Mitäs ootte mieltä tälläisestä tilanteesta?

• Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
Ja ehkä teini ei itse ajattele noin, jos häntä ei kasvateta ajattelemaan niin että asioissa voi olla hyvä ottaa huomioon monia asioita. Ja tosiaan, sinullahan olisi mahdollisuus antaa lapsillesi saman verran rahaa kuin serkkujenkin.

B:n pitäisi varmaan puhua asiasta sitten äitinsä kanssa, ettei voi ottaa rahaa tililleen, jos ei voi sieltä rahaa siirtää lapsilleen. Tai sitten käyttää rahat muutoin lapsilleen, kyllä niitä keinoja on.

Siis ymmärrätkö että te voitte päästä juuri siihen tulokseen että kaikki lapset saavat saman verran? Musta tuntuu, että olet niin katkeroitunut äidillesi ettet näe asiassa mitään muuta. Se on sääli.

vierass
Koska kieltäydyin jo ja siitähän äiti ny sai sitte päänvaivan. Ja mä hoidan äidin pankkiasiat joten joudun ne perkeleen rahat siirrellä eri tileille. Ja koska kohta alkaa noi ilman jäävät kysellä että miksei ne saanu mitää.
No pistä ne sitten menemään suoraan C:n ja B:n lasten tileille, ilmoitat sinne äidillesi, että ne menee nyt suoraan sinne.

Tai anna sitten kysellä, sanot, ettei mumma nyt anna.

vierass
Miten sä et ap ymmärrä että A:n lapset ja B/C:n lapset ei oo samassa asemassa siksi, että A on kuollut. Kuolleelle ei voi rahaa antaa vaan antaa ne hänen lapsilleen kuten kuuluukin. B ja C ovat vielä elossa, joten saavat siksi ne rahat. Ei siis voi ajatella lapsia/serkkuja vaan seuraavaa perimisjärjestyksessä olevaa. B ja C voi antaa rahat lapsilleen jos haluavat että kaikki serkut saa jotain. Muutenhan tämä tapahtuu jos/kun B/C kuolee.

meni hermot
Mä saan täälä valittaa mitä mä haluan, sä et sitä päätä.
Ja ihan varmasti on asennevamma ku on aina saanu kokea olevansa vähempiarvoinen ja nyt se sitte läväästään lastenki naamalle, että viimestään nyt tehdään niillekki selväksi mikä on marssijärjestys.
Onko sun lapset oikeasti kasvatettu niin paskapäiksi, että he vinkuvat kun serkut saavat mitättömän summan rahaa, koska vanhempi on kuollut? Ihanko oikeasti vinkuvat, vaikka tilanne on tämä?

• Tykkää
Reactions: Puuhippa
ei voi olla totta
Uskomatonta Hipputar. Mumma saa jakaa rahansa kuten haluaa. Saat sinä sisaruksesi kanssa kieltäytyä jos raha ei kelpaa, ehkä ne teidän osuudet menee niille isänsä menettäneille myös bonuksena kun teille ei rahat kelpaa.

Elämässä ei mene nallekarkit tasan, se on selvä se.

raha
Olen pahoillani, että provosoiduin tästä keskustelusta. Jotenkin tämä kuulostaa niin mun omalta äidiltäni. Varmana joku ajatteli pahaa tai ainakin suunnitteli, mutta kyllä minä teen ja hoidan, mutta ei musta tartte välittää. Ehkä äitisi ei ole aina ollut tasapuolinen, mutta katkeruus kuluttaa sinua itseäsi. Ja lapsiasi.

"vieraana"
Laillinen jako menee näin: a, b ja c saavat kukin 2000€ ja a:n osuus 2000€ jakaantuu neljälle lapselle eli 500e/nuppi.
Koska b ja c ovat elossa, heidän lapsilleen ei oikeastaan suoraan mene mitään.

Kysymys kuuluu: kuka tuo kuollut sisarus oli? Oliko a-lapsien äiti vai täti?

Koska rahojen jalaja on edelleen elossa, hän saa tietysti jakaa kuinka tahtoo, mutta näin katsottuna tuntuu epäreilulta, että aalle menevä osuus oli 2000e suurempi. Jos lapsia olisi ollut vaikka kymmenen, olisko tuo aan osuus sitten ollut 10000e?
Se, ettei muut lapset (been ja ceen) saaneet mitään, ei minusta ole epäreilua, koska "heidän" osuus meni heidän äidilleen. Summa on vaan epäreilu, jos kyse ei ole a-lapsien äidistä.

Miten sä et ap ymmärrä että A:n lapset ja B/C:n lapset ei oo samassa asemassa siksi, että A on kuollut. Kuolleelle ei voi rahaa antaa vaan antaa ne hänen lapsilleen kuten kuuluukin. B ja C ovat vielä elossa, joten saavat siksi ne rahat. Ei siis voi ajatella lapsia/serkkuja vaan seuraavaa perimisjärjestyksessä olevaa. B ja C voi antaa rahat lapsilleen jos haluavat että kaikki serkut saa jotain. Muutenhan tämä tapahtuu jos/kun B/C kuolee.
Ei se tajua, ihan sama ku pahvilaatikolle asiaa selittäs.

Vierass
Mitään ongelmaa ei ole, sillä B ja C ovat kieltäytyneet vastaanottamasta rahoja. Jos he olisivat ottaneet rahat vastaan, he olisivat voineet jakaa rahat lapsilleen haluamallaan tavalla. Koska A on kuollut, niin hänelle ei voi enää lahjoittaa rahoja eikä hän voi jakaa rahojaan eteenpäin lapsilleen. Siksi on ok antaa rahat suoraan näille lapsenlapsille.

Koska isovanhempi on elossa, niin hän voi itse päättää kenelle ja miten hän antaa rahojaan.

Osaako teini ajatella noin? Tai just aikuistunu nuori?
Tajuatko että on ihan sma mitä me saadaan tai ei mutta kun täs ny tulee meidän lapsille hyvin selväksi kuka on tärkein.
No kuule kyllä osaa. Ja voin myös kertoa, että teiniä tai juuri aikuistunutta nuorta ei kiinnosta ollenkaan olla mukana teidän sisarusten välisissä mustasukkaisuuskähinöissä. Se ei myöskään ole sen teinin tai nuoren aikuisen vika, että vanhempansa on sössinyt raha-asiansa niin, että ei pysty siirtämään jälkeläiselleen rahaa tililtään.

Muutama satanen kesälomarahaa tai pesämunaa kyllä varmasti kiinnostaisi, vaikka ei olisikaan täsmälleen sama summa kuin serkuillaan.

vierasa
[QUOTE="vieraana";29838121]
Koska rahojen jalaja on edelleen elossa, hän saa tietysti jakaa kuinka tahtoo, mutta näin katsottuna tuntuu epäreilulta, että aalle menevä osuus oli 2000e suurempi. Jos lapsia olisi ollut vaikka kymmenen, olisko tuo aan osuus sitten ollut 10000e?[/QUOTE]

Minusta juuri tämä olisi reilua. Jokaiselle lapsenlapselle saman verran.

"vieras."
[QUOTE="vieraana";29838121]Laillinen jako menee näin: a, b ja c saavat kukin 2000€ ja a:n osuus 2000€ jakaantuu neljälle lapselle eli 500e/nuppi.
Koska b ja c ovat elossa, heidän lapsilleen ei oikeastaan suoraan mene mitään.

Kysymys kuuluu: kuka tuo kuollut sisarus oli? Oliko a-lapsien äiti vai täti?

Koska rahojen jalaja on edelleen elossa, hän saa tietysti jakaa kuinka tahtoo, mutta näin katsottuna tuntuu epäreilulta, että aalle menevä osuus oli 2000e suurempi. Jos lapsia olisi ollut vaikka kymmenen, olisko tuo aan osuus sitten ollut 10000e?
Se, ettei muut lapset (been ja ceen) saaneet mitään, ei minusta ole epäreilua, koska "heidän" osuus meni heidän äidilleen. Summa on vaan epäreilu, jos kyse ei ole a-lapsien äidistä.[/QUOTE]

A ei peri mitään, koska on kuuollut. A:n tilalle perimisjärjestyksessä nousevat hänen neljä lastaan. Näin ollen perijöitä on kuusi ja 8000e potista se tarkoittaa 1500e/perijä. Että mites sen reiluuden kanssa ap olikaan?

"vieras."
[QUOTE="vieras.";29838146]A ei peri mitään, koska on kuuollut. A:n tilalle perimisjärjestyksessä nousevat hänen neljä lastaan. Näin ollen perijöitä on kuusi ja 8000e potista se tarkoittaa 1500e/perijä. Että mites sen reiluuden kanssa ap olikaan?[/QUOTE]

Itse itseäni korjaten, 1300e/perijä.

Vai eikö?
[QUOTE="vieras.";29838146]A ei peri mitään, koska on kuuollut. A:n tilalle perimisjärjestyksessä nousevat hänen neljä lastaan. Näin ollen perijöitä on kuusi ja 8000e potista se tarkoittaa 1500e/perijä. Että mites sen reiluuden kanssa ap olikaan?[/QUOTE]

ei vaan, nämä jo kuolleen sisaruksen lapset perivät kolmasosan, jonka jaetaan heidän kesken.

Miiiina
Ap hyvä.
Äitisi saa tehdä rahoillaan mitä haluaa. Tämä ei ole perintö.

Tottakai on harmi että hän suosii A:n lapsia.
Tottakai on harmi, että Bn ja Cn lapset ihmettelevät,
miksi serkut saivat mummalta rahaa ja he eivät.

Äitisi saa siitäkin huolimatta tehdä rahoillaan mitä haluaa.

Mukava, että hän ajatteli tyttäriäänkin eikä antanut koko summaa poikavainaansa lapsille.
Siinä vaiheessa olisin ymmärtänyt että se harmittaa oikeasti.

Nyt otatte rahat kiitollisena vastaan.
Siskosi voi muistuttaa äitiään siitä, että hän haluaa ne käteisenä.
Sitten teette rahoilla mitä haluatte.
Laita itse vaikka koko summasi vanhimman lapsesi tilille.

Ei hänen tarvitse puhua serkuille eikä mummalle mitään.

Koko tilanne kuulostaa mun korviin absurdilta.

En osaa kuvitella, että omassa elämänpiirissäni edes tiedettäisiin toisten raha-asioista noin tarkasti tai sitä, paljon isoäiti antaa kenellekin rahaa.
Oon mä itsekin saanut isoäidiltä rahaa, mutta ei tulisi mieleenkään mainita asiasta mitään serkuille tai edes sisaruksilleni.

Tuossa teidän tilanteessa on niin pienistä summistakin kyse, etten jaksaisi noteerata mitenkään, vaikka jako olisikin epäreilu.
Tilanteessanne se ei kuitenkaan edes ole epäreilu, joten..
Sen ymmärrän kyllä, että korpeaa eriarvoistaminen noin muuten sisarusten kesken. Kuulostaa inhottavalta ja olisin itsekin varmasti jossain määrin katkera asiasta, vaikkei se mitään autakaan.

vierass
En osaa kuvitella, että omassa elämänpiirissäni edes tiedettäisiin toisten raha-asioista noin tarkasti tai sitä, paljon isoäiti antaa kenellekin rahaa.
Oon mä itsekin saanut isoäidiltä rahaa, mutta ei tulisi mieleenkään mainita asiasta mitään serkuille tai edes sisaruksilleni.
Ap tietää, kun kuulema hoitaa ätinsä pankkitililtä ne maksut eteenpäin. Varmaan on tarkkaan valistanut muitakin, miten paljon kukakin tulee saamaan ja kuka ei saa mitään.

---
Ihan järkyttävää lukea tällaista tappelua pikkurahoista.

Meitä on kaksi sisarusta. Vanhempamme ovat eronneet ja isältämme jää todennäköisesti aikanaan perinnöksi asunto ja jonkin verran rahaa.

Käytännön syistä sisareni hoitaa enemmän isäni asioita. Lääkärikäyntejä ym. koska asuu samalla paikkakunnalla.

Olen itse pyytänyt isääni tekemään testamentin jossa hän testamenttaa puolet omaisuudestaan sisarelleni ja loput sitten jaetaan meidän kahden kesken.

HippuTAR
Noh, mumma huomasi itsekin olevansa epäreilu. Antaa nyt jokaiselle asian ymmärtävälle lapsenlapselle 700€.
Eli jokainen A:n lapsi saa 700, B:n lapsista kaksi vanhinta ja C:n lapsista vanhin.
Nyt jako on reilu ja mumma siis maksaa noi suoraan jokaisen lapsenlapsen tilille.

Yhteistyössä