Tää oli hyvä. Se sydän tulis tälle jos musta mä oisin. <3Sitä mäkin, eikö voi puhua säästöistä. Tai ehkä ne on säästöjä sitä varten, jos vaikka autosta tippuu puskuri, ja pitää ostaa uusi.
On kyllä melkoinen vararahasto. Itse en kyllä kaipaa muutamaa tonnia isompaa, Suomessa on kuitenkin niin hyvä turva jos jää työttömäksi tms. Eri asia sitten jos asuisi esim. jenkeissä. Sijoittamalla suurimman osan säästöistä voin jäädä aikaisin eläkkeelleOlen innokkaasti opiskellut talousasioita ja kyllä melkein joka opettajalta tulee ohje säästää noin 6kk:n tuloja vastaava summa vararahastoksi ja sen ylimenevä osuus sitten sijoitetaan. Itse tosin tykkään pitää isompaa vararahastoa (35 000), kun en kuitenkaan tarpeen vaatiessa raaski osakkeita lähteä myymään.
Jos sitten yt:t iskee työpaikalle tai haluan uuden auton tms. niin ei tarvitse hämmästellä, mistä rahat. Jos menetän työpaikan, haluan rauhassa toipua ja suunnitella ainakin vuoden tai pari. En kuitenkaan siedä taloudellista epävarmuutta, joten asuntolainarahat pitää olla valmiiksi säästettynä. Tosin saanhan tietty ansiosidonnaisen päivärahan ja perhe-eläkkeet, mutta eihän sitä rahaa ikinä liikaa ole.
Moni luulee että tuo ansiosidonnainen napsahtaa hetkessä tilille, todellisuudessa ennen kuin tuolta saa rahaa voi pahimmillaan kestää 3kuukautta Jolloin puskurirahastossa olisi hyvä olla ainakin se 4 kuukauden liksa.Tosin saanhan tietty ansiosidonnaisen päivärahan ja perhe-eläkkeet, mutta eihän sitä rahaa ikinä liikaa ole.
Koska säästöt on ainakin mulla eri asia. Säästöt on rahastoissa ja osakkeissa. Niitä ei voi likvidioida (hiano sana) heti ja ei niitä kannatakaan. Puskuriraha on taas tavallinen tili, jossa on suunnilleen aina summa X. Sieltä voi ottaa rahnaa jos tarvitsee ostaa jotain isompaa ja sitten kerrytellä rahat sinne pikku hiljaa takaisin.Sitä mäkin, eikö voi puhua säästöistä. Tai ehkä ne on säästöjä sitä varten, jos vaikka autosta tippuu puskuri, ja pitää ostaa uusi.
Niinkö vähän? Meillä on 120 000 :n puskurirahasto ja 200 000 oikeissa rahastoissa ja osakkeissa. Eihän sitä koskaan tiedä, vaikka työttömyys kohtaisi hyvin toimeentulevaa perhettäkin.Useimmissa perheissä on puskirirahasto. Vielä 90-luvulla moni eli kädestä suuhun mutta lama opetti että 10-20000 eur puskuri antaa huomattavan lisäturvan.