1kk vanhalle vauvalle smoothieta

• Viestiketjun aloittaja Dgu
  • Ensimmäinen viesti
"Lissu"
Meillä seuraisi kunnon ripitys miehelle.

Toivotaan ettei seuraa mitään, eikä välttämättä seuraakaan, ellei lapsella ole allergioita tms. Kohta sen näet. Tuonikäisen suolisto ei ole tuollaiselle ravinnolle tarkoitettu joka tapauksessa, mutta eipä sille enää mitään mahda.

Lohdutukseksi, minun lapsuudessani (70-luvulla) tuossa ei olisi tainnut olla mitään ihmeellistä ja ihan terveitä tässä ollaan.

"vvv"
Tuon ikäisen vauvan suolistofloora ei ole vielä kehittynyt kunnolla eikä suoliston pinta ns. "sulkeutunut" eli suojautunut suolessa kulkevalta ruoka-ainekselta. Tämän takia pienet vauvat saavat helposti vatsavaivoja, jos suolistoon joutuu jotain mikä ei tavallaan kuulu vielä sinne (= jotain muuta kuin äidinmaitoa). Mahanpuruja siis ainakin on odotettavissa. Tilastollisesti liian varhainen kiinteälle ruualle altistuminen nostaa myös allergioiden riskiä, ilmeisesti juuri elimistön kypsymättömyydestä johtuen.

"Jenis"
[QUOTE="vvv";29862749]Tuon ikäisen vauvan suolistofloora ei ole vielä kehittynyt kunnolla eikä suoliston pinta ns. "sulkeutunut" eli suojautunut suolessa kulkevalta ruoka-ainekselta. Tämän takia pienet vauvat saavat helposti vatsavaivoja, jos suolistoon joutuu jotain mikä ei tavallaan kuulu vielä sinne (= jotain muuta kuin äidinmaitoa). Mahanpuruja siis ainakin on odotettavissa. Tilastollisesti liian varhainen kiinteälle ruualle altistuminen nostaa myös allergioiden riskiä, ilmeisesti juuri elimistön kypsymättömyydestä johtuen.[/QUOTE]

Jännä homma sinänsä, että hamalla 70-luvulla vauvoille juotettiin mm. appelsiinimehua, ja silti silloin syntyneillä on niitä allergioita aika lailla vähemmän kuin nykyajan lapsilla...

Liinalii
Tiesittekö mikä maitotuote useimmiten annetaan vauvoille ensimmäiseksi maistiaiseksi? Itse veikkaisin raejuustoa, mutta ei, se onkin jäätelöä, koska joiden aikuisten mielestä vauvanreaktio on niin suloinen. Joten siinä mielessä ihan terveelliseltähän tuo smoothie kuulostaa!

"Jenis"
Tiesittekö mikä maitotuote useimmiten annetaan vauvoille ensimmäiseksi maistiaiseksi? Itse veikkaisin raejuustoa, mutta ei, se onkin jäätelöä, koska joiden aikuisten mielestä vauvanreaktio on niin suloinen. Joten siinä mielessä ihan terveelliseltähän tuo smoothie kuulostaa!
Mistäs tämän tiedon repäisit?

Mä taas veikkaan että ensimmäinen maitotuote on velli.

"vvv"
[QUOTE="Jenis";29862774]Jännä homma sinänsä, että hamalla 70-luvulla vauvoille juotettiin mm. appelsiinimehua, ja silti silloin syntyneillä on niitä allergioita aika lailla vähemmän kuin nykyajan lapsilla...[/QUOTE]

En osaa ottaa kantaa allergioiden esiintymiseen 70-luvulla ja nyt, kun ei ole mitään tilastoja käsillä. Uskon kuitenkin, että jos sekä WHO että suomalaiset allergialääkärit (ne joiden olen nähnyt/kuullut ottavan asiaan kantaa) ovat vakuuttuneita tilastollisen yhteyden olemassaolosta, se myös perustuu tutkimukseen eikä ole ihan tuulesta temmattua. Toki allergioiden puhkeamiseen vaikuttaa muitakin ympäristötekijöitä kuin pelkkä ravinto, joten pelkkä kiinteiden aloittamisikä ei vielä sanele sitä, kenelle puhkeaa allergia ja kenelle ei.

"Jenis"
[QUOTE="vvv";29862872]En osaa ottaa kantaa allergioiden esiintymiseen 70-luvulla ja nyt, kun ei ole mitään tilastoja käsillä. Uskon kuitenkin, että jos sekä WHO että suomalaiset allergialääkärit (ne joiden olen nähnyt/kuullut ottavan asiaan kantaa) ovat vakuuttuneita tilastollisen yhteyden olemassaolosta, se myös perustuu tutkimukseen eikä ole ihan tuulesta temmattua. Toki allergioiden puhkeamiseen vaikuttaa muitakin ympäristötekijöitä kuin pelkkä ravinto, joten pelkkä kiinteiden aloittamisikä ei vielä sanele sitä, kenelle puhkeaa allergia ja kenelle ei.[/QUOTE]

Niin.

Mutta itse perustan empiirisen otannan perusteella luomani näkemyksen ihan vaan päiväkodin ilmoitustauluun - kun on vanhempien/isovanhempien juhlia joissa on tarjoilua, ilmoittautumislapun allergiat-kohta on aina tyhjä. Sen sijaan lasten päiväkotikavereistä noin 90%:lla on joku allergia, yleisimmin maito- tai vilja-allergia. Sattumaako? Tuskin ;)

Ding-a-ling
[QUOTE="Jenis";29862895]"Jostain tutkimuksesta" on tosi vahva argumentti, samoin kuin suomi24 :D[/QUOTE]

No veikkaushan tuo sunkin veikkauksesi oli.

Mä veikkaan korviketta.

Ding-a-ling
[QUOTE="Jenis";29862890]Niin.

Mutta itse perustan empiirisen otannan perusteella luomani näkemyksen ihan vaan päiväkodin ilmoitustauluun - kun on vanhempien/isovanhempien juhlia joissa on tarjoilua, ilmoittautumislapun allergiat-kohta on aina tyhjä. Sen sijaan lasten päiväkotikavereistä noin 90%:lla on joku allergia, yleisimmin maito- tai vilja-allergia. Sattumaako? Tuskin ;)[/QUOTE]

Mun lähipiirissäni taas niillä kuukauden vanhana tuoremehua juoneilla allergisilla vanhemmilla on allergiattomia, kuusi kuukautta täysimetettyjä lapsia. Kai mun empiirinen otantani on yhtä hyvä kuin sunkin.

Ding-a-ling
Jenis: vielä sellainen huomio, että aika suuri osa lapsuusiän allergioista häviää onneksi iän mukana. Eli sikäli aika hassua vertailla lasten ja aikuisten ilmoituksia allergioistaan ja vetää niistä jotakin johtopäätöksiä ravitsemussuosituksien vaikutuksista, vieläpä vastoin yleistä tutkimusnäyttöä.

Minunkin mieheni oli lapsena pahasti allerginen, mutta nykyään pystyy syömään siedettävillä oireilla käytännössä kaikkea. Onneksi lapsemme eivät ole allergisia millekään, kenties nykyisten suosituksien noudattamisen ansiosta.

hähh
[QUOTE="Jenis";29862837]Mistäs tämän tiedon repäisit?

Mä taas veikkaan että ensimmäinen maitotuote on velli.[/QUOTE]

Syöttääkö joku vielä vauvalleen vellejä, suurustettua korviketta?

"Jenis"
Alkuperäinen kirjoittaja hähh;29863037:
Syöttääkö joku vielä vauvalleen vellejä, suurustettua korviketta?
No veikkaan (!!) että aika moni syöttää, kun niitä on hyllytolkulla jokaisessa marketissa tarjolla ;)

Itse en ole syöttänyt, mutta sitähän ei tässä kysyttykään.

"Jenis"
Minä olen aina ollut tiukkis maistiaisten suhteen ja meillä tyttö sai kermavaahtoa imaista minun sormenpäästä, kun tyttö oli about 5kk. Poika oli 6kk, kun pojan tädinmies antoi sille suklaata, minun kielloista huolimatta.

Yhteistyössä