Onko muilla ylitsepääsemätö väsymystä työpäivän jälkeen?Missä menee normaalin raja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rättipoikki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rättipoikki

Vieras
Olen 35-v.,kolmen lapsen äiti,teen fyysisesti raskasta työtä,päivätyö.Väsymys työpäivän jälkeen on valtava.En jaksa ajatellakaan harrastavani mitään,en jaksa tavata ketään,en jaksa keskittyä edes syömään.Juuri ja juuri jaksan kotityöt ja lapsille ruokaa (jos mies on töissä eikä ole ehtinyt niitä tehdä).Tämä väsymys huolettaa ja rajoittaa elämää.Viikonloppuisin jaksan sitten taas"elää".Mietin,mitä voisin tehdä toisin, nukkua ehkä paremmin..Mutta kun ei jaksa keskittyä edes muutoksiin.Olen määräaikaisessa työsuhteessa ja työ on tiukkaan mitoitettua,tuntuu että mikään ei riitä.Koululaisten kanssa pitäisi kaikkea muistaa ja moni asia unohtuu.Iltaisin jalat ja koko keho tuntuu todella raskaalta,mutta silti pitää vaan jaksaa kaikki hommat ja aamulla aikaisin alkaa taas sama rumba..Huoh:'(

Mulla oli vastaavaa oireilua, mutta olin vuorotöissä. Parin lääkärikerran jälkeen selvis että mulla oli lievä astma: en nukkunut öitä hyvin. Kannattaa käydä lääkärissä jos syynä onkin joku piilevä sairaus.

Alkuperäinen kirjoittaja lääkäriin;29866420:
Kannattaa tosiaan mennä lääkäriin. Sieltä saa pilleriä vaivaan kuin vaivaan. Eikä tarvii elintapoja muuttaa.

Ei todellakaan saa lääkäristä pilleriä vaivaan kuin vaivaan, kaikkiin vaivoihin ei ole lääkettä edes. Elintapoja aina kehotetaan muuttamaan nimenomaan.
Tiukka mitoitus, aikaiset herätykset, raskas työ...eipä noihin asioihin auta juuri elämäntapamuutokset vaan muutosten tulisi tapahtua työnantajan toimesta, että työolot olisivat inhimilliset.

Ihan sama...eilen tulin töistä ja makasin horroksessa 19:30 asti, jonka jälkeen lapsille iltapalaa. Kroppa on lyijyä. Jouluna kesti kk joku "tauti". Kävin verikokeissa kahdesti. Ylipääsemätön väsymys. Raahauduin töihin silti. Tämä helpotti vähän, nyt taas ei jaksa. Nukun huonosti kyllä ja henkisesti raskas työ. Irtisanomisia. Nyt kohta töissä tässä firmassa 2v. Lomaa tänä aikana 2 vkoa. 2 lasta. Mies hoitaa pääasiassa. Äiti ei jaksa. Lapset huutaakin öisin isiä, ei enää äitiä. Pakko jaksaa, onhan mulla sentäs työ. Lucky me.

kilpirauhasen vajaatoiminta.http://www.kilpirauhasliitto.fi/index.php/kilpirauhassairaudet/asiantuntijoiden-kirjoituksia/132-kilpirauhasen-vajaatoiminnan-oireet-ja-toteaminen-ulla-slama-kilpi-42011.html

"Vajaatoimintaan liittyviä erilaisia oireita on paljon??. Yksilöllisyydestä johtuen toisella voi olla täysin erilaiset oireet kuin toisella. Esimerkiksi kuulon heikkeneminen, matalampi ääni ja tasapaino-ongelmat voivat liittyä vajaatoimintaan. Ohessa on kuvattu tyypillisimpiä oireita tarkemmin.

Väsymys: Pidemmän yöunen tarve, epätavallinen väsymys työpäivän jälkeen ja päiväunien tarve. On vaikea saada mitään aikaan ja aloitekyky vähenee. Nukkuminen voi olla pinnallista ja yöllinen heräily aiheuttaa väsymystä päivällä. Uniapneaakin voi ilmetä."

Myös sydämen vajaatoiminta voi aiheuttaa tuollaista väsymystä.
Ahdistaako henkeä askareissa, nukutko sohvalle tai nojatuoliin istuvaan asentoon mutta sängyssä uni ei tule ollenkaan?
Ovatko jalat turvonneet?

Onko sulla huono kunto, siis fyysisesti? Itse olin töiden jälkeen paljon väsyneempi silloin kun en harrastanut liikuntaa säännöllisesti, mutta nykyisin virtaa on paljon enemmän, kun kunto on hyvä. Ja tietysti riittävästä unesta täytyy huolehtia, itse menen klo 9 nukkumaan, jos on aamuvuoroon meno.

Alkuperäinen kirjoittaja masennus ehkä;29866570:
Masennustakin voi olla, mulla ilmeni masennus just tuollain väsymyksenä, eli ei jaksanut mitään. En huomannut sitä mielialasta ollenkaan.

No jos viikonloppuna jaksaa muttei työpäivän jälkeen, niin ei se masennukselta kuulosta mun mielestäni.

Ei todellakaan saa lääkäristä pilleriä vaivaan kuin vaivaan, kaikkiin vaivoihin ei ole lääkettä edes. Elintapoja aina kehotetaan muuttamaan nimenomaan.
Tiukka mitoitus, aikaiset herätykset, raskas työ...eipä noihin asioihin auta juuri elämäntapamuutokset vaan muutosten tulisi tapahtua työnantajan toimesta, että työolot olisivat inhimilliset.

Kyllä ne muutokset pitää lähteä ihan itsestä. Turha työnantajaa on syyttää huonosta ravinnosta.
Toki, jos työolot on epäinhimilliset niin se on työnantajan hoidettava.

Kun tein taannoin fyysisesti raskasta työtä niin silloin oli töiden jälkeen tuollainen superväsymys. Pari tuntia meni töiden jälkeen vain sohvalla maatessa ja toipuessa. Silloin tein raskasta työtä jossa joutui kävelemaan koko sen 8 tuntia ja nostelemaan raskaita juttuja ym.
Viikonloppuisin ja lomilla oli enemmän energiaa.

Myös työuupumus voi näkyä noin.

Mulla oli sama tilanne mutta sitten pakotin itseni liikkumaan 4x/vko. Ensimmäiset kuukaudet olivat raskaita mutta sitten lähti väsymys ja uupumus ja tuli energiaa tilalle. Nykyään en koe enää väsymystä ja on virtaa olla äitikin. Myös ruokavalio ja uni kohentuivat siinä kyljessä.

Huono fyysinen kunto on nykyään vitsaus, fyysistä työtäkin tekevä voi olla rapakunnossa, koska useimmat työt rasittavat kroppaa hyvin yksipuolisesti.

• Tykkää
Reactions: LaMamanMorbid
Sama täällä, fyysinen raskas vuorotyö. Työvuorot 8-11 tunnin kestoisia ja jopa 10 päivää putkeen. En istu vuoron aikana enää lainkaan koska selkä jo niin huonossa kunnossa että en pääse silloin tuolista ylös. Sämpylä vessanpytyllä on jo normaalia!! Kotiin tullessa olen niin poikki että oksennan tai sitten käyn niin kierroksilla etten nuku lainkaan vaan siivoan, kokkaan yms aamuviiteen asti. Nenä vuotaa verta nykyään usein ja päässä jyskyttää päivittäin. Ja juu olen (ja olemme kaikki) käyneet työterveydessä mutta reipas lenkki kohottaa kuulemma mieltä!

Joo, tiedän tunteen. =( Kauhia stressi ja väsy. Ruokavalio ja liikunta, kyllä juu, tiedetään. Mutta kun on aina niin väsy menee sieltä missä aita on matalin.

Yhteistyössä