Mitäs ootte mieltä tälläisestä tilanteesta?

• Viestiketjun aloittaja HippuTAR
  • Ensimmäinen viesti
HippuTAR
On sisarukset A,B ja C. A on kuollut.
A:lla on 4 täysi-ikäistä lasta. B:llä yksi täysi-ikäinen lapsi ja yksi teini. C:llä yksi teini.

Sisarusten äiti perii oman sisaruksensa ja haluaa jakaa näitä rahoja eteenpäin. Jaon hän suorittaa seuraavasti:

A:n lapset saa kukin 1000€. B ja C saa kumpikin 2000€, heidän lapset ei mitään.

Mielipiteitä?

-
No mun nähdäkseni tuo äiti olisi antanut A:lle kyseisen rahan, mutta kun on kuollut, niin antoi sen A:n lapsille. Ihan oikein ja reilusti homma mun nähdäkseni meni... paitsi A:n lapset saavat nyt yhteensä 4000 euroa ja B ja C kumpikin vain 2000 euroa per lärvä... jos homman olisi tehnyt mun mielestä täysin oikein, niin B:lle ja C:lle olisi kullekkin pitänyt antaa 4000 euroa tai sitten A:n lapsille 500 euroa kullekkin.

HippuTAR
[QUOTE="Marianna";29836413]Minusta hyvin oikeudenmukainen jako, A:n lapset saavat puolet vanhempansa osuudesta. Oikeastaan erittäin fiksua käytöstä.[/QUOTE]

Kuin niin puolet?

vierass
Äiti saa jakaa rahansa ihan niinkuin haluaa, antaa vaikka pelkästään A:n lapsille, jos niin haluaa, hänen rahoistaanhan nyt on kyse.
B:n ja C:n lapset varmaan on katkeria, kun serkkuja on suosittu.

HippuTAR
En todellakaan reagoisi. Tässä kohtaa äiti on ajatellut jakaa tasapuolisesti rahaa omille lapsilleen, mutta koska A on kuollut, hän antoi sen osuuden hänen lapsilleen. Tuossa ei ole mitään väärää.
Jako vaan ei mee tasapuolisesti kun A:n osuus on noin jaettuna 4000€.
Miten selittäisitte B:n ja C: lapsille että mumma antaa vaan niitten serkuille rahaa?

aba
Ei olisi toimittu näin, vaan silloin A, B ja C olisisvat kukin saaneet saman summan ja A:n kuoltua hänen osuutensa olisi jaettu hänen lastensa kesken. Nyt A:n osuus oli 4000 euroa ja B:n ja C:n osuus oli kullekkin 2000 euroa.
Oma moka, luin väärin. Sorry. Joo, se muuttaa asiaa kyllä. Tosin äiti saa tehdä rahoilleen mitä haluaa vaikka se jäisikin kaihertamaan.

---
On sisarukset A,B ja C. A on kuollut.
A:lla on 4 täysi-ikäistä lasta. B:llä yksi täysi-ikäinen lapsi ja yksi teini. C:llä yksi teini.

A:n lapset saa kukin 1000€. B ja C saa kumpikin 2000€, heidän lapset ei mitään.

Mielipiteitä?

No tonni per nuppi tavallaan, paitsi B:n osalta.

Eli A:n lapsille tonni per nuppi.

C saa 2000 (ajattelen, että 1000 per C ja 1000 per C:n lapsi).

Tällä logiikalla pitäisi B:n saada 3000. Eli 1000 per B ja 2000 kahdelle B:n lapselle.

"vieras."
[QUOTE="vieras.";29836500]Minusta toi oli ihan tasapuolinen, jokainen lapsen lapsi sai sen 1000€, ainoa joka rahallisesti voittaa on B, joka sai myös itse 1000€.[/QUOTE]

Siis, C voitti sai itsekkin 1000€

vie ras
Pitääkin muistaa olla jakamatta lapsille rahaa. Samoin pitää itse kuluttaa kaikki eikä jättää mitään perinnöksi. Eipähän tarvitse sitten lasten riidellä ja mahdollisten serkkujen olla kateellisia.

"zxc"
Jos mennään perinnönjaon mukaan, niin jaettavaa rahaahan on 8000 EUR. Äidillä on kolme lasta eli 8000 EUR/3 = 2667 EUR/lapsi.

A:n osuus jaetaan neljälle lapselle eli 2666 EUR/4 =666,75 EUR
B:n osuus 2667 EUR (jakakoon sen lapsilleen, jos tykkää)
C:n osuus 2667 EUR(jakakoon sen lapselleen jos tykkää)

Minusta ei ole ollenkaan epäreilua, että osa serkuista saa rahaa ja osa ei, koska tulee kuitenkin samaan sukuhaaraan. Lasten vanhempi voi sitten päättää antaako rahaa heille.

"Hömelö"
Mä oon sitä mieltä että joko ei anneta yhtään mitään tai sitten siitä ei ainakaan puhuta muille. Meidän perheessä on aina toiminu hyvin. Ei sillä että mitään isoja omaisuuksia olis lahjoteltukaan, mutta jos vaikka mun vanhemmat haluaa jotain meille antaa tai ostaa niin ei se muille sisaruksille kuulu, eikä kuulu mulle mitä mun sisarukset saa. Eipä ole kateuttakaan ollu. Sanaton sopimus siitä ettei kaikkee aina lasketa ja kaikesta huudella, vaikka ei niitä nyt niin piilotellakaan. Kiitollisia ollaan kaikesta mitä saadaan ja vanhemmat saa antaa mitä haluaa kenelle haluaa.

Yhteistyössä