon jos menee puhelinlaskuun nykyaikana 50€/kk.
Samaten saa luvan olla aika hölmö jos tiukassa taloustilanteessa menee hankkimaan sellaisen koslan minkä lainanlyhennykseen menee 300€/kk.

Uskon että sinun on aika vaikea saada talouttanne kääntymään, ellei mieskin siihen suostu.

Mieheni osti viime syksynä romuunsa 250 eurolla nastarenkaat.
Miten ihmeessä voi olla, että pääset ainoastaan Lauttasaaresta työpaikallesi? Eikö Helsingissä teitä? Ja jos on, niin eikö niillä kulje julkisia?
Olen kuvitellut, että Helsingissä pääsee julksilla käytännössä mistä tahansa minne tahansa, mihin vuorokauden aikaan tahansa, toisin, kuin täällä maalla.

Yhteistyössä