Kokemuksia paljasjalkajuoksukengistä?

• Viestiketjun aloittaja Spencer Hastings
  • Ensimmäinen viesti
"Jenis"
Mulla on paritkin, Feelmaxit ja Merrelit, ja noi ekat ei passanneet mulle. Metsäpolulla kävellessä aivan ihanat, mutta juoksussa tuli akillesjänne ja jokut jalkapohjan pikkulihakset kipeiksi. Väärä tekniikka varmaan. Merrelleillä juoksen edelleen, mutta vaihtelen tavallisten juoksukenkien kanssa. Asvaltille ei tosiaan noilla kandee mennä, rikkoo polvensa.

Spencer Hastings
Mun juoksureitit on pakosti suurmmaksi osaksi asfalttia :/ Ei saa mitenkään kasattua sitä 7-10km niin, että ois metsäpolkua tai pururataa. Epäilen että mullekaan ei sitten noi käy mitenkään asfaltilla juoksuun tuon lonkan takia..

"Jenis"
Mun juoksureitit on pakosti suurmmaksi osaksi asfalttia :/ Ei saa mitenkään kasattua sitä 7-10km niin, että ois metsäpolkua tai pururataa. Epäilen että mullekaan ei sitten noi käy mitenkään asfaltilla juoksuun tuon lonkan takia..
Sitte en kyllä uskaltais paljasjalkakenkiä ostaa. Katoin tuota kuvaa minkä laitoit, niin noissa vaikuttais kyllä jotkut vaimennukset olevan - Feelmaxeissa on se pohja todella ohut, vähän normia paksumman kankaan paksuinen, ja Merrelleissä on ohut kumipohja. Ei mitään vaimennuksia, siis. Tossa kuvassa on enemmän normilenkkarin näköinen popo, eli saattaa passatakin kovalle alustalle :)

Spencer Hastings
[QUOTE="Jenis";29841311]Sitte en kyllä uskaltais paljasjalkakenkiä ostaa. Katoin tuota kuvaa minkä laitoit, niin noissa vaikuttais kyllä jotkut vaimennukset olevan - Feelmaxeissa on se pohja todella ohut, vähän normia paksumman kankaan paksuinen, ja Merrelleissä on ohut kumipohja. Ei mitään vaimennuksia, siis. Tossa kuvassa on enemmän normilenkkarin näköinen popo, eli saattaa passatakin kovalle alustalle :)[/QUOTE]

Totta kyllä. Noi on varmaan sellaset "hilkulla paljasjalkakengät" ja siks niitä mainostetaan sillä. Harmi kun ei oo käyttökokemuksia just noista missään. Ja yön aikana tuo oma koko olikin sitten hävinnyt nettikaupasta... :D No, on pidettävä silmällä muita kauppoja ja käytävä myös urheiluliikkeissä sovittelemassa.

"Jenis"
Totta kyllä. Noi on varmaan sellaset "hilkulla paljasjalkakengät" ja siks niitä mainostetaan sillä. Harmi kun ei oo käyttökokemuksia just noista missään. Ja yön aikana tuo oma koko olikin sitten hävinnyt nettikaupasta... :D No, on pidettävä silmällä muita kauppoja ja käytävä myös urheiluliikkeissä sovittelemassa.
Mulla on salilla Niken jotku "Free"-kengät, joita kans myytiin paljasjalkakenkinä, vaan ei ne oo. Kevyemmät ja vähemmän tukevat kyllä ku tavalliset lenkkarit, mutta niissäkin on tommonen paksumpi pohja joka vaimentaa kyllä jonku verran. Mutta sinuna en ostais nettikaupasta sovittamatta, ei voi tietää sopiiko jos ei pääse kokeilemaan - juoksussa tulee kuitenki sen verran rasitusta jaloille.

• Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
dff
Alkuperäinen kirjoittaja alastulossa mättää;29841181:
Niin, äkkiä jalka siihen tottuu. Tosiaanhan jotkut kyllä juoksevat ihan paljainvarpainkin, mutta useimmilla tällaset kengät kuitenkin on, lasinsirujen yms. vuoksi.
Itse olen mieluiten ilman kenkiä, mutta löytyy myös Feelmax-kengät. Niitä markkinoidaan paljasjalkakenkinä, mutta se ei todellakaan ole sama asia, kuin oikeasti ilman kenkiä liikkuminen. Mieluiten jätän nekin pois, ellei sääolot edellytä kenkiä. Ensin kokeilin Panka-mallisia Feelmaxeja, mutta pohja ei kestänyt. Osma on toistaiseksi kestänyt. Osmalla on mukava liikkua myös talvella kuivalla pakkassäällä, mutta loskakelillä ei, koska vedenpitävyys on huono.

Ja mitä näihin lasinsiruihin yms. tulee, niin paljain jaloin liikuttaessa pitää tietenkin katsella eteensä. Siihen kyllä tottuu ja se käy luonnostaan. Lasinsiruriski ei edes oli niin paha kuin useimmat luulevat, koska nykyään juodaan yhä enemmän tölkeistä ja muovipulloista. Ehkä todellisena pelkona monilla voi olla se, että ei uskalleta erottua massasta, kun useimmilla vastaantulijoilla kuitenkin on jonkinlaiset kengät jalassa.

Spencer Hastings
[QUOTE="Jenis";29841334]Mulla on salilla Niken jotku "Free"-kengät, joita kans myytiin paljasjalkakenkinä, vaan ei ne oo. Kevyemmät ja vähemmän tukevat kyllä ku tavalliset lenkkarit, mutta niissäkin on tommonen paksumpi pohja joka vaimentaa kyllä jonku verran. Mutta sinuna en ostais nettikaupasta sovittamatta, ei voi tietää sopiiko jos ei pääse kokeilemaan - juoksussa tulee kuitenki sen verran rasitusta jaloille.[/QUOTE]

Mä olen nyt kyllä tullut siihen tulokseen, etten ainakaan hanki noita paljasjalkakenkiä nyt ensisijaisesti. Just kun ei niistä oo niin paljoa kokemuksia ja suositteluja, ja haluan kuitenkin juosta niin satsaan nyt normaaleihin juoksukenkiin ja mietin näitä myöhemmin :) Mustikkakauteen vois sellaset hankkia! Sellaiset ihan "oikeat", varmaan hyvää jumppaa talsia metsässä niiden kanssa. Kun en ihkaoikeasti paljain jaloin uskalla mennä :D

dff
[QUOTE="Tietämätön";29841039]Jaksaisko joku selittää pähkinänkuoressa, että mimmosista tossuista nyt on kysymys?
Nopeasti voisi kuvitella, että paljasjalka kengät tuo jotenkin samat efektit kuin paljain jaloin kävely/juoksu. Eikö silloin juuri tasainen asfaltti juoksussa olisi parempi?[/QUOTE]

Oman kokemukseni mukaan asfaltti on hyvä alusta paljain jaloin juoksenteluun. Jotkut ovat toista mieltä, mutta luultavasti ongelmana on silloin vääränlainen askellustekniikka. Kanta-astuminen ei sovi asfaltille tai muille koville pinnoille.

"Jenis"
Mä olen nyt kyllä tullut siihen tulokseen, etten ainakaan hanki noita paljasjalkakenkiä nyt ensisijaisesti. Just kun ei niistä oo niin paljoa kokemuksia ja suositteluja, ja haluan kuitenkin juosta niin satsaan nyt normaaleihin juoksukenkiin ja mietin näitä myöhemmin :) Mustikkakauteen vois sellaset hankkia! Sellaiset ihan "oikeat", varmaan hyvää jumppaa talsia metsässä niiden kanssa. Kun en ihkaoikeasti paljain jaloin uskalla mennä :D
Metsäpolut tuntuu ihan uskomattoman pehmeiltä kun kävelee paljasjalkakengillä! Ihan uus kokemus mulle :) Ne vaan tahtoo kastua turhan helposti, että loppumatkasta palelee sitte varpaat jos on perinteinen suomalainen kesäsää ;)

• Tykkää
Reactions: Spencer Hastings
Häpeävä
Siis ideahan noissa paljasjalkakengissä on, että ne pakottavat ihmiset jättämään kokonaan väliin kannalla astumisen. Ikään kuin verrytellessä. Parhaiten nämä kengät soveltuvat muutaman km:n hitaille lenkeille. Kuormittavat pohkeita enemmän, koska nämä jalassa ihminen ottaa painonsa vastaan alastulossa jalkapohjan keskiosalla ja päkiällä. Jos siis olet hidas juoksija, ja pohkeesi ovat jotakuikin tottuneet rasitukseen, voivat olla sinulle oivat kengät.
Minusta ovat parhaat mitä rahalla saa. Kun opin tekniikan, mulla jäivät polvikivut heti pois kokonaan. Polvikivut johtuvat yleensä juuri tästä juoksussa tapahtuvasta kanta-iskusta, johon ihmiset jalan pieniä rakennteita ei ole luotu.

"hei"
Fyssarin mukaan kuulemma jos jalka(terä) terve, vahva eikä asentovirheitä, voi soveltua hyvin mutta jos on asentovirheitä tms. ei välttämättä hyvää jaloille. Esim. varmasti jos on vahvaa balettitanssijataustaa, missä jalkaterät ovat vuosien saatossa vahvistuneet eikä vammautuneet ja on tottunut menemään varpaat/päkiä edellä, saattaisi sopia hyvinkin. Tai joku muu tanssilaji (esim. jazz), jossa tanssinut paljain jaloin, saattaisi paljasjalkajuoksukin olla luontevaa ja helpommin aloitettavaa.

Yhteistyössä